• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gebruik van Menzerna 400

Freude am Fahren

Detailing chief
11 jan 2022
117
75
Ben wel nieuwsgierig of er mensen zijn en hoe jullie Menzerna 400 gebruiken (die als 3staps word aangegeven) Of zijn er mensen die bijvoorbeeld nog Menzerna 3800 er achter aan doen?
 
Idealiter gebruik je nog 3500/3800 na 400, voor sommige gevallen of kleuren kan een tussenstap zelfs nog nodig zijn zoals 2200/2400. Ikzelf heb de sprong van 400 naar 3500 en/of 3800 wel al gemaakt met succes, dit op harde BMW lak.

In de meest optimistische situaties zou 400 als een 1 staps (i.c.m. een zachte pad) kunnen dienen.
 
  • Leuk
Reactions: Freude am Fahren
Ik denk dat het verstandig is om eerst een testspot te doen (zelf doe ik dat vaak met een medium polish) voordat je direct met een grof middel start.
 
  • Leuk
Reactions: Freude am Fahren
Idealiter gebruik je nog 3500/3800 na 400, voor sommige gevallen of kleuren kan een tussenstap zelfs nog nodig zijn zoals 2200/2400. Ikzelf heb de sprong van 400 naar 3500 en/of 3800 wel al gemaakt met succes, dit op harde BMW lak.

In de meest optimistische situaties zou 400 als een 1 staps (i.c.m. een zachte pad) kunnen dienen.
Dus toch wel. Wil het ook gaan doen. Was gewoon benieuwd wat jullie doen.
 
Ik denk dat het verstandig is om eerst een testspot te doen (zelf doe ik dat vaak met een medium polish) voordat je direct met een grof middel start.
Heb ik ook gedaan. Ben begonnen met 2500 en daarna de 1000 gedaan. Maar de bmw lak is erg hard. Daarom ook de 400 gedaan. Het is voor mij allemaal nog nieuw. Daarom de vraag wat de ervaren detailers doen. In ieder geval bedankt voor je meedenken!
 
Menzerna HCC 400 gebruik ik al jaren als 1-stap in combinatie met een oranje pad. Altijd zeer tevreden over het resultaat. Op een zwarte lak zou je kunnen na bewerken met een fijner middel, dat hoeft zeker geen noodzaak te zijn.

HCC 400 kun je uiteraard ook gebruiken op een microvezel pad of een zware schuimpad. Dan zul je wel in 2 of 3 stappen moeten polijsten.
 
Ook hier een liefhebber van Menzerna 400. Ik vind het een zeer veelzijdige compound en voor mij geldt eigenlijk hetzelfde als wat hierboven al geschreven is. Soms bereik je voldoende resultaat in één stap, vaak werkt een tweede stap met bijvoorbeeld 3500 de glans nog net even mooier af. Je ziet dat het best op donkere kleuren.
En inderdaad, als je stevig aan het corrigeren bent geweest met een microfiber pad is een tussenstap met 2500 wel aan te raden.
 
Oké toch raar dat op de fles staat aangegeven dat het een 3 in 1 is...
Maar hoeveel 'hits' doe je dan meestal met de 2500 en/of 3500 er achteraan?
 
Zijn tal van variabelen die mee spelen. Hoe ernstig is de "schade", hardheid van de lak, keuze van pad, snelheid machine,... Op een klein stukje proberen en dan evalueren.
 
  • Leuk
Reactions: Freude am Fahren
Oké toch raar dat op de fles staat aangegeven dat het een 3 in 1 is...
Maar hoeveel 'hits' doe je dan meestal met de 2500 en/of 3500 er achteraan?
Waarom is dat raar? Als je het polijstmiddel door werkt breekt het af en krijg je een mooie finish. Je kunt het met de juiste pad dus als 3 in 1 gebruiken. Wil je meer correctie, dan neem je een andere pad en moet je mogelijk wel na bewerken.
 
Er zijn geen twee gelijke situaties. Zelfs auto's die na elkaar van de productielijn kwamen zijn na verloop van tijd anders. En een auto die flink gebruikt is zal misschien meer correctie nodig hebben dan eentje die amper de straat uit is geweest.
Dus: in het ene geval kun je met de juiste pad in één keer voldoende resultaat behalen, in het andere geval zal je een extra moeten corrigeren.