• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gekleurde toplaag

Oblivion11

Detailing trainee
5 mei 2015
22
32
Ik heb een rode '91 Honda NSX en wou de lak een polishbeurt geven. Echter is laklaag speciaal opgebouwd bij deze auto's. Gekleurde primer, gekleurde basislaag (meer oranje rood) en een gekleurde clearcoat (meer purper rood). Volgens wat ik lees maakt dit het polishen erg lastig. Als de toplaag overal niet even dik is kan dit tot subtiele kleurverschillen leiden omdat deze gekleurd is en bovendien een andere tint dan de onderliggende basislaag is.

Iemand ervaring hiermee en enige tips?
 
Hey Hallo,

Ik heb weinig ervaring met de situatie die je zojuist aangaf. Ik kan alleen met je meedenken.

Op je metaal is dus een gekleurde prima aangebracht, vervolgens een oranje-rode verf en vervolgens een blanke lak met kleur.
Ik zou bijna zeggen dat de gekleurde blanke lak bestaat uit nóg een verflaag met daarin een blanke lak erin verwerkt. Beetje zoals de lakken zonder blanke lak.

Als ik dit zo bedenk, lijkt het mij dat die laatste laag te bewerken is en niet van kleur zal veranderen, totdat je met slijpen-polijsten de onderliggende primer raakt. Of er ontstaat kleurverschil doordat je eventuele vervuiling zoals oxidatie verwijderd.

Mijn enigste ervaring die ik heb is een oudere Ford Transit, blauw, waar geen blanke lak over de verf zat en ik hier met polijsten de kleur veel dieper kreeg, maar mijn pads volledig blauw waren geworden. In dit geval zal er in de buitenste laklaag een blanke lak in de verf zijn verwerkt met daaronder de primer.
Zolang ik niet door deze verflaag zou gaan, was er niets aan de hand.

Dit is alles wat ik je mee kan geven.


Greetz
 
Ik doe veel lakdiktemetingen en ben nog nooit een laklaag tegengekomen die overal even dik is.
Sterker nog, een mm verder kan je al een aantal micron verschil hebben.
We hebben het over duizendste mm's (microns) en zoiets valt nooit in een gelijke dikte te spuiten.
Met gewoon polijsten haal je minder als een micron weg, met wetsanden enzo meer.
Ik zou me dus niet te druk maken, het verschil in dikte bij de toplaag is toch al aanwezig.
 
Zow, dat is een leermomentje.

Met polijsten haal je minder als een micron weg..?
Hoe dik is een gemiddelde blanke lak eigenlijk? Lijkt me lastig te meten, want je een lakdiktemeter meet vanaf het apparaat tot het metaal, toch?

Geen idee hoe dit precies werkt eigenlijk.


Maar on-topic; Oblivion kan dus gewoon aan de gang met polijsten. Zoals ik in mijn eerdere post aangaf, lijkt het mij dat het polijsten van deze toplaag geen kleurverschil zal veroorzaken, omdat je niet dóór deze laag heen gaat of wanneer je dieper in de laag komt er geen andere kleur tevoorschijn komt.

Greetz
 
Het gaat hem dus om een tinted clear coat zoals omschreven in dit topic: http://www.autogeekonline.net/forum...-clears-basecoat-clearcoat-embedded-dirt.html

Ik heb als test de onderkant van de spoiler manueel gepolished (monello oranje handpad met raffini mezzo en vervolgens een monello witte handpad met raffini finale) en ik zie inderdaad zoals in dat topic dat de kleur lichtjes afgeeft op de oranje pad. Op het eerste zicht zie ik niet direct kleurverschillen maar op dat stuk valt dat moeilijk te zien. De rest van de auto zou ik met een dap willen doen.
 
De kleur van de lagen onder de deklaag is wel degelijk van belang voor de uiteindelijke uitstraling
Dat heeft NIETS te maken met een deklaag waar doorheen gesleten / geschuurd / ... is

Wat Frans zegt, met een DAP kan je weinig kwaad.

Succes !
 
@Oblivion11
Het enige wat je in de gaten moet houden; is dat je overal gelijkmatig polijst en over de hele auto dezelfde stappen en producten gebruikt.
Na polijsten krijg je vaak dat een kleur veel intenser en dieper oogt (bij de ene kleur is dat effect meer aanwezig als de andere).
Dit komt eigenlijk puur doordat de blanke laklaag vooraf schade aan de toplaag had (swirls e.d.), waardoor de transparantheid was afgenomen.
Na het polijsten is de blanke laklaag weer mooi transparant, waardoor de oorspronkelijke kleur zich weer laat zien.
Wanneer je er dan met de pet naar gooit op sommige stukken niet voldoende corrigeert en/of netjes afwerkt, dan is er een kans dat je her en der verschil kan zien in de kleurintensiteit.
Dat zou bij zo'n lak als de jouwe misschien zelfs nog beter zichtbaar kunnen zijn.
Alhoewel je dan sowieso met een inspectie na het polijsten met een lamp, zou moeten kunnen zien, welke gebieden nog aandacht behoeven.

@Quantoxx
Hieronder een voorbeeld hoe zo'n laklaag kan opgebouwd zijn.
Het is slechts een voorbeeld; wanneer een auto bijvoorbeeld handmatig gespoten is, dan kan de totale laklaag zomaar 2 of 3 zo dik zijn, als in het voorbeeld.
ZCycT5d.webp