• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gebruik hogedrukreiniger en beste foamer ?

MaXX99

Detailing rookie
3 mei 2018
2
2
49
België
Ik heb me recent een nieuwe hogedrukreiniger aangeschaft en vroeg me af hoe ik deze het beste kan gebruiken voor het onderhoud van mijn wagens.
Op zich misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik zou graag de laklaag op de wagen willen houden :)

Het gaat namelijk om een Dibo IBH-M 220/16. Dit is een warmwater hogedrukreiniger die tot 220 bar (instelbaar 30 - 220) en 960 l/u kan leveren en water/stoom tot 150°. Ik kan me echter inbeelden dat deze op maximumvermogen niet echt aan te raden is voor gebruik op een wagen, vandaar dus even mijn vraag....

Welke druk en temperatuur raden jullie aan voor de verschillende stappen tijdens het onderhoud van de wagen?

- afspoelen
- foamen
- terug afspoelen
- ...

Ik ga trouwens ook een foamer moeten aanschaffen waar ik gerust ook wat advies kan gebruiken.
De hogedrukreiniger beschikt namelijk over een intern reservoir van 45l, maar kan ook via een slangetje extern reinigingsmiddelen aanzuigen. In theorie zou ik dus enkel een schuimkop of schuimlans zonder reservoir kunnen aanschaffen; of is het toch beter om voor een schuimlans met reservoir te gaan ?

Wat die laatste betreft heb ik behalve het model van Dibo zelf enkel deze hier gevonden (model LS3).
Ik kan uiteraard altijd extra koppelstukken aanschaffen en dan past zowat elk merk ....
Mogelijk passen die van carclean dan weer wel. Zwaarder materiaal heb ik eventueel hier gevonden.
De nozzle moet echter aangepast zijn aan de druk/debiet/temperatuur.

Welke kunnen jullie me aanbevelen ?
 
Laatst bewerkt:
De te gebruiken druk is ook afhankelijk van de afstand. 100 bar is algemeen voldoende.
Temperatuur zou ik niet te hoog mee gaan, denk na over het waarom
In het algemeen is 40 graden al heel wat, met mijn oude Karcher werkte dat prima

Shampoo en foamlance zijn op elkaar afgestemd, aanzuigen is zelden een goede optie
Tenzij de fabricant zelf het gebruik voor automotive aangeeft, dan valt het te proberen
Misschien een dealer vinden die de accessoires heeft staan en kan demonstreren ?
 
Zo dan, dat klinkt als een... aardig apparaat. :D

Een simpele HD met 100bar heb je al voor een paar tientjes en daar kan je prima de auto mee wassen. Zet hier een goede foamlans op en wat foamshampoo en je bent compleet. Zo simpel als dat kan zijn, zoveel sterker is jouw machine. ;)

Een machine zelf laten aanzuigen geeft weliswaar een zeperig goedje, maar dit is niet hetzelfde als een foam. ;) Heb inderdaad ook mijn bedenkingen of het aanzuigen van een foamshampoo en deze dan door de foamlans zonder fles te jagen het zelfde effect geeft. (voldoende effect)

De foamlans wordt ook een beetje aangepast op de druk waarop hij moet werken. Dus als je jouw machine, bij het autowassen, standaard instelt op bijv. 140 bar en de temp op 40c, dan heb je vaste waardes waaraan je de foamlans kunt kiezen/laten afstellen.

Inderdaad, een demo lijkt mij een goede optie. Je kan ook demo's aanvragen via die website, dus een belletje met jouw vraag zou wel eens wat kunnen opleveren. :p
 
Om hier even op in te gaan. Ik wist dat 100 bar ongeveer voldoende was op een wagen te poetsen, maar ik vraag me af van waar deze 100 bar word gemeten. Is dat vanaf het moment dat het water uit de lans komt of is dat de druk die op het lakwerk komt als je de lans op 20 cm van de wagen houd (wat meestal word aangeraden als een 'veilige afstand)?

Want als je de 100 bar meet vanaf dat het uit de lans komt, dan is deze druk toch een stuk lager als deze het plaatwerk raakt (door de 20 cm afstand die je aanhoud)? Of zie ik dit nu verkeerd.

Ik zelf doe de volgende stappen: foamen - afspuiten met ongeveer 100( 110) bar druk - wassen - afspuiten met tuinslang (dus zonder hd) - auto nalopen met een 'open' tuinslang om zoveel mogelijk water te verwijderen om de droogdoek niet te snel vol te laten lopen.
 
Foam guns hebben een maximale werkdruk. Bij de monello is dit 180 bar.
Ik heb een 150 bar hogedrukreiniger en gebruik deze vaak genoeg op minder dan 10cm afstand, nog nooit problemen gehad.
Heb ook al mensen met een stoom apparaat de buitenkant van een auto zien doen.....
 
Ik heb er even de specificaties van de Monello op hun site op nagelezen ... :
  • Maximale werkdruk: 180 bar
  • Maximale doorvoer: 20 liter per minuut
  • Maximale temperatuur: 60°C
Mits ik de druk wat naar beneden haal zou deze dus perfect moeten werken. Bovendien is hij in die voordeelbundel ook nog lekker voordelig ... :)