• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geen probleem, wel een vraag

DT89

Detailing addict
31 aug 2015
136
63
Na ettelijke uren gelezen te hebben op het forum ben ik uiteraard aan pak wijzer geworden. Behalve omtrent één ding. Ofwel heb ik over bepaalde zaken gelezen of anders vind ik het antwoord niet.

Ik lees vaak volgende:
Doffe plak => Waarschijnlijk door de lak heen gegaan.

Dit kan ik goed snappen maar hoe komt dan dat je pads de kleur van de auto kunnen krijgen en dat het water van je padwasher ook de kleur kan hebben ?

Om bij de kleur te komen met je toch door je blanke lak heen aangezien blanke lak geen kleur heeft. Hoe komt het dat mensen hun pad dan verkleuren zonder dat het een doffe plek word ?

Misschien rare vraag maar kan er niet echt aan uit :blush:

Alvast bedankt !

De pad's kunnen alleen een andere kleur krijgen als het lak is zonder blanke lak eroverheen of als er bepaalde vuiligheid op de lak zit maar dat is meestal geen kleur of zeer licht (zoals bijvoorbeeld roze doeken na gebruik detailspray na het drogen, blijkt de Gyeon Droogdoek paars af te geven wat er pas af kwam na detailspray) Of ik moet er naast zitten.
Ook is er volgens mij bepaalde USA lak waar kleurblanke lak (weet niet hoe het heet) op zit.

Hey Hallo,

Om bij de kleur te komen met je toch door je blanke lak heen aangezien blanke lak geen kleur heeft.
Klopt!

Echter zijn er ook bepaalde lakken waar er over de kleurverf géén blanke lak ligt. Waarschijnlijk is er dan door de kleurverf een blanke lak gemixt, dus wanneer de kleurverf opdroogt, ligt er een dun laagje blanke lak overheen omdat dit er in zat.
Denk hierbij als voorbeeld aan de oudere rode auto's die allemaal roze werden naar verloop van tijd. Doordat er geen blanke lak over deze kleurverf lag, kon Uv-straling lekker zijn gang gaan en de boel verkleuren.

Ik heb vernomen dat tegenwoordig vrijwel alle auto's een blanke lak hebben. Maar zelfs de gevoelige rode auto's zullen verkleuren omdat Uv-straling nog steeds, maar in veel mindere mate, door de blanke lak heen gaat en zal de auto verkleuren ONDER de blanke lak. Dit is dus ook met polijsten niet te verhelpen.

Als voorbeeld; Ik heb een tijdje geleden een motorkapje van de sloop gehaald. (Fiat ChickyTjento*) Ik kwam er al snel achter dat deze kap een unilak heeft en dus geen blanke lak. Omdat er blanke lak bij de verf is gemixed kan ik de boel wel polijsten en opfrissen, maar raak ik ook de verf zelf.

Op de eerste foto kun je de sloopkap zien waarbij er een Before-foto is, 1 baan gepolijst, gehele kap gepolijst en 4 banen met verschillende gradaties polijstmiddel.

04%20After%20Wassen%2002_zpsgivjttac.webp

Er is dus resultaat te behalen, maar achteraf zijn al mijn pads verkleurd doordat ik naast blanke lak ook kleurverf heb geraakt.

08%20After%20Veloce%2002_zpswu0xeiyw.webp

18%20Pads%20vies_zpslxk3tb6u.webp

Ter info: Unilak is een verzamelnaam voor NIET Metallic lak.
Als je nu bijv. een VAG auto koopt met Unilak dan heb je WEL blanke lak over de Unilak.

Inderdaad.
Unilak kan zowel met als zonder blanke lak zijn. Er zitten alleen geen metallic/pearl deeltjes in.
Single stage lak is lak zonder metallic en altijd unilak. Ik heb nog nooit fabriekslakken gezien met metallic deeltjes zonder blanke lak.

Als er geen blanke lak overheen zit dan is je pad binnen een paar seconden verkleurd naar de kleur van je auto.

Bedankt iedereen voor de reacties !

Dus als ik het kort samenvat:

Unilak (lak zonder metalic/pearl deeltjes):
Blanke lak ?
JA = Pads kleuren niet, door de blanke lak heen resulteert in doffe plek
NEE = Pads verkleuren, door de kleurlaag heen resulteert in zichtbare grondlaag

Metalic/pearl lak
Blanke lak ?
JA = Pads verkleuren niet, door de blanke lak heen resultaat in doffe plek
NEE = Uit ervaring van CC komt dit niet voor.

Nog rap één extra vraagje zodat ik dit in een schema misschien kan gieten.
Als er blanke lak is gaan we van de verdeling 1/3 per laag uit.
Zonder blank lak, is dit dan 1/2 grondlaag + 1/2 kleurlaag of 1/3 grondlaag + 2/3 kleurlaag.

Alvast bedankt !

Dit is een afbeelding van Scholl die volgens mij een goed idee geeft over de opbouw van de laklagen, als er sprake is van blanke lak.
1171078d1385383548-all-about-car-polishing-scholl.webp

Bedankt voor de reacties !
Hèt is me duidelijk nu en zo kan ik het ook netjes aan klanten laten zien !