• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

gyeon mohs en Q2 Rim

ZwartecorsaD

Detailing addict
16 mei 2016
66
63
31
Den haag
ik zat met een aantal vragen over onder andere gyeon mohs.
bij het aanbrengen op grote panelen, word dit doorgaans in 1x gedaan aangezien ze zeggen dat je na 2-5min moet nawrijven? lijkt me dat je dan heel rap moet gaan werken om in 1x je dak te doen?

na het verwerken van 2-3 lagen (met 1uur tussen elke laag) zie ik dat veel detailers gebruik maken van infrarood lampen om tot een betere harding te komen, word hier gebruik gemaakt van korte of lange golf infrarood? en hoe heet mag de lak maximaal worden?

Dan zou ik graag nog willen weten wat voor ervaring jullie hebben betreft de standtijd van mohs (voor iemand die 20.000 snelweg kilometers per jaar maakt), mits deze eens in de 2/3 weken word bijgehouden met cure.
En geldt bovenstaand ook voor de gyeon Q2 rim?
 
bij het aanbrengen op grote panelen, word dit doorgaans in 1x gedaan?
Ikzelf, en ik denk vele anderen ook, behandel grotere panelen in delen. Als ik mij voorstel dat ik een grote motorkap in éen keer wil behandelen, dan moet ik snel werken en dat lijkt mij alles behalve prettig werken en het lijkt mij ook dat je het product niet goed verdeeld. Ik denk dat ik bijv. motorkappen opdeel in 3-4 delen.

standtijd van mohs (voor iemand die 20.000 snelweg kilometers per jaar maakt), mits deze eens in de 2/3 weken word bijgehouden met cure.
Ik verwacht dat Mohs die kilometers wel overleeft. Dat vermoeden zal groter worden als de coating regelmatig word ondersteund door Cure.

Doekjes kun je naderhand weggooien.
Ik heb mijn doeken regelmatig gewisseld en de gebruikte in een emmer water gegooid. Eerlijk gezegd moet ik de doeken duidelijk apart houden, want qua ''hardheid'' of harde stukjes in de doeken, zijn ze moeilijk te onderscheiden van andere doeken. Als ik dus niet eerst enorm goed kijk naar een doek voordat ik hem gebruik, zou ik hem gewoon weer gebruiken op lakwerk. Volgens mij heb ik ze zelfs al een keer door elkaar gehaald en merk er niks van.

Monello - Picollo Nero's en Senza Bordi's is wat ik gebruikt heb.



Greetz
 
Ikzelf, en ik denk vele anderen ook, behandel grotere panelen in delen. Als ik mij voorstel dat ik een grote motorkap in éen keer wil behandelen, dan moet ik snel werken en dat lijkt mij alles behalve prettig werken en het lijkt mij ook dat je het product niet goed verdeeld. Ik denk dat ik bijv. motorkappen opdeel in 3-4 delen.

Ik verwacht dat Mohs die kilometers wel overleeft. Dat vermoeden zal groter worden als de coating regelmatig word ondersteund door Cure.


Ik heb mijn doeken regelmatig gewisseld en de gebruikte in een emmer water gegooid. Eerlijk gezegd moet ik de doeken duidelijk apart houden, want qua ''hardheid'' of harde stukjes in de doeken, zijn ze moeilijk te onderscheiden van andere doeken. Als ik dus niet eerst enorm goed kijk naar een doek voordat ik hem gebruik, zou ik hem gewoon weer gebruiken op lakwerk. Volgens mij heb ik ze zelfs al een keer door elkaar gehaald en merk er niks van.

Monello - Picollo Nero's en Senza Bordi's is wat ik gebruikt heb.



Greetz

Bedankt voor je uitgebreidde uitleg, denk dat ik die doekjes nog enkel ga gebruiken voor interieur :p
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Infrarood lampen worden gebruikt om de curetijd te verkorten, de coating wordt er niet harder door.

Kijk regelmatig afleveringen van prof. Detailer's op YouTube, de meesten gebruiken ook deze lampen om een coating op te warmen.
De meesten vertellen dan ook dat dit ervoor zorgt dat de coating extra hardheid krijgt door het perfecte curen.

Is dit dan absolute bullshit, of wie moet ik nu geloven?

Want dit soort dingen houden mij tegen om een coating te proberen, wil het namelijk perfect doen.
 
Standtijd van MOHS, mits goed behandeld is meer dan uitstekend. De Corsa van Thunderbirdin zit het nu ongeveer een slordige 65000km op (iets van anderhalf jaar). En afgezien van wat lichte waskrasjes die je altijd krijgt ziet het er nog super uit.

De Corsa wordt gemiddeld eens in de twee weken gewassen met Monello Lavare en Monello Thickmitt, voorafgegaan door Monello foam.

Ik ben dan ook meer dan tevreden over de MOHS.
 
Kijk regelmatig afleveringen van prof. Detailer's op YouTube, de meesten gebruiken ook deze lampen om een coating op te warmen.
De meesten vertellen dan ook dat dit ervoor zorgt dat de coating extra hardheid krijgt door het perfecte curen.

Is dit dan absolute bullshit, of wie moet ik nu geloven?

Want dit soort dingen houden mij tegen om een coating te proberen, wil het namelijk perfect doen.

Ik heb ook de nodige filmpjes bekeken, maar heb nog niet vernomen dat het gebruik van IR-lampen met name worden gebruikt om meer hardheid te krijgen. In het geval van Mohs, dan zou Gyeon zelf el aangeven dat hun coating een x-waarde behaalt op de schaal van Mohs en wanneer je IR-lampen gebruikt stijgt deze x-waarde. En dat doen ze, voor over ik kan herinneren, niet.

Mijn idee bij IR-lampen is dat dit simpelweg word gebruikt om de curetijd te verkorten. Volgens mij zelfs aanzienlijk.

Als ze Mohs niet wilt proberen als je niet zeker weet of IR-lampen de hardheid verhogen, en omdat je het perfect wilt doen, dan zou ik eerder kijken naar de juiste omstandigheden zoals temperatuur/luchtvochtigheid/stofvrij ruimte die 9/10 detailers zoals velen van ons niet altijd kunnen waarborgen.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Weet niet of ik het hier mag noemen, maar Serge, van een detailbedrijf dat op het bedrijventerrein van carclean zit beweert dat in één van zijn video's.
Hij gebruikt modesta coatings.
 
Weet niet of ik het hier mag noemen, maar Serge, van een detailbedrijf dat op het bedrijventerrein van carclean zit beweert dat in één van zijn video's.
Hij gebruikt modesta coatings.

Hmm... Ik lig er jammer genoeg al weer een tijdje uit qua coatings en ook de kennis die ik ooit in mijn hoofd gestampt heb. Maar... Ik gooi even wat wilds in het rond; Een Si02-coating is vloeibaar in het flesje omdat er een draagmiddel in zit. Wanneer het product wordt blootgesteld aan de ''frisse lucht'' zal het draagmiddel gaan verdampen/oplossen, reageert de coating zelf hierop en hardt uit? Zoiets... En wanneer je zo'n coating dan verwarmt, verdampt het draagmiddel alleen maar sneller, toch?



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Een basis theorie van een IR lamp t.o.v. gewone verhitting van de lak is dat er bij standaard verhitting kans is op het gaan koken van de coating. Dit gaat dan resulteren in allemaal blaasjes. IR verwarming is alleen het product verwarmen en niet de lucht of ondergrond
 
Ah, de coating krijgt door IR-droging ''een keiharde boost, word knetter-knetterhard''. Dan vraag ik mij af of dit nou bij zijn specifieke coating het geval is, of dat dit bij elke Si02-coating zo is. @Dibbuz @Tim
 
Die BC03 waar hij het over heeft is een coating die nat blijft zonder UVstraling. Deze is dus niet verwerkbaar zonder lichtbalk. Hele andere type coating die niet voor hobby doeleinden is. Geen SiO2 coating!
 
Ooh, dat is zo'n coating die je moet activeren met water dan?

Maar modesta is toch ook gewoon een glascoating?
 
Zoals aangegeven, de IR lamp is met name om de cure tijd te verkorten en minder kans op watervlekjes in de eerste weken.

Qua coatings kan je werkelijk alle kanten op. Ik heb de gekste claims en verhalen gehoord over meerdere merken.
9H op de schaal van Mohs, het zou alle krasjes voorkomen, het helpt tegen steenslag en de bonus bewering is altijd de duurzaamheid. (naast de niets zeggen aansteker filmpjes en hardheid certificaten). Ja Gyeon heeft ze ook maar uitsluitend om te voorkomen dat andere merken kunnen wapperen met certificaten en roepen dat Gyeon die niet heeft.

1 jaar, 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar en levenslang. Tja, een coating slijt alleen door frictie dus als je niet rijdt en niet wast slijt je coating ook niet.
In dat geval blijft elke coating levenslang zitten. Zonder voorwaarden zoals gereden km's kan je geen enkele garantie geven. Het zelfreinigende effect en krasbestendige effect blijft veel langer aanwezig dan de hydrofobische werking (beading/sheeting). Beading en sheeting zeggen in dat oogpunt zeker niet alles. En dan heb je nog omstandigheden zoals slaapt de auto binnen of buiten, woon je aan de kust, wordt er veel gepekeld, sta je onder de bomen etc. etc. etc.

Het grote verschil tussen de coatings is de manier van verwerken en daarin is Gyeon nog steeds koning. Zeer gemakkelijk in gebruik.
Voor detailers zeg ik altijd: kijk naar het hele merk en zoek het merk waarbij de uitstraling, marketing, ontwikkeling, verwerking en resultaten het beste bij je bedrijf past. Daarnaast is het belangrijk dat je de producten eerst moet kunnen testen voordat je als bedrijf volle bak voor dat merk gaat.

Modesta is gewoon prima maar in mijn eigen niet zo bijzonder als ze het proberen te verkopen. Je kan er er hele marketing verhalen omheen praten maar daar moet je als klant toch echt een beetje doorheen leren prikken.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Ferdy
Mooi verhaal @Dibbuz schept een hoop duidelijkheid voor mij.
Ben een complete noob op gebied van coating, maar leer graag bij.
Vond de gyeon clinic al zeer interessant, maar als je er daarna niet mee aan de slag gaat raak je de kennis snel kwijt.

De marketing praat had ik wel al door. Toch kan dat soort praat sommige onwetende mensen zoals ik op het verkeerde spoor brengen.

Ooit zal ik eens aan de slag gaan met een coating zoals die van Gyeon voor de lak, maar nu eerst even waren en ervaring op doen.
Enige wat ik gebruikt heb tot nu toe is een trim/kunststof coating.
 
Ik weet wel dat bepaald lijmsoorten sneller uitharden bij een hogere temperatuur en daarbij ook een hogere eindsterkte halen. Wellicht dat zoiets ook van toepassing is op een coating? Verschil zal dan wel heel minimaal zijn, denk ik. Heb helaas geen ervaring met een coating, wil me hier in de toekomst wel in gaan verdiepen. :)
 
Uiteraard helpt IR bij het uitharden. Doe je dat tussen de laagjes Mohs dan hecht de volgende laag ook niet dus de IR doe je pas aan het eind van de rit en niet tussendoor.

Je maakt ook niet echt een tweede laag maar de eerste laag maak je dikker.