• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Harde lak polijsten met.....

C4Vette

Detailing rookie
7 feb 2018
12
15
waarschuwing vooraf: ik ben een beginner :)
Toen ik mijn smart Roadster kocht was de lak in erg beschadigde toestand. Heel veel krassen en swirls.
In de winter heb ik de ergste lak beschadigingen aangepakt; ik kan aardig spuiten en met de hand polijsten lukt ook aardig. Maar om deze auto mooier te krijgen moest er echt een volledige detail plaats vinden. Hiervoor heb ik een pakket gekocht met een dap 900. Na wat proefstukjes bleek al snel dat ik het met een gele pad van Monello met Veloce niet ging redden. Ik heb er toen de paarse microvezel pad bijgekocht. Met deze combinatie heb ik de gehele auto gedaan maar ben niet erg tevreden. De glans is zeker verbeterd doordat de swirls weg zijn maar de krasjes zijn nog steeds zichtbaar.
Nu komt het: de achterklep was zo erg gekrast dat ik deze nat geschuurd heb. Eerst met 1500 en daarna met 3000. Vrijwel alle krassen zijn er nu uit. Maar, na vier hits (ongeveer 3 dambordjes per hit) is het schuurwerk nog steeds niet 100% weg. Dus mijn vraag is, welke combinatie pad en pasta is aan te bevelen om niet eindeloos veel hits/passes te hoeven doen?
Ik weet niet of het jullie iets zegt, maar ik hoef niet eens fijnere pads en pasta te gebruiken na bovenstaande combi want er zijn geen hologrammen zichtbaar.
 
@RedCat , je was me net voor.
IMG_20180331_173008.jpg


Kijk niet naar de spoiler: links verticaal. Deze heeft maar één hit gehad. De gaten zijn van een bagagerekje. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de vele krassen; het opbinden van bagage met spanbanden en op de lak laten vallen.
De gaten rechts zijn van een scharnier. De kabel van het derde remlicht in het rek. Deze kon niet los ivm connector.

De reflectie van het lichtpuntje rechts-bovenin laat zien wat ik bedoel. Heel fijne krasjes die er na vier passes nog niet uit zijn.
 
Laatst bewerkt:
Normaliter schuur je in rechte lijnen en dan haaks tegen elkaar afwisselen
Als je lijntjes die je ziet niet recht zijn en niet parallel aan de schuurrichting dan is het wat anders
Ik denk vooral dat je moet gaan afbouwen, paarse wol is geen doetje maar serieus effectief
 
Voor een beginner laat je er geen gras over groeien. Heb jij een lakdikte meter bij de hand gehad tijdens het schuurwerk? Om dat geel/Veloce weinig resultaat geeft zou je een Scholl sandwich spiderpad/Veloce kunnen proberen.
 
@RedCat Klopt, schuren met 1500 heb ik in één richting gedaan en schuren met 3000 haaks erop.
Helaas is de paarse pad met Veloce na vier hits niet effectief genoeg om de schuurkrasjes weg te krijgen en zit er niets anders op dan grover te gaan.

@Ric325i Ach weet je, ik had niet veel keus want de krassen zijn te diep om te kunnen polijsten. Lakdikte meten kan niet want deze klep is van polyester. Maar van beschadigingen op andere delen kon ik zien dat de blanke lak redelijk dik is. Met schuren ben ik niet verder gegaan dan het vlak maken van de sinaasappel structuur. Voordat ik begon twijfelde ik al of ik de klep naar een spuiterij zou brengen. Dus met dat in het achterhoofd durfde ik wel een gokje te wagen. En ik ben dan wel een beginner op het gebied van detailing maar heb (vroeger) flink wat ervaring opgedaan met special painting. Bedankt voor je tip betreffende de pad. Maar zoals ik eerder schreef, de combi geel/Veloce deed niet veel en ben toen naar paars/Veloce overgestapt. Ook dit schiet niet op. Moet ik dan misschien met een wollen pad proberen?
 
Op verpakkingen van sommige polijst pasta's staat dat het schuurkrassen van 1500 p zou kunnen verwijderen, dat is in lang niet alle gevallen zo heb ik het gevoel.
Ben met behoorlijk grove pads aan de haal gegaan maar bracht me niet het gewenste resultaat.
Moest oppassen dat lak niet te warm werd.

Blauw rupes wolletje icm met blauwe rupes pasta & zelfde wolletje icm veloce deden bij mij pas op duitse lakken wat ik wou zien.
Combo's waren voor mij doen soort van gelijk.

* scholl geen ervaring mee.
 
Misschien zie ik het verkeerd maar volgens mij zijn er liggende en staande krassen op de foto. Dit laat waarschijnlijk zien dat je met 3000 niet alle 1500 krassen hebt weg gehaald of dat je nu met je wol en veloce krassen aan het creëren bent in je werk.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@C4Vette Ik vraag me af welke paarse microvezel pad je nu gebruikt hebt. @RedCat dacht al dat je een paarse wol gebruikt had, maar na 4 hits met veloce en paarse wol, had je kunnen zien wat er onder de lak zit. :p

Wat geen hologrammen betreft: als je met een DAP hologrammen maakt, ben je echt een kunstenaar, afbouwen met pads met minder cutting en fijnere polijstpasta is bedoeld om kleinere oneffenheden die met eerdere polijststappen zijn ontstaan op te heffen, zodat je meer glans krijgt.
 
Nu komt het: de achterklep was zo erg gekrast dat ik deze nat geschuurd heb. Eerst met 1500 en daarna met 3000. Vrijwel alle krassen zijn er nu uit. Maar, na vier hits (ongeveer 3 dambordjes per hit) is het schuurwerk nog steeds niet 100% weg

Ik vraag me af wat voor soort schuurpapier je hebt gebruikt. Ik hoop niet het gewone waterproof schuurpapier?
En daarbij vind ik de stap van 1500 naar 3000 wel erg groot, daar had gerust nog een stap met 2000 tussen gekund.

Ik denk dat onderstaand plaatjes de lading wel dekken.
2pic-unigrit-sheet2-1200x284.jpg


2pic-unigrit-sheet-1200x398.jpg


Even overdreven gezien wat er vermoedelijk aan de hand is:
Door 'verkeerd' schuurpapier te gebruiken waarbij de korrels onwillekeurig en van diverse korrel grootte op het papier is gestrooid, kan het dus zijn dat de grotere korrels voor diepere krassen heeft gezorgd. Met een fijner schuurpapier (Waarvan de korrels dus kleiner zijn..) kom je niet in de diepere groeven en/of krassen.

Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor lak vind ik de stap van 1500 naar 3000 ook wel wat groot. Het is mogelijk, maar dan moet je écht netjes schuren. :)

Met Geel + S3 krijg ik dan schuurkrassen wel weg, dus dan zou je met MF/Wol en een compound toch zeker wel goed moeten corrigeren.
 
Bij de uitleg en visualisatie van @nicknameless krijg je een goed beeld van wat er nou eigenlijk gebeurt. Daarbij is het ook wel belangrijk hoe je schuurt. Denk aan simpel met de hand waarbij de uitgeoefende druk altijd zal verschillen en ook de drukpunten op het papier, of met een applicator waarbij je al een stuk beter aan een egaal schuurbeeld werkt. :D

Ik ben met het ''unigrit''-verhaal bij enkele goede schilderbedrijven geweest (winkels) en zij wisten letterlijk niet waar ik het over had. Vreemd... Uiteindelijk kwam ik een willekeurige man in de winkel tegen die mijn verhaal had gehoord en wist mij het juiste papier aan te raden. (In dezelfde winkel) Deze man spoot/verfde dure vleugels en daarbij word er zelfs tot boven de p12.000 geschuurd.

Ik ben al even uit de game wat betreft schuurpapier, maar ik mag aannemen dat de schuurvellen in de webshop een unigrit zullen zijn. Ik heb hier ook nog enkele vellen van liggen en merk geen verschil met de ''goede'' vellen uit de eerdergenoemde winkel. (Goed dus)
 
what-is-polishing.jpg
@RedCat Klopt, schuren met 1500 heb ik in één richting gedaan en schuren met 3000 haaks erop.
...

Dan zie ik daar het eerste probleem
Als je met één grofte alleen in één richting schuurt, krijg je geen toppen maar ruggen (lengterichting blijft één hoogte)
Met de volgende grofte krijg je die verhogingen in de lengterichting niet lekker vlak
En dat ga je met polijsten ook niet redden, daar ben je te grof voor geëindigd
Zeker als het een harde lak is, een zachte lak wil nog wel eens makkelijker afvlakken

Kijk nog eens naar de tekeningen van Nicknameless, je ziet dat de diepste kras nog achterblijft
Terwijl je in de eerste grove stap juist op die diepte wilt komen
In die diepte moet je nieuwe vlakte ontstaan
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Daarbij is het ook wel belangrijk hoe je schuurt. Denk aan simpel met de hand waarbij de uitgeoefende druk altijd zal verschillen en ook de drukpunten op het papier, of met een applicator waarbij je al een stuk beter aan een egaal schuurbeeld werkt.

Juist. Om de druk te verdelen heb je onderstaand blokje nodig.

https://www.carclean.com/nl/sanding-pad-140x75mm.html

Hiermee voorkom je "groeven" door de druk van je vingers omdat je daar méér druk mee zet.
 
Erg interessant en blijkt maar weer dat dit niet geschikt is voor ongeoefende/beginners.
Vind het altijd al knap dat iemand het aandurft. Zolang ik geen slooppanneel heb, zal ik er in elk geval nooit aan beginnen.

Erg interessant in elk geval en denk dat er een hoop van valt op te steken. Een echte howto is er volgens mij nog niet? Misschien een ideetje voor iemand??
 
Ik heb ooit eens samen met @Dibbuz in een grijs verleden wat filmpjes gemaakt van handmatig en machinaal wetsanden. Niet echt een how-to maar laat wel de stappen zien.

In dit geval ging het om een Mercedes Benz SLK met redelijk harde lak.
Het is een afweging die je moet maken:
Ga je 3 uur staan harken met allerlei grove combinaties en is het resultaat niet optimaal of ga je 30 minuten schuren en vervolgens 30 minuten polijsten. Uiteraard is dit bij wijze van spreken hè. Het scheelt wel tijd, iets wat je weer in andere taken kan steken.
Wetsanden of überhaupt schuren is wel het laatste redmiddel wat je wilt doen.



En het desbetreffende topic / show off.

https://forum.carclean.com/threads/...benz-slk-update-06-11-2010-velgen-klaar.6155/

En nog een show off van een auto die gewetsand is.

https://forum.carclean.com/threads/d-p-mazda-6-schuursponsincidentje-incl-video.4507/
 
Laatst bewerkt:
IMG_20180408_171707.jpg
IMG_20180408_171645.jpg
Het (voorlopige) eindresultaat is niet geworden wat ik ervan verwacht had.
Zoals te zien in de tweede foto heb ik naar mijn idee alle juiste producten gebruikt en het advies voor het schuren opgevolgd. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke idee dat deze lak zo hard is dat er met Monello Veloce op een paars wolletje niet genoeg wordt afgenomen om schuurkrassen weg te krijgen.
De meeste diepere krassen zijn weggeschuurd en er is veel meer glans dan voorheen. Er is te zien dat de schuurkrassen haaks op elkaar staan. Dit is gedaan met Colad 1500 (alleen op de diepere krassen), 2000 en 3000.
Zoals ik in het begin al heb gezegd, als dit fout was gegaan zou ik het dekseltje hebben laten spuiten. Als je dat voor ogen houdt is het geen drama als dat echt nodig blijkt. Deze auto heeft in de winterstalling gestaan en vanaf nu ga ik ermee rijden. Misschien komende winter toch naar de spuiter.....
 
Het oppervlak heb ik verdeeld in vakken van ongeveer 40x40cm. Elk vak heeft vier hits ondergaan van ongeveer 3 dambordjes. Om de 2 à 3 hits heb ik de pad schoongemaakt door te borstelen en met perslucht (8 bar). Ik heb het niet bijgehouden maar er zijn héél wat uurtjes in gaan zitten. Dat vind ik niet erg, want deze auto heb ik voor de hobby maar voor nu ben ik er wel even klaar mee :)
Zou het echt helpen om nog meer hits te doen? Komt dat vaker voor dat vier hits niet genoeg is?