• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heeft leer conditioner nodig?

Dreier-Reihe

Detailing guru
15 feb 2016
548
128
40
Breda
Vanavond een beetje rond aan het kijken op Youtube, valt me een filmpje op van Car Cleaning Guru. Jullie kennen hem misschien wel, die gozer uit Engeland met dat gekke accent.:p

Hij heeft een naar mijn mening interessante vraagstelling: "Heeft leer conditioner nodig?"

Misschien voor jullie leuk om eens te kijken, velen hier gebruiken de conditioners van bijvoorbeeld Mothers of Gliptone.


Conclusies:

-Nee.
-Er is een duidelijk verschil tussen conditioners van cream of lotion en synthetische sealants.
-Tegenwoordig hebben lederen interieurs een top-coating vanuit de fabriek. Conditioner daarop smeren heeft geen zin, en kan zelfs viezigheid aantrekken. Je wilt de eventuele gesleten coating weer aanvullen en daarvoor gebruik je een sealant of coating product.
-Uiteraard blijft deze af-fabriek top-coat schoonhouden met een leercleaner belangrijk.

Heeft hij een punt?
 
Nee, niet mee eens ik had het gezien maar dat er al een coating opzit is een soort waxöyl bescherming zeg maar. Voor hoelang "beschermd" dat als het dat wel doet en hoe lang.

Doe je er namelijk niets aan verkleurd ligt of wit leer nog steeds. Oftewel die "coating" doet werkelijks niets in vergelijking met bv Gyeon leather coat o.i.d.

Daarbij word leer altijd vettig en gaat het glanzen. Als je het dan schoonmaakt met reinigings middelen wil je de eventuele verwijderde middeltjes weer terug aanbrengen.

Dus ja, naar mijn mening heeft leer wel degelijk een conditioner nodig.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Eens met @tembaco. De meneer met de dodelijk saaie stem stelt dat leer met top coat geen product op kan nemen en dat je feitelijk alleen een vuil-aantrekkend vettig laagje aanbrengt.
Mijn ervaring is dat leer het product wel degelijk inneemt en mits niet te dik aangebracht je de conditioner niet eens hoeft af te nemen met een doek.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Emi
Goed om te weten dat ik die Car Cleaning Guru voortaan ook met een dikke korrel zout kan nemen.

Het is eigenlijk vrij simpel. Als het leder het voedingsproduct absorbeert, is het leder open en het is nuttig om het leder af en toe te voeden.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Mijn god... ?! Ik kan hier gewoon niet naar luisteren. Ik krijg moordneigingen van die kerel. XD

Z'n kop past dan wel weer bij z'n stem, I'll give him that.
 
Hahaha, @Quantoxx. Eigelijk vind ik dat gewoon al leuk om de filmpjes te kijken, die stem. What the ....

Ik denk ook dat conditioning prima is, zou je dat daarna nog kunnen aftoppen met zo'n sealant eigelijk, bijvoorbeeld een dag later?
 
Daar ben ik ook heel benieuwd naar @Dreier-Reihe
Leder coatings zullen niet voor niet bestaan, maar dat geldt natuurlijk ook voor conditioners. Ik heb me dit ook al eerder afgevraagd, maar nooit gevonden dat dit wordt gecombineerd.
De wang van mijn lederen stoel is bijvoorbeeld bijgewerkt slijtage. Voor dit soort plekjes zou een coating volgens mij meer bescherming bieden.
 
Ik gebruikte en voor mij zelf nog steeds de conditioners maar ook de Gyeon leather coat. Ik merk wel dat de Leather Coat vele malen langer blijft zitten. Leer blijft langer mat, voelt wel glad aan. Echt glad. En de glans blijft ook langer weg.

Ik denk dat dit een beetje met wax en coatings is te vergelijken. Je kan het op, over en door elkaar smeren maar denk niet dat het er beter van word.
 
Kreeg het idee dat hij in feite zegt dat de boel afgesloten is door een topcoat en dat voeden geen zin heeft, maar waarom smeert hij dan in de rondte met leather cleaners? Je komt niet bij het leer, want is afgesloten, maar reinig met producten voor leer. Vage kerel....

@tembaco - Leer dat vies is, dat glimt en is glad (meestal), dat duidt vaak op onverzorgd leer. Na schoonmaken + voeden is het dan weer mooi van kleur en niet meer spekglad. Ik hoorde van enkele personen dat zij met name dat gladde vervelend vinden. Die Leather Coat maakt het blijkbaar ook glad, maar is dat dan niet vervelend?

(Ik heb zelf geen leer. Was tijdelijk niet op voorraad toen ze mijn tokkie-mobiel in elkaar schroefde)



Greeetz
 
Ik heb zelf nu de leathershield er op van Gyeon. Wordt het al iets minder glad van dan van de leathercoat. Leathershield blijft ook een stuk langer netjes.
 
@Quantoxx

Het maakt het wat gladder in tegen stelling tot bv een conditioner. Het trekt wel weg naar een tijdje. Op een of andere manier vind ik het op deze mannier niet vervelend omdat het meer is vanwege de beschermende factor. En niet omdat het vies en vettig is.
 
Deze discussie komt eens in de zoveel tijd naar boven.

De toplaag is nooit 100% afgesloten, dat zou bijvoorbeeld erg oncomfortabel en zweterig worden als je erop zou zitten. Maar de toplaag zorgt er wel voor dat de vochtopname geleidelijk gaat en beperkt wordt.

Maar ook hiervoor geldt:

  • Vind je het onzin? Dan gebruik je de producten gewoon niet.
  • Wil je je leer onderhouden? Dan gebruik je de producten gewoon wel.

Simpel eigenlijk. :grinning:
 
Deze discussie komt eens in de zoveel tijd naar boven.

De toplaag is nooit 100% afgesloten, dat zou bijvoorbeeld erg oncomfortabel en zweterig worden als je erop zou zitten. Maar de toplaag zorgt er wel voor dat de vochtopname geleidelijk gaat en beperkt wordt.

Maar ook hiervoor geldt:

  • Vind je het onzin? Dan gebruik je de producten gewoon niet.
  • Wil je je leer onderhouden? Dan gebruik je de producten gewoon wel.

Simpel eigenlijk. :grinning:

Dit is een zeer goede, makkelijk te onthouden en altijd toe te passen advies! Use what u like and use it often.... of zo iets.

P.S. bedenk me net een aanpassing op je forum naam audTiM

Moet nog wel erg wennen aan dat audi logo....