• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gebruik van drooghulp

djovi

Detailing trainee
12 nov 2022
33
30
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een drooghulp bij een auto die in de wax staat?

Ik ben van plan om spray n wipe te gebruiken ( ben toch nog te bang voor het maken van krassen.. )

En hierna op een droge auto een spray sealant aanbrengen met een mf doek.
 
Ik gebruik ALTIJD Spray&Wipe als drooghulp en zou eigenlijk niet meer zonder willen. ;) Makkelijker drogen, streeploos en zonder residu.

Als je schone doeken gebruikt op een schone auto, dan is het vrijwel onmogelijk om krassen te veroorzaken. Zelfde geldt voor het aanbrengen van een product op de lak.
 
Dan ga ik die gewoon mee bestellen. Ben nu toch al verslaafd haha, volgende bestelling staat al klaar. Opzich gaat het drogen prima zonder strepen op dit moment, is een drooghulp voor nog meer redenen handig ?⁷

Ja ik twijfel toch hoe het kan dat ik krassen op het dak zie in bepaald licht die ik nog niet had gezien.. gebruik de juiste spullen dus misschien toch me doeken niet goed genoeg gewassen. Maar lijkt me ook weer sterk aangezien die nieuw is haha.

Misschien voor nu ook maar accepteren en later alles keer polijsten.

Bedankt dat jij en andere zo vaak reageren. Het is allemaal nog nieuw en zit elke dag het forum door te spitten, maar wil soms toch me vragen stellen
 
Gebruik eerlijk gezegd nooit een detailerspray als droog hulp...
Afnemen met een goede doek zoals Gyeon Silk Dryer werkt voor mij al goed genoeg.
Misschien moet ik het ook eens gaan proberen? :D
 
Ligt ook wel aan soort droogdoek, de een droogt / glijdt stroever dan de ander. Gebruik ook drooghulp, maar heb gemerkt dat bij de ene droogdoek bijna niet zonder kan en bij andere wel of misschien minimaal gebruik van drooghulp. Maar detailspray is nooit weg, altijd goed om te hebben!
 
Gebruik eerlijk gezegd nooit een detailerspray als droog hulp...
Afnemen met een goede doek zoals Gyeon Silk Dryer werkt voor mij al goed genoeg.
Misschien moet ik het ook eens gaan proberen? :D
Ja ik las er veel positieve ervaringen over dus begon er nu toch wel aan te denken
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Redhouse ik heb de silk dryer en vond deze op de liggende delen wel wat stroef overkomen. Maar lees dat spray n wipe voor veel dingen gebruikt kan worden dus dat is altijd de moeite waard om te bestellen dan.
 
S&W is prima, met veel plezier gebruikt. Nu spray ik een pufje Silke (op mijn droogdoek:eyes:) en neem dan af. Eventueel nalopen met een kleine doek en lekker glad en glanzend. Ieder zijn ding zie je maar weer :innocent:
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Ook ik gebruik iedere wasbeurt een drooghulp.

Begonnen met spray & wipe (1:1), zomers gebruik ik vaak Nanolex Final Finish om ingedroogde kalkvlekken te voorkomen en de laatste maanden heb ik die vervangen voor Gyeon Ceramic Detailer omdat je dan gelijk een stukje extra bescherming achterlaat.

In jou geval zou het de stap erna met de sealant schelen.
 
@RoCo en @Juffer1 lopen jullie na het afdrogen met deze producten de auto ook nog na om het product nogmaals uit te wrijven/poetsen zoals je normaal doet als je spray wax/sealant op de auto gebruikt ?
 
Ja maar dat is meer voor de kieren, naden en grill na te lopen. Niet zozeer de hele auto eigenlijk.

Wanneer je zuinig omspringt met een detailer dan heb je niet zoveel na te jagen. Gebruik je het gretig dan poets je jezelf een tennisarm omdat het vaak olierijke producten zijn. Less is more. Dat is ook de reden dat ik het op de doek spuit en dan afneem.

Neem Gyeon Cure bijvoorbeeld (heerlijk spul ook overigens): op het paneel spuiten en dan verdelen is hard werken. Wanneer je het op een doek spuit en dan aanbrengt is het heerlijk te verwerken. Voor Silke merk ik hetzelfde eigenlijk.

Ik weet dat er mensen zijn die hun droogdoek eigenlijk niet wassen, dus als je dan product blijft opspuiten zal die uiteindelijk ook olierijk gaan zijn. Daar zou dit wellicht niet de voorkeur genieten. Ik doe echter alle doeken van een wasbeurt aansluitend in de wasmachine op 60 graden, synthetisch programma (met vier keer spoelen) en een scheutje azijn in het wasverzachter vakje. Alles komt er schoon en zacht uit; of ik er nou wax mee heb afgenomen, Cure/Silke heb aangebracht of enkel heb gewassen. Dat is mijn routine geworden. Zo heeft eenieder zijn eigen ding op een gegeven moment en dat zul je voor jezelf ook moeten uitproberen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ja maar dat is meer voor de kieren, naden en grill na te lopen. Niet zozeer de hele auto eigenlijk.

Wanneer je zuinig omspringt met een detailer dan heb je niet zoveel na te jagen. Gebruik je het gretig dan poets je jezelf een tennisarm omdat het vaak olierijke producten zijn. Less is more. Dat is ook de reden dat ik het op de doek spuit en dan afneem.

Neem Gyeon Cure bijvoorbeeld (heerlijk spul ook overigens): op het paneel spuiten en dan verdelen is hard werken. Wanneer je het op een doek spuit en dan aanbrengt is het heerlijk te verwerken. Voor Silke merk ik hetzelfde eigenlijk.

Ik weet dat er mensen zijn die hun droogdoek eigenlijk niet wassen, dus als je dan product blijft opspuiten zal die uiteindelijk ook olierijk gaan zijn. Daar zou dit wellicht niet de voorkeur genieten. Ik doe echter alle doeken van een wasbeurt aansluitend in de wasmachine op 60 graden, synthetisch programma (met vier keer spoelen) en een scheutje azijn in het wasverzachter vakje. Alles komt er schoon en zacht uit; of ik er nou wax mee heb afgenomen, Cure/Silke heb aangebracht of enkel heb gewassen. Dat is mijn routine geworden. Zo heeft eenieder zijn eigen ding op een gegeven moment en dat zul je voor jezelf ook moeten uitproberen.
Dus jij droogt de auto met een spray detailer op je droogdoek, en daarna loop je de kieren etc na op dezelfde manier ?

Ik bedoelde eigenlijk of je na het drogen van de auto, de detailspray nog helemaal uit poetst met een andere MF doek. Of is deze al genoeg uitgepoetst door het gebruik van de droogdoek.

Ik twijfel toch om na het drogen de auto nog per paneel met een spray sealant te behandelen, puur voor de shine en boost van de bestaande wax.
Maar volgens mij haal ik ook wat dingen door elkaar nu haha..
 
@djovi Ik droog en breng aan met dezelfde handeling. Ik hoef het doorgaans niet na te lopen omdat ik het zuinig verwerk. De kleine doek krijgt inderdaad ook een pufje! Aan het einde de auto rondgaan met een detailer kan uiteraard ook prima! Je moet even zoeken wat je fijn vindt.

@Redhouse ik vouw de doek meerdere keren en per paneel een pufje meestal. De grote liggende delen (dak en motorkap) doe ik aan het einde en ik ontvouw de doek dan en sleep er overheen, vaak nog een pufje Silke erbij omdat het zo lekker ruikt.

Zoals gezegd: dit is slechts mijn manier die ik het fijnste vind. Ik merkte namelijk dat, doordat een onderhoudswasbeurt mij al gauw 3 uur kostte, het maar lastig in te passen was in de drukke gezinstijden. Dat terwijl ik wel de behoefte had om de auto netjes te maken/houden. Dus ik heb her en der wat versimpeling toegepast en nu doe ik het in anderhalf uur, inclusief wielen, optuigen en afbreken. Als ik de wielen niet doe kan het binnen het uur. Maar dan is mijn auto in de basis natuurlijk al goed gereinigd!
 
  • Leuk
Reactions: Jamme1981
@djovi Ik droog en breng aan met dezelfde handeling. Ik hoef het doorgaans niet na te lopen omdat ik het zuinig verwerk. De kleine doek krijgt inderdaad ook een pufje! Aan het einde de auto rondgaan met een detailer kan uiteraard ook prima! Je moet even zoeken wat je fijn vindt.

@Redhouse ik vouw de doek meerdere keren en per paneel een pufje meestal. De grote liggende delen (dak en motorkap) doe ik aan het einde en ik ontvouw de doek dan en sleep er overheen, vaak nog een pufje Silke erbij omdat het zo lekker ruikt.

Zoals gezegd: dit is slechts mijn manier die ik het fijnste vind. Ik merkte namelijk dat, doordat een onderhoudswasbeurt mij al gauw 3 uur kostte, het maar lastig in te passen was in de drukke gezinstijden. Dat terwijl ik wel de behoefte had om de auto netjes te maken/houden. Dus ik heb her en der wat versimpeling toegepast en nu doe ik het in anderhalf uur, inclusief wielen, optuigen en afbreken. Als ik de wielen niet doe kan het binnen het uur. Maar dan is mijn auto in de basis natuurlijk al goed gereinigd!
Ha bij mij kost de voorbereiding en afbouwen al gauw 1,5 uur :'D
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
@RoCo,
Bedankt voor info. Wassen kost mij ook altijd wel paar uur. Welke versimpelingen heb je zoal toegepast om tijd te verkorten? Altijd handig om te weten
Even kijken:

Effectieve pre-wash om een zo goed als schone auto te hebben na het afspuiten. Dat scheelt je bij het afspuiten en natuurlijk in de was zelf.

Één emmer methode met 8 mf doeken, een mitt en MF-spons. Scheelt tussendoor uitspoelen en ik heb zo meer dan genoeg bij me om eventuele vieze plekken goed aan te pakken zonder met een vieze doek over de lak te gaan. Een doek vouw ik tweekeer dubbel en dan heb je acht schone vlakken per doek. Vieze doeken rechtstreeks in een losse emmer en het voordeel is ook dat ik zo de wasmachine een beetje gevuld krijg.

Werken met een rinseless wash (scheelt laatste keer afspuiten). Dit is een flinke tijdsbesparing! Na het wassen kun je namelijk gelijk gaan drogen (Rinseless = zonder afspuiten). Combineer dit met een detailspray als drooghulp en je bent daarna klaar! Ik ben blij dat CC deze nu in het assortiment heeft en gebruik eigenlijk niets anders meer. Ik maak dit aan in de emmer, knikker de schone doeken uit de droger de emmer in en zo staat het meteen klaar voor de volgende beurt.

De wielen doe ik na de pre-wash inspuiten met een APC of ik foam ze nog een keer en dan borstel ik ze vervolgens met velgenborstel, bandenborstel en kwast. Gelijk afspuiten en na ieder wiel spuit ik de borstels schoon met de HD (scheelt je een wielemmer).

Omdat het zeker in de zomer nog wel eens snel droogt heb ik een waterfilter aan mijn HD vast gemaakt zodat ik geen nare kalkvlekken krijg mocht ik eens te traag gaan. Niet echt een tijdsbespaarder, maar wel een kansvergroter om te kunnen wassen en minder afhankelijk te zijn van warm weer.

Waar ik na deze aanpassingen nog tegenaan loop is hoe lang het afspuiten duurt. Mijn Kärcher K3 heeft een relatief lage waterafgifte en wil dus eigenlijk een krachtigere machine zodat deze fase ook weer sneller gaat (liefst zo'n 10 liter/minuut). Maar zolang deze het nog doet of zolang ik mij in kan houden is het nu prima.
 
@djovi Ik droog en breng aan met dezelfde handeling. Ik hoef het doorgaans niet na te lopen omdat ik het zuinig verwerk. De kleine doek krijgt inderdaad ook een pufje! Aan het einde de auto rondgaan met een detailer kan uiteraard ook prima! Je moet even zoeken wat je fijn vindt.

@Redhouse ik vouw de doek meerdere keren en per paneel een pufje meestal. De grote liggende delen (dak en motorkap) doe ik aan het einde en ik ontvouw de doek dan en sleep er overheen, vaak nog een pufje Silke erbij omdat het zo lekker ruikt.

Zoals gezegd: dit is slechts mijn manier die ik het fijnste vind. Ik merkte namelijk dat, doordat een onderhoudswasbeurt mij al gauw 3 uur kostte, het maar lastig in te passen was in de drukke gezinstijden. Dat terwijl ik wel de behoefte had om de auto netjes te maken/houden. Dus ik heb her en der wat versimpeling toegepast en nu doe ik het in anderhalf uur, inclusief wielen, optuigen en afbreken. Als ik de wielen niet doe kan het binnen het uur. Maar dan is mijn auto in de basis natuurlijk al goed gereinigd!
Dus even ter duidelijkheid voor mij hoor:

auto is nog nat, pufje detail spray (spray n wipe of silke) op de droogdoek en per paneel de auto drogen. Bij de platte delen de doek uitvouwen, paar pufjes erop en dan over de lak slepen. Hierna is de auto dus gedroogd en tevens afgenomen met een spray. Eventueel kan ik hierna nog de spray sealant doen met 2 peluche verde (lange vezels om het product aan te brengen en de korte vezels om het product af te vegen)

Bedankt voor je uitleg over alles en je reacties tot nu toe !
 
  • Leuk
Reactions: RoCo