• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gaat dit te ver? ;-)

cimare

Detailing trainee
9 jun 2011
25
47
Arnhem
Doel:

Detailen van 3 auto’s van middel tot groot, voorraad voor minimaal 1 jaar en in de zomer wat vaker detailen/wassen dan in de winter.
Het gaat om 3 Mercedessen uit 1983, 1992 en 1991. Allemaal zijn ze in het verleden deels overgespoten.
Ik heb het een beetje op volgorde opgesomd en soms meerdere keuzes gegeven. Wie wil mij helpen in de voor mij nieuwe wereld van het 'mooi maken'? Voor de aantallen doeken ben ik uitgegaan van de drie auto's samen, dus 3 pad's is dus 1 per auto.
Zijn dingen dubbel en zijn de hoeveelheden voldoende?

Stap 1 – Wassen

2-Emmer systeem zonder grit (emmers in bezit)
Meguairs ultimate Wipe Wash Mitt (reeds 1 andere in bezit voor de velgen en andere vieze plekken)
Poorboy's Super Slick & Suds (946ml = ±30ml per keer = ± 30 emmers, dus 10x per jaar per auto)
3x Delirium Drying Towel
Poorboy’s Bug Squash (niet nodig? Shampoo krachtig genoeg?)
Poorboy’s Mesh Microfiber Bug Towel (dus ook niet nodig?)
CarPro Iron.X Soap Gel 500ML (maar ja, wel 12 velgen per keer wassen, elke wasbeurt nodig?
Of
Poorboy’s Spray and Rinse 946ml 50% verdunnen voor lichte vervuiling of puur bij sterke vervuiling
maar wel 12 velgen per ronde….., dus wel voldoende?
3x Poorboy’s Work Towel 39*39 matgroen voor drogen van velgen en schoonmaken andere zaken
EZ Detail mini brush
Mothers Wax Fender Well Brush
of
Mothers Wax Wheel Brush

Stap 2 – Kleien

2x Mothers Wax California Gold Clay Kit (473ml QD en 160gr klei en 1 doek 38*38
Mothers Wax California Gold Showtime Detailer Spray 710ml
of
Dodo Juise Supernatural Detailing Clay 240g
Dodo Juice Born Slippy clay lube refill concentrate 1:10 250ml
en
3x Poorboy’s Deluxe Mega Towel Geel 39*39

Stap 3 – Cleanen/polijsten

Poorboy’s SSR2 Medium Abrasive Swirl remover 473ml
3x Monello Orange Light Cutting CCS Hand Applicator
Poorboy’s Professional polish 473ml
3x Monello White Polishing CCS Hand Applicator
3x Poorboy’s Deluxe Mega Towel Blauw 39*39
Poorboy’s Spray and Wipe 946ml voor het schoonmaken na het polijsten van lak en ruiten
of
Monello Raffini Spruzzo 500ml
3x Poorboy’s Mega Mega Plush voor het droogmaken na de Spray and Wipe

Stap 3 – Sealen/Waxen (Sealen heeft voorkeur bij mij, blijft langer zitten)

Poorboy’s EXP Pure Sealent 473ml (slechts 30 minuten droogtijd?)
3x Monello Black Soft Finishing Hand Applicator
3x Dodo Juice Fantastic Fur

Overig

Mothers Wax Detail Brushes
6x 3M Tape 100587
Autoglym Car Glass Polish 325ml
Dodo Juice Mint Merkin
Poorboy’s Trim Restorer 43ml
Poorboy’s Bold ’n Bright Gel 473ml
Meguairs Tyre Dressing Pads heb ik al 4 stuks van maar kan ik die ook gebruiken voor Bold ‘n Bright ?
Poorboy’s Bio All Purpose Cleaner & Degreaser 946ml
Poorboy’s QD+ Quick Detailer Plus 473ml voor de normale wasbeurten
Poorboy’s Wheel Sealant
Kwastjes voor lakstiften en voor schoonmaken van het interieur
 
Arjan,

- Waarom 3x een delerium ? Met deze droogdoek en door op de juiste manier af te spoelen kan je zeker 3 auto's per doek doen.
Ervan uitgaande dat de auto's na het wassen wel "schoon" zijn
- De bug Squash zou ik laten voor wat het is. Met de Bug towel haal je die vliegen er ook zeker af.
- Voor de velgen zou ik geen work towel pakken maar een hele goedkope MF doek. De zwarte resten (zelfs na Mequiars Wheel Brightener en IronX) gaan nooit meer uit je doeken.

Wat betreft het Clayen zou ik eerder voor de Dodo Supernatural gaan of voor de Poorboys elastic clay icm spray & wipe (1 liter).
Daarbij zou ik zeker rekening houden met 3 doeken per auto voor deze stap.

Qua polijsten zou ik niet voor de SSR gaan maar voor de Monello. De Monello heeft net dat beetje meer bite dan de SSR. Voor de Vito van mijn ouders ben ik ook overgestapt van SSR naar Monello en dat blijkt maakte echt het verschil.
Kies je voor Monello dan zou ik wel de Spruzo erbij aanraden.
Overigens ben je er met 1 polijstmiddel niet, naast de SSR2 (Monello Mezzo) zul je ook een lichtere variant nodig hebben om af te bouwen zoals de SSR 1 (Finale).
Daarbij zou je jezelf moeten afvragen of het niet loont om naar een DAP500 of 900 uit te gaan kijken. Met de hand is leuk om kleine plekjes te doen, maar 3 auto's is een enorme hoeveelheid werk.
In ken nu met de Vito (W639) van mn ouders bezig en hier zit tot op heden al een 32 uur machinaal polijstwerk in (en heb toch redelijk wat ervaring op dit gebied).

Voor het polijstwerk af te nemen zou ik zeker rekening houden met 3 doeken per stap per auto. De doeken gaan vol zitten met polijst residu waardoor het niet meer lekker werkt.
Na het afnemen van het polijst residu bij de laatste stap moet je ook nog een keer de gehele auto nalopen met spruzzo waarvoor je dan ook zeker weer 1 doek nodig hebt.

Wat betreft de Mequiars dressing pad's : weet je zeker dat je er daar 4 van hebt en dat het niet de gele ronde pad is die je hebt ?


Even bovenstaand verhaal ingekort :
- Doeken voor auto A kan je ook prima gebruiken voor auto B & C (mits gewassen)
- Doeken heb je nooit teveel, wel altijd te kort
- Combinatie wat op de ene auto werkt hoeft per definitie niet op een andere auto ook te werken
- Stel jezelf de vraag of je dit allemaal wel met de hand moet willen doen.
Je koopt nu een boel dure spullen en ik denk dat het resultaat je gaat tegenvallen in verhouding tot de tijd die het in beslag gaat namen.


Edit : ik denk dat het om de volgende auto's gaat :
- De 83'er W126 - 500SE van jezelf
- De 92'er W201 van je vrouw,
- En de 92'er W 201 - 190 E van Roderick

In dat geval zou ik WEL 2 droogdoeken en 2 washmitts nemen .

Gr. Arjan
 
Wie heeft het over droog ? :weetniet

Bekijk de beschrijving maar eens : https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Mesh_Microfiber_Bug_Towel_39x39cm_PB-MMBUGT_101031
 
Hallo,
waarom zoveel dingen kopen om manueel te polijsten???
Beter wat sparen voor een starterssetje(dap900, 179 euro) en gelijk investeren in zoiets dan eerst heel wat te kopen om manueel gefrustreerd te geraken na 1 paneel!!
shampoo:ik zou gelijk een gallon kopen van pb's.Veeeeeeeeeel goedkoper dan die 1 literfles en ze geraakt wel op hoor!!
Droogdoek:1 lijkt me voldoende,je kan ook voor 1 goede droogdoek gaan en een paar andere ,kleinere en goedkopere natuurlijk erbij nemen.
Is ook weer goedkoper dan 3 droogdoeken(is voor de dap-set!!)
Iron-x hoeft niet,woon je naast een spoorweg of metaalbedrijf??
Als de velgen goed worden onderhouden is zelfs shampoo genoeg(of de concentraat van ik denk bilberry is ook goed en kan je zeer goed verdunnen!!
Wat de insekten betreft:bij mij gaat alles er af met gewone shampoo(pb's) en ik hoef zeker niet te ,,schrobben,, , gewoon de auto eerst wat laten ,,weken,, en desnoods 2 keer per paneel poetsen??
Klei:ik heb de set van mothers(2 sets) en heb een concentraatje gekocht(500ml om 5 liter van te maken.de klei knip je gelijk in 2,zo heb je al 4 stukken van 1 setje en de spray verdun je best 1 op 1 met kalkvrij water.
met 1 flesje van 473 ml kom je echt niet toe om 1 auto te kleien!!
Velgen:koop gewoon heel goedkope mf-doekjes of zijn het velgen die echt geen krasjes hebben??
De ez-brush is echt wel een ,,must,, ,maar hoeft niet als je er ook zelf goed bij kan,bij auto5 hebben ze borstelkes van +- 4 euro die evengoed poetsen binnenin hoor.(heb er enkele gekocht om machinaal binnenin te kunnen poetsen met de accuboormachine:werkt perfect!!
(foto beschikbaar via mail of op aanvraag)
Je kan de velgen insmeren met gewone wax ook hoor,of anders neem je de wheelwax(+- 16 euro??,kom je jaren mee toe.

Zo ,dat is mijn mening,ieder zijn gedacht natuurlijk.

MVG Danny
ps:kijk ook ff bij de apparaten:een selfmade padwasher voor 25 euro,ideaal vooral als je nog veel andere dingen wil kopen8d
 
Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden! Ben er zeker alvast mee geholpen. Ben nu eveb bijschoonmoeder dit aan het lezen.
Als ik straks weer thuis ben reageer ik even uitgebreid. Overigens had ik een foutje gemaakt met de bouwjaren, maar ik zie dat ik al gevonden
ben op het Mercedes forum. ;) Het gaat inderdaad om een 1983 500 SE, een 1992 190 en een 1991 300 D Turbo.

Ik schuif straks wel even met de producten en ga me toch maar even verlekkeren bij de DAP900 dan maar.
Ik ben uitgegaan van alle auto's detailen zonder tussendoor de doeken te wassen, maar als een Vito al 32 uur kost....
Dan kan er tussendoor vast wel even gewassen worden. Kunnen alle doeken en pads tegelijk in de wasmachine? Dacht ze alle wasbaar waren.
 
Hoeveel tijd je nodig hebt is erg moeilijk te zeggen. De Vito wordt 5 a 6 dagen per week gebruikt als werkpaard en heeft daardoor ook erg veel te verduren.
Waar ik inmiddels weel achter ben is dat je in een dag tijd een auto die nog nooit zo'n behandeling heeft gehad moet willen doen.
Reken voor jezelf 2 dagen en neem vooral de tijd, het eindresultaat zal dat zeker ten goede komen. Plan de auto's ook niet achter elkaar aan maar neem daartussen ook een paar dagen rust.

Volgend weekend ga ik aan de slag met een W123 300D uit 1978 en ik reken dat ik daar slecht een uurtje of 20 mee zoet ben voor een volledige detail (zowel binnen als buiten)
Afgelopen week hebben we een Audi A8 gehad waar ook een kleine 16 uur in is gaan zitten voor alleen het polijstwerk.

Doeken kun je overigens gewoon wassen in de wasmachine (tot 40 graden ZONDER wasverzachter en niet in de droger na afloop).
 
Iron.X wil ik omdat ik wat hardnekkige remstof plekken heb in de velgen. De auto's zijn 20 jaar en ouder en de velgen dus ook. Ze zijn ook nooit echt netjes behandeld. Vandaar dat ik met Iron.X hoop
ze goed schoon te krijgen en daarna makkelijk schoon te houden eventueel gewoon met shampoo.

Qua klei wil ik toch eigenlijk de Dodo proberen, maar met verdunning naar 2,5ltr heb ik dus amper genoeg voor 3 auto's?
Maar kleien doe je dan 2x per jaar? Dus met 5ltr zou ik het moeten redden?

En de velgen kan ik dus beschermen door er gewoon wax op te doen?

Aangepaste lijst, maar wel een erg dure lijst denk ik zo....


Stap 1 – Wassen
2-Emmer systeem zonder grit (emmers in bezit)
Meguairs ultimate Wipe Wash Mitt (reeds 1 andere in bezit voor de velgen en andere vieze plekken)
Poorboy's Super Slick & Suds (946ml = ±30ml per keer = ± 30 emmers, dus 10x per jaar per auto)
3x Delirium Drying Towel
Poorboy’s Mesh Microfiber Bug Towel
CarPro Iron.X Soap Gel 500ML (maar ja, wel 12 velgen per keer wassen, elke wasbeurt nodig? Of:
Poorboy’s Spray and Rinse 946ml 50% verdunnen voor lichte vervuiling of puur bij sterke vervuiling
maar wel 12 velgen per ronde….., dus wel voldoende?
Action MF doeken voor het schoonmaken van de velgen en het afnemen van de Iron.X
Poorboy’s Work Towel 39*39 matgroen voor schoonmaken
EZ Detail mini brush
Mothers Wax Fender Well Brush
of
Mothers Wax Wheel Brush

Stap 2 – Kleien

Dodo Juise Supernatural Detailing Clay 240g
Dodo Juice Born Slippy clay lube refill concentrate 1:10 250ml
9x Poorboy’s Deluxe Mega Towel Geel 39*39

Stap 3 – Cleanen/polijsten

DAP900 Raffini Kompressor Starterskit
Inhoud kit:
Monello Mezzo Polish 500ml
Monello 6”Kompressor Orange light cutting Pad
Monello Finale Finishing Polish 500ml
Monello 6”Kompressor White polishing pad
Monello 6” Kompressor Green light polishing pad (Zou ik dan niet gebruiken of voor de PB EXP Sealant?)

2x Monello 6”Kompressor Orange light cutting Pad
2x Monello 6”Kompressor White polishing pad
9x Poorboy’s Deluxe Mega Towel Blauw 39*39
Monello Raffini Spruzzo 500ml
3x Poorboy’s Mega Mega Plush voor het droogmaken na de Spruzzo

Stap 3 – Sealen/Waxen

Poorboy’s EXP Pure Sealent 473ml (slechts 30 minuten droogtijd?)
3x Monello 6”Kompressor Red finishing pad
3x Dodo Juice Fantastic Fur

Overig

Pinnacle XMT Polishing Pad Conditioner
Mothers Wax Detail Brushes
6x 3M Tape 100587
Autoglym Car Glass Polish 325ml
Dodo Juice Mint Merkin
Poorboy’s Trim Restorer 43ml
Poorboy’s Bold ’n Bright Gel 473ml
Tyre Dressing Pads (zoals Meguairs) heb ik al 4x maar kan ik die ook gebruiken voor Bold ‘n Bright ?
Poorboy’s Bio All Purpose Cleaner & Degreaser 946ml
Poorboy’s QD+ Quick Detailer Plus 473ml voor de normale wasbeurten
Poorboy’s Wheel Sealant of dus gewoon wax gebruiken na het schoonmaken met Iron.X
Kwastjes voor lakstiften en voor schoonmaken van het interieur
 
Iemand nog wat aan te vullen op deze lijst? Ik twijfel wel of ik de DAP900 erbij moet doen, wordt zo toch wel heel duur.
Deze set is 750 euro. En daarvoor kun je de auto's ook een paar keer weg brengen om te laten doen....
Als ik de DAP niet doe en de doeken en pads na 1 auto was dan kom ik op 500 euro, iets schappelijker lijkt me.
Of moet ik juist de DAP wel doen en wat andere dingen achterwege laten?
 
DAP wel erbij doen!
Als je je auto('s) wegbrengt ben je waarschijnlijk toch nooit tevreden over het resultaat!