• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heb ik de goede producten?

Boempatat_

Detailing trainee
30 mrt 2017
39
40
32
Maldegem (BE)
Hallo iedereen

Enkele weken geleden deed ik hier in de buurt een workshop/opleiding om machinaal te leren polijsten. Daarbij heb ik dan ook het een en ander aangekocht, maar begin me vaker af te vragen ofdat ik hiermee wel goed kan starten.. Vandaar dus ook dat ik hier even mijn vragen wou stellen.
De polijstmachine die me werd aangeraden was de Tectake rotary van 1600w met 180° roterende body.
Hierbij heb ik een set oranje pads, witte pads, zwarte wafelpads en wollen pads in 125, 150 en 180mm.
De persoon die me de opleiding gaf, vertelde me dat ik eigenlijk enkel de oranje en zwarte pad het meeste nodig heb.
De producten die ik erbij kocht waren Farecla g3 professional scratch remover en Macbrite Nanogloss. Hij vertelde me dat ik het beste resultaat zou hebben wanneer ik de oranje pad met de farecla gebruikte tot ik tevreden was ivm de verwijderde krassen en dan moest afwerken met de nanogloss op de zwarte wafelpad.
Ik kan echter zeer weinig informatie vinden over deze producten en over de machine, en vertrouw het zaakje niet zozeer.. Vandaar dat ik liever eerst hier nog wat info vergaar, dan dat ik verkeerd van start zou gaan..

Alvast bedankt voor de info
 
Rotary machine : No-go voor een beginner.
Wollen pad op een rotary : absoluut een No-go voor een beginner.

Ik begrijp uit je verhaal dat je maar 1 soort polijstmiddel hebt en 1fles met iets wat beschermd ?

Het is zo goed als onmogelijk om met 1 polijstmiddel zowel de grove beschadigingen eruit te halen als de fijne krasjes.
Daarnaast heb je te maken met harde en zachte lakken. Zoals je wellicht zelf ook al kan inschatten corrigeer je op de ene lak veel sneller als op de andere lak.

Als ik dit zo even snel lees dan zou ik de machine voorlopig (nog) niet op je eigen auto of die van kennissen gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
Rotary + Onervaren Detailer o_O:oops:

Mijn advies :
Een DAP900, Monello pads, Monello of Scholl polijstmiddelen, Prep of Ex, Flink wat doeken en veel inlezen.
 
1600W rotary met wolpad is een massavernietigingswapen in onervaren handen.
Opzich hoeft het geen verkeerde machine te zijn. Met de juiste techniek kun je met een dergelijke machine heel snel, zware defecten verhelpen. Het is dus alleen zaak om die techniek onder de knie te krijgen.

Haal op de sloop of bij een schadehersteller wat sloop plaatwerk en begin te proberen wat de machine doet. Probeer vooral de dingen die je niet moet doen... Over randjes of scherpe vouwen gaan, machine op 1 plaats houden etc.
 
Hmmm.... klinkt inderdaad als een vaag verhaal. :)

+1 voor de eerdere reacties.

De Farecla G3 is een hele lijn van polijstmiddelen. Zware compounds, spul met fillers erin, etc.
De machine lijkt mij aardig krachtig en zwaar.

Ik kweenie... klinkt alsof je door TellSell bent voorgelicht en een simpele cursus hebt gevolgd. :)


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Rotary machine : No-go voor een beginner.
Wollen pad op een rotary : absoluut een No-go voor een beginner.

Ik begrijp uit je verhaal dat je maar 1 soort polijstmiddel hebt en 1fles met iets wat beschermd ?

Het is zo goed als onmogelijk om met 1 polijstmiddel zowel de grove beschadigingen eruit te halen als de fijne krasjes.
Daarnaast heb je te maken met harde en zachte lakken. Zoals je wellicht zelf ook al kan inschatten corrigeer je op de ene lak veel sneller als op de andere lak.

Als ik dit zo even snel lees dan zou ik de machine voorlopig (nog) niet op je eigen auto of die van kennissen gebruiken.

Ik heb inderdaad maar 1 polijstmiddel, en vond het ook wel vreemd dat dit goed zou zijn voor de meeste correcties, op elke soort lak..

Rotary + Onervaren Detailer o_O:oops:

Mijn advies :
Een DAP900, Monello pads, Monello of Scholl polijstmiddelen, Prep of Ex, Flink wat doeken en veel inlezen.

Thanks, ik bekijk dit eens!

1600W rotary met wolpad is een massavernietigingswapen in onervaren handen.
Opzich hoeft het geen verkeerde machine te zijn. Met de juiste techniek kun je met een dergelijke machine heel snel, zware defecten verhelpen. Het is dus alleen zaak om die techniek onder de knie te krijgen.

Haal op de sloop of bij een schadehersteller wat sloop plaatwerk en begin te proberen wat de machine doet. Probeer vooral de dingen die je niet moet doen... Over randjes of scherpe vouwen gaan, machine op 1 plaats houden etc.

Hij vertelde me wel dat ik de wolpad niet hoefde te gebruiken omdat die te agressief werkt en dus beter enkel de oranje en zwarte wafelpad gebruik.. Tijdens de 'cursus' hebben we op mijn eigen wagen gewerkt (met deze machine) en werkte eigenlijk vrij goed, dacht ik.. Enkele dagen later zag ik toch swirls op de motorkap.
Plaatwerk heb ik hier nog wel liggen, werk in mijn vrije tijd wat aan oldtimers en er ligt hier wel wat om op te proberen. Maar dan misschien beter de techniek onder de knie proberen krijgen met een excentermachine? Hoewel dit dan toch een andere techniek zal zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Hmmm.... klinkt inderdaad als een vaag verhaal. :)

+1 voor de eerdere reacties.

De Farecla G3 is een hele lijn van polijstmiddelen. Zware compounds, spul met fillers erin, etc.
De machine lijkt mij aardig krachtig en zwaar.

Ik kweenie... klinkt alsof je door TellSell bent voorgelicht en een simpele cursus hebt gevolgd. :)


Greeetz

Welja, vaag verhaal.. Weet niet wat ik er nog meer over kan vertellen? ;)

Het klinkt niet alleen alsof ik opgelicht ben, het voelt ook behoorlijk aan alsof ik opgelicht ben!
De cursus heeft me in totaal zo'n 550€ gekost, samen met een cursus interieurreiniging en incl. deze polijstmachine, een stomer en alle andere toebehoren die ik dus nodig bleek te hebben.. Ze kregen een goede beoordeling van klanten en mensen die deze 'opleiding' dus al hadden gedaan en ik ging er van uit dat het allemaal wel inorde zou zijn..

Iedereen bedankt voor de reacties!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het is altijd de vraag of goede beoordelingen ook echt zijn (en niet door bedrijf of in opdracht van bedrijf geplaatst), als je behalve goede ook slechte recensies kunt vinden is dat vaak een teken dat het wel goed zit (mits de verhouding goede/slechte recensies in orde is).

Voor de aardigheid eens een prijsvergelijk maken met hier: cursus kost vaak maar iets van 35 euro (incl. lunch en drinken tijdens de cursus), na een cursus kun je vaak kopen met korting in de winkel (terwijl je produkten hebt kunnen proberen op een proefpaneel). Als je kostenplaatje vergelijkt, krijg je wel het idee dat er een pakket met cursus door de strot is geduwd.
 
Het is altijd de vraag of goede beoordelingen ook echt zijn (en niet door bedrijf of in opdracht van bedrijf geplaatst), als je behalve goede ook slechte recensies kunt vinden is dat vaak een teken dat het wel goed zit (mits de verhouding goede/slechte recensies in orde is).

Voor de aardigheid eens een prijsvergelijk maken met hier: cursus kost vaak maar iets van 35 euro (incl. lunch en drinken tijdens de cursus), na een cursus kun je vaak kopen met korting in de winkel (terwijl je produkten hebt kunnen proberen op een proefpaneel). Als je kostenplaatje vergelijkt, krijg je wel het idee dat er een pakket met cursus door de strot is geduwd.

De beoordelingen worden gegeven via The Feedback Company, geen idee dus ofdat ze daar zelf dus ook iets aan kunnen doen.

Helaas was deze cursus de enige mogelijkheid voor mij (op dat moment), vaak beginnen de cursussen om 9u 's morgens en zijn die in groep. Ben zelfstandig krantenbezorger en kan dus nooit ergens om 9u zijn, daar was het individueel en kon ik starten om 10u30 om dan gewoon wat langer door te doen..

Had voordien goed telefonisch en e-mailcontact met vriendelijke en behulpzame mensen en vertrouwde het zaakje eigenlijk wel.. Achteraf gezien had ik beter wat meer research gedaan, maar ik dacht alles wel te leren op de cursus.. Mijn eigen domme schuld ;)

Zal er alleszins mijn slaap niet voor laten en schaf me asap zo'n DAP900 aan met betere producten en ga wat oefenen op plaatwerk wat toch herspoten moet worden :)

Toevallig nog iemand tips voor goede youtube-filmpjes of kanalen? Er zijn er zoveel te vinden, maar waarschijnlijk ook niet allemaal betrouwbaar :yum
 
Ken je deze wel?

https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/

Pin je niet vast op genoemde producten,.. er is namelijk zoveel....

Kwestie van heel goed inlezen. En uitvinden wat je bij jezelf vind gaan passen qua product/machine keuze, en dat is even lastig in het begin want ieder product/manier van werken kan anders reageren op bv. twee dezelfde auto's en lakkleuren,...

Qua technieken en hoe te handelen met een polijstmachine staat hier ook wel ergens,...
 
Volgens mij kan je beter eens bij een forumlid langs gaan en een dagje meekijken.
Daar steek je meer van op dan zo'n waardeloze cursus.

Verder kun je met een dual action polisher weinig mis doen en haal je meestal al hele mooie resultaten zonder een groot risico te nemen.
Op dit forum kun je alles vinden wat een beginnende detailer nodig heeft, en dat hoeft niet eens zo duur te zijn.

Neem een goede washmitt, shampoo, klei, ontvetter, DAP900 pakket en wax en je bent wat mij betreft klaar om je auto in top staat te brengen.
Nog wat andere accessoires en spulletjes om de boel een finishing touch te geven.

Voor dat geld wat je daar aan die cursus besteed hebt had je zelfs een Rupes LHR15 + Rupes MINI combo kunnen kopen!

Dit filmpje hieronder is een van mijn eerste keren met de DAP900 zonder cursus gevolgd te hebben.
Toch al vrij aardig resultaat dacht ik zo. 50/50 beeld.

 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Blade
@Boempatat_ : Techniek voor het gebruik van een DA (excentermachine) is inderdaad anders, maar met een DA kun je vrijwel niks fout doen. Enige manier om schade aan te richten met een DA is de machine tegen de auto aan gooien, dus probeer gerust.

Kijk eens op Youtube naar de filmpjes van Larry Kosilla / AMMO NYC. Hij legt in een aantal filmpjes echt geode dingen uit, ook over de verschillen in gebruik tussen een DA en rotary.
 
Ken je deze wel?

https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/

Pin je niet vast op genoemde producten,.. er is namelijk zoveel....

Kwestie van heel goed inlezen. En uitvinden wat je bij jezelf vind gaan passen qua product/machine keuze, en dat is even lastig in het begin want ieder product/manier van werken kan anders reageren op bv. twee dezelfde auto's en lakkleuren,...

Qua technieken en hoe te handelen met een polijstmachine staat hier ook wel ergens,...

Bedankt, dit lees ik alvast eens door!

Volgens mij kan je beter eens bij een forumlid langs gaan en een dagje meekijken.
Daar steek je meer van op dan zo'n waardeloze cursus.

Verder kun je met een dual action polisher weinig mis doen en haal je meestal al hele mooie resultaten zonder een groot risico te nemen.
Op dit forum kun je alles vinden wat een beginnende detailer nodig heeft, en dat hoeft niet eens zo duur te zijn.

Neem een goede washmitt, shampoo, klei, ontvetter, DAP900 pakket en wax en je bent wat mij betreft klaar om je auto in top staat te brengen.
Nog wat andere accessoires en spulletjes om de boel een finishing touch te geven.

Voor dat geld wat je daar aan die cursus besteed hebt had je zelfs een Rupes LHR15 + Rupes MINI combo kunnen kopen!

Dit filmpje hieronder is een van mijn eerste keren met de DAP900 zonder cursus gevolgd te hebben.
Toch al vrij aardig resultaat dacht ik zo. 50/50 beeld.


Kan zeker goed geloven dat ik meer zal opsteken van een forumlid te volgen, maar wist niet op voorhand dat het een waardeloze cursus zou zijn. Hij had naar eigen zeggen reeds 20 jaar ervaring in het vak, dus had ik er wel vertrouwen in. Kon voor het geld idd heel andere en betere zaken kopen, maar als je alles op voorhand wist was t leven in z'n geheel veel makkelijker geweest ;) Ik kan er nu helaas niet veel meer aan veranderen, geld terug vorderen zal geen succes zijn vermoed ik.
Washmitt, shampoo's en klei pakket heb ik reeds hoor.

@Boempatat_ : Techniek voor het gebruik van een DA (excentermachine) is inderdaad anders, maar met een DA kun je vrijwel niks fout doen. Enige manier om schade aan te richten met een DA is de machine tegen de auto aan gooien, dus probeer gerust.

Kijk eens op Youtube naar de filmpjes van Larry Kosilla / AMMO NYC. Hij legt in een aantal filmpjes echt geode dingen uit, ook over de verschillen in gebruik tussen een DA en rotary.

Allright, thanks! Ik bekijk deze ook even.
 
Inderdaad, je verlies accepteren en nu wel goed aanpakken.
Heb zelf ook dit soort fouten gemaakt, leer je van!
Was geen verwijt hoor, alleen een constatering.
 
De beoordelingen worden gegeven via The Feedback Company, geen idee dus ofdat ze daar zelf dus ook iets aan kunnen doen.
Carclean gebruikt Trstpilot. Ik kende dit niet, maar op een dag werd ik gebeld door Carclean. Ik had namelijk een zéér negatieve reactie geplaatst op Trustpilot waarbij ik de concurrentie van Carclean ophemelde. Carclean vroeg wat er mis was en of zij iets voor mij konden betekenen om mijn ervaring bij hen beter te maken... Het vreemde was; Ik wist van niets! :p Iemand had mijn naam van het forum geplukt en onder mijn naam die berichten geplaatst.

Het kan dus zeker wel. :p

Helaas was deze cursus de enige mogelijkheid voor mij (op dat moment), vaak beginnen de cursussen om 9u 's morgens en zijn die in groep. Ben zelfstandig krantenbezorger en kan dus nooit ergens om 9u zijn, daar was het individueel en kon ik starten om 10u30 om dan gewoon wat langer door te doen..
Ik zou dit al vreemd vinden. Bij Carclean, bijvoorbeeld, daar kost een cursus meestal een paar tientjes en heb je een mooie groep mensen die deelnemen. Dat is voor de omzet natuurlijk een stuk beter. Logisch! :D

Kan zeker goed geloven dat ik meer zal opsteken van een forumlid te volgen, maar wist niet op voorhand dat het een waardeloze cursus zou zijn. Hij had naar eigen zeggen reeds 20 jaar ervaring in het vak, dus had ik er wel vertrouwen in. Kon voor het geld idd heel andere en betere zaken kopen, maar als je alles op voorhand wist was t leven in z'n geheel veel makkelijker geweest ;) Ik kan er nu helaas niet veel meer aan veranderen, geld terug vorderen zal geen succes zijn vermoed ik.
20 jaar ervaring en dan nog steeds alleen met een rotary werken... Ik zie de grootste namen in de detailing ook wisselen tussen Rotary en Excenters omdat dit laatste simpelweg beter is geworden.

Inderdaad, je verlies accepteren en nu wel goed aanpakken.
Jep, maar dat heb jij al gedaan, zo lijkt het. Maar... Vergeet niet dat als je de rotary onder de knie krijgt, dit ook zijn voordelen heeft. Een rotary gebruik je veelal om meters te maken. Tijdswinst op harde lakken, bijvoorbeeld. Het lijkt voor nu weggegooid geld, maar als je er mee om kunt gaan, is het goed te doen. :D



Greeeetz
 
Inderdaad, je verlies accepteren en nu wel goed aanpakken.
Heb zelf ook dit soort fouten gemaakt, leer je van!
Was geen verwijt hoor, alleen een constatering.

Hehe, geen probleem hoor ;)

@Boempatat_ Ik weet niet welke regio je woont, maar als je aangeeft in welke regio je hulp zoekt, kunnen we je misschien een handje op weg helpen.

Profiel aangepast, ben van Maldegem (BE)

Carclean gebruikt Trstpilot. Ik kende dit niet, maar op een dag werd ik gebeld door Carclean. Ik had namelijk een zéér negatieve reactie geplaatst op Trustpilot waarbij ik de concurrentie van Carclean ophemelde. Carclean vroeg wat er mis was en of zij iets voor mij konden betekenen om mijn ervaring bij hen beter te maken... Het vreemde was; Ik wist van niets! :p Iemand had mijn naam van het forum geplukt en onder mijn naam die berichten geplaatst.

Het kan dus zeker wel. :p

Ik zou dit al vreemd vinden. Bij Carclean, bijvoorbeeld, daar kost een cursus meestal een paar tientjes en heb je een mooie groep mensen die deelnemen. Dat is voor de omzet natuurlijk een stuk beter. Logisch! :D

20 jaar ervaring en dan nog steeds alleen met een rotary werken... Ik zie de grootste namen in de detailing ook wisselen tussen Rotary en Excenters omdat dit laatste simpelweg beter is geworden.

Jep, maar dat heb jij al gedaan, zo lijkt het. Maar... Vergeet niet dat als je de rotary onder de knie krijgt, dit ook zijn voordelen heeft. Een rotary gebruik je veelal om meters te maken. Tijdswinst op harde lakken, bijvoorbeeld. Het lijkt voor nu weggegooid geld, maar als je er mee om kunt gaan, is het goed te doen. :D



Greeeetz

Er worden daar ook workshops met meerdere personen gedaan, enkel op zaterdag (ook vanaf 9u en dan valt er natuurlijk niet te veranderen aan het startuur..) @50€/persoon voor de hele dag incl lunch enzo.. individueel 150€ met lunch.
Ik vroeg hem ook tijdens de cursus ofdat een excentrische niet beter was om mee te werken, hij vertelde me van niet.. Dat die enkel goed waren om 'op te blinken' en dat je dat perfect met een rotary kan ook.
Zal idd wel geen weggegooid geld zijn op termijn, achteraf gezien gewoon veel te veel voor betaald..
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Tja... Met een rotary kan je inderdaad ook goed finishen als je dit heeel goed kan. Een excenter is minder sterk, maar een stuk veiliger en je finish is strakker.

Een excenter met grote uitslag doet niet eens veel onder wat de correctie betreft, zoals de Rupes met 21mm uitslag.

De opmerking van die man is gewoon omdat hij niet beter weet. Simpel als dat.
 
Zal maar beginnen met de DAP900, die Rupes gaat iets over t budget :p

Wel pakket zou ik trouwens best nemen? DAP900 V3 of de PLUS?

https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102775

https://www.Carclean.com/product/Po...US_Low_Pro_Scholl_Concepts_Polish_Pack_104052
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies zou zijn om voor de DAP900 V3 te gaan i.c.m. de Monello-producten. Misschien dat mensen nu vreemd opkijken omdat ik zelf fan ben van de Scholl-producten, maar in de Monello-set zitten 3 verschillende gradaties polijstmiddelen + pads. Zo kun je makkelijk de boel overzichtelijk houden en makkelijker de juiste combinatie vinden. Zo heb je een goede start!

Mochten de middelen je bevallen, dan heb je ze in huis. Wil je eens wat anders proberen, heb je in ieder geval al een goede basis gehad.


De DAP900 PLUS raad ik je af omdat de grotere uitslag de machine iets minder breed inzetbaar maakt. Daarbij word afgeraden er een kleinere steunplaat op te monteren en laat dat nou aardig vervelend zijn. Kleien pads zijn juist fijn om te kunnen gebruiken.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Boempatat_