• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goede keuze producten voor een beginner (i.c.m Waxoil)

Niro

Detailing rookie
26 aug 2018
10
15
Volgende week komt mijn auto. Hij is pas 15 maanden auto, en is door de dealer vorige week in de Waxoil gezet. Nu heb ik al begrepen dat dit mogelijk niet zo duurzaam is als ze het doen voorkomen, dus ik wil naast mijn shampoo ook maar wat andere spullen meebestellen. Mijn huidige auto ging altijd door de wasstraat, maar nu wil ik het meteen goed aanpakken.

Ik heb het volgende lijstje gemaakt.
Wash mitt Gyeon
Maguairs Super thick Microfiber Wash Mitt
Dodo Juice BtbM 500ml
Gyeon Silk Dryer 70*90
Monello Senza aqua Drying 70*80
Bug squash Poorboys 473ml

Wheel Sealant Poorboys 235ml
Applicator Edgeless Soft foam Hand
Piccolo Nero 35*35cm 3pack

Glaze Poor Boys Black Hole 120ml
Applicator Disco Rosso foam
Sealer Poorboys EXP Pure Sealant 473ml
Peluche verde 45*45cm Monello

Ik moet nog iets bedenken voor het onderhoud van mijn stoelen (leder). Er zitten allemaal kleine gaatjes in voor de ventilatie/verwarming.

Ik zou heel graag jullie mening horen over de gekozen productcombinatie. Kan dit allemaal samen en laat dit de Waxoil zitten? Moet ik de glaze en sealer nog in de kast laten staan totdat de Waxoil er afgaat? Of kan ik dit er overheen doen?

Ontbreken er nog spullen? En hoe zit het met de gekozen hoeveelheden?

Heel veel vragen, maar ik ben ook een echte beginner.
 
Mijn visie op onderstaand lijstje:
Wash mitt Gyeon =ik zou deze voor de onderkant auto gebruiken
Maguairs Super thick Microfiber Wash Mitt = ik zou een Ddj short hair woll mitt nemen.
Dodo Juice BtbM 500ml =koop gelijk een liter das in de long run voordeliger
Gyeon Silk Dryer 70*90 = ik ben niet zo’n fan van dit type doeken voor mij liever een Delirium doek.
Monello Senza aqua Drying 70*80 =ik heb persoonlijk aan 1 droogdoek genoeg
Bug squash Poorboys 473ml= prima keuze

Wheel Sealant Poorboys 235ml = ik zou eerder voor een Sio2 spraysealent kijken of Gyeon Rim
Applicator Edgeless Soft foam Hand= Heel goede keuze
Piccolo Nero 35*35cm 3pack

Glaze Poor Boys Black Hole 120ml= Ik ben niet direct fan van een glaze maar das persoonlijk imo zonde van budget
Applicator Disco Rosso foam= heel goede keuze
Sealer Poorboys EXP Pure Sealant 473ml= zou ik eerder Collinite 845 kiezen
Peluche verde 45*45cm Monello= doeken heb je bijna nooit genoeg...
Onderhoud leren stoelen = Ddj leather cleaner en Ddj supernatural leather Sealent .
Auto finesse Revive = tbv zacht type rubber exterieur
Gyeon Trim = aanrader voor externe hard plastic delen.

Dit soort keuzes zijn altijd persoonlijk op een dergelijk topic krijg je waarschijnlijk zoveel info dat je moet uitkijken dat je het bos nog wel kunt vinden zeg maar...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Pietaah en Cordoba
Je hebt je duidelijk al goed ingelezen. Al een mooie set voor een beginner.

Ik heb ook geperforeerd leder in mijn auto en was eerst ook wat huiverig voor het vollopen van de gaatjes, maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Volgens mij moet het met de meeste lederreinigers en voedende producten geen probleem zijn.

Verder denk ik dat ik voor een andere glaze dan Black Hole zou gaan. Deze wordt bij mijn weten niet geadviseerd voor metallic lakken omdat de flakes iets minder uit zouden komen. Als je de blanke lak ziet als glas, dan moet je je voorstellen dat je met de Black Hole getint glas hebt.
 
Black hole is een populair middel en zeker geen slecht product . Ddj Lime prime is ook een goede glaze echter vind ik persoonlijk een glaze wat overrated en niet passen binnen mijn persoonlijke idee over detailing.
Bovendien matched het niet met de typen wax die ik veelal smeer.
Glaze verwerkt veelal erg makkelijk en dat de standtijd van wax vele malen minder zou zijn kon ik niet direct merken in de periode dat ik glaze (Blackhole/Lime prime/CG Blacklight) gebruikte.
Wat mij opvalt is dat veel starters (met budget) in hun eerste aankopen voor een glaze gaan terwijl ik dan denk dat andere middelen belangrijker zijn. Hoeft men het niet mee eens te zijn is slechts mijn mening.
 
Als ik naar mezelf kijk wilde ik ook meteen een complete lijn incl glaze, wax, etc maar dan kom je erachter dat je toch nog een boel mist als bijvoorbeeld klei, polijstmachine, etc etc etc et ce te ra! En voor je het weet heb je er €1000 inzitten maar ben je nog steeds beginner. Nu na jaren terugkijkend denk ik, waarom niet gewoon bij de basis begonnen?

Ik zou beginnen bij de echte basis en dat eerst goed uitwerken, hiermee bedoel ik het wassen en drogen. Dit is en blijft het allerbelangrijkste om swirls en aantastingen van de lak door vervuiling zo veel mogelijk te voorkomen en er komt meer bij kijken dan menig beginner denkt. Met de onjuiste techniek en spullen zou je bij wijze van spreken elke maand weer kunnen polijsten vanwege het veroorzaken van veel swirls.

Mijn basiskeuze zou dus zijn:
2 Emmers voor wassen en spoelen (3de voor velgen kan uiteraard)
2 Grid Guards (of 3)
Shampoo
2 washmitts
1 droogdoek
goede tool voor de velgen.

Eventueel erbij nog een ijzerverwijderaar dat je kunt gebruiken voor je velgen en de lak (doe ik elke 6-8 weken)

Vervolgens oefenen oefenen oefenen met wassen en drogen om swirls zoveel mogelijk tegen te gaan (Welke beweging maak ik met de mitt? Hoeveel water gebruik ik? Hoeveel oppervlakte doe ik met een mitt alvorens te spoelen? Hoe spoel ik? Hoe ga ik mijn droogdoek gebruiken (slepen of deppen)? Werk ik hygienisch genoeg (vergissen vuile mitt in wasemmer doen)?)

Pas als je dit beheerst zou ik verder gaan met de rest. Just my 2 cents :)
 
Droogdoeken die nodig zijn, zijn ook afhankelijk van de techniek en het formaat van de auto. Was een droogdoek zo mogelijk eerst 1 of 2 keer voor je 'm gaat gebruiken: dan neemt ie de eerste keer bij gebruik al veel meer water op. Wat ik verder mis, is een gritt voor in de spoelemmer (en nog liever ook een gritt in de sopemmer).

Misschien eerst de auto 1 of 2 keer wassen volgens de juiste manier, en dan bij de volgende keer kleien: dan ben je gelijk de restanten van de waxoyl kwijt, en kun je glaze en wax/sealant aanbrengen. Dan heb je nog steeds niets gepolijst/gecorrigeerd, maar heb je het schoonmaken van de lak (bijna) volledig in de hand, en kun je glanslaag (glaze) en beschermlaag (sealant/wax) aanbrengen, en vandaar uit de spullen en vaardigheid verder uitbouwen.
 
Ik heb heel wat aan jullie adviezen gehad, bedankt daarvoor! De emmers bijvoorbeeld wilde ik pas later bestellen, maar jullie hebben me overtuigd. Ook nog heel veel gelezen op het forum, dus het verlanglijstje is alleen maar langer geworden (maar wie weet verandert er nog wat).
Ik denk ook niet dat we alles in één keer bestellen, maar aan de andere kant is er zaterdag wel een leuk actie. Dus dan zouden we het alvast maar in huis hebben.

De auto waar het omgaat is een Kia Niro in het Ceruleaan Blauw.(zie Avatar)

Mijn man en ik zullen het onderhoud regelmatig samen willen doen, dus dat is de reden van 2 doeken en 2 washandschoenen. Ik heb wel doeken op het lijstje staan, maar ik weet niet of het genoeg is.

Emmers + Grit Guard 2x (Twijfel nog over een deksel)
Grip 2x
Washboard 1x

Incredimitt Wash Mitt (2x)
Delirium Orange
Monello Senza aqua Drying 70*80

Applicator Edgeless Soft foam Hand
Applicator Disco Rosso foam 2x
Peluche verde 45*45cm Monello 3x
Piccolo Nero 35*35cm 3pack

Dodo Juice BtbM 1 liter
Spray and Wipe - Poorboys 473ml
Non-Ferro 500 ml

Q²M Preserve - 250ml
Supernatural Leather Cleaner- 500ml
Supernatural Leather Sealant - 250ml

Lime Prime lite cleaner Glaze 250 ml
Collonite nr 845
Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram
Born Slippy clay lube - Spray 500ml

Ik ben benieuwd wat jullie van de aanpassingen vinden.
 
Da's al een goed begin, toch! :D

2x Emmer + Handvaten + Washboard voor in de spoel-emmer.
2x Washmitt
(Denk eraan; Normaliter heeft men er al twee. Namelijk voor de hoge minder vervuilde delen en voor de lage meer vervuilde delen)
2 Droogdoeken (2 doeken kan nodig zijn bij een grotere auto die niet goed is afgespoeld)
1x Shampoo (pH-neutrale shampoo voor onderhoud, bij 15L in je emmers kan je met 1L shampoo makkelijk 50x wassen)
1x Detailingspray (Word dit je detailingspray om de auto na te lopen én drooghulp? Dan zou ik minimaal een liter nemen en deze 1:1 verdunnen)
1x IJzerverwijderaar

Klei + glijmiddel (Ik zou de Born Slippy-spray vervangen voor een concentraat. Dan heb je voor die zelfde €9,00 geen 500ml, maar 2,5L! :D)

Glaze (Prima cleaner-glaze, aanbrengen met een Disco Rosso / Disco Nero)

Wax (De 845 is een prima wax met een scherpe prijs. Aanbrengen met de Disco Rosso / Disco Nero)

Dressing (Naar verluid een uitstekend product voor ongelakt kunststof en rubbers. Aanbrengen met eveneens bijv. de Disco Nero / Disco Rosso)

Leder (Prima producten voor onderhoud. k zou bij deze 2 producten een paardenhaar borstel nemen om de Cleaner in te borstelen en een Disco Rosso / Disco Nero om de sealant aan te brengen)


Persoonlijke mening:

  • Piccolo Nero's weglaten en van de Peluche Verde / Peluche Bianco meer doeken nemen. (Trio's) Deze doeken zijn simpelweg ''meer doek''' dan de kleine/dunne Piccolo Nero's. Aangezien je gaat Glazen / Waxen / Dressing / Leder behandelen, zou ik graag genoeg doeken willen hebben. Denk dan aan 2x een Trio Peluche Verde's (Groen) en 2x Peluche Bianco (Wit).
  • Meer foam applicators - De Disco Rosso (Rood) en de Disco Nero (Zwart) zijn erg veelzijdig. Zo heb je er minimaal één nodig bij het Glazen / Waxen / Dressing / Leather Sealant en dat maakt al 4 stuks. (Reserve is nooit verkeerd, want één keer laten vallen betekent meestal dat er zand in zit wat je niet meer op je lak/leder/etc. wilt) ;) De Edgeless Soft zou ik dus ook weglaten en vervangen.
  • Glasreiniger? (Dodo Juice - Clearly Menthol is een fijn product. Ook deze wordt zoals de Born Slippy in concentraat aangeboden) Spray deze reiniger bijv. op een Disco Duo MF-pad en schrob het glaswerk, vervolgens afnemen met een Vetro Bianco wafeldoek.
  • Bandendressing? (Gyeon - Tire is een populair product om de banden te dressen. Ook dit kan je aanbrengen met de al vaak genoemde foampads)
  • Sprayflessen? (De Spray&Wipe / Clay Lube / Glasreiniger kan/moet je in sprayflessen doen. Monello heeft een Trio-Pack van 250ml en 700ml flesjes en ik zou je aanraden om een Trio van de 700ml flesjes te nemen.
 
@Niro Voor de 2 disco rosso's zou ik 1 exemplaar inruilen voor een zwarte, dan kun je ze voor verschillende producten gebruiken, en haal je ze niet door elkaar. (behalve de kleur zijn beiden gelijk)

Wat deksels betreft: ik heb andere emmers maar heb tijdens het wassen steeds het deksel er op liggen. Dan waait of valt er ook niets in (zand, troep uit bomen) en als het wat kouder is buiten, blijft je water langer warm. Het deksel ligt er maar los op, en gaat er alleen even af als ik in de emmer bezig ben.
 
Deksels zijn handig als je in een washbox moet gaan wassen maar voor thuis niet noodzakelijk. Die handvatten zijn ook maar luxeartikelen, zo'n afstand moet je er niet mee lopen en van een beetje eelt op de handen is een man nog niet gestorven;)
 
@Matsu ging niet om mijn handen te beschermen, maar meer dat ik de emmers uit elkaar kon houden door middel van het kleurtje. Ik dacht aan één deksel. Stapel ik de emmers in elkaar. Losse flessen etc. in de bovenste emmer, deksel erop en blijft het schoon in de schuur.

@Quantoxx Die Born Slippy heb ik dubbel op mijn lijstje staan. Spray +500 ml = 6,- zaterdag en dan de concentraat als navulling. Ik ga ook even kijken naar de genoemde flessen.
En heeft de Clearly Menthol een groot voordeel? Ik dacht de gewone huis-tuin & keuken glassex te gebruiken. Of zeg ik nu iets heel raars?

@Cordoba goede tip. Ik kon al niet achterhalen of er verschil tussen beide disco's.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Die handvatten zijn ook maar luxeartikelen, zo'n afstand moet je er niet mee lopen en van een beetje eelt op de handen is een man nog niet gestorven;)
Van die paar knaken voor handvaten ook niet. :p

Glassex kan je gebruiken. De shampoo kan je ook vervangen voor Dreft en je wax vervangen voor aardappelschillen. ;) Anyways... Glassex is behoorlijk vet en je zal het verschil met een goede glasreiniger meteen opmerken.

De genoemde foampads zijn er dus in 2 kleuren, maar ook enkele verschillende formaten.
De spray is in de aanbieding nog duur in vergelijking met een concentraat. Als je het alleen voor de bijgeleverde sprayfles doet, kom je eveneens duurder uit.
 
Glassex kan je gebruiken. De shampoo kan je ook vervangen voor Dreft en je wax vervangen voor aardappelschillen. ;) Anyways... Glassex is behoorlijk vet en je zal het verschil met een goede glasreiniger meteen opmerken.

Die Dreft wilde ik eigenlijk vervangen door een paar blokjes vaatwasmiddel. Als het regent strategisch hier en daar op de auto leggen. En navrijwen met keukenpapier ;). Maar zonder dollen, ik had niet verwacht dat er iets mis was met Glassex. (Dat lijstje gaat nu wel heel erg hard oplopen:D)

Welk maat van die handpads zou je aanraden? En naar die spray ga ik nog even kijken.
 
Hatsjoe! Volgens mij is weer iemand aangestoken door t virus! En als de vrouw goedkeurt of zelfs initiator is van bestellingen vrees ik een zware epidemie in huis!

Ik vind de gamma seals erg fijn omdat de kleuren zo erg duidelijk zijn. Toen ik geen goede emmers had zat ik vaker met vuile mitt in de was-emmer. Dus tja, handig om uit elkaar te houden zo, inclusief handvatten (heb geen stickers)
 
De standaard maat van de Disco's is voor mij goed (is ook de eerste maat die geleverd werd), ik neem aan dat de dames met grotere handen dan ikzelf zeldzaam grote (dames-)handen hebben, dus ik zou gewoon de standaardmaat adviseren.
 
Welk maat van die handpads zou je aanraden? En naar die spray ga ik nog even kijken.

Ik meen dat de Disco Rosso / Disco Nero er maar in één maat is? (Link --> Monello Foam Hand Pads)

Ik heb kleine pootjes en ze bevallen mij prima. Gewoon lekker handzaam. :p De Doppio lijkt op twee van deze pads op elkaar als een tosti en deze bevalt mij eigenlijk ook wel erg goed. Deze heb je meer vast als een puck en dat vond ik wel fijn tijdens het waxen.

De 'Rosso / Nero is dan weer smal/plat om ook binnenin de auto bijv. het kunststof overal goed te raken. Dus ook in kieren, langs de stoelen op, etc.


Wat betreft de glasreiniger: De Clearly Menthol bevat IPA. (Alcohol) Wanneer je deze op bijv. een stuk glas sprayed, simpelweg met een doek in één veeg af neemt, dan zie je dat hij ''verdampt c.q. wegtrekt''. Streeploos, geen blauwe/vette waas. :D
 
Zo, een hele lijst besteld. Ik denk dat ik maar nooit hardop in mijn omgeving zal zeggen wat dit dagje heeft gekost ☺️

De Detailspray, bandendressing en deksel zijn op het wensenlijst geparkeerd.

Maar wel de apc van Mothers, de aanbieding van Monello Cristallino, extra pluche Verde doeken en extra disco pads
toegevoegd. (En plots lag ook nog de Monello cubo XL tas in mijn winkelwagentje ).

Nogmaals dank voor alle suggesties!