• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Full Exterior Detail]Aston Martin DB9 Cabrio

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Aston Martin DB9

db923.jpg


Vorige week werd onze detailruimte Diventa Bella begroet door een prachtige bolide: een Aston Martin V12 DB9. Op het interieur na werd alles onder handen genomem om deze bolide weer in topstaat te krijgen, tijd noch moeite werden hierbij gespaard. Totaal hebben we meer dan 30 manuren in deze Aston geïnvesteerd.

De metallic deeltjes kwamen niet echt tot hun recht en diverse swirls en krassen verborgen de uitstraling en glans die deze auto wel zo verdient! Ook de velgen waren hun uitstraling een beetje kwijt. De lak was op een flink aantal plaatsen overgespoten en was daar erg gevoelig waardoor het afnemen van (polijst)redisu een geduldig klusje werd.

Ondanks dat de lak gevoelig was, was het nodig om een wollen pad te gebruiken op diverse stukken. Bepaalde krassen waren lokaal hardnekkig en met een wollen pad kunnen we een optimale correctie bereiken. De rest van de lak werd behandeld met een medium-stevige pad en Monello Mezzo op de rotary en daarna afgewerkt met een Dual-Action machine samen met een finishing pad en Monello Finale. Na het polijstwerk is het koetswerk ontvet met CarPro Eraser en behandeld met 2 lagen C-Quartz voor een optimale duurzaamheid, hardheid en bescherming. Als finishing touch is de Reload Spray sealant aangebracht voor extra gladheid, bescherming en vuil- en waterwering.

De velgen zijn gepolijst met een zwarte Monello Cone en Monello Mezzo en zijn daarna ook behandeld met C-Quartz en Reload. Het cabriodak werd gereinigd met een All Purpose Cleaner mengsel, paardenhaar borstel en geïmpregneerd met RagTopp Protectant.

De nieuwe Medium-Fine clay van Monello maakte de vervuiling op deze auto goed zichtbaar:
db901.jpg


Om de lak goed te kunnen inspecteren maken we gebruik van diverse lichtbronnen: TL, halogeen, en LED-verlichting. De verschillende soorten verlichtingen zorgen ervoor dat we alle lakdefecten perfect kunnen zien en ook op de beste manier kunnen aanpakken. Met speciale TL-verlichting zijn krasjes erg goed te zien maar hologrammen en lichte swirls zijn niet zichtbaar, daar gebruiken we weer halogeen (Sun Gun) en LED-verlichting voor.

Ook kun je een lichtbron, zoals deze LED-lamp, op verschillende manieren gebruiken, je kunt hem er direct op zetten maar ook schuin houden om swirls nog beter te kunnen zien:

Links is voor, rechts is na:
db915.jpg


Hetzelfde idee maar dan met halogeen:
db916.jpg


3M Sun Gun na foto:
D_B9C.jpg


Een in het oog springende kras op de motorkap hebben we flink weg kunnen werken:
db918.jpg


db902.jpg



Deze krassen op het voorscherm werden zo goed mogelijk weggewerkt. Extra lastig was het feit dat het een kunststof paneel betrof, waardoor dit niet te meten was met onze lakdiktemeter en we dus erg voorzichtig te werk moesten gaan. Wet sanding is toegepast met een 3M schuurkurkje en 2500 grit schuurkorrel:
db913.jpg


Ook de dorpels werden meegenomen, helaas waren deze erg dun en was het niet mogelijk om meer correctie te halen zonder grote risico's te lopen:
db917.jpg


We werken samen met een spotrepair expert om lakdefecten of kleine deukjes aan te pakken. In dit geval was dat een deukje in de zijkant van de auto en de expert heeft deze deuk vakkundig eruit kunnen halen:
db912.jpg


De velgen werden van de auto verwijderd om deze goed onder handen te kunnen nemen. Eerst goed behandeld met een velgenreiniger, daarna Iron-X om de vastzittende metaaldeeltjes (vliegroest) te verwijderen en als laatst teerplekjes weggehaald met Tar-X:
db919.jpg


db904.jpg


Vervolgens werden de velgen gepolijst, afhankelijk van het soort velg plakken we normaal gesproken ook de banden af, maar dat was in dit geval niet nodig.
db908.jpg


Vóór het polijstwerk, niet slecht maar mist net die sprankelende uitstraling:
db905.jpg


Na het polijstwerk was de sprankeling weer volop aanwezig:
db906.jpg


db920.jpg


Zelfs de moeren werden behandeld om het geheel af te maken:
db907.jpg


Wielkuipen zijn grondig gereinigd en behandeld met 303 Aerospace protectant:
db911.jpg


Ook de uitlaten zijn weer netjes gemaakt:
db914.jpg


C-Quartz aan het uitharden op de motorkap:
db909.jpg


Na het uitpoetsen kwam een prachtige wetlook tevoorschijn:
DB_91.jpg


Het eindresultaat:
db922.jpg


db924.jpg


db926.jpg


Ook de prachtige rode remklauwen, hebben we met zorg behandeld:
db921-1.jpg


db925.jpg


db928.jpg


db927.jpg


Nog een foto buiten:
db929.jpg


 
Een goed uitgevoerde detail kost gewoon veel tijd.
Maar oh, wat is het resultaat dan de moeite waard.o:)


Bij het demonteren van de wielen, zetten jullie dan de auto op de poetsbrug en met blokken onder de auto, zodat de wielen vrij komen en demonteerbaar worden?
 
Tsja, wat kan je hier anders van zeggen dan...schitterend. Heb er weer van genoten. :ja
Toch wel handig zo'n cone.
 
Subliem resultaat weer! Met veel plezier weer gelezen en bekeken. Welke doek ligt daar te pronken? (de witte)

Grt
 
Broodplank zei:
Welke poetsmiddelen gebruik je voor de velgen?
Dibbuz zei:
De velgen zijn gepolijst met een zwarte Monello Cone en Monello Mezzo, daarna ook behandeld met C-Quartz en Reload.

@Snitser, dat is een Ultimate Wipe van Meguiar's.
 
aardig jaloers op:
*de detail ruimte
*het zo goed kunnen detailen
*de auto's die daar komen
*en het resultaat natuurlijk :)

Wat een dik resultaat op een nog veel dikkere auto :)^
 
Mooie detail! Toch nog een tip, die naaf kan er beter uit zien met een beetje Mezzo op een cutting handpadje!

db921-1.jpg


Hoe beviel de clay? Heeft de clay nog duidelijke marring achter gelaten of is deze mild genoeg?
 
Gaan we de volgende keer proberen, goeie tip!
Klei beviel prima, geen marring te bekennen alleen is dat soms lastig te zien omdat er al zoveel swirls in zitten (zie Brinkmann LED 50-50 foto).
Marring zou niet eens meer opvallen als de lak zoveel swirls heeft.
 
martin78 zei:
aardig jaloers op:
*de detail ruimte
*het zo goed kunnen detailen
*de auto's die daar komen
*en het resultaat natuurlijk :)

+1 :ja

Zeer indrukwekkend resultaat, dat doe ik jullie niet na! :)^

Wat blijft autolak toch een gevoelig iets, krasjes, swirls en hologrammen zijn zo gemaakt :(
 
Prachtige detail! En een prachtige auto!

Vooral de velgjes zijn weer goed tot z'n recht gekomen..

btw, misschien een idee om de volgende keer een foto te maken hoe de auto binnen kwam? Voordat ie gewassen is zeg maar?
 
Wauw, prachtige detail en een dito schitterende wagen. :)^

Jullie "nummerplaat" past trouwens perfect bij de wagen (kleur + uitstraling), zonde dat de originele later weer terug moest.
 
Dibbuz zei:
Gaan we de volgende keer proberen, goeie tip!
Klei beviel prima, geen marring te bekennen alleen is dat soms lastig te zien omdat er al zoveel swirls in zitten (zie Brinkmann LED 50-50 foto).
Marring zou niet eens meer opvallen als de lak zoveel swirls heeft.

De naven kunnen daarna ook behandeld worden met Race Glaze Jet Laq om ze zo te beschermen tegen toekomstige corrosie.

De Dolce Verde klei is ontworpen om mild te zijn voor gevoelige lakken. Dus als het goed is, geeft de klei minder marring dan een medium clay.
 
Ik ga vandaag de laatste hand leggen aan mijn velgen dus dank voor de race glaze tip :)^

Ik ben wel helemaal om voor een cone :grinning:
 
Schitterend resultaat en dito auto!

En die cone moet ik ook aanschaffen.
Heb er wel een hele boel maar daar kan alleen softijs in.:-"
 

Vergelijkbare onderwerpen