• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Q² CanCoat - een paar vraagjes

Micha D.

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2017
744
153
28
Bennebroek of Delft
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op het Carclean forum, maar heb meteen een paar vragen.

Ik was momenteel de auto's met Poorboy's Super Slick en zet ze daarna vaak (als het nodig is) in de Collinite 845 of boost de wax met Poorboy's QD+. Op zich een prima routine, maar ik wil eigenlijk voor de auto's waar minder mee wordt gereden wel iets met een langere standtijd. Dus ben ik gaan kijken naar een coating. Nadeel van de meeste coatings is het feit dat het óf moeilijk is (voor een amateurtje als ik) óf erg duur (voor een student als ik), dus dat viel snel af, maar toen kwam ik Gyeon Q² CanCoat tegen, een makkelijke coating met een lange standtijd, zeker voor auto's waar niet zoveel mee wordt gereden. Maar nu heb ik een paar vraagjes daarover voordat ik het wil aanschaffen.

TL;DR
Vragen:
1. Wat is het verschil tussen CanCoat en WetCoat van Gyeon?
2. Hoe lang gaat zo'n CanCoat ongeveer mee? Ik las ergens ongeveer 6/7 auto's. Klopt dat?
3. Kan ik de coating wassen met mijn genoemde Poorboy's Super Slick?
4. Heeft het zin om voor het aanbrengen van de coating nog iets anders aan te brengen (glaze of wax)?
5. Heeft het zin om coating te boosten met QD+ of echt totaal niet?

Goed om te weten: Ik wil de auto's graag polijsten voor het aanbrengen en ik beschik niet over een hoge drukspuit.

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb verschaft om mijn vragen te kunnen beantwoorden.

Fijn paasweekend allemaal!

Micha
 
Dag Micha,

Allereerst: Welkom!

Dan nu:

1. CanCoat is duurzamer en dikker. Cancoat is echt een coating,WetCoat is meer om de hydrofobische eigenschappen een boost te geven.

2. Geen idee. Ik heb het wel gebruikt, maar de fles is nog niet op. Dat kunnen ze je bij Carclean ook haarfijn uitleggen denk ik, al zullen er ook mensen hier op het forum zijn die dat weten.

3. Ja dat kan prima.

4. Het heeft géén zin om voor de coating iets anders aan te brengen zoals glaze of wax. Sterker nog, als je dat wel doet dan heb je niet zo lang plezier van de coating omdat die dan simpelweg minder goed hecht.

5. QD+ zou kunnen, maar ik zou gaan voor iets als Wetcoat, Cure, of Bathe+, omdat die dezelfde water- en vuilafstotende eigenschappen hebben als de coating. De QD+ is echt een spraywax en heeft denk ik meer de neiging om wat vuil vast te houden, zoals de meeste waxen.

Uit je vragen blijkt wel dat je je er nog niet echt in hebt verdiept, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar ik raad je ook zeker aan om goed verder te lezen op het forum en rond te struinen op YouTube.

Jan
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en Micha D.
Bedankt Jan! Duidelijke antwoorden. Ik heb me er inderdaad niet écht in verdiept nog. Ik probeer zo het forum her en der te lezen, maar er is zóveel informatie te vinden dat het een beetje begon te duizelen :D. Vandaar m'n vragen.

Voordat ik het aanschaf ga ik zeker nog goed een aantal filmpjes ervan kijken hoe ik het het beste kan doen. Ik heb in ieder geval een ruimte om de auto's binnen te zetten, dus dat moet goed komen.

Het lastige van de Wetcoat is dat het dus met een HD-spuit moet worden afgespoten en die heb ik niet... Cure is wel een mooie, niet goedkoop daarentegen, maar als je het doet, doe het dan goed.... Bathe+ is meer echt een shampoo van wat ik begreep, en als ik m'n Poorboy's gewoon kan gebruiken kies ik daar liever voor.
 
Als je een binnenruimte hebt, kijk dan eens naar een échte coating die ook nog eens niet zo duur is; Nanolex - Si3D. ;)

Bathe+ is niet "gewoon echt meer" een shampoo. Dit is een shampoo met toevoegingen die ook de basis vormt voor een coating, namelijk Silica. (SiO2) Deze shampoo laat hydrofobische eigenschappen achter op je auto waar de QD+ "echt gewoon" een detailer met wat toevoegingen zeker niet tegenop kan. :)
 
Met een bus CanCoat kan je een grote Jaguar (308) doen
En dan is de bus nog niet leeg

Maar 6 of 7 auto's gaat hem niet worden
Of je hebt het over 1:18 modellen
 
Nonolex is wel echt een mooi product heb ik al begrepen, maar de kosten per auto zijn voor mij toch wel te hoog. Met zo'n 30ml flesje doe je hooguit 1,5/2 auto's denk ik?

Wat ik van Bathe+ lees is dat het voornamelijk erg interessant is bovenop de coating elke 3 of 4 weken ongeveer. En daartussen gewoon met 'normale' shampoo. Voor een auto zonder coating is Bathe+ ook wat lastiger met aanbrengen. Dat maakt mij niet zoveel uit, maar m'n ouders wassen de auto ook wel eens :D.
 
+1 @Jansen

CanCoat is top! Het advies is wel om het inderdaad ergens binnen aan te brengen op de auto's.
Het kan door een combinatie van zon, wind en ongunstige luchtvochtigheid vlekken geven.
CanCoat zal met een beetje geluk 1 jaar actief blijven op de auto.
Om het water- en vuil-afstotende effect te boosten zijn Wetcoat of Acquafobia aan te raden. Dit zijn spraycoatings die 1 á 2 maanden actief zijn. Aangezien je geen HD hebt, kun je dit uiteraard ook doen bij een doe het zelf wasbox...
Wanneer je QD+ (spraywax) aanbrengt over Cancoat zul je misschien de wetlook boosten, maar doe je de vuil afstotendheid van Cancoat te niet of 'schade'. Met een flesje Cancoat kun je ongeveer mijn inziens 4 auto's doen.
Mijn tip verder is om een pakje coating applicator doekjes en een bijbehorende block te kopen, bijvoorbeeld die van Nanolex. Dit voorkomt dat je bij iedere applicatie een doek of pad moet weggooien, bovendien kun je nu tussendoor stoppen en gewoon verder gaan met een nieuw doekje.
 
Met de oude bus cancoat had ik 5 auto's kunnen doen. Ik heb nu de nieuwe maar die staat nog in de verpakking :)

Ik ben een groot fan van cancoat... prachtige eigenschappen, makkelijker dan andere coatings en ik haal makkelijk een standtijd van een jaar.. (met af en toe een boost) en naar mijn mening is dat meer dan zat!
 
Met een bus CanCoat kan je een grote Jaguar (308) doen
En dan is de bus nog niet leeg

Maar 6 of 7 auto's gaat hem niet worden
Of je hebt het over 1:18 modellen
Ik lees toch wel echt op meerdere plekken 5 tot 6. Ik mag toch hopen dat je er meer dan 1 auto mee kan doen, anders is Nanolex Si3D net zo interessant qua prijs.
 
Zo, gaat snel hier met de reacties!

@SlomeDuikelaar Bedankt! Je bedoelt dus deze en deze neem ik dan aan. Dat ziet er inderdaad handig(er) uit dan losse Piccolo Nero's bijvoorbeeld... Een van de auto's staat altijd binnen, dus die zal sowieso niet erg lijden, de andere waarop ik het wil aanbrengen staat wel geregeld buiten. M'n vader dagelijkse auto rijdt ongeveer 40k-50k per jaar, dat zou betekenen dat de coating ongeveer 3-6 maanden mee gaat.

Ik denk dat in mijn geval Bathe+ het beste is om de coating te boosten, dat is het meest eenvoudig in gebruik en qua kosten ook nog te overzien ;). Het moet wel leuk blijven natuurlijk!

@Zluytr Bedankt voor het delen van de ervaring. Met 4-5 auto's kan ik leven :grinning:.
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Het klinkt alsof je een product zoekt met veel bang for your buck? Veel auto's kunnen doen voor niet de hoofdprijs?

Een volwaardige SiO2-coating vind ik toch wel wat anders als een CanCoat. Dikker, harder, niet perse een boost nodig, meer pH-tolerantie, etc.

Maar, prijstechnisch is het dan inderdaad verstandiger om voor CanCoat te gaan, denk ik.

Of zoals ik het doe; Een 'simpele' wax en Bathe+. ;)
 
Heb je aandelen in Nanolex Pat?

Hij vraagt specifiek naar Cancoat... en je blijft je Si3D maar aansmeren.

Tuurlijk zijn er mooiere producten, maar dat is de vraag niet.

Ik vind bijvoorbeeld Gyeon Prime mooier dan Cancoat en Si3D... Dat haalt niet weg dat Cancoat een prachtig product is!

Prijs/ kwaliteit de mooiste coating in mijn bescheiden mening!
 
@Quantoxx Uiteindelijk wil ik bang for buck ja. Ik vind poetsen leuk, maar het moet niet té gek worden, al is de grens natuurlijk zeer discutabel. Cancoat is voor mij gewoon een mooie verhouding van kosten en baten, daarom dénk ik interessant. Uiteindelijk sta ik natuurlijk open voor vergelijkbare producten, maar Si3D valt (net als Gyeon Prime) buiten mijn gewenste kosten/baten verhouding helaas.

@Zluytr Wat je zegt is natuurlijk volledig waar, Prime zal ongetwijfeld mooier zijn dan Cancoat, maar dan heb je het inderdaad wel over een duurder product. Misschien ooit als de gekte wat meer toeslaat :p.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Wat wel leuk is, Sonax PNS zou je nog kunnen aftoppen met een wax als je zin hebt.
Af en toe een lekker show waxje eroverheen leggen voor die extra natte look.
 
Wat is voldoende? :p

Je brengt de CanCoat aan om zijn eigen eigenschappen. Onderhoud, of eigenlijk het ontzien van de CanCoat, kan je inderdaad doen met Bathe+ of Cure, maar ook bijv. een Wetcoat. All deze producten laten net als de CanCoat goede hydrofobische eigenschappen achter. ;)
 
Dat is staat voor vrije interpretatie open natuurlijk. Wetcoat is voor mij omslachtiger omdat dat met HD moet worden afgenomen en die heb ik (voorlopig nog) niet.