• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon - Q² Rim gecoatte velgen schoonmaken

Stefan2011

Detailing trainee
18 mei 2009
14
47
Mijn zwarte velgen zijn toen ze nieuw waren gecoat met Gyeon - Q² Rim.
Kan ik deze gewoon met een willekeurige velgenreiniger schoonhouden, of tast dat de beschermingslaag aan ?

En omdat we gek zijn op plaatjes, gelijk ff een fotootje van m'n autooke toegevoegd :)
 

Bijlagen

  • 20161001_121702.jpg
    20161001_121702.jpg
    317 KB · Weergaven: 244
Rim is tegen heel veel bestand, dus het zal niet zo snel aangetast worden, maar alles kan kapot. Waarschijnlijk heb je ook niet veel nodig om ze schoon te houden, dus zoek naar de minst aggressieve producten.
 
+1 voor Jansen!

Rim heeft een goede pH-tolerantie, dus het is bestand tegen een hoop verschillende producten. Maar, in mijn ervaring met velgen van een GT3 die flink waren afgeragd en ook in de Rim stonden, was afspuiten en boenen al voldoende.

Producten zoals de populaire Non-Ferro is een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie. De pH-waarde hiervan is neutraal, dus rond de 7,5 en dus ook veilig.

Als ik het zelf goed zou willen doen, zou ik velg afspuiten met een HD en afnemen met een washandschoen of iets vergelijkbaars. Denk ook aan iets simpels als een goede kwast. Vervolgens zou ik misschien nog wat Non-Ferro op de velg spuiten als er tóch iets hardnekkigs over blijft.



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik krijg ze met enkel een sopje en een hd reiniger nog prima schoon, maar misschien dat er iets beters is.
Maar goed, ik kan het nog even bij de huidige methode houden zo te zien.
 
Als iets simpels als afspoelen en een sopje genoeg is, zal er niet veel beters zijn. :)

Het enige wat ik kan verzinnen wat "beter" zou kunnen zijn, is misschien een voorwas waarbij je eventuele vervuiling losweekt en zo vervuiling nóg beter loskomt. (Ook al doet het dat eigenlijk al)

Ook zou ik kunnen bedenken dat je een product als Bathe+ puur aanbrengt op de schone velg en meteen afspuit ket de HD, dan boost je de coating een beetje. Of eigenlijk ontzie je hem een beetje.



Greetz
 
Mijn zwarte velgen zijn toen ze nieuw waren gecoat met Gyeon - Q² Rim.

Komen bij mij meteen de volgende vragen boven:
- hoe lang geleden is "toen"?
- hoeveel km's vanaf "toen" gereden?
- hoe vaak de velgen gewassen?
- hoe vaak de Rim geboost?

Gewoon op je gevoel afgaan.......
Uiteraard zal een agressieve velgenreiniger eerder "kwaad" doen dan een neutrale reiniger.
Een laklaag met goede LSP ga je ook niet wassen met Dreft, maar met een neutrale shampoo.
 
Pak gewoon een sopje (water met bathe+, of ander merk normale shampoo) in combinatie met een was handschoen en desnoods een wheel woolie als je niet Door de spaken kan komen met de hand.

Het is geen rocketscience maar mijn idee.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Komen bij mij meteen de volgende vragen boven:
- hoe lang geleden is "toen"?
- hoeveel km's vanaf "toen" gereden?
- hoe vaak de velgen gewassen?
- hoe vaak de Rim geboost?

Gewoon op je gevoel afgaan.......
Uiteraard zal een agressieve velgenreiniger eerder "kwaad" doen dan een neutrale reiniger.
Een laklaag met goede LSP ga je ook niet wassen met Dreft, maar met een neutrale shampoo.


Op 30 september 2016 is de wagen geleverd, nieuw dus.
Er zijn nu 3500km mee gereden, en ik heb ze nu een keer of 8 gewassen denk ik.
De Q² Rim zit er op vanaf oktober, een laagje.
Sinds die tijd alleen met water en shampoo eraan geweest, niet met velgenreinigers ofzo.
 
En stel dat ik het tweede laagje rim erop wil zetten, volstaat dan wassen met sopje, en ontvetten met gyon prep dan ?
 
Stel ik eerst de vraag: waarom zou je een tweede laagje aanbrengen, als de bescherming nog uitstekend is?

Antwoord op jou vraag: als na het wassen met een sopje nog verontreiniging op de velgen zit (bijv. teerspettertjes) zouden die natuurlijk eerst verwijderd moeten worden. Daarna goed ontvetten en Rim aanbrengen.