• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Cure i.c.m Gyeon WetCoat

Donovan

Detailing guru
27 okt 2019
197
135
Hoi allemaal!

Sinds een aantal maanden gebruik ik Gyeon Wetcoat om de zoveel weken. Echt geweldig!
Nu heb ik nog een fles Gyeon Cure staan. Nu het wat beter weer is om te detailen vroeg ik mij af of ik nu na een aantal weken weer Cure kan aanbrengen op de lak.

Mijn idee is om WetCoat te gebruiken in de winter i.v.m gemakzucht. En de Cure als het echt lekker weer is om te poetsen.
Gaat dit werken? Of zou ik eerst een goede wipedown moeten doen met Gyeon Prep voordat ik de switch maak?

Ik heb trouwens een Gyeon Mohs coating met Gyeon Cancoat op de auto zitten.

Groetjes!
 
Ik gebruik ze ook over elkaar heen. Ik zie nog geen negatieve effecten.

Uiteraard gebruik ik Cure om de auto wat op te frissen in voornamelijk de zomer en Wetcoat voor de snellere wasbeurten.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Ik heb van een professional (toch al weer 10 jaar professioneel bezig) gehoord dat je ze beter niet door elkaar gebruikt. Wanneer je bvb Cure gebruikt, dan ook gewoon bij Cure blijven.
 
Uiteraard niet wekelijks over elkaar heen gooien, maar het KAN wel. ;)

Sowieso is wekelijks één van de producten gebruiken al niet nodig. Het heeft een langere standtijd dan dat.

In de zomer wil ik de auto wel eens therapeutisch lekker nalopen. Dat kan prima over Mohs/Cancoat en een weken oude Wetcoat/Bathe+.
 
Niet exact. En ik heb het eerlijk gezegd ook niet gevraagd. Ik denk dat het er gewoon om draait dat je geen “20” verschillende producten door elkaar moet gaan gebruiken. Elk product heeft zo zijn eigenschappen en wanneer je deze door elkaar gaat gebruiken zullen deze producten elkaars eigenschappen niet per se boosten.
IMG_8722.png
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zo ook niet vlak na elkaar hoor. Cure gebruik ik eens per 2 a 3 wasbeurten. Ik zou het zonde vinden van het product om er dan nadien nog wetcoat of Bathe+ over te jakkeren.
Voorafgaand aan de foto had ik het over het feit dat ik zo nu en dan eens boost met een wetcoat of een Bathe+ en dan volgde de uitleg die je op de foto ziet.
 
Alle 3 de producten geven iets aan bescherming, de vraag voor mij is dan, wat zijn de argumenten voor zijn advies om het af te raden? Uit het bovenstaande ben ik nog niet wijzer geworden haha. Hij zegt gewoon, niet door elkaar gebruiken maar geeft geen uitleg imo.
 
Wil er eventjes op reageren en mijn persoonlijke mening geven.

Alledrie de produkten ( Bathe+, Wetcoat en Cure) zijn in de eerste plaats ontwikkeld om een COATING te onderhouden. Je wil je coating in optimale conditie houden om de onderliggende lak te beschermen tegen UV straling, vervuiling en etc. De eerste manier waaraan je ziet dat een coating niet meer optimaal presteert is doordat de hydrofobische eigenschappen minder worden. Maw: de coating presteert minder in zijn vuilafstotende eigenschappen. Dit betekent echter niet dat de coating niet meer aanwezig is. Om dus de coating terug beter te laten presteren willen we de coating onderhouden met 1 van deze produkten.

Het probleem zit hem denk ik in de verschillende mogelijkheden van applicatie van de verschillende produkten. En op wagens zonder coating laat het een mooie waterafstotende/vuilafstotende laag na, elk met hun specifieke standtijd.

1. Bathe+.
Dit is in de eerste plaats een shampoo. Bedoelt om de wagen te wassen en vuil op de wagen te verwijderen. Ja je kan Bathe+ foamen en ik heb het ook al geprobeerd. Maar als we eventjes eerlijk zijn? Is dit geen extra stap in ons wasproces? Als we gewoon wassen met de shampoo, wagen afspuiten en drogen bekomen we dezelfde eigenschap. Water/vuilafstotende laag op een wagen met of zonder coating.
Je kan ook de wagen na het wassen, een beetje shampoo op een mitt en zo paneel per paneel gaan inwerken (met afspuiten uiteraard). Waarom niet gewoon wassen met de shampoo waarvoor het bedoelt is?

2. Wetcoat.
Dit produkt is WEL voorzien om NA het wassen paneel per paneel in te nevelen, af te spuiten en instant bescherming/onderhoud te bekomen van een wagen met of zonder coating. Ook hier weer: waarom zouden we het insprayen op een mitt en zo inwerken? Maakt ons wasproces alleen maar moeilijker + je hebt extra contact met de lak ipv het in te nevelen en gewoon af te spuiten.
Wetcoat is bedoelt als een zėėr simpele manier om je water/vuilafstotende eigenschappen te onderhouden/boosten. Ook niet na elke wasbeurt. Standtijd is ongeveer 6 weken.

3. Cure.
Het verschil met de andere 2 produkten is dat je Cure "droog" aanbrengt na een wasbeurt en nadat de wagen droog is. Het verschil zit hem dus in de applicatie en het zal iets meer tijd vragen tijdens je wasproces. Dit is voor discussie vatbaar, maar met de Cure zou er iets meer "glans" tevoorschijn kunnen komen. De standtijd is ook de langste van de 3 produkten, ongeveer 6-8 weken. Er zijn ook applicaties waarbij de Cure 50/50 verdund wordt en zo als drooghulp gebruikt wordt. Op zich niet verkeerd, al vind ik dat het weer een andere manier is dan bedoelt om het produkt te gebruiken.

Ik wou dit even duidelijk maken omdat de produkten op veel verschillende manieren kunnen aangebracht worden en er op die manier verwarring zou kunnen ontstaan.

Waarom dan niet de produkten gaan mengen?
Als je Wetcoat of Cure wilt gaan gebruiken zou ik dan eerder gaan wassen met Bathe ipv Bathe+. Er wordt altijd geopperd dat 2 lagen wax niet dubbel de bescherming geven.. Waarom zouden we dan bijvoorbeeld wassen met Bathe+ en afwerken met Wetcoat of Cure? Zelfde reden dus. Bovendien zal er op den duur een opbouw van produkten zijn (als je elke week na het wassen zou layeren bijvoorbeeld) waardoor de coating/bescherming als het ware verzadigd geraakt en ze dus niet meer optimaal gaat werken. Vergelijk het met een verzadigde polijstpad waardoor de cutting niet meer optimaal zal zijn.

De clue van het verhaal:

Alle produkten zijn goed. Alleen kies je best op voorhand op welke manier je de wagen/coating wilt gaan onderhouden. Dmv shampoo? Of wil ik het mezelf makkelijk maken/wintertijd mss, dan opteer je mss best voor Wetcoat.
Loop je graag de wagen nog eens na, na het wassen? Dan is Cure mss iets voor jou.

Kan je de produkten combineren?
Ik zeg ja. Maar dan persoonlijk zou ik wel letten op de standtijd van de verschillende produkten. Heb ik vorige wasbeurt de Cure gebruikt? Misschien beter dan een aantal weken wachten vooraleer die Wetcoat te gebruiken.. (Dit is persoonlijke mening, dus no offence).

Wil graag bijdragen aan de discussie en dit is hoe ik het zie. Ik neem volledig vrede ermee als mensen wekelijks willen wassen met Bathe+ en aftoppen met Wetcoat.

To each his own ;)
 
Nog even een aanvulling op de opmerking van @M3fan betreffende het foamen van de Bathe+:
Het is Idd een aanvullende stap in het proces. Daarin heb je gelijk.
De reden waarom ik het persoonlijk wel zo doe, is om vlekken te voorkomen. Het is idd een shampoo; ontworpen om ermee te wassen.
Maar ik ben graag grondig en nooit tijdig klaar met wassen om de wagen af te spoelen alvorens de shampoo begint op te drogen, zelfs wanneer ik in de schaduw werk. Er is altijd wel een windje die er voor zorgt, dat je wagen sneller droogt.
Bij een pure shampoo zorgt dit niet voor problemen. Wanneer je echter een shampoo gebruikt met toevoegingen in, kan dit wel problemen opleveren in de vorm van vlekken.
Ik heb de wagen graag beschermd, maar liefst niet met vlekken

Het foamen en afspoelen duurt ongeveer 5 minuten.
Drogen moet je toch.
Een auto wassen duurt bij mij gemiddeld een paar uur. Wat maken die 5 extra minuten dan?
 
  • Leuk
Reactions: tamer
@Nick1407 :

Lees eens de applicatie instructies.

91952af90b11b8c2baf6210ce9fb5ec1.jpg


"Do not let Q2M Bathe+ dry..

Oplossing: Stuk van de wagen wassen en afspuiten. Warm of geen warm weer, zo doe ik het trouwens altijd. Zelfs met pure shampoo zoals de Nanolex of BtBm. Maar da's mijn methode uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Verder helemaal met eens. ;) Maar ik denk dat ik onderstaande niet goed begrijp.

Ja je kan Bathe+ foamen en ik heb het ook al geprobeerd. Maar als we eventjes eerlijk zijn? Is dit geen extra stap in ons wasproces? Als we gewoon wassen met de shampoo, wagen afspuiten en drogen bekomen we dezelfde eigenschap. Water/vuilafstotende laag op een wagen met of zonder coating.
Je kan ook de wagen na het wassen, een beetje shampoo op een mitt en zo paneel per paneel gaan inwerken (met afspuiten uiteraard). Waarom niet gewoon wassen met de shampoo waarvoor het bedoelt is?

Ik foam Bathe+ als LSP omdat een sopje ervan maken voor vlekken zorgde en dan is het al een no-go, maar voornamelijk omdat het een bizar makkelijke en snelle manier is om bescherming te krijgen. (Het is dus geen was-stap) :p Om nou de viezere delen te gaan wassen met de mitt, zoals wielkasten en dergelijke, dat zie ik niet zitten. Eveneens bij puur op de mitt.

Wassen doe ik met een pure shampoo om geen reinigingskracht te missen door het gebruik van een shampoo met toevoegingen.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
De vlekkenkwestie doet in deze discussie eigenlijk niets ter zake. Als ik de Bathe+ foam op de wagen en laat drogen vooraleer ik afspuit heb ik waarschijnlijk hetzelfde probleem met vlekken.

Reinigingskracht: Zoals ik aangaf is dit een shampoo ontwikkeld voor onderhoud van coatings. Auto's die zwaarder vervuild zijn zou ik dan ook niet wassen met de Bathe+ aangezien de Sio2 deeltjes zich blijkbaar gaan binden met het vuil en mee afgevoerd worden met het afspuiten waardoor de waterafstotende laag minder wordt na het wassen.

Een zij-effect van de Bathe+ is dat het dus bescherming biedt op laten we zeggen niet-beschermde wagens. ( ook op beschermde wagens uiteraard).
De auto wassen en daarna foamen met Bathe+ voor die bescherming, ongeacht het bizar snel en gemakkelijk is, is in mijn beleving een extra stap. Je zou evengoed kunnen wassen, drogen en afwerken met een spraywax. Zelfde resultaat alleen is de manier van applicatie anders.
Vandaar dus dat de logica om een shampoo die bedoelt is om te wassen als laatste stap te foamen mij ontgaat. Waar plaatsen we dan de Wetcoat in dit verhaal?

Laat ik duidelijk zijn: het foamen van Bathe+ is fantastisch. Snel, makkelijk en instant bescherming.
Maar ik wil alleen aangeven dat Bathe+ in essentie een shampoo is die bedoelt is om de wagen te wassen.

@BZwart: klopt :grinning:
 
Ik had meteen vlekken bij het wassen, niet pas als ik het laat opdrogen. (Er is maar weinig wat je KAN laten opdrogen zonder vlekkenbende :p)

Ik snap dat als je een spraywax gebruikt of Bathe+ foam, dat je in beide gevallen een beschermlaag hebt en dit dus geen verschil maakt. Echter is de manier van aanbrengen een wereld van verschil en dat is nou net de hele clou.

Maar... De clou van het hele verhaal is dus dat je niet snapt waarom men een shampoo niet gebruikt als shampoo? :) (Terwijl er ook andere dingen zijn, zoals Wetcoat of Cure)

Ik kan niet anders zeggen: Omdat het werkt als een malle en super-easy is.

Dat het eigenlijk bedoeld is als onderhoudsproduct voor een coating... Tja... Als ik vandaag ontdek dat Gyeon - SKIN wonderen doet voor mijn huid, koop ik morgen 5L van het spul. :p
 
  • Leuk
Reactions: Donovan en M3fan
Hehe ik begrijp wel dat als je het foamed het zėėr makkelijk en goed werkt! :D

Maar in eerste instantie is het een shampoo bedoelt om te wassen. Omdat het een toevoeging heeft met bescherming wil daarom niet zeggen dat je moet foamen. Ik foam toch ook niet mijn normale shampoo om dan te gaan wassen.., met diezelfde shampoo? :p

Bathe+ is een topproduct en het heeft zijn plaats vind ik in ieders detailing arsenaal.

Wel eerst even een Mohs laagje smeren dan hè! ;)