• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Grootvader-proof gloss aanbrengen

JenteQ

Detailing trainee
30 dec 2020
30
40
Beste mede poetsliefhebbers,

Ik ben sindskort begonnen met het beter onderhouden van mijn wagen en zoals iedereen hier krijgt de detailverslaving ook mij te pakken :p
Niet zo lang geleden kwam mijn grootvader een bezoekje brengen en die was erg onder de indruk, hij vertelde me dat hij vroeger ook een flesje 'simonisatie' (volgens mij noemen de meeste dit een glaze hier) had die hij gebruikte om na het wassen zijn auto op te blinken. Hij zou dit opnieuw willen doen maar weet niet welk product hij nodig heeft en vroeg of ik iets voor hem kon regelen.
Ik dacht dat een glaze of simonisatie eerder gebruikt wordt om tussen het polijsten en het waxen de imperfecties te verwijderen, deze zal na een regenbui weggespoeld worden wanneer er geen beschermlaag aangebracht wordt toch? Aangezien hij geen beschermlaag op zijn auto heeft is het misschien beter om te gaan kijken in de richting van een spraywax. Natuurlijk wil ik hem hier niet de hoofdprijs voor laten betalen en zoek ik iets die best lang meegaat en 'grootvader-proof' is zodat hij geen problemen heeft met vlekken of dergelijke.

Kortom ik zoek iets die gemakkelijk aan te brengen en af te nemen is en zijn lak een boost geeft.
Ik heb al enkele dingen bekeken en voorlopig viel mijn oog op:
-Dodo Juice Red Mist; hoe lang doe je ongeveer met een flesje van 500ml?
-Gyeon wetcoat; gebruik ik af en toe, maar naar mijn inziens geeft deze niet echt veel extra gloss
-Poorboys black hole; niet echt bedoeld voor na het wassen, maar indien deze niet veel verbruikt misschien toch toepasbaar? (geen ervaring mee dus weet niet hoelang je hiermee doet)
-Ik hoor graag suggesties!

Alvast bedankt voor de hulp en laten we de golf van mijn grootvader wat liefde geven!
 
Welkom op het forum.

Van dit rijtje lijkt me de Red Mist de beste keuze, al zijn er ook nog voldoende vergelijkbare producten zoals bijvoorbeeld P&S Beadmaker, Meguiar's Hybrid Ceramic Detailer, Turtle Wax Hybrid Sealant Wax of Sonax Brilliant Shine Detailer (BSD)
De Black Hole is geen optie, daar moet achteraf nog een wax of sealant over aangebracht worden.
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ en Cordoba
Volgens mij was simoniseren gewoon een wax aanbrengen, maar ik kan mij vergissen. Voor de duidelijkheid: een glaze verwijdert geen lakimperfecties, maar maskeert ze alleen, eigenlijk net zoals make-up voor (meestal) dames, zolang het er op zit, ziet het er goed uit, maar als het eraf is, kun je wel eens schrikken van het oppervlak onder de glaze/make-up. :p
 
1609367984663.png

Simoniseren was volgens mij lichte krassen/swirls te verwijderen/verhullen en komt eigenlijk van het merk Simoniz.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de ‘need for speed’ van dodo juice ook prima zal zijn voor hem. Bevat ook een lichte polisher, makkelijk aan te brengen en af te nemen. Geeft een prima glans en is ook gelijk een wax.
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1 en JenteQ
Bedankt voor de vele suggesties, jullie zijn toppers! Mijn grootvader is natuurlijk geen 3x7 meer en het volledige stappenplan juist wassen - kleien - wax smeren zal voor hem wat teveel zijn vrees ik haha, maar de sonax BSD lijkt mij erg voordelig en veelbelovend en zal zijn auto al een mooie extra touch geven. Een voordeel is dat deze ook in 5l te koop is en zo kan ik deze zelf ook gemakkelijk gebruiken en zijn tank af en toe eens bijvullen.
 
Een voordeel is dat deze ook in 5l te koop is en zo kan ik deze zelf ook gemakkelijk gebruiken en zijn tank af en toe eens bijvullen.
Eigen keuze natuurlijk, maar 5 liter is wel erg veel. Afhankelijk van hoevaak de auto(s) gewassen worden ga je met 750ml al erg lang kunnen doen.

Vind het zelf wel leuk om verschillende producten te proberen. Hierboven zijn ook andere producten voorgesteld. Die zou je na of naast de Sonax BSD kunnen proberen om de eventuele verschillen te ervaren. Succes!
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ
Welkom! BSD schijnt wonderlijk te zijn, waardoor sommigen het zelfs verdunnen omdat het dan nog werkt. 5L is daarmee echt heel veel. Doe lekker een normale fles, probeer het en beoordeel dan of je er mee vooruit wilt of dat je iets anders wilt.

Op dit moment zijn bijvoorbeeld veel merken aan het gooien met "nano" en "ceramic" termen in allerhande sprayvorm en nog veel meer wonderen van de wetenschap die uiteindelijk heus een mooie spray op zullen leveren. Tegen die tijd zit jij met ruim 3L BSD :D
 
  • Leuk
Reactions: JenteQ
Ik zou wel een keer de auto kleien en polijsten. Daarmee verwijder je namelijk de vervuiling echt uit de lak, waardoor de spraywax veel beter en langer werkt. BSD is inderdaad een erg mooi product, met zeer goede beading en sheeting en ook een behoorlijke standtijd. Het nadeel is wel dat de lak redelijk stroef aanvoelt na het gebruik van BSD.

Als het meer om de glans gaat, dan vind ik kenotek showroom shine ook een erg goed product. De beading en sheeting is duidelijk minder dan bij BSD, maar het aanbrengen is wel prettiger en de lak voelt ook veel gladder aan vergeleken met BSD. +/- 3-4 sprays van showroom shine op een licht vochtige doek zijn naar mijn ervaring voldoende voor een gehele auto.