• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glas coating

Miep

Detailing rookie
20 jan 2026
14
15
Heb een vraag over glas, ceramic coating.

Ik heb een 1 jaar oude Suzuki Swift uit 2025, daar wil ik een glas of ceramic op laten brengen.
Wat is jullie ervaring hiermee, is het echt een meerwaarde voor je lak.

[mod]A.u.b. geen zoekvragen voor detailers etc. Zie de forumregels.[/mod]

Alvast dank voor jullie inbreng.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik niet duidelijk geweest ben, ik bedoel echt een glas of ceramiek coating die door een bedrijf word er op gezet.
Je krijgt dan een aantal jaar garantie daarop, heb het dus niet over een coating die jezelf via een spray en er op kan zetten.

Duidelijk, dan gaat het veelal om een SiO2 coating, ook wel glascoating genoemd omdat Silicium een hoofdbestanddeel is van zand.
En zand wordt gebruikt om glas te maken ...

Een glascoating blijft gevoelig voor krassen, zeker als het zand op coating betreft wat de schade maakt.
Een coating heeft wel het voordeel dat vuil minder hecht en dus makkelijker los komt bij het wassen.
Feitelijk MOET je een auto met een coating altijd foamen voor de handwas. En nalopen met een detailspray ...

Garantie op een coating is een fabel, dat gaat nergens over want er zijn teveel invloeden waarmee ze de garantie kunnen ontlopen.

Zoals RedCat al aangeeft hebben bedrijven die nadrukkelijk garantie geven op de coating ongeveer per defenitie een lijst met redenen waarom de garantie niet geldt als een klant binnen de garantietermijn terug komt. Wat garantie betreft is het vergelijkbaar met Waxoyl van pakweg 10 jaar terug: daar werd ook een garantie van jaren op gegeven, onder voorwaarde dat je na een jaar een herhalingsbeurt zou laten doen (=opnieuw cashen voor het bedrijf dat de Waxoyl aan bracht. In werkelijkheid bleef die Waxoyl korter zitten dan een goede sealant (ik dacht dat de Waxoyl met 5 weken was verdwenen bij een test).

Een goed aangebrachte glascoating heeft echt voordelen, maar de levensduur van zo'n coating is van allerlei factoren afhankelijk waaronder ook het wasgedrag en middelen van de gebruiker van de auto.

Overigens SiO2 is kwartsglas, dus gewoon één van de vele glassoorten, maar in vrijwel alle soorten glas zit een behoorlijk deel SiO2. De glascoatings bevatten hele dunne schilfertjes glas die met de andere ingredienten van de coating op de lak blijven plakken, dat is precies de reden dat een coating beschermd: het grootste deel van het oppervlak wordt bedekt met wat kwarts, en door het kwarts ontstaat er ook extra glans.

Na verloop van jaren/kilometers rijden slijt een glascoating en zal dit opnieuw moeten gebeuren, en het is een rotklus om restanten kwartscoating weg te polijsten, en als de auto ooit schade krijgt moet dat proces dus ook opnieuw als je geen kleurverschil wil hebben.

• Leuk
Reacties: AVV92
Een coating is zeker een meerwaarde. Je auto is dan water en vuil afstotender. Wassen gaat makkelijker. Auto blijft langer schoon. En na goed polijstwerk, een coating eroverheen. Heb je de ultieme glans.
Garantie op een coating geven, dat snap ik echt niet. Je weet nooit wat er met een auto gebeurd. Hoe word deze gewassen / onderhouden? Staat de auto altijd binnen. Of in een bos gebied bijvoorbeeld? Allemaal factoren die meespelen aan de standtijd van je bescherming.
Zoals hierboven al aangegeven is. Zitten er vaak addertjes onder het gras.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Eens met alle bovenstaande antwoorden en adviezen. Er is géén ultiem middel tegen krassen. Enkel PPF kan wat maskeren maar ook dan blijft goed wassen de sleutel

• Leuk
Reacties: RoyR
Bedankt voor alle reacties, nog een vraagje, krijg je lichte lakschade (krasjes) weg (onzichtbaar) door een nieuwe glascoating aan te brengen.

Begrijp dat door polijsten de krasje ''onzichtbaar '' worden, maar polijsten word toch standaard gedaan voor een coating aan brengen, gaan dan die krasje dan niet weg dan?

Als ... dan ...
Voorbereiden is schoonmaken en polijsten
Aanbrengen van een coating heeft ook zo zijn voorwaarden (droog en temperatuur)

Dus als er juist gewerkt wordt krijg je een krasvrije auto met een coating.
En dan volgt het onderhoud.