• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hardnekkige vlekken + waterkringen beige dakhemel

Alex L.

Detailing rookie
25 jun 2018
4
15
Beste mensen,

Een aantal dagen geleden heb ik me hier voorgesteld. (https://forum.carclean.com/threads/even-voorstellen.20831/) In mijn topic had ik verteld dat de bolide net was teruggekomen van de detailler. Op mijn verzoek heeft de detailler gepoogd een aantal zeer moeilijke vlekken uit de hemelbekleding te halen. Hij heeft hiervoor een extractor gebruikt; nu een aantal dagen later de hemel weer volledig is gedroogd valt mijn oog op een zeer lelijke kring, terwijl de originele vlek niet echt weg is - ik dacht nicotine, maar de detailer denkt eerder aan bloed.

20180626_213515259_iOS.jpg 20180627_125736666_iOS.jpg 20180627_125754688_iOS.jpg

Als je de bekleding vochtig maakt en er dan aan de rand een vlek ontstaat (kleurverschil) zit het meestal in het feit dat de hele bekleding al vuil was
Het vocht transporteert het (fijne) vuil en dat hoopt zich op waar het vocht ophoudt (aan de rand van de vochtige plek)
Meestal zit er niets anders op dan de hele hemel gelijkmatig vochtig te maken en zo nodig te herhalen tot het schoon is
(https://forum.carclean.com/threads/vlekken-dakbekleding-van-water.20448/)

Uit dit topic begrijp ik dat het verstandig is nu maar de hele hemel te bevochtigen. Zijn er tips/manieren om dit toch te kunnen verwerken zonder dat de hele hemel nat gemaakt moet worden? Op andere (engelstalige) fora wordt de oorzaak van de kringen duidelijk uitgelegd en ook hoe ze voorkomen kunnen worden (eerst uitzuigen, dan pas de vlek aanpakken met vochtige MF) en wordt gesproken over een "Browning remover" om de bruine vlek te behandelen. Als je dan weer gaat zoeken op dergelijke producten dan kom je uit bij industriële textielreinigers voor koffievlekken die hier niet worden verkocht.

Eerdaags wordt bij mij enkel de nanolex interieur cleaner bezorgd, ik weet niet of dit hiervoor geschikt is.

Het probleem is dus tweeledig:
- hardnekkige vlekken waarvan wordt gedacht dat het bloed is.
- water- / extractor vlek met lelijke kring.

Iemand tips, ideeën?

Met hartelijke groet,
Alex
 
Normaal is het probleem dat van een natte vlek een duidelijke rand overblijft
Jouw probleem is minder de rand alswel de (lijkt gelijkmatige) verkleuring van het hele natgemaakte gebied
Kan je ergens aan de andere kant een klein stukje vochtig maken en kijken wat gebeurt ?

Voor bloed is de beste oplossing om het geduldig met kleine beetjes speeksel weg te halen
Werkt beter dan Biotex, vermits je niet vooraf chocolade gaat eten of bloedend tandvlees hebt ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ja je moet 't dus wel weer uitwassen na het intrekken. Met een hemel is dat iets minder handig uiteraard, maar met sopje moet dat toch meevallen denk ik? Heb daar nog geen last van gehad iig, maar kan mij er wel iets bij voorstellen.
 
Is het niet zo; dat wanneer je een dakhemel te nat/vochtig maakt, je het risico loopt dat de lijm lost en je dakhemel doorzakt?
Ik vind een extractor naar mijn mening al een te groot risico...
Het is en blijft een delicate plaats om vlekken proper te maken!
 
Kan je ergens aan de andere kant een klein stukje vochtig maken en kijken wat gebeurt ?

Gisteren met een witte katoenen theedoek een onopvallend stuk natgedept en licht gewreven. Vandaag is dat helemaal opgedroogd en niets meer van te zien.

20180627_180058942_iOS.jpg 20180628_100037995_iOS.jpg

Misschien heeft het reinigingsmiddel (geen idee wat de detailler heeft gebruikt) de kleur van de dakbekleding heeft aangetast? Het lijkt namelijk donkerder in plaats van lichter geworden...

Men weet hier wel verdacht veel van het verwijderen van bloedvlekken.. andere business naast het detailen heren?!

Sinds je bij Mercedes de kofferruimte ook van binnen kunt openen is dat een stuk minder geworden... ;)
 
Hmm... Hemelbekleding is inderdaad tricky. Schoonmaken door bijv. met APC+D lichtjes in te sprayen en met droge doeken na te wrijven, dat is mij altijd prima afgegaan. Dit is echter oppervlakkig schoonmaken.

Wanneer je dieper wilt schoonmaken, dan wil ik niet veel verder gaan als bovengenoemde methode omdat de hemelbekleding dan los kan raken. (Lijm)

In jouw geval is er dus al met een extractor gewerkt, door de detailer, maar dit heeft weinig uitgehaald. Toen jij zelf wat probeerde met een vochtige doek, droogde het daarna netjes en vlekvlij op... Heb je dit dan ook op de grote ''bloed''vlek geprobeerd? :D