• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hallo iedereen

Zwoof007

Detailing rookie
15 jan 2017
7
15
32
Rijssen
hallo iedereen,

Mijn naam is Thomas en ik ben woonachtig in het mooie Twente.
Ik heb sinds kort een polijstmachine aangeschaft,
nadat ik al een aantal jaren mijn eigen auto's met de hand heb gepoetst.
Ik heb nog wel,een aantal,vraagjes over het machinaal poetsen.
Ik heb een machine van tippoint aangeschaft omdat ik het een aantrekkelijke prijs vind.
Hier zaten ook 4 pads bij: een witte, gele, zwarte en een oranje pad.

Zwart - extra zacht
Wit - zacht
Geel - medium (hard)
Oranje - extra hard
Dit heb ik rechtstreeks van de site van de leverancier gehaald

Ik rij zelf een Toyota Corolla 1.6vtti metallic zwart (midnight Sky black).
Graag zou ik wat tips ontvangen over de lak van Toyota.
Heeft Toyota een harde of zachte lak, en welke pad kan ik het beste gebruiken bij welke stap?
Ik wil een full detail gaan uitvoeren bij mijn auto omdat er helaas hier en daar toch wat kleine kransjes en swirlls zitten.

Hieronder een foto van mijn auto

IMG_0059.JPG
hallo iedereen,
 
Welkom hier!
Wat voor machine heb je aangeschaft?
@nicknameless heeft ook een Toyota Corolla. Hij weet je vast van alles te vertellen over deze auto + lak. :D

Veel detail plezier!
 
Welkom.
Mijn toyota lak is aardig hard. Maar dat zoals hierboven al vermeld als iemand bijna precies dezelfde auto heeft dan zam hij je zeker moeten kunnen helpen.

In de regel is het zo start met het minst agresieve aanpak. Je kan altijd nog een stapje omhoog zegmaar
 
Welkom.
Mijn toyota lak is aardig hard. Maar dat zoals hierboven al vermeld als iemand bijna precies dezelfde auto heeft dan zam hij je zeker moeten kunnen helpen.

In de regel is het zo start met het minst agresieve aanpak. Je kan altijd nog een stapje omhoog zegmaar


Mrkawa, wat bedoel je precies met agressieve aanpakt harde pad met grove polijst middel of hoe moet ik dat zien ?
 
@Zwoof007

Welkom mede Corolla rijder.

Google laat me zien dat de machine die je hebt, een roterende machine is. Heb je ervaring met roterende machines? Dit zijn namelijk niet echt beginners machines.

Misschien is het verstandig om eerst wat informatie in te winnen over het gebruik van een dual action machine. Deze is dummy proof zeg maar.

De lak van een Corolla is niet hard, maar ook niet echt zacht, gewoon lekker te behandelen.

Dit is mijn rode Rolla.
20170116_203702.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Buiten welke machine je hebt en de polijstmiddelen. Begin altijd met een testspot!

Je hebt 4 pads en waarschijnlijk ook meerdere polijstmiddelen.
Begin met de middellaag niveau en beoordeel je werk. Heeft dit niks tot weinig gedaan ga je een stap hoger (agressiever) Heeft het behoorlijk wat weggehaald dan moet je beoordelen of je dan nog een keer met dezelfde combi doorgaat en zo de boel mooi hebt gemaakt of een stapje lager om mooier te finishen.
 
@Zwoof007

Welkom mede Corolla rijder.

Google laat me zien dat de machine die je hebt, een roterende machine is. Heb je ervaring met roterende machines? Dit zijn namelijk niet echt beginners machines.

Misschien is het verstandig om eerst wat informatie in te winnen over het gebruik van een dual action machine. Deze is dummy proof zeg maar.

De lak van een Corolla is niet hard, maar ook niet echt zacht, gewoon lekker te behandelen.

Dit is mijn rode Rolla.
Bekijk bijlage 91196

Dankje nicknameles, volgens mij Zit jij ook op het corollaforum ofniet?

ervaring met machinaal poetsen heb ik wel eens gedaan, heb een tijdje bij een autodealer gewerkt als monteuwaar ik af en toe een auto moest poetsen. Wat betreft de lak bedankt voor de tip
 
Ik zit inderdaad ook op het Corolla forum en op de fb pagina, ben alleen niet een erg actief lid ;)

Het is vrij lastig om met een rotary te finishen en een snaar strak resultaat neer te zetten.
Een rotary is meer een 'grote stappen snel thuis' machine voor het grovere werk. Daarna nabewerken met een D/A geniet wel de voorkeur.
 
Mrkawa, wat bedoel je precies met agressieve aanpakt harde pad met grove polijst middel of hoe moet ik dat zien ?

Begin met een medium pad bijv en een lichte polish. Werkt dat niet pak je een hardere pad of microfiber pad. Werkt dit nog niet dan pak je bijvoorbeeld een compound.

Je kan beter rustig aan beginnen omdat je natuurlijk toch lak wegneemt.
 
Begin met een medium pad bijv en een lichte polish. Werkt dat niet pak je een hardere pad of microfiber pad. Werkt dit nog niet dan pak je bijvoorbeeld een compound.

Je kan beter rustig aan beginnen omdat je natuurlijk toch lak wegneemt.

Oké duidelijk, bedankt voor de tip
 
Welkom Thomas, veel lees- en leerplezier hier op het forum!
Deze https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/ al gelezen?
Ik ben trouwens benieuwd welke polijstmiddelen je hebt; want die schuim-bus is een reiniger, geen polijstmiddel!
Snap ook niet dat ze die erbij leveren.......
En meteen met een rotary aan de gang gaan, zonder veel ervaring? Ik zou me twee keer bedenken.
Mooie Corolla, dankbare kleur!
 
Welkom Thomas, veel lees- en leerplezier hier op het forum!
Deze https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/ al gelezen?
Ik ben trouwens benieuwd welke polijstmiddelen je hebt; want die schuim-bus is een reiniger, geen polijstmiddel!
Snap ook niet dat ze die erbij leveren.......
En meteen met een rotary aan de gang gaan, zonder veel ervaring? Ik zou me twee keer bedenken.
Mooie Corolla, dankbare kleur!

Hallo kees,

Ik heb het artikel inderdaad al even door genomen, ik vind de producten van monello wel interessant om een keer uit te proberen.
Heb eigenlijk (bijna) alles van meguiars. Ik heb onder andere de swirll x, ultimate polish, scratch x en ook nog commandant 4 en 5. Ik wou al langere tijd een poets/ polijst machine aanschaffen en voor de prijs wat deze kostte kon ik hem niet laten liggen. Ik ga gewoon rustig beginnen (lage toeren stand) en goed de lak in de gaten houden of deze nie te warm wordt.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst, welkom!

Heb eigenlijk (bijna) alles van meguiars. Ik heb onder andere de swirll x, ultimate polish, scratch x en ook nog commandant 4 en 5. Ik wou al langere tijd een poets/ polijst machine aanschaffen en voor de prijs wat deze kostte kon ik hem niet laten liggen..

Alsjeblieft. Gebruik dit chemisch schuurmiddel niet op je auto of alles wat je dierbaar is. Dit hoort niet thuis in het detailen.

Wat betreft de rotary, als jij je zeker genoeg voelt om deze te gebruiken op jou auto, moet je dat zelf weten.
Echter kun je met een rotary nooit zo mooi finishen als met een dual action machine.
Een rotary is dan wel weer makkelijk om grove correcties te doen op kleine schades, al heb je hier natuurlijk wel de nodige ervaring voor nodig.
Doe maar eens wat research, dan kom je er snel achter waarom eigenlijk niemand in de detailwereld finished met een rotary.

Hier heb ik een mooi voorbeeld voor je. Deze auto is bij een dealer "verkoop klaar" gemaakt met een rotary.
Zag er heel leuk uit, totdat een paar dagen later de zon begon te schijnen....

20160813_114408.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Tobasco
Update

Afgelopen week een starterkit dap500 v3 aangeschaft.

https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP500_V3_Raffini_Starterskit_Lite_Edition_102774

Samen met een fles dark hole van poorboy en een nieuwe dry towel van monello