• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Harde of zachte lak???

Greener

Detailing addict
17 jan 2011
40
65
Hoekse Waard
Beste forumleden!

Uiteraard zal ik in een andere post mijzelf netjes gaan voorstellen maar heb toch een snelle vraag.

Heeft iemand ervaring met de lak van een witte Fiat 500 uit 2010?

Heb ook een zwarte black magic Skoda Octavia en op bestelling staat een nieuw type Polo kleur wit (zie avatar) wilde dus Dap 900 Raffini kit bestellen.

Alle input is welkom!
 
De Fiat kan een medium-harde lak hebben, de Octavia kan aan de harde kant zitten en de Polo zal sowieso een harde lak hebben.

De nadruk ligt op KAN, maar reken er wel op dat je hardere lakken zal tegenkomen. ;)

Een DAP900 met de bijbehorende pads zijn prima, maar het word aangeraden om iets meer bite te hebben op die harde lakken. Denk dan aan een Scholl - Spiderpad + de bijbehorende grove polijstmiddel.


Greeetz
 
De lak van Fiat is meestal medium tot zacht. Skoda daar in tegen meestal hard.

Ik zou voor die €15,- verschil voor de Scholl Concept middelen gaan. Maar zoals altijd zal je een testpot moeten maken om daar achter te komen. Je weet immers nooit wat er met de lak gebeurt/gedaan is.
 
De bedoeling is dat de Fiat 500 over drie maanden de deur uit is en dan hou ik alleen de VAG wagens over.
Nog steeds Monello of toch de Raffini? (Powerpack btw)
 
Laatst bewerkt:
Van de nieuwe Polo en de Octavia (O2, O3?) is op voorhand lastig te zeggen welke lak harder is. Bij de oudere Skoda's(ouder dan 10 jaar) kom je nog wel eens een middelharde lak tegen, maar tegenwoordig is het even hard als de andere Vag-lakken.

Italiaanse merken hebben over het algemeen een vrij zachte lak, dus ik denk dat dit ook voor de 500 geldt.
 
@tembaco & @m@rio

Ik was toevallig vandaag op Waxstock in London, en heb een tijdje bij de nanolex afdeling gestaan, best grappig om te melden dat de nanolex jongens zelf een bijna nieuwe Fiat 500 niet strak kregen met hun eigen compound en pads.

Dus een Fiat lak toch echt best hard uitpakken.
 
Blijft toch lastig, al die 'willekeurige' hardheden.

Dus conclusie: altijd een testspot maken. ;)

Je kan niet aan de hand van het merk bepalen of al weten dat de lak hard of zacht is.

Zo heb ik me eens goed vergist in de lak van een Kia Picanto waarbij ik aan de slag moest met een rotary en bij een Audi A6 volstond een hit oranje pad en S17 op de DAP.

En wat te denken als je VAG auto ooit eens volledig is overgespoten in zeg Nederland?

Maak gewoon een testspot, het is maar 5 minuten werk maar bepaalt wel of je 1, 2 of 3 stappen moet polijsten.
 
+1 voor de testspot!

Alleen heeft @Greener blijkbaar nog geen DAP met bijbehorende pads en polijstmiddelen, dus kan hij geen testspot doen.....

Mijn advies is: koop de DAP 900v3 Scholl starterskit, eventueel een flesje Scholl S17 erbij.
Voorbeelden:
Mocht je, na een testspot, op harde lak uitkomen heb je S3 op geel, (eventueel hierna S17 op geel) en finishen met S30 op wit.
Mocht je, na testspot, uitkomen op medium lak: S17 op geel of wit, finishen met S30 op wit.
Mocht je, na testspot, uitkomen op zachte lak: S30 op wit.
 
Tuurlijk! Altijd een testspot. Maar wij baseren altijd een "basis" van hard, zacht of medium. Hierop begin je met de eerste pad en polijstmiddel. Een lak kan ook zo zacht zijn dat je met de compound de swirls veroorzaakt. Terwijl je denkt dat het dus nies doet. Hierop zal je dus moeten altijd moeten testen en proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Jansen Momenteel heb ik 25 nieuwe emmers met verschillende volumes (jaar geleden nieuw gekocht) 4 verschillende mitts en uiteraard klei, detail sprays enz enz.

Die emmers waren trouwens de de druppel en bijna het einde van mijn relatie :innocent: Nu maar even de Dap op tijd wegsnaaien bij de bezorger :rolleyes:
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Nope, ik heb 1001 hobby's en gebruik die krengen overal voor.

Superstevig, veilige deksels die ook echt luchtdicht afsluiten, foodsave enz
En gezien de verzendkosten koop je er dan wat meer :blush:
 
1 emmer met shampoo voor de motorkap, 1 emmer met spoelwater voor de motorkap, dak 2 emmers, de 4 deuren 2 emmers, per velg een emmer. klopt ongeveer wel met 25 emmer methode, kost wel lekker veel shampoo denk ik ;)
 
  • Leuk
Reactions: Rémon en Greener
Zo, de lak van de Punto van m'n moeder was toch ook best hard uiteindelijk. Had ik niet verwacht. 2 hits Monello Geel met Veloce om toch een beetje redelijke correctie te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Greener