• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

graag hulp/info voor swirls/wasstrepen/wolkjes?

bodi

Detailing addict
9 mei 2013
97
55
Dit zijn de producten die ik momenteel gebruik,

exterieur:BMW autoshampoo en Carclean.com spons
autoglym fast glass,
ice polish van turtle wax (met bijhorende applicator & doek)
mothers syn wax (met Meguiar's applicator en microvezeldoen carclean), tussendoor Meguiar's gold class wax

interieur: autoglym vinyl & rubber care
autoglym leather cleaner
autoglym leather care.

Heb sinds enkele weken last van swirls en vermoed dat komt door renovatie gebouw naast parking werk, veel stof ed op wagen. Zou wat produkten om swirls te vermijden bijkopen en had graag geweten of deze voldoende zijn of zouden jullie nog andere zaken aanraden? Door omstandigheden is het belangrijk voor mij dat producten (heel) makkelijk en snel in gebruik zijn en liefst ook waar ik meerdere stappen in eens mee kan doen (zoals polish & sealant in 1 ed).

Voor voorwas met foam zou ik een gloria fm10 aankopen omdat ik op forum al veel goeds over heb gelezen en foamlans voor tuinslang minder goed zou zijn. Welk foam gebruik ik hiervoor best, een echt snow foam of iets tss snow foam & shampoo (al goede dingen gehoord van cg honeydew maar vindt ik niet terug op site).

Verder zou ik meguiars washmitt ipv spons nemen, is 1 voor ganse auto voldoende of beter 1 voor top en 1 voor onder en dan beide microvezel?

Tenslotte had ik ook graag geweten wat goed en makkelijk product is om na wassen nog evt vlekjes te verwijderen, een quick detailer of iets anders?


Alvast bedankt voor de antwoorden en raad.
 
Foam is een shampoo die er voor zorgt dat het vuil wordt ingesloten en wordt afgevoerd zonder aan de lak te komen. Dit voorkomt swirls, zou toch gaan voor een foamshampoo, welke is afhankelijk van je voorkeur. Twee washmitts zijn beter in die zin dat je één voor de bovenzijde kunt gebruiken en één voor de onderzijde. Met één washmitt zou je het ook afkunnen. Zelf gebruik ik voor boven de Wookie's Fist van Dodo Juice voor boven en voor onder een mf-mitt, voor de velgen een rastamitt of mf-mitt. Om na het wassen en drogen de vlekjes te verwijderen kun je een detailerspray gebruiken bijvoorbeeld; Dodo Juice Basics of Bling detailing spray, Poorboys World Spray&Wipe, Auto Finesse Finale, Monello Perfetto of Meguiars Quik Detailer.
 
Dank voor tips en die foamshampoo lijkt me een must, vandaag auto weer gedaan en is precies dat er nog wat zand (na drogen) hier & daar aan auto blijft hangen en nochtans extra goed afgespoten voor & na. Zou dit misschien met droogdoek te maken hebben, heb een waffle weave drying towell van poorboy's en best tevreden van, toch beter dan de csf miracle dryer die heel goed was in begin maar na paar beurten veel strepen achterliet.
 
Hangt er misschien ook vanaf hoe jij je doeken wast. Daarnaast vind ik droogdoeken met wafel structuur minder goed werken dan droogdoeken met microvezels. Zoals CSF Delirium, Dodo Juice Soft Touch Premium Drying Towel of Monello Senza Acqua.
 
Swirls zal je allicht nooit kunnen voorkomen , je kan alleen zo proper mogelijk gaan wassen.

- voorwas dmv foamen (ik denk dat een foamspuit op een tuinslang niet moet onderdoen voor een Gloria , zeker niet als je bedenkt dat je wel -tig keer moet bijpompen en bij de tuinslangversie .....niet )
- 2EM , liefst minstens 15-liter per emmer
- water verversen tijdens het wassen , zeker het spoelwater
- meerdere washandschoenen gebruiken tijdens het wassen (2 of zelfs 3 : boven + motorkap , zijkanten , onderliggende delen (bumpers) )
- goed afspoelen en zeker niet dmv veel druk , eerder een stukje tuinslang monteren op een kraantje en het water mooi laten lopen naar beneden
- een zachte droogdoek gebruiken de je even insprayt met een QD-spray (s&w , andere.....)
- vlekjes ed kan je natuurlijk gaan wegvegen met een detailerspray , maar dit is 1 van de boosdoeners van net meer swirls...een wasbeurt is altijd veiliger om dit te voorkomen maar niet altijd mogelijk

- ook niet onbelangrijk : was , droog en alle andere bewerkingen die je doet op je lak ALTIJD in de lengterichting van je wagen (indien mogelijk)

Ik raad je dit aan :

- meerdere washandschoenen
zeker 1 schaapje
200313005_zps4903891e.jpg

- andere droogdoek(en)
- detailerspray (s&w)
- spray om te "boosten" (bvb qd+ , reload , red mist , andere..)
- kraantje met stukje tuinslang :ja
afspoelen.jpg
 
Vorige eigenaar ging altijd naar carwash dus kans dat swirls daardoor ook komen, na polishen & waxen ziet lak er wel altijd veel beter uit maar volledig uitkrijgen is wsl niet mogelijk.

Bedankt voor raad, ga 2 emmers met grittguard aankopen, een wollen en een microfiber mitt en 2 nieuwe droogdoeken (zachtere) plus spray & wipe of de dodo (nog niets geprobeerd van dit merk dus meteen kans om eens te testen).

Twijfel nog tussen de gloria en de tuinslang foamlans, van de tuinslang heb ik minder goede verhalen gelezen maar zou makkelijker zijn in gebruik (belangrijk voor me wegens beperking) & heb topic hiervoor geopend bij wassen & drogen.
 
Wat GSM zegt is ook wel zo hoor.
Zelf hier een behoorlijke zeikerd met betrekking tot krasjes en swirls. Hanteer altijd netjes de twee-emmermethode voorzien van grittguards, ik was de auto met een tweetal washmitts, heb netjes een tweetal droogdoeken die op de juiste manier en met speciaal wasmiddel gewassen worden en dan nog presteer ik het om swirls op mijn lak te krijgen.
Ik ben zeker niet van mening dat ik iets fout doe, maar ik heb bijvoorbeeld nooit gefoamed tevoren, maar de auto goed afgespoeld met ruim water. Je voorkomt (althans, dat is mijn mening dan) daarmee echt niet dat er vuiligheid als bijvoorbeeld zand of andere kleine shit in je washmitt terecht komt. Anyway, dat is ook de reden waarom ik hier waarschijnlijk eens per jaar de auto's goed onder handen neem voor wat betreft polijsten.
 
Vandaag auto gepoetst en opnieuw last van die wasstreepjes, vooral op motorkap en koffer (horizontale delen). Heb nu al paar extra zaken gekocht en wordt beetje radeloos van, kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe want auto blinkt wel mooi dus heel jammer van die stomme streepjes.

Heb eerst auto droog gefoamed met nieuwe gloria fm10 & honeydew snowfoam, vervolgens afgespoten met tuinslang op sterke straal om alle vuil zo veel mogelijk weg te spuiten, vervolgens gewassen met 2 emmermethode met gritguards en meguiars washmitt (allemaal nieuw materiaal sinds vorige posts) en opnieuw afgespoten (iets mindere straal) en dan afgedroogd met pbw waffle weave drying towel (lichtjes beneveld met pb s&w op aanraden) in 4 gevouwen en drooggedept.

Speciaal gewacht tot iets frisser was en zon ook volledig weg was, volgens mijn vader zou dat evt van wax kunnen komen maar dat lijkt me onzin, hoewel ik aan alles tijfel momenteel.

Hieronder foto's met streepjes en hopelijk duidelijk genoeg, auto lijkt toch vrij zuiver volgens mij dus jammer en graag advies waarvoor dank want weet het niet goed meer.

001-3_zps2ab4052d.jpg

002-2_zps63e42d33.jpg

004-2_zps685b9e26.jpg
 
Swirls zijn fijne krasjes: door netjes wassen verdwijnen die niet, er komen er alleen niet (of weinig) bij. Heb je ondertussen iets gedaan aan polijsten om van de swirls af te komen?

Als de swirls weg zijn geweest (na polijsten) en nu weer terug, dan gaat er dus iets fout. Overigens kan een middel als black hole aardig wat swirls verhullen en als de black hole verdwijnt na verloop van tijd, worden de swirls ook weer meer zichtbaar.
 
ibiza, klopt, heb ik gedaan omdat ik bij drogen beetje s&w op droogdoek vernevelde (en ook liefst zo snel mogelijk weet wat het veroorzaakt dus op meerdere paarden wed) maar indien ongepast/onduidelijk verwijder ik het daar en hou ik het in deze topic.

nog niets aan gepolijst of zo (3talweken terug wel turtle ice polish & mothers synwax), zijn het wel swirls, lijken strepen van iets en soort wolkjes maar van wat? Kan het door foamen komen, hoewel de ruiten, velgen en moeilijke stukken zoals niertjes nu volledig vuilvrij en ik dat als verbetering buiten vroeger zie.
 
Misschien een hele domme opmerking hoor, maar ik probeer me een beetje te verplaatsen in je frustratie (kan me voorstellen dat je er dat van raakt n.l.)... kan het niet zo zijn dat je hier met een zachte of juist gevoelige lak te maken hebt?
Even ter indicatie... de Subaru hier op de oprit was na het polijsten zo strak als een spiegel., Met een schone, nieuwe, Monello verde doek bij wijze van testje met iets meer druk over de motorkap gewreven -> resultaat = krasjes.
Mijn vader aangeleerd te wassen volgens de twee emmermethode, tweemaal een washmitt van Meguiars en een tweetal droogdoeken. Iets te hard boenen op insectenresten -> krasjes.
Iets te fanatiek die vieze plek willen verwijderen -> krasjes.
Auto drogen en iets te hard over de flanken gaan -> krasjes.

Lijkt overdreven het hierboven staande, maar het is gewoon echt zo... een paar weken na het polijsten was ik ook behoorlijk over de zeik toen hij heel trots vertelde; 'kijk 'Maaik', weer helemaal schoon, blinkt als een spiegel' En ik kreeg de schrik van mijn leven toen ik de eerste krasjes, veegkrasjes, swirls en waskrasjes alweer zag. Dacht dat het aan hem lag, maar heb de auto van de week zelf weer eens gedaan, wat een werkelijke ramp. Hiermee probeer ik enkel aan te geven dat hoezeer je je best ook doet, het best weleens aan het soort lak zou kunnen liggen.
 
maaike, is een bmw en hebben van wat ik verneem een harde lak toch? Asoluut geen domme opmerking want wat je zegt kan idd heel goed mogelijk zijn: heb nl een fysieke aandoening en daardoor weinig kracht ook in vingers/handen en snel vermoeid en probeer te vermijden dat ik te hard druk, probeer zoals gelezen in andere topics, de mitt & doeken zelf werk te laten doen maar lukt niet altijd door de moeite en dan springen schouders bij.

Kan dus goed zijn dat ik niet ideaal wrijf enz daarom dat ik ook wil vermijden schade aan te brengen door bvb te kleien en me wil beperken tot wat ik kan en tot nu ging wassen en af en toe waxen (vroeger enkel meguiars gold class vloeibare wax) vrij goed maar misschien moet ik hem toch maar nog enkel gaan wassen in toekomst en me erbij neerleggen dat dat max is want wagen blinkt nu veel meer maar laat ook meer imperfecties zien (nadeeltje).

Nogmaals veel dank voor al het advies, wordt zeer gewaardeerd.
 
Wat je zegt klopt ook wel hoor, dat het merendeel van de (ik geloof) VAG lakken knetterhard zou zijn. Echter zijn er ook verhalen bekend van bijvoorbeeld bmw's en volkwagens die zachte lak hebben.
Ik denk dat je het wellicht ook los kunt zien van je aandoening, ik bedoel maar, zachtjes over de zachte lak van de Subaru wrijven levert al krasjes op ;)
 
Half jaar geleden een donkere BMW hier gehad
Alleen kijken en hij had al swirls :-& Suede doek gaf geen probleem
Een combinatie van "hard" tijdens polijsten maar gevoelig voor alle andere is mogelijk
 
Lijkt idd alsof kijken al swirls ed oplevert bij deze kleur, is mijn 2e donkere bmw, mijn eerste wagen was een zwarte e30 en deed min of meer zelfde (met minder goede producten wel) maar nooit voorgehad en andere waren zilver en die mis ik op dat vlak want was veel makkelijker kleur (zag er minder duidelijk die dingen op).

Ondertussen verdergezocht en iets gezien van waxhologrammen waar het ook wel wat op lijkt en komt soms voor als je na polijsten waxt maar kan dat nog voorvallen paar weken na de waxbeurt en dan toch misschien beter megs gold class vloeibaar (wat vaker) gaan gebruiken (polish & sealant in 1) want viel minder op toen en het daarbij houden op deze wagen want zie door bomen bos niet meer:D .
 
bodi;331488 zei:
........ maar nooit voorgehad en andere waren zilver en die mis ik op dat vlak want was veel makkelijker kleur (zag er minder duidelijk die dingen op).

Ik heb een grijze metaallak en daar zie je dus idd echt veel minder op......:-"

.....alleen zie ik er wel wat "wolkjes" in omdat deze kleur(en) moeilijker te spuiten zouden zijn tov andere tinten ]-0
 
Deze week heeft mijn vader de auto gewassen, niet zoals ik met 2 emmers enzo maar was zelf niet in staat dus mag ik zeker niet klagen of kritiek hebben op de helpende hand en terug deze strepen op motorkap, had deze vorige week behandeld met turtle wax ice polishing kit en was niets meer te zien, behalve paar diepere krasjes.

Waswijze zal er wel voor iets tussen zitten maar vraag me af of het aan product zou kunnen liggen of mede daaraan aangezien dit zeker niet verbetert is sinds ik die stap erbij neem. Als ik alleen sealant (meguiars gold wax of mothers fx synwax) gebruikte leek dit toch minder op te vallen.

Zoals eerder aangehaald kan het goed zijn dat ik producten onbedoeld iets te dik aanbreng en er dit bij volgende wasbeurt opvalt, wel geprobeerd om te verwijderen met s&w maar leverde niets op. Ga alleszins die ice polishing kit laten vallen en vanaf nu me houden tot wat ik kan nl auto enkel wassen en indien echt nodig eens door professional laten behandelen.

Overweeg wel nog om lak af & toe te behandelen met een all in one product (polish/wax/sealant) dat (heel) makkelijk werkt en waar het niet veel kwaad bij kan als er iets teveel van gesmeerd dus als iemand tips geeft voor zo'n product hoor ik het graag.
 
Als je niet iedere stap wil doen en geen compound wilt gebruiken voor het polieren, kan je van meguair's de cleaner wax gebruiken ,https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Cleaner_Wax_Vloeibaar_473_ml_A1216_100052 heb hiermee al veel goede reacties gehad. Het haalt je swirls er niet helemaal mee uit maar het reinigt je lak wel grondig.
 
Omdat ik de raad van iedereen erg apprecieer wil ik laatste stand van zaken niet onthouden:

Vorige week na auto gewassen te hebben motorkap, enkel dit want kon letterlijk niet(s) meer hierna, gekleid met mothers kit, gepolijst met monello mezzo en oranje handpad, afgenomen met cpro eraser en in de mothers synwax gezet. Alles handmatig gedaan en was heel lastige klus, weliswaar niet alle krassen weggekregen, wdel alle swirls en vegen (gedubbelcheckt onder tl lamp garage) maar resultaat mocht er voor mij persoonlijk zeker zijn, zie 2 foto's onderaan.

Zopas auto gefoamed, gewassen met 2 emmers en speciaal motorkap heel zacht behandeld met meguiars washmitt (na elke wasbeurt krijgt deze handwas, idem doeken), meteen afgespoeld met gieter en al heel zachtjes deppend (eerder doek op lak leggen) gedroogd met splinternieuwe monello senza drying towell, lichtjes ingespoten met pb spray & wipe (geweldige doek trouwens) en opnieuw zie ik al heel lichte swirls, weliswaar nkel op welvingen aan zijkant en veel minder en e dan wat het was en enkel onder tl lamp maar toch.

Lijkt me dat ik me tevreden ga moeten stellen met wat het is, zoals Maaike al aangaf ivm de subaru zal het eerder aan lak liggen want zie niet ergens iets wat ik fout doe en kan ook niet wassen zonder auto aan te raken (drogen evt met blazer maar dan nog) & is nu ook geen ramp want auto staat mooier dan meeste andere donkergrijze, achter de hoek rijdt iemand met zelfde die hem ook wekelijks handwast & zijn swirls zichtbaar van ver, mijne slechts van dichtbij dus eigenlijk best ok.

Kan zeker stellen dat ik alles geprobeerd heb, toch wat voor mij mogelijk/haalbaar is met deze BMW lak en ga het hierbij ook houden, soms moet je tevreden zijn met wat haalbaar is, alsook met wat ik bijgeleerd heb en met enkele geweldige spullen en middelen die ik heb ontdekt en dat ben ik ook.

12GLANS_zps413b599a.jpg

14VOOR_zpsd87106c9.jpg