• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hallo

Ferdy1185

Detailing addict
22 apr 2013
28
70
Eerder heb ik al wat gevraagd op het forum ivm de belabberde aflevering van mijn auto waar meer mensen eenzelfde ervaring hadden. Het gaat om een Tesla model Y. Lui en eigenwijs dat ik ben heb ik de auto het afgelopen half jaar onderhouden met regelmatige wasstraat beurten. Van een afstandje prima schoon maar van dichtbij begon er steeds meer te mankeren.

IMG_2278.png


Ondanks dat ik op dit moment niet de middelen en de kunde heb om dit op te lossen ben ik wel begonnen met het handmatig wassen van de auto. Vandaag in Berkel langsgeweest om goede shampoo, clayset, was en detailling gekocht. Vandaag de auto gewassen met de tweestaps methode en nu al is het resultaat mooier dan de wasstraat.

Komende zondag het riedeltje opnieuw doen en dan clayen en waxen. Polijsten is voor mij nu nog een stap te ver (durf ik niet). Vraag me ook wel af of ik alles er mee weg zal krijgen. Moet zeggen dat de lak me echt tegenvalt. Heb nog nooit een auto gehad die zoveel last van steenslag heeft. Helaas niks meer aan te doen.

IMG_2437.jpeg

IMG_2438.jpeg

Tbc
 
Hi Welkom,

Je bent in iedergeval al goed begonnen door het wassen handmatig te doen.
Dat is naast dat het leuk is ook gewoon een stuk fijner voor de lak dan gemiddelde krasstraat inderdaad ;)!

Verder zou je indien je niet de middelen en het nog niet aandurft ook eens kunnen kijken wat je met de hand kan bereiken.
Daarvoor kun je gewoon prima een van de monello hand pads en een polijst middel (Medium of Finish) voor gebruiken en je zult wellicht al goede resultaten halen op de beschadige panelen.

Of anders kijken wat je met een All in one als bij Super Resin Polish kan bereiken. Daar kan elke leek de auto wel een stuk mooier mee krijgen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185
Welkom! Mooie kleur inderdaad!

Je bent goed op weg, dat polijsten komt later wel als je dat echt wil.

Met een dual action polijstmachine kan weinig mis gaan, als je bij Carclean aan geeft dat je wilt beginnen met polijsten, dan kunnen ze je goed adviseren en je kunt ook een clinical volgen.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185
Fraaie kleur, en dankbaar werk om zo'n kleur weer netjes te krijgen.
Als je kiest voor handmatig polijsten zul je de minder diepe krassen er wel uit krijgen, en de andere krassen waarschijnlijk minder opvallend. Bedenk wel dat bij een auto met strakke glanzende lak ieder krasje en deukje veel meer opvalt.

Als je aangeeft in welke omgeving je woont, kun je eventueel ook vragen of een detailer in de buurt een keer je lakdikte kan meten, als je de lakdiktes op de verschillende panelen kent, krijg je misschien ook wat minder angst om te gaan polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185 en RoCo
Dank allemaal voor de reacties. Morgen eerst eens kleien en goed in de wax zetten. Polijsten is een volgende stap. Ik woon in Vlaardingen, omgeving Rotterdam.
 
Er woont minstens één forumlid in Vlaardingen, maar ik weet dat hij het vaak erg druk heeft, maar er moeten meer forumleden in de buurt zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185
Wow, wat een kleur. Fantastisch!
Ik zit nu al te fantaseren hoe deze er uit ziet als hij volledig gepolijst is en in de Pure staat….
Afijn.

Welkom op het forum!
Veel mensen vinden polijsten in het begin spannend, echter zal er met een goede machine niet zo veel fout kunnen gaan (je kan hem altijd op de lak laten vallen)
En zelfs met de hand zou je al wat verschil kunnen bereiken.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185
Vandaag gewassen, gekleid en in de wax gezet. Ik vond het lastig met het kleien om ervoor te zorgen dat de spray niet te snel opdroogde. Helaas stond de auto in de volle zon, maar ondanks de lage temperatuur werd de lak toch best warm. Oplossing was per deel afspuiten en drogen en naar de volgende. De spray vond ik wel lastig weg te poetsen na het afspuiten. En ik nog aardig wat druppels op het plastic die ik niet zo snel wegkreeg zonder te wassen.

Waxen was even proberen met hoeveelheid en hoe lang te laten zitten voor het wegpoetsen. Kwam ook door de zon. In eerste instantie veel te dik op de ‘motor’kap gedaan. Al met al blij met het resultaat. Volgende keer zeker polijsten en een glaze erover. Begreep dat je op zo’n manier een meer wetlook kan creëren.

IMG_2450.jpeg
IMG_2451.jpeg


Toch nog een foto met zon.
IMG_2456.jpeg
IMG_2457.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Tja, werken bij hogere temperaturen is vaak niet al te prettig. ;) Er zijn wel producten die je in de zon kan gebruiken, voornamelijk van Poorboys World.

Bij het waxen; Bijna onzichtbaar dun smeren en na enige tijd een ''Swipetest'' doen om te kijken of je kan gaan afnemen.
(Dun smeren, laten curen, met een schone en droge vinger een streepje trekken in het waxlaagje. Schone streep = afnemen. Vettige streep = verder laten curen)

Een glaze alvorens een wax, dat is zeker een optie. Ik zou alleen wel even een stukje proberen om te kijken of de lak er wel op vooruit gaat en of dit resultaat met alleen met een wax en zijn oliën ook te behalen valt.
Op een goede lak gaat een glaze weinig tot niets doen. Althans, de lak wordt spekglad, maar optisch veranderd er dus weinig tot niets. Eventuele voeding kan dan van een wax komen.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185
Zo'n donkere kleur wordt zeker in deze tijd van het jaar veel te warm in het zonnetje om te detailen, eventueel kun je er een parasol naast zetten. Een deel een kwartiertje in de schaduw dan is het misschien net te doen (anders iets langer vooraf in de schaduw).

Overigens met kleien heb je toch niet eerst de hele auto gesprayed voor je begon met kleien? Afhankelijk van het weer spray ik steeds een stukje en ga dan kleien, spray het volgende stuk en weer kleien. Afhankelijk van de temperaturen 1 of 2 panelen en dan afnemen van de lube, dan gaat dat makkelijk.

Ik krijg het idee dat je langzamerhand de smaak van het detailen te pakken krijgt @Ferdy1185
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185
Ik had het wat vroeger moeten doen. In de ochtend hebben we nog wel schaduw achter.

Nee, heb het per deel gedaan. De voorkap in 3 delen zelfs. Maar goed, onderdeel van het leerproces
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ikzelf heb de klei in de rechterhand en lube in de linkerhand en spray en klei tegelijkertijd.

Ook al ging het niet erg spoelel als ik het zo lees, ziet het resultaat er wel goed uit!
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy1185