• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fusso soft 99

Micky

Detailing rookie
28 mrt 2018
4
15
Beste,

Ik ben volledig nieuw aan detailen dus ik heb bitter weinig ervaring.

Heb een aantal maanden terug mijn nieuwe wagen deftig gewassen en nadien een laag fusso soft 99 white aangebracht. ( estoril blauwe 120d )

Het resultaat is heel mooi en ben dus ook tevreden over dit product. ( voor het aanbrengen had ik wel wat tutorials gezien ) Heb ook wel wat goede microvezeldoeken gekocht om de wax af te nemen.

Nu vroeg is mij af, als de wax zijn werking verliest kan ik dan gewoon een nieuwe laag plaatsen of moet ik gaan polijsten en dergelijke. Aangezien ik niet de nodige kennis heb en materiaal doe ik dit liever niet. Maar een wagen die er niet uitziet is natuurlijk ook geen optie. Heb online al gelezen dat polishen een vereiste was omdat het een ptfe wax is...een goede ontvetter zou niet voldoende zijn?

Dus als er iemand wat producten/stappenplan kan aanraden die noodzakelijk zijn vooraleer ik aan de slag ga zou dat heel welkom zijn.

Ik was men wagen wel met de 2 emmer methode en spuit hem vooraleer te wassen ook af met een hogedrukreiniger.

Alvast bedankt voor de info!
 
Poorboys Professional Polish ( de reguliere ( versie 1 dus )), en dan handmatig met rood of zwart handpadje de auto 'afnemen'.
Daarna rondje ontvetter om alles klaar te maken voor de wax zou ik i.i.g. wel doen.
Zo ben je niet aan het daadwerkelijk polijsten maar ( als het goed is ) haal je wel de vorige versie er af en moet de auto klaar zijn om een nieuwe waxlaag aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: Micky
Poorboys Professional Polish ( de reguliere ( versie 1 dus )), en dan handmatig met rood of zwart handpadje de auto 'afnemen'.
Daarna rondje ontvetter om alles klaar te maken voor de wax zou ik i.i.g. wel doen.
Zo ben je niet aan het daadwerkelijk polijsten maar ( als het goed is ) haal je wel de vorige versie er af en moet de auto klaar zijn om een nieuwe waxlaag aan te brengen.
Welke ontvetter kan ik hiervoor gebruiken? Gyeon prep?

Een nieuwe laag wax over de oude is not done veronder stel ik? ( Zelfde product )

Bedankt voor de info!
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Gyeon prep of de nanolex ex wordt hier aangeprezen omwille can de goede werking. Zoals reeds gezegd is een goede cleaner zoals prof polish een goeie eerste stap om de
Vorige waxlaag weg te halen.

Idd beter je oude waxlaag eerst verwijderen alvorens nieuwe aan te brengen. Zeker de Fusso heeft nood aan een propere ondergrond.
 
  • Leuk
Reactions: Micky
Ik heb Fusso nog nooit gebruikt, maar zou het gewoon nog een keer aanbrengen.
Wordt het niets, kun je later alsnog een paintcleaner gebruiken als prof polish.
Je sloopt er in elk geval niets mee ofzo, hooguit vlekken zoals er veel te lezen is of het forum. Maar volgens mij moet een wax/ sealant er gewoon tegen kunnen om een nieuw laagje aan te brengen. Standtijd zal wat minder zijn dan bij perfecte voorbereiding.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Zoals aangegeven: Gyeon prep cq Nanolex EX als ontvetter.
In geval van de Fusso beter van niet om om 2e laag te plakken:
gezien de langere standtijd onnodig, en raar maar waar t.o.v. een andere wax waarbij wel mogelijk is.
 
Hoe kom je daar bij @mk-us? Heb je daar (slechte) ervaringen mee?

De Fusso (Dark Coat) heeft een lange standtijd, hoewel je dat ook weer niet moet overdrijven. Vlekken alleen bij onjuist gebruik, tot nu toe ben ik daarvan gevrijwaard. De tip is idd, een schone lak. Overigens hoor je de vlekken alleen bij de Dark versie, bij white nog nooit van gehoord. Komt denk ik ook omdat je het op wit minder ziet.

Ikzelf heb wel eens een nieuwe laag Fusso (Dark Coat) na een paar maanden over een vorige laag gezet. Met beleid en rustig de tijd voor genomen. Ik kan je zeggen a) geen vlekken, b) de lak zit er nog gewoon op en c) standtijd bleef nog behoorlijk.

Neemt niet weg dat ik het er mee eens ben, dat het zeker niet aan te bevelen is of de schoonheidsprijs verdiend.
 
In geval van de Fusso beter van niet om om 2e laag te plakken:
gezien de langere standtijd onnodig, en raar maar waar t.o.v. een andere wax waarbij wel mogelijk is.

In het geval van de Fusso is het beter dat je niet een tweede laag smeert, gezien het feit dat een nóg langere standtijd onnodig is. En raar, maar waar, kan je andere waxen wél een tweede lag geven. (?)


Zo begrijp ik de tekst goed, toch? :D

Ik beschouw Fusso Coat eigenlijk als een sealant (Met poespas). Die layer je sowieso niet. Maar ik weet ook niet meer of er veel oplosmiddelen in de Fusso zaten waardoor layeren sowieso weinig zin heeft?
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
In het geval van de Fusso is het beter dat je niet een tweede laag smeert, gezien het feit dat een nóg langere standtijd onnodig is. En raar, maar waar, kan je andere waxen wél een tweede lag geven. (?)


Zo begrijp ik de tekst goed, toch? :D

Ik beschouw Fusso Coat eigenlijk als een sealant (Met poespas). Die layer je sowieso niet. Maar ik weet ook niet meer of er veel oplosmiddelen in de Fusso zaten waardoor layeren sowieso weinig zin heeft?
Ik vroeg me af of ik een normaal resultaat zou verkrijgen ( geen vlekken of strepen...) als ik alleen de auto goed was en ontvet. Nadien een nieuwe laag fusso.

Volgens het merendeel kan ik beter nog eerst een polish gebruiken na het wassen en dan ontvetten voor ik een nieuwe laag fusso plaats. Merci voor de reacties!

Correct me if im wrong
 
Zoals aangegeven: Gyeon prep cq Nanolex EX als ontvetter. PUNT
In geval van de Fusso beter IS HET BETER van niet om EEN 2e laag te plakken, KOMMA DUBBELE PUNT
gezien de langere standtijd IS HET onnodig,KOMMA en raar maar waar t.o.v. een andere wax waarbij wel HET WEL mogelijk is.
Wellicht zo iets beter te lezen.
Uitleg: Prep/EX als ontvet middel gebruiken om een schone lak te verkrijgen
De Fusso staat toch echt bekend als 1 met een lange(re) standtijd als je zou gaan vergelijken met de ( gemiddelde ) andere waxen.
Die andere waxen kunnen (9/10) wel gelayerd worden ( oftewel stapelen cq meerdere lagen op elkaar zetten ).
Gezien het geneuzel met de Fusso ( niet alleen de Dark, maar ook de Light versie KUNNEN voor problemen zorgen ), lijkt het mij beter om niet te gaan layeren om ( alsnog ) probelemen te gaan voorkomen.
Heb je geen problemen met de Fusso: gefeliciteerd, je hebt het super gedaan en geniet er lang van; ben je nieuw of heb je minder/geen ervaring met Fusso en/of andere waxen .... zou het lekker bij 1 laag houden.
Jip ik heb ervaring met zowel de Dark als de White .... zelf geen problemen mee ondervonden ( maar goed kennis is macht dacht ik destijds tijdens het aanbrengen er van )
Tja de Lichte versie heb je idd vele malen minder last van strepen, desalniettemin moet je ook hier de regels qua applicatie wel kennen en gebruiken, doe je dit niet dan heb je alsnog zéééér grote kans op problemen
Mijn nederige excuses voor de eerder, minder begrijpbare, tekstplaatsing ( pffff, beetje er doorheen lezen had ook wel gekunt toch ?! )
 
  • Leuk
Reactions: mdlange en Nick1407