• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

goede voornemens

Wilvrol

Detailing rookie
25 jun 2020
4
15
Boxmeer
Hallo allemaal

Wat een goede site en wat veel info.
Ik ben sinds een week in het bezit van de prachtige Peugeot 308 sw, in de kleur Blanc nacre.
Het is een auto uit 2014 maar ziet er werkelijk als nieuw uit en ik heb het voornemen om dit zo te gaan houden. Er is een nieuwe wereld voor mij opengegaan wat betreft het onderhouden van de lak van een auto. Kleien van een auto, ik had er nog nooit van gehoord. Er is zoveel informatie waardoor ik door de bomen het bos bijna niet meer kan zien. Maar goed, ik stort mij er helemaal in en dan zal het een en ander wel duidelijk worden.

Ik heb wel al een vraag. Het lijkt me niet noodzakelijk om de auto elke week te kleien, te waxen et cetera om de lak in topconditie te houden.
Als je nu een jaar neemt met de seizoenen welke handelingen adviseren jullie mij op enig moment in het jaar uit te gaan voeren zodat de auto aan de buitenkant optimaal beschermd wordt en er in topconditie uit blijft zien?
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en PA27506
Ik ben totaal geen expert maar volgens mij doen de meeste het voor de winter en in het voorjaar weer.

Trouwens met die bomen door het bos heb ik ook last van maar als je gewoon elke keer maar 1 stapje erbij pakt zul je zien dat alles op een gegeven moment wel op zijn plekje valt.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Wilvrol
Hoe vaak je je auto volledig onderhanden neem is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld welke wax je hebt gebruikt en hoe veel km's je maakt.

Normaal gesproken kom je zoals eerder aangegeven met 2 keer per jaar een heel eind, maar ik zelf doe het gemiddeld 4 keer. Gedeeltelijk omdat ik het leuk vind om te doen, maar ook omdat de bescherming/eigenschappen van de wax na 6 maanden echt wel op zijn en dat voorkom ik liever. :yum
 
  • Leuk
Reactions: Wilvrol
Welkom op het forum. Het antwoord op je vraag is: dat hangt er vanaf, de ene lak is de andere niet, gebruik auto, enz.
Goed en veilig wassen is de basis, kleien zorgt er voor dat kleine stukje vuil die vast zitten in de lak worden verwijderd. Als je met je hand over de lak gaat na het wassen dan voel je ze meestal zitten. Op zich kan het geen kwaad, vooral als je gaat polijsten dan moet je er voor zorgen dat de lak echt schoon is anders loop je het risico dat die vervuiling in de pads komt te zitten en dan de lak krast ipv verbeterd. Toch vinden veel mensen het ook prettig om de lak echt schoon te krijgen door kleien zonder te polijsten. Het is wel van belang dat je een goede techniek gebruikt want kleien zelf kan bij verkeerd gebruik ook kleine krasjes (marring) opleveren. En na kleien moet je altijd afwerken met een wax, sealant of verder polijsten etc. Daarnaast hangt het van de gebruikte afwerking af hoe vaak je dat moet doen, sommige waxen blijven een maand of twee goed, andere tot wel een jaar, een keramische coating ong twee jaar (kan ook meer of minder zijn).
Ik denk dat jij om te beginnen gewoon geregeld goed met de hand moet wassen en moet denken aan een keer per kwartaal een wax of sealant aanbrengen. Kleien alleen als je voelt dat het nodig is na wassen en voor een wax. Oh en een goede hogedrukreiniger met foamlans is zeker een goede investering om mee te beginnen. Ondertussen eens rustig verdiepen en dan ontwikkelt het zich vanzelf.
 
Welkom! Lees het stappenplan rustig door en focus je op het wassen als eerste. Zorg dat je die basis gedekt hebt. Als tijdelijke bescherming kun je dan ook iets kiezen als een Bathe+ / Wetcoat; zeker als je een HD met Foamlans hebt is Bathe+ een hele makkelijke manier om een lichte bescherming aan te brengen.

Heb je het onder de knie of spreekt het je voor zich, koop dan lekker een wax erbij en ga daarmee rustig aan de gang. Ik denk dat je na een kwartaal lang goed wassen er zelf wel naar zal grijpen om weer een laag aan te brengen.

Roept bovenstaand verhaal vraagtekens op? Al die kennis staat hier reeds op het forum en de zoekfunctie is je vriend. Wil je vervolgens finesses aanbrengen dan staat er een klein legertje guru's klaar om te helpen.

Veel plezier met de mooie auto!
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Wilvrol
Welkom op het forum. Het antwoord op je vraag is: dat hangt er vanaf, de ene lak is de andere niet, gebruik auto, enz.
Goed en veilig wassen is de basis, kleien zorgt er voor dat kleine stukje vuil die vast zitten in de lak worden verwijderd. Als je met je hand over de lak gaat na het wassen dan voel je ze meestal zitten. Op zich kan het geen kwaad, vooral als je gaat polijsten dan moet je er voor zorgen dat de lak echt schoon is anders loop je het risico dat die vervuiling in de pads komt te zitten en dan de lak krast ipv verbeterd. Toch vinden veel mensen het ook prettig om de lak echt schoon te krijgen door kleien zonder te polijsten. Het is wel van belang dat je een goede techniek gebruikt want kleien zelf kan bij verkeerd gebruik ook kleine krasjes (marring) opleveren. En na kleien moet je altijd afwerken met een wax, sealant of verder polijsten etc. Daarnaast hangt het van de gebruikte afwerking af hoe vaak je dat moet doen, sommige waxen blijven een maand of twee goed, andere tot wel een jaar, een keramische coating ong twee jaar (kan ook meer of minder zijn).
Ik denk dat jij om te beginnen gewoon geregeld goed met de hand moet wassen en moet denken aan een keer per kwartaal een wax of sealant aanbrengen. Kleien alleen als je voelt dat het nodig is na wassen en voor een wax. Oh en een goede hogedrukreiniger met foamlans is zeker een goede investering om mee te beginnen. Ondertussen eens rustig verdiepen en dan ontwikkelt het zich vanzelf.
Dank je wel! Foamlans heb ik aangeschaft en een aantal onderhoudsmiddelen. Dus kan een goed begin maken.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en GuidoA
Welkom hier @Wilvrol Zoals al gezegd: eerst het wassen en andere basisvaardigheden onder de knie krijgen: daarmee voorkom je nieuwe schade zoals waskrasjes voor een groot deel. Als je eerst leert polijsten en pas over een jaar hoe je moet wassen, kun je de auto na iedere wasbeurt polijsten omdat ie vol zit met nieuwe waskrassen.

Als je meer stappen gaat toevoegen, kun je op een punt komen dat je of in de tijd of doordat het lichaam tegen gaat stribbelen beter geen hele auto in één keer helemaal af kunt werken met detailen. Deel de auto dan gewoon op in verschillende delen, waarbij je dan bijvoorbeeld vandaag het dak en de motorkap pakt, de week erop de linkerkant van de auto, en de week erop de rechterkant, om maar een voorbeeld te geven. Let er wel op dat als je verder gaat, met het volgende deel, je dan wel eerst bijvoorbeeld de auto opnieuw moet wassen en de delen die je gaat behandelen moet kleien (zeg maar de reinigingsstappen moet je steeds kort voor de correctiestappen doen).
 
  • Leuk
Reactions: Expje87 en Wilvrol