• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gekke vlekken in lak

Hamboe

Detailing rookie
3 okt 2018
4
2
Hallo,

Laatst besloten om mijn auto eens wat beter bij te houden, normaal beginners kitje gekocht om mijn auto schoon te maken.
Allemaal prima gegaan, ziet er weer perfect uit, maar van dichtbij zitten er verschillende vlekken op/ in mijn lak.

Ik kan ze voor geen mogelijkheid wegkrijgen met shampoo/ poetsen. Deze vlekken zitten vooral op het dak (klein beetje op de motorkap.)
Het lijkt wel alsof het zand wat er al maanden op lag (sorry :weary_face:) echt in mijn lak zit.

De lak zelf voelt na de wasbeurt glad aan.


20181003_164329.jpg


Hebben jullie enig idee wat dit is, of wat dit veroorzaakt heeft?
En hoe krijg ik dit weg? (Ik heb geen polijst machine)

Alvast onwijs bedankt!
 
Het zal vrijwel zeker vervuiling zijn
Het kan dat je het weg krijgt omdat het niet erg diep zit, dan is een cleaner als Poorboys ProfPolish een aanrader
Het kan ook zijn dat het al wel diep zit en de kleurlaag heeft aangetast, dan gaat polijsten niet helpen om het helemaal weg te krijgen
Misschien kan je aangeven waar je vandaan komt (voorstel topic is ook handig), kan je vaak even bij iemand langs om samen te kijken
 
Ik zal de profpolish volgende wasbeurt proberen bedankt!
De auto is nog geen jaar oud, hoelang heeft het nodig voordat dit de kleurlaag aantast? (het is ook unilak, ik weet niet of dat uitmaakt)
 
Ik weet niet of het wel zand is geweest. Ook al eens gezien (bij verschillende auto's) dat er geel-bruine rommel van berkebomen op de lak komt te liggen, en na verloop van tijd (meerdere weken) krijgen die korrels soms langzamerhand de kleur van de lak aanneemt. Dat betekent dus, dat die rommel soms blijkbaar pigment uit de lak kan trekken. Als je de rommel dan verwijdert, is het niet ondenkbaar dat de overgebleven lak kleurverschillen laat zien op plekken waar het pigment deels uit de lak is getrokken. De andere optie is dat de lak op dergelijke plekjes iets ruwer is, en je daardoor kleurverschil ziet.

Ik zou adviseren: begin eens met kleien na het wassen, bij geen of onvoldoende resultaat ga je volgende stap doen: paint cleaner zoals professional polish, levert dat onvoldoende op, dan proberen of je met een fijn polijstmiddel wel resultaat boekt.
 
Bedankt voor de snelle reacties.

De professional polish, moet dit met een dap of kan dit ook stevig met de hand?
 
Ik heb wel eens een uni zwarte Saab 93 gedaan voor iemand die zijn auto afgespoten had met grondwater waardoor en roest vervuiling achterbleef. Na 2 liter Non-Ferro was het meeste weg en na polijsten weer perfect. Met alleen polijsten was het nog niet genoeg weg dus probeer eens wat zou ik zeggen.
 
Een cleaner als Professional Polish heeft vooral een chemische werking
Daardoor is er minder fysieke (arm)kracht nodig dan bij een polijstmiddel
Dus je kan het gerust eerst met de hand proberen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het is ook een beetje afhankelijk van hoe hard de lak op je auto is, maar gezien er geen merk/model/bouwjaar/kleur bekend zijn, is het voor ons 100% gokken.
Mijn eerste suggestie zou zijn gewoon een witte Monello handpad, een paar drupjes professional polish er op, en gaan. Reinigen pad, en hoe je verschillende delen steeds aanpakt is vergelijkbaar met normaal polijsten, dus kun je in tutorial topics over handmatig polijsten wel terugvinden.