• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glaze invloed op de standtijd v Sealant/Wax?

Aikinoodle007

Detailing rookie
1 jun 2012
50
0
Hoi beste Carcleaners :)

Ik vroeg me af of je met het aanbrengen van een Glaze je standtijd van je sealant/wax (sterk) naar beneden haalt. Ik meen dit ergens gelezen te hebben maar ben niet zeker of ik het wel goed heb. Ik ben namelijk van plan om de Black Hole te gebruiken, erna de EX-P v Poorboys, gevolgd door de Natty's Blue paste wax/DJ Rainforest Rub. Wat denken jullie van deze combo? Ik vind de glaze namelijk een extreem mooi effect hebben maar wil ook dat de sealant en wax wat blijft zitten natuurlijk anders spoelt de glaze zo weg bij een regenbui :P. (heb hem hier maar gepost maar past eigenlijk in het andere subforum ook)

Alle raad/info/tips hartelijk welkom!! Indien mogelijk met een technische verklaring (altijd interessant toch? ;) )

Greetz
 
Er zijn tegenstrijdige verhalen over het wel of niet gebruik maken van een glaze onder een sealant en/of wax.

De achterliggende gedachte is dat er tussen de lak en een waxlaag al een laagje zit. De wax en/of sealant hecht dus aan deze laag i.p.v. de lak zelf.
Voor een langdurige hechting zou je dus het beste de wax en/of sealant rechtstreeks op de lak moeten aanbrengen.

Wil je nog iets meer glans, dan zou je een glaze kunnen gebruiken en de iets kortere standtijd voor lief moeten nemen. Maar hey, who's cares, gewoon daarna lekker opnieuw waxen. :-d

Ik kan me niet voorstellen dat er een forumlid is die weken, zo niet maanden gaat wachten tot de hele waxlaag compleet weg is. Ik niet in ieder geval.
 
Mja, de discussie is al vaker langsgeweest.
Toen ik pas op het forum kwam, was het echt gebruikelijk om een glaze onder je wax te doen. Toen is er een tijdje de 'trend'
geweest om alles op een zo kaal mogelijke lak te doen. Nu lijkt het gebruik van glaze weer terug te komen.
Ikzelf doe graag een glaze onder mijn wax -met name onder de Ibrido vind ik het super- en ik ben zelf eigenlijk van mening
dat het verschil in standtijd niet zo dramatisch is als soms wordt gesteld. Sowieso wacht ik zelf eigenlijk nooit af tot een wax 'op' is.

Als je zelf een glaze een super effect vindt geven, zou ik het gewoon doen. Het gaat per slot van rekening om het resultaat wat je ziet.
Dat je dan een keertje extra zou moeten waxen lijkt mij eerlijk gezegd geen straf.
 
Klopt wat je zegt al moet je de auto in kwestie wel telkens tot je beschikking hebben. Is namelijk omdat ik een 8jaar oude zwarte Saab 93 ga doen van een vriend maar ben nog wat aan het twijfelen want die kerel gaat echt z'n wagen niet heel dikwijls waxen. Andere mensen = andere voorkeuren. Maar een Black Hole op een zwarte auto die nooit gedetailed is... Zal wel een mooi effect geven :P

Verleng ik de standtijd van mn sealant en wax als ik ze er beiden op doe (na de glaze dus een sealant en derna een wax) of hou in het beter bij 2 laagjes sealant OF 2 laagjes wax (een sealant heeft over het algemeen gewoon een langere standtijd maar het effect van een Natty's Blue kan ik gewoon moeilijk missen... :p).
 
2x sealant of sealant+wax zal niet zoveel uitmaken. Denk in beide gevallen dat de dekking zo afdoende is en meer dan genoeg beschermt om er van te mogen genieten
Voordeel van de Black Hole is dat deze ook de eventuele ieniemienie-krasjes maskeert die je per ongeluk over het hoofd hebt gezien ;)
 
Wat mijn collega's zeggen: Doe wat je zelf het beste vind werken.

Er zijn trouwens behoorlijk wat waxen op de markt die trouwens van zichzelf ook al glaze eigenschappen hebben.


Mijn werkwijze (die ik niet kan onderbouwen met feiten, want ik laat het inderdaad nooit zo ver komen):

In de lente krijgt mijn auto een full detail = geen swirls en dus alleen wax.
In de zomer gebruik ik glaze en wax
In de herfst krijgt mijn auto een milde detail = geen swirls en dus alleen sealant.
In de winter gebruik ik alleen een sealant, zonder glaze.


Ow ja, een aanrader voor mensen die niet zoveel hebben met detailen is de NXT wax van Meguiar's, die heeft behoorlijk wat glaze eigenschappen, is makkelijk in gebruik en een redelijke standtijd van 2 maanden. (Voor een sealant eigenlijk te kort maar dat komt waarschijnlijk door de andere eigenschappen?)

Zeker op een zwarte ietwat onderkomen wagen.