---"Glansrijk de winter in, Golf mk4 Fire & Ice"---
Donderdag 14 oktober, het is weer feest vandaag. Niet omdat het Nederlands elftal afgelopen week met 4-1 heeft gewonnen of omdat het kabinet Rutte nu eindelijk bij H.M. de stoep mag aanstampen, nee nee, omdat er vandaag weer gedetailt gaat worden. Ondanks het beperkte laadvermogen in de mk1 cabrio weet ik het toch elke keer weer voor elkaar te krijgen om de halve schuur te verdelen over ieder hoekje en beschikbaar gaatje van het Duitse gebakje. Aldoende leert men zou je zeggen, dus met enige handigheid hangen de slangen en snoeren als waslijn door de auto met daaraan de doeken, borstels, sprayflessen, etc etc. Aangekomen op de plaats van bestemming is het dan ook simpel de kap openen en de hele reutemeteut uit te laden. Ideaal? Totaal niet, dus een klein goedkoop busje aanschaffen staat hoog in het vaandel :ja
De paarse Golf mk4 (volgens insiders mag deze kleur de zogehete Fire & Ice zijn) stond er diep bedroefd bij. Werkelijk alles zat onder een dikke laag vuil, vliegen, beestjes, teer, alg, vul het maar in. Een regelrechte ramp, maaaar, wel leuk voor een metamorfose.
De pics bij aankomst:
Kennelijk vond de (vorige) eigenaar het noodzakelijk om de auto van een zogehete “Bra” te voorzien, want de afdruk van dit alles was prima te volgen:
De velgen zagen eruit alsof ze een weekje onder een treinstel Amsterdam-Hamburg hadden gezeten. Stront bruin, overal remstof, bijna te goor om vast te pakken. Zelfde geldt voor de banden, moddervet, en een bruine aanslag erop:
Zwaar geschut noodzakelijk dus }w .
Velgen ingespoten met Meguiar’s Wheelbrightner, banden flink met Super Degreaser ontvet. Borstels van Mothers en Mequiar’s verzachten de pijn een beetje, maar het echte vuil komt er pas af wanneer de oude washmitt er flink langsheen gaat:
Toen maar is foamen. Een eigen brouwseltje (100 ml. SSF/100
ml. Shampoo Plus/50 ml. APC Plus) moet niet alleen zorgen voor een dik pak foam, maar ook voor een vrij stevige ‘voorwas’ die algen/ vliegen en birddrops los moet weken:
Na deze voorwas mocht de Wolfgang Bathe in een flinke wasemmer met Gritguard het kunstje flikken. De washmitthttps://www.Carclean.com/product/Me...sh_Mitt__Super_Thick_Microfiber__E102D_100044 van Meg’s blijft heerlijk werken, het botje van Cobra trouwens ook:
Na het afspoelen blinkte er iig al weer 4 mooie hoepels onder de mk4 vandaan. Een hele verademing:
Ondanks de zorgvuldige (voor)wasmethode voelde de lak nog stroef aan, en zag nog erg dof. Dieptereiniging was dan ook vanzelfsprekend. De milde klei en medium gradehttps://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Purposeful_Purple_paint_putty_200gr_DJPPPP_101121, bijgestaan door heel veel Last Touch trokken de lak helemaal schoon en schraal:
Een kwart motorkap resulteerde al in deze mate van vervuiling, best extreem dus:
Aangekomen bij de zijkant, begint de teer zich flink in de klei te werken. Dan kan je 2 dingen doen, stevig door kleien, desnoods met de medium grade, of gebruik maken van de Meguiar’s Body Solvent. Heerlijk spul! Oké het is stevig aan de prijs maar je doet er wel vreselijk lang mee. Aanbrengen is kinderlijk eenvoudig, opsprayen en in laten werken, stevig afnemen met een doek. Kleine tip, denk niet snugger te zijn en met Body Solvent te gaan kleien, want 1 en 1 is in dit geval absoluut geen 2
Na het kleien tijd voor koffie en een dampstaaf. Dat geeft tevens de gelegenheid om de schoongetrokken lak is nader te inspecteren met de Fenix en de Brinkmann. Afgezien van een paar diepe krassen, een schade op de bumpers en wat schaafplekken, is de lak bedekt met swirls, swirls, en nog is swirls. Daarbij flinke krassen veroorzaakt door van alles wat niks met microfiber of een zachte spons te maken heeft + een dosis spuitnevel op de linker C-stijl:
De golf stond goed dik in de lak, variërend van zon 300 tot 600 micron.
Na de auto op de cruciale rubbertjes en kunstofdelen te hebben afgetaped met de 3M plakkers, was het tijd om te bepalen welke combinaties nuttig en noodzakelijk waren voor deze paarse Wolfsburger.
De Meguiar’s M105 en de Menzerna Intensiv Polish lieten een aardig resultaat zien, maar de stap naar Powergloss leverde net dat beetje extra wat er nodig was. Het gele schaapje van Meg’s uit de So1o serie tolde naar tevredenheid in de rondte op de Flex, gevolgd door de DAP500 met een groene pad voorzien van Final Finish. Een 1-2tje voor Menzerna dus vandaag. De stap Powergloss op het schaap naar FF op groen lijkt enorm, maar gaf zelfs bij het schoontrekken met wat isopropyl alcohol (IPA) een lekker glad en swirl vrij resultaat. Het dak en de motorkap hadden 2 hits met het schaap nodig, als je goed kijkt in de TL-lampen zie je de vermeende krassen zo zitten :|~* :
Na uiteindelijk dik 3,5 uur polijsten de auto eerst maar weer afgestoft vanwege het vachtje van de nieuwe wolpad die zich her en der had verspreid, samen met wat stof van de Menzerna compound. Tijdens het afstoffen voel je dan al dat je goed zit. De lak voelt weer aan als een glad geheel, helemaal schoon en ideaal om de volgende laag te ontvangen.
Die laag werd verkregen door wat Black Hole op een zwarte pad, gevolgd door de DGPS van Wolfgang:
Deze een tijd laten curen en in de mean time de banden kennis laten maken met de Black Diamond gel. Velgen werden ingewaxt met Collinite 845. Glaswerk werd binnen en buitenzijde gereinigd met de Glasscleaner Concentrate.
Als laatste machinale bewerking gaat er dan nog een laag 845 overheen, zodat deze mk4 glansrijk en goed beschermd de winter in kan gaan:
De afterpics na een dag hard werken:
Met een grijns op het gezicht de spullen in gepakt en fluitend de A1 opgetokkeld.
En die dagelijkse rompslomp voor en achter je?
No worries, snuivend aan de fles Body Solvent, en met een mondvol yoghurtgums, op m’n dooie gemakkie de auto’s om me heen is aanschouwd. Het kan echt slechter… altijd!!! w^^w
Thnx 4 reading. Tot een volgend verslag!
P@rick