• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Gyeon Leather] Vage witte vlekken

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.002
193
45
Enkele dagen geleden heb ik de voorstoelen behandeld met Gyeon LeatherCleaner Mild en Gyeon Leather Coat.

Na het stofzuigen heb ik wat schuim op het borsteltje gedaan, dat rustig ingeborsteld en dat afgenomen met een Piccolo Nero. Per stoel heb ik ieder deel schoongemaakt en direct weer afgenomen. Per stoel heb ik 2 doeken gebruikt.
Na het afnemen heb ik met een vochtige doek nogmaals de hele stoel afgenomen.

Na 15 minuten heb ik de Leather coat goed geschud en een spray’tje op de mf applicator gedaan.
Hier heb ik na alles horizontaal te hebben gehad ook alles verticaal behandeld.
Leer zag er na het behandelen super netjes mat uit.

Nu ben ik een dag of 4 verder en zie ik opeens allerlei vage plekken ?

Is dit restant van de leathercleaner die wellicht niet goed genoeg is afgenomen ?
Wellicht teveel leathercleaner gebruikt ?
Teveel Leathercoat aangebracht ?

Maar nog belangrijker : hoe los ik het op ?
4610ABFB-49EC-4897-8602-1366A3177112.jpeg


3D7736AB-70F0-4B2C-953A-C31C63D22196.jpeg
 
Oef, dat is inderdaad vervelend. :confused:

Mijn idee hierbij;

* Na het cleanen en afnemen met een natte doek, dus niet ontvet met bijv. Prep?
* Voldoende laten curen?
- Het lijkt mij dat de Leather Coat niet lekker heeft kunnen hechten.
 
Ik gebruik al jaren Gyeon leather cleaner. Maar heb dit nog nooit gezien.
Wat gebeurd er als je leather cleaner opnieuw gebruikt?
 
Is inderdaad niet onvet met Prep (wordt ook nergens over gesproken)

Volgens de handleiding is het Gyeon Leathercoat aanbrengen en hoef je dat niet af te nemen ? Curen is mijn inziens dus ook niet van toepassing ?

Ik twijfel erg of het in de Leathercoat zit of dat het residu is van de reiniger.
 
Ik gebruik al jaren Gyeon leather cleaner. Maar heb dit nog nooit gezien.
Wat gebeurd er als je leather cleaner opnieuw gebruikt?

Ik heb het een jaar of 2 geleden ook nog gebruikt en toen geen problemen gehad.
Het enige verschil is dat ik toen een vloeibare reiniger had en nu de schuim variant.

Ik zou er nog een laagje Leathercoat overheen kunnen zetten maar zou ik niet beter eerst alles kunnen strippen en daarvandaan opnieuw beginnen ?
 
Inderdaad @Juffer1. Probeer het eens opnieuw te reinigen met de cleaner. Als de vlekken dan blijven zitten. Heb je waarschijnlijk een probleem...
Gaan ze weg. Dan was Leather coat de boosdoener.
 
''Een goede voorbereiding is cruciaal, gebruik een hoge kwaliteit leerreiniger zonder toevoegingen die de hechting van Q² Leather Coat kunnen beïnvloeden. Eventueel Gyeon Q² Prep op een microvezeldoek nevelen en het leer afnemen.

Nevel Q² Leather Coat op een microvezeldoek en breng een dun en egaal laagje aan en laat deze minimaal een uur drogen om een goede hechting te garanderen.''


De Leather CLeaner Mild wordt aangeprezen voor het niet bevatten van toevoegingen, dus dat moet goed zijn.
De Leather Cleaner Mild is toch een vloeistof, wat ik zie in de webshop?
 
Gek idee om er eerst eens een vochtige doek overheen te halen (In het kader “mild beginnen”).
Werkt dat niet dan naar een wat zwaarder middel grijpen en dan weet ik nou niet of ik direct weer Gyeon leathercleaner zou pakken om evt grotere ellende uit te sluiten.
Zelf nog nooit Gyeon cleaner gebruikt maar wel Gyeon coat (bij mij geen vlekken)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Juffer1
Oh, then I stand corrected. ;)

Ik vraag mij af hoe sterk de Leather Coat is versus de Leather Shield. Op de Shield kan je namelijk de Leather Cleaner Mild als onderhoudsproduct gebruiken, dus zal het niet verwijderen of aantasten. Misschien dan de Leather Coat ook dan niet?
 
Ik heb sterk het vermoeden dat de leather Coat onzichtbaar te dik was op die plaatsen.
Als het indroogt wordt het zichtbaar. Persoonlijk gebruik ik altijd een fohn tot het niet meer ruikt naar oplosmiddel.
 
Je kan leather coat verwijderen met de leather cleaner mild volgens Gyeon dus dan zie je snel of dit het was. Toevallig enkele weken geleden ook dit gehele proces doorgelopen (ik kreeg nog wel de vloeibare variant van de leather cleaner mild).

Leather cleaner goed inborstelen, afnemen met mf doek, nat afnemen voor eventuele restjes en een laatste doek om droog te maken.
Daarna Leather coat aanbrengen met een applicator. Hier heb je echt weinig voor nodig. Ik verwacht dan ook dat er te veel leather coat is aangebracht.
Prep heb ik hier en daar wel en niet gebruikt. Tot noch toe geen verschil gemerkt. Ik denk dat het niet noodzakelijk is als je leer gewoon goed schoon is.
 
Je ziet met name in de diepere gootjes van het leer dat het daarin is opgedroogd.
Ik zou denken dat het wellicht teveel is geweest (ongemerkt) en dat het daar is opgedroogd.
Omdat het wat dieper ligt dan de rest is het wat lastiger weg te krijgen. Ik denk als je het borsteltje een beetje schuin houd en focust om die kanaaltjes te reinigen met de leerreiniger of een milde APC oplossing dat het weg te krijgen is.
1633420299621.png
 
Vanmorgen even met @Dibbuz gebeld en het verhaal uitgelegd.

In mijn stappenplan gingen 2 dingen verkeerd :

Na het inborstelen van de cleaner nam ik het af met een schone doek.
Daarna met een vochtige doek en liet dat opdrogen. Zijn advies was (hoe logisch ook) daarna het vochtige residu ook af te nemen met een nieuwe schone doek.
Het zou namelijk kunnen dat er in het vocht nog restant van de cleaner achterblijft wat wit / dof zou kunnen uitslaan.

Andere punt wat dat de Leathercoat afgenomen moet worden met een mf doek.
Nu staat dat nergens in de beschrijving en wordt daar ook in de how to filmpjes niet over gesproken maar bij het teruglezen van mijn workshop over de Zafira bleek dat ik dat de vorige keer wel had gedaan en nu dus niet.

Als eerste heb ik de wang afgenomen met lauw water.
Daarna de Leather cleaner mild ingeborsteld en weer afgenomen met een schone doek, afgenomen met een doek die in een emmer warm water lag, en die weer afgenomen met een droge doek.

Resultaat : 1 compleet wit uitgeslagen wang.

Nogmaals herhaal, resultaat : weer een compleet wit uitgeslagen wang.

Ditmaal APC gebruikt (1:10) en met een Monello borstel ingeborstel, afgenomen met een schone doek, afgenomen met warm water en een schone doek en nagewreven met een schone doek.

Hier knapte het al enorm van op.
Dit 2x herhaald en de wang was compleet uitgedroogd maar wel schoon.

Daarna de leathercleaner opnieuw aangebracht, afgenomen met een doek, afgenomen met warm water en schone doek en weer droog gemaakt.
5 minuten gewacht, de Leathercoat dun aangebracht en direct droog gewreven met een Peluce Verde.

Tot op heden ziet het er weer netjes uit :
CBCA6A48-70BA-48BF-A73D-89751DA0CA35.jpeg


3F5D1584-FA5B-4F06-AD09-2396B668BFCF.jpeg



Het enige is dat ik vermoed dat het leer nu gort droog is op die plek, zou het helpen als ik de Leathercoat meermaals aanbreng ?
 
Ik heb zelf de leather coat niet afgenomen, dat droogde zo snel op en het resultaat was zoals je mag verwachten. Misschien volgende keer wel doen.
Het is alleen geen leer conditioner, maar een coating (zoals de naam zou doen vermoeden). Het ''voed'' het leer dus niet. Daar zou je iets anders voor moeten gebruiken. Het is een beschermlaag tegen de elementen.
 
Naar mijn beleving is de Leathercoat een beetje vettig en heeft dus weldegelijk een licht voedende werking
Voeding onder de Leathercoat zal de hechting negatief beinvloeden.

Leathercoat laat zich inwerken door met de applicator wat langer te bewegen
Afnemen van leer doe ik per definitie niet met microfiber, maar met badstof. Tegen het mogelijke "haken" in leer en kleurlaag
 
Wat ik beschreef kwam direct van Gyeon zelf vandaan. Misschien dat de coating een beetje vettig aan voelt, maar dan voed het het leer nog niet.
Ik heb er zelf geen last van, maar ik zou het leer voeden met een specifieke leer conditoner en na een week weer voorzichtig schoon maken met de leather cleaner mild, eventueel wat prep en dan de coating. Dan geef je de conditioner wat tijd om in het leer te trekken en kan je daarna het leer weer goed beschermen met de coating.

Het staat je natuurlijk vrij om een dubbele laag coating te proberen om te kijken of dat de gewenste effect heeft alvorens een extra product aan te schaffen ;)
 
De LeatherCoat kun je laten indrogen of afnemen voor een mattere finish. Maar dat is algemeen advies. Deze specifieke stoelen hebben best wat 'kanaaltjes' in het leer en is niet echt glad-glad. Daardoor kan het zijn dat het in die kanaaltjes gaat ophopen, opdrogen en dan dus die vlekken geeft. Bij deze specifieke stoelen is nawrijven een must om ophoping te voorkomen lijkt me.

Een keertje met APC lijkt me geen probleem, net zo min dat een keertje wassen met Dreft het lakwerk ook niet direct verknald maar elke week doen lijkt me geen aanrader. Dit laat wel heel duidelijk zien dat de APC echt een stuk sterker is dan de LeatherCleaner Mild. Gelukkig maar want anders was deze toch niet 'mild'.
 
Ik heb de Leatercleaner mild ook recent gebruikt, ja het in borstelen enkel afgenomen met de bijgevoegde witte microvezel doek en vervolgens (buiten de auto) de fingerpad ingesprayed met 2 sprays leather coat en dit op het leer aangebracht en goed uitgewreven tot de fingerpad niks meer achterliet. (Mogelijk ook deels uitgewreven met de fingerpad) Al meerdere stoelen, dashboards en stuurwielen gedaan maar nog nooit de witte vlekken. Wel goed om te lezen dat het prima weer op te lossen is!
 
Het gekke is dat ik het ook vaker heb toegepast maar nog nooit deze problemen heb gehad.

De stoelen heb ik 2/3 jaar geleden ook op exact dezelfde wijze behandeld en daarna alleen met Spray en Wipe en een vochtige doek heb afgenomen (rijdt 750km/j en auto staat altijd donker gestald).

Ben blij dat de stoelen weer ongeschonden uit de strijd lijken te zijn gekomen.