• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

haarlijntjes microkrasjes swirls hologrammen Mythos Black Audi

Mermans

Detailing trainee
28 mei 2021
23
35
Goedenavond,
Ik ben een noob hier, maar ik waag het er toch even op omdat ik er wel wat wakker van lig.

IK heb recentelijk mijn spiksplinter nieuwe Audi in Mythos Zwart door de garage laten wassen en ik merkte dat dit niet perfect gebeurd was. boven mijn rechtervoorwiel waren er swirls bij de oplevering van de wagen en dat gaf de garage ook toe. Deze heeft de spot dan gepolijst maar nu na enkele weken duiken de swirls weer op na een paar keer zelf de auto te wassen...

Daarnaast merk ik in tegenlicht (TL lamp of zonlicht) ook enkele fijne haarlijntjes die vermoedelijk van een zandkorrel komen van na het opdrogen. (ze zijn zo fijn dat ik ze niet kan fotograferen...)
Omdat het
a) niet voelbaar en haarfijn is (nog geen haar breed maar wel een 5 cm lang ),
b) vrij lokaal is
vraag ik me af of ik dit zelf zonder te polijsten (lees een laag afschuren) de blanke autolak kan "fillen"?
Ik wil immers nog niet heel de motorkap doen en enkel de paar lokale haarlijntjes zonder polijstmachine manueel onder handen nemen die heel ver uit mekaar staan
Een All in one product voor deze haarlijntjes (en swirl ) zou ook welkom zijn om alles weer in Mint condition te krijgen.


na wat Googlen lijkt TURTLE Wax Black Detailer deze wel te doen wat ik zoek maar het blijkbaar moeilijk vindbaar in België/Europa?

[MOD]Geen commerciële links, zie de forumregels[/MOD]

Chemical Guys VSS scratch & swirl remover of SCHOLL CONCEPTS S20, lijkt me ook heel goed, maar deze kunnen (best) niet met de hand zelf aangebracht worden?

Meguiar's had (ultimate liquid) (black?) wax maar daar zijn blijkbaar ze mee gestopt en ultimate compound lijkt met niet geschikt voor zwarte wagens?
Wat zouden jullie aan deze amateur doehetzelver aanraden voor een budget van 50 EUR ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom om het forum.

De lak van VAG is best wel hard dus ik ben bang dat je dit lastig met hand kan corrigeren.
Maar mocht het zo fijn zijn dan kan je natuurlijk iets proberen van wat je beschrijft.
 
  • Leuk
Reactions: Mermans
Welkom op het forum. :D

Als ik het verhaal zo lees, dan heeft de garage niet gepolijst. Er zal een product zijn gebruikt die de swirls heeft verhuld, zoals een 'glaze', wax of ander product dat oliën en/of fillers bevat om TIJDELIJK de defecten te maskeren.

De mogelijkheid bestaat ook dat je ze zelf hebt veroorzaakt met wassen.

Je kan er voor kiezen om de swirls/krasjes te maskeren. Dit kan middels een glaze welke veel oliën bevat of, maar als de defecten dusdanig licht zijn, zou je ook kunnen kiezen voor een olierijke wax. Dan heb je maskering én meteen bescherming.


Je zal het budget iets moeten oprekken, maar ik zou kiezen voor;

* Wax (Collinite - 915)
* Applicator (Doppio Rosso)
* Doeken (Peluche Verde - Trio)

Een VAG-lak is in de meeste gevallen betonhard en vandaar ook mijn voorkeur om te verhullen en niet te polijsten. (In dit geval) Bijkomend dat als je gaat polijsten, het budget eigenlijk niet toereikend is, aangezien er dan meer stappen/producten en dus meer kosten bij komen kijken.

Een All-in-One product kan uiteraard ook, maar je levert simpelweg in op elk van de effecten. Een AIO die ik vaker voorbij zie komen is de Super Resin Polish.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Mermans
Ik zou ook gaan voor het stappenplan hierboven, maar dat ga ik niet redden met 5 tientjes. :p

* Klei
* Glijmiddel
* Polijstmiddel
* Handpad(s)
* Ontvetter
* Wax
* Doeken
... En dan eigenlijk nog specifieke reinigers, ook al is dat op een donkere kleur misschien stiekem nog te verwaarlozen.
 
  • Leuk
Reactions: Mermans
Allemaal heel hard bedankt voor de supersnelle reacties op een vrijdagavond :cool::heart:


ik snap de redenering dat 50 EUR beperkt is maar het gaat hier voor alle duidelijkheid maar om 4 haar lijntjes en twee swirls (je ziet een stukje van cirkel van een uitgegleden toestel?) van max 1cm diameter...
een claybar en microvezel doeken heb ik alvast genoeg.

Vanaf nu was ik mijn auto nog enkel zelf ;)
 
Nu we toch bezig zijn,

Hebben jullie ook advies voor de kunststoffen hoogglans/piano-lak B Stijlen en mijn shadowlook accenten (niks is in chrome is allemaal hoogglans za zie mijn avatar)
Alleen al als ik er naar wijs komt er een mircokrasjes op. Kan daar geen coating over gezet worden?
 
Dit zijn inderdaad hele gevoelige materialen. Je zou hier een coating overheen kunnen doen, maar dan moet je wel denken aan een volwaardige lakcoating die krasbestendigheid heeft. Dan zal je opnieuw in de buidel moeten tasten. :p

Niet alleen voor de aanschaf van de coating zelf, maar zeker omdat er een goede voorbereiding moet zijn welke de nodige producten en materialen behoeft.
 
@Quantoxx ja dat is eigenlijk ander issue: dat zou ik dan wel laten doen en mag wel wat geld kosten (als het toch blijvend is voor een paar jaar?)

een h9+ coating zou niet zo lang blijven?
 
Idd ook een goed advies van @Quantoxx echter ik zou toch gaan voor:

1. Eerst goed was volgens de juiste methodes
2. Kleien
3. Lichtjes polijsten
4. Wassen
5. Ontvetten met bijv. Gyeon Prep.
6. Kijk ook eens naar bijv. Collinite 845 toch iets makkelijker te verwerken dan de 915.
nog één bedenking @GeBas
ik zou dus lokale plaatsen willen doen op de motorkap. Als ik dit lokaal polijst/wax is er dan geen risico dat ik met een plaatselijke blinkende vlek zit tot het er weer afregent of is de truc om er zo lang mogelijk over uit te wrijven zodat het opgaat in het geheel? (vandaar dat een machine beter is?)
 
Polijsten kun je lokaal doen, maar wax aanbrengen doe je minimaal een heel paneel, of liever de hele auto.
Voor handmatig polijsten kun je bijv. de kleine verpakking Monello Finale polijstmiddel pakken, en gezien de te verwachten hardheid van de lak (hoewel ik zie dat de laatste tijd de VAG-lakken iets zachter worden) twijfel ik tussen een witte handpad en de oranje handpad. Als je al klei hebt (en ik neem aan dat je dan ook al een passende lube erbij hebt), heb je hooguit nog tape nodig om ongelakte kunststof af te plakken, en kom je een heel eind met je budget. Als de schade van een apparaat is, heb je mogelijk toch iets meer nodig dan handmatig polijsten.

Kun je een foto plaatsen van de plekjes? Een goede foto maak je door een stukje tape van een afwijkende kleur naast de beschadiging te plakken: de camera stelt dan namelijk scherp op dat contrast in plaats van dat de camera scherp stelt op de reflectie in de lak (en de lakschade onscherp is).
 
Ik zou het kleien echt overslaan. Kans dat er op deze lak verontreiniging zit die niet met wassen weggaat lijkt me klein. Door te kleien introduceer je sowieso meer Micro krassen. Zeker als het je eerste keer duw je waarschijnlijk te hard en/of gebruik je te weinig clay lube.
 
  • Leuk
Reactions: Mermans
De B stijlen zou je ook kunnen laten beplakken met PPF folie, dan zijn ze echt lang beschermd.
dit is wel een top tip...je kan blijkbaar zo heel je auto laten doen en zou ook steenslag tegen gaan.. Enkel op deze toplaag kan denk ik ook wel swirls en microkrassen komen? dus zo blijf je maar lagen leggen?