• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon WetCoat expliciet droog aanbrengen en droog houden: wat gebeurt er?

Knightwolf

Detailing trainee
5 okt 2022
18
25
Hoi. Net zoals een tijd terug heb ik weer een vraag die niet op internet is terug te vinden. Ik lijk zoals gewoonlijk de enige te zijn met zulke gedachten. Ik ben heel creatief en nieuwsgierig die vaak verder gaat dan de handleiding.
Ik weet dat WetCoat nat aangebracht en meteen afgespoten moet worden. Maar nou wil ik graag weten wat er precies gebeurt als je dat niet doet, en aanbrengt op kurkdroge lak met een pad of doek, en afneemt met een doek en oppoetst alsof het een spraysealant is. En dan ook minimaal 48 uur kurkdroog binnen laat staan alsof het een MOHS coating is die moet uitharden.

Ik wil niet horen dat je dit niet moet doen, ik wil graag een technische uitleg van wat er met de coating en de lak gebeurt. Werkt het dan net als een Cure of CanCoat maar dan goedkoper? Of lijkt dit effect inderdaad zo te zijn totdat het gaat regenen en alles alsnog nat wordt?

Op YT heb ik een tijd terug al een video gezien waarin iemand verschillende applicatiemethoden test: 1 opsprayen en afspuiten zoals bedoeld, 2 opsprayen en uitsmeren met een vochtige spons of doek en dan afspuiten, en 3 droog aanbrengen op een droge pad/doek en uitpoetsen als een wax en dan alsnog afspuiten. Dit laatste leek het sterkst waterafstotend effect te hebben, maar ik wil nu weten wat er gebeurt als je dus niet alsnog afspuit en het droog laat. Heeft iemand dit toevallig al doelbewust zo uitgevoerd?
 
Leuk dat je dingen bedenkt. ;) Het zou nóg leuker zijn als je het ook gewoon zou proberen.

Het enige wat ik, wat dit betreft, heb meegemaakt is een moment waarop ik per ongeluk een fles Wetcoat (Ik meen te herinneren een aangelengde Essence) pakte i.p.v. een ander product. Ik nevelde dit dus op de droge auto, maar had dus de verkeerde fles te pakken.
Ik meen te herinneren dat ik Spray&Wipe in een niet-transparante fles dacht te hebben. Ik had de tuinslang en dergelijke al opgeruimd, dus met gegronde twijfel dacht ik het wel met een doek weg te kunnen halen i.p.v. afspoelen.

Ik kan mij voorstellen dat wetcoat-producten op een natte lak gebruikt worden om zo het product te verdunnen en verdelen. Er blijft immers maar een flinterdun laagje achter op de lak (wat hecht) en de rest spuit je af. (Neem je af - Net als bij het gebruik van andere LSP's)

Een dikke laag wetcoat-product was in mijn geval best wel een dingetje om dusdanig dun ''weg'' te vegen zodat er alleen dat flinterdunne laagje achterbleef en er dus geen overtollig product kon gaan uitlopen bij een regenbui. (Wat dus bij de eerstvolgende regenbui voor strepen/holo's zorgde)

Dit was op een donkerblauwe kleur. De genoemde fratsen zijn op lichtere kleuren uiteraard minder duidelijk, maar holo's door ''vettigheid'' in je reflectie is nooit leuk.

Dit heb ik trouwens ook op gecoate auto's zien gebeuren. Denk bijv. aan MOHS afgetopt met Wetcoat of Bathe+, waarbij je bijkomend dus een ander gedrag zag in de beading en sheeting waar het product toch te lang had kunnen inwerken / niet goed was afgespoten / etc.


Als ik kijk naar de genoemde methodes;

1) Op nat nevelen + afspuiten.

Hierbij heb je dus de verdeling, verdunning en de afvoer van het overtollige.

2) Op nat nevelen + verdelen met een natte spons/doek/mitt + afspuiten.
Het idee hierbij zal zijn om totale dekking te hebben, alvorens het overtollige af te spuiten. Ik kan mij voorstellen dat je hierbij misschien een betere dekking hebt als men niet correct afspuit c.q. verdeeld. Het afspuiten zal dan het overtollige afvoeren.

3) Op een droge applicator nevelen + ''uitpoetsen als een wax'' + afspuiten.
Ik neem even aan dat je met ''uitpoetsen als een wax'' niet bedoeld dat je het wetcoat-product een bepaalde curetijd geeft en dan afneemt met een doek, maar dat je het verdeeld zoals je een wax aanbrengt.

In dit geval zou ik denken dat er misschien een dikkere laag wordt aangebracht en dus de werking misschien beter zou lijken, maar het eerste wat ik zou verwachten is dat dit té dik is en afspuiten niet meer voldoende overschot afvoert. Denk bijv. aan bij normaal gebruik teveel wetcoat-product gebruiken per paneel, te lang wachten voordat je afspuit en/of in verhouding te lang gewacht met afspuiten terwijl de tempratuur te hoog ligt óf zelfs een combi van alle.
In deze gevallen ontstaan er vaak ''vette'' vlekken, holo's en dat soort fratsen die je middels wassen niet makkelijk weg krijgt. Deze vlekken moeten veelal slijten door het gebruik van de auto of vaker wassen.
Dit zal nog erger worden als de auto daarna nat wordt en het overtollige oneven verdeelt gaat worden.

(Foams met toevoegingen kunnen op dezelfde manier voor problemen zorgen, zoals bijv. Bathe+ van Gyeon)


Mijn persoonlijke mening: Het zijn producten die je gebruikt om binnen no-time een vorm van LSP op te zetten. Zo simpel als wat nevelen en afspuiten. Daar zit de kracht van het product dan ook.
Als je meerdere stappen gaat toevoegen en je dus alsnog langer bezig bent of zelfs stappen die de kans op problemen gaan vergroten, dan kan je net zo goed een ander product kiezen.
(Spraywax-sealant, detailers met toevoeging of gewoon een goede wax aanbrengen die dan ook nog eens langer blijft werken)
 
Hoi. Net zoals een tijd terug heb ik weer een vraag die niet op internet is terug te vinden. Ik lijk zoals gewoonlijk de enige te zijn met zulke gedachten. Ik ben heel creatief en nieuwsgierig die vaak verder gaat dan de handleiding.
Ik weet dat WetCoat nat aangebracht en meteen afgespoten moet worden. Maar nou wil ik graag weten wat er precies gebeurt als je dat niet doet, en aanbrengt op kurkdroge lak met een pad of doek, en afneemt met een doek en oppoetst alsof het een spraysealant is. En dan ook minimaal 48 uur kurkdroog binnen laat staan alsof het een MOHS coating is die moet uitharden.

Ik wil niet horen dat je dit niet moet doen, ik wil graag een technische uitleg van wat er met de coating en de lak gebeurt. Werkt het dan net als een Cure of CanCoat maar dan goedkoper? Of lijkt dit effect inderdaad zo te zijn totdat het gaat regenen en alles alsnog nat wordt?

Op YT heb ik een tijd terug al een video gezien waarin iemand verschillende applicatiemethoden test: 1 opsprayen en afspuiten zoals bedoeld, 2 opsprayen en uitsmeren met een vochtige spons of doek en dan afspuiten, en 3 droog aanbrengen op een droge pad/doek en uitpoetsen als een wax en dan alsnog afspuiten. Dit laatste leek het sterkst waterafstotend effect te hebben, maar ik wil nu weten wat er gebeurt als je dus niet alsnog afspuit en het droog laat. Heeft iemand dit toevallig al doelbewust zo uitgevoerd?
Sowieso werkt het nooit zoals Cure en Mohs. WetCoat biedt bijvoorbeeld geen UV-bescherming en Cure wel. En WetCoat is natuurlijk geen glascoating, die hard niet uit zoals glascoatings dat doen. Het water verdeelt het product gemakkelijk en egaal. Als je niet egaal verdeelt is de kans op vlekken groot. Heb je een zilveren lak dan zal je dat niet/nauwelijks zien. Heb je lakzwart dan heb je er eerder last van natuurlijk.

Maar wat let je om het zelf te proberen? In het ergste geval zal je even moeten polijsten.
We zien je ervaringen wel op het forum :)
 
Mijn auto is een uni-kleur Ferrari-rode Starlet uit 1997 waarvan de lak z'n beste tijd gehad heeft. Wel gepolijst. Ik smeer die auto al 10 jaar met PB EX-P in. Ivm weinig tijd en energie en lage wintertemperaturen heb ik recent WetCoat besteld. Het idee is dat ik de Q2 View op de ramen een boost en een goede EX-P beurt zo een beetje kan uitstellen. Maar zover ik in video's gezien heb is WetCoat droog en dun aanbrengen en uitpoetsen aanzienlijk minder werk dan ik met EX-P doe, dus het zou alsnog een win zijn, zeker als het hydrofobe effect en standtijd langer wordt dan "opsprayen en afspuiten".

Ja ik kan het zeker een keer proberen maar wil niet de lak vern*ken. Daarom de vraag wat de chemische samenstelling doet met droog (dun) aanbrengen en uitpoetsen, want dat kan ik met Si02-producten niet inschatten. En wellicht heeft iemand ervaring hier.
 
Laatst bewerkt:
Kan mij niet voostellen dat effe een laagje wax smeren meer tijd in zal nemen dan de omslachtige en risicovolle manier van Wetcoat droog aanbrengen. Het enige wat dan iets langer zou kunnen duren, dat is het curen van de wax.

Persoonlijk blijf ik met dit soort producten (Wetcoat/Bathe+) weg van dorstige lakken als er niet al een goede LSP overheen zit. De befaamde verkrijtte rode Scarlets smeerde ik altijd goede in met een wax zoals de Collinite - 915 om de boel goed te voeden en dus ''vet'' te houden.
- In jouw geval zou ik dus een goede basislaag aanbrengen en de standtijd hiervan oprekken door de Wetcoat normaal te gebruiken.

Wat precies de resultaten zullen zijn bij het droog aanbrengen van Wetcoat, daar kan ik dus niets over zeggen. Wel kan ik je meegeven wat mijn ervaringen waren, zoals hierboven al beschreven door Dibbuz en mijzelf. Mocht je het gaan testen en behaal je goede resultaten, dan is dat natuurlijk mooi om hier op het forum te delen.
Echter schiet je in mijn opinie het doel van het product voorbij, zeker als je bedenkt dat het risicovol is en je uiteindelijk het verkrijten niet echt tegen gaat. (Gebrek aan UV-bescherming)
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Ik wil vooral weten wat het op de lak voor effect heeft. Opsprayen en niet (tijdig) uitpoetsen en niet afspuiten geeft ongetwijfeld een vaseline-achtige laag op de auto. De Essence is puur, de WetCoat regular is al aangelengd met waterdelen, gaat hier dus over de regular. Als WetCoat dun opgebracht en goed tot hoogglans uitgepoetst is, wat gebeurt er als het door bv regen nat wordt? Onstaan er dan alsnog (vettige) vlekken of door het uitpoetsen niet meer? Of ook als het droog blijft, ontstaan die vlekken op den duur alsnog ondanks dat het is uitgepoetst? En zijn die vlekken dan nog fatsoenlijk weg te poetsen of moet je dan aan APC, Prep of polijsten denken?

WetCoat is prijzig maar per ml aanzienlijk goedkoper dan Cure en CanCoat. Geen UV-bescherming is goed om te weten, want wel of geen UV-bescherming staat er bij de producten bij Carclean bijna nergens bij. In mijn geval is WetCoat ook niet bedoeld als hoofdbescherming dus dat maakt niet uit.

Een paar weken terug heb ik WetCoat voor het eerst al de opspray, met natte mitt uitsmeren en hd-afspuitmethode gebruikt, maar toen is een half 500ml flesje op gegaan. Dat lijkt me niet de bedoeling. Maarja dit was mijn eerste keer met dit spul, bij een wasboxcomplex dus ook niet handig, en het spraykopje gaf alleen een dunne harde straal (maar goed dat ik de mitt bij had voor dit doel om het te verspreiden).

Btw, EX-P en PureSealant zijn wel echt tijdrovend, insmeren lak 20 mins (kleine half-overlappende poetsbewegingen om het goed in de lak te werken) en velgen 15 mins als het niet langer is, dan nog laten drogen en uitpoetsen. CanCoat-methode spray en wipe met WetCoat moet aanzienlijk minder werk zijn lijkt me?

Als ik verder geen uitleg van chemische problemen terughoor ga ik het zeker een keer proberen, en dan laat ik het (positief of negatief) resultaat hier natuurlijk ook weten.
 
Ik wil vooral weten wat het op de lak voor effect heeft.
- Zoals gezegd, loop je meer risico op rare fratsen. Wat het feitelijk, doet op microscopisch niveau, daar heb ik geen idee van.
De Essence is puur, de WetCoat regular is al aangelengd met waterdelen, gaat hier dus over de regular.
- De Essence is inderdaad een concentraat die ik dus had aangelengd. Als je de beschrijving aanhoudt, zal je dus bij de Ready-To-Use-versie moeten uitkomen.

Als WetCoat dun opgebracht en goed tot hoogglans uitgepoetst is, wat gebeurt er als het door bv regen nat wordt? Onstaan er dan alsnog (vettige) vlekken of door het uitpoetsen niet meer? Of ook als het droog blijft, ontstaan die vlekken op den duur alsnog ondanks dat het is uitgepoetst? En zijn die vlekken dan nog fatsoenlijk weg te poetsen of moet je dan aan APC, Prep of polijsten denken?
- Een hoop vragen die je zou kunnen beantwoorden door het gewoon te proberen.
- Ja, als je vlekken of andere fratsen veroorzaakt, zal je deze niet ''effe'' wegwrijven/wegwassen.
- Mechanisch slijten is de meest ''normale'' manier om er vanaf te komen. Mits je daaronder ook wrijven/boenen met product verstaat.

WetCoat is prijzig maar per ml aanzienlijk goedkoper dan Cure en CanCoat.
- Het zijn dan ook compleet verschillende producten met elk hun kenmerken.

In mijn geval is WetCoat ook niet bedoeld als hoofdbescherming dus dat maakt niet uit.
- Dus je gebruikt het als een boostend product, welke je snel en makkelijk zou kunnen aanbrengen middels de juiste methode.

Een paar weken terug heb ik WetCoat voor het eerst al de opspray, met natte mitt uitsmeren en hd-afspuitmethode gebruikt, maar toen is een half 500ml flesje op gegaan. Dat lijkt me niet de bedoeling.... en het spraykopje gaf alleen een dunne harde straal (maar goed dat ik de mitt bij had voor dit doel om het te verspreiden).
- Een halve liter is inderdaad niet de bedoeling. 1-2 sprays of straaltjes per paneel is voldoende. Middels het correct afspuiten verdeel je het toch wel.
- Een straaltje vind ik vaak wel fijn, want dan vernevel je het product niet en waait het bij de buurman op z'n auto, haha!

Btw, EX-P en PureSealant zijn wel echt tijdrovend, insmeren lak 20 mins (kleine half-overlappende poetsbewegingen om het goed in de lak te werken) en velgen 15 mins als het niet langer is, dan nog laten drogen en uitpoetsen. CanCoat-methode spray en wipe met WetCoat moet aanzienlijk minder werk zijn lijkt me?
- Cancoat is een volwaardige coating die een goede voorbereiding vereist, de juiste omstandigheden tijdens het aanbrengen en curen.
- Als je de Wetcoat als booster gebruikt, moet je het niet vergelijken met een LSP aanbrengen zoals een wax/sealant. Wetcoat is snel en makkelijk én eveneens zo te herhalen. Een goede LSP vergt wat tijd, maar werkt dan ook vele malen langer.
- Puur gebruik zal waarschijnlijk om meer product vragen, want er is geen verdunning.


CONCLUSIE:
- Probeer het en laat hier weten hoe het aanbrengen is bevallen én hoe het zich houdt.
- Besef eindelijk dat je een boostend product hebt gebruikt en de kracht zit in het snel en makkelijk kunnen gebruiken.
- Je hebt teveel product gebruikt waardoor het uiteindelijk per applicatie, naar verhouding, vrij prijzig is. De oplossing zit 'm dan niet in omslachtige manieren om zoveel mogelijk uit het product te halen, maar om de normale manier voor jezelf te verbeteren of een manier te vinden die naar wens is. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Nog een reden om dit droog aanbrengen te proberen is: na het wassen en WetCoat aanbrengen, is het toch normaal om de auto af te drogen? Dat heb ik laatst in ieder geval gedaan. Is het dan niet zo dat je door het afdrogen het spul er weer afveegt omdat het niet heeft kunnen curen/drogen? En een waterafstotend product wil je ook niet in je droogdoeken.

Wat betekent LSP eigenlijk?
 
Als je het product er bij het drogen weer af zou vegen, dan had het ook niet gewerkt. ;)

Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen bij bijv. een wax;

''Ja, maar... Na het aanbrengen veeg je het er weer af?''
Nee... Je veegt het residu eraf en dus niet hetgeen wat heeft kunnen hechten aan de lak.

Nogmaals; Probeer het, want alleen dan weet je feitelijk wat het voor je doet.