• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hele kleine steenslag met roest, hoe te behandelen? De voortgang....

MickyB

Detailing chief
2 jun 2018
33
75
Harderwijk
Op mijn motorkap heb ik een paar hele kleine steenslag plekjes tot op het staal dus roest. Hoe kan ik die het beste behandelen? Ik heb zo’n glasvezelpen liggen maar de kop daarvan is veel te groot, dus dan moet ik meer schade toebrengen aan de goede lak. Is Non Ferro erover, ontvetten, uitkrabben met een naald of spijker, kleur lak erover voldoende? Of zou ik ook nog een roestomvormer erin moeten laten lopen? En zo ja, welke?

Dank alvast.
 
Heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Uiteraard maar als het over roest gaat heeft men het over grotere plekken. Dit zijn echt hele kleine puntjes en ik vraag me af of uitschrapen voldoende is of dat ik hier ook een fractie van een druppel roestomvormer moet laten inlopen. En/of primer. Gezien het zo klein is lijkt me dit erg lastig. En ik wil de rest van de lak ook niet beschadigen.
 
Allen,

Ondanks uitblijven van reacties wilde ik nog wel even terugkoppelen wat ik tot heden gedaan heb. De plekjes uitgekrabd met een schuurpen of naald. Daarna tweemaal Brunox erin gesmeerd en zwart laten worden (uitharden) Een set besteld van Chipex. Hiermee aan de slag gegaan en het resultaat was niet erg mooi. Het verhaal met de blend lijkt mooi, maar werkt blijkbaar slecht met een metallic lak. Met de blend zou je overtollige lak uit de steenslag weg kunnen halen. Maar je haalt of te weinig weg, of je haalt alles er weer uit. Ik heb alle droogtijden geprobeerd, hard/zacht/veel/weinig eroverheen etc. Daarbij droogt de lak mat op als je de blend gebruikt. De lak kleur is overigens wel mooier dan officieel van Kia.

Wat ik vervolgens gedaan heb is heel subtiel gevuld met lak. De randjes eromheen wel wat blend gebruikt. Daarna Monello polish gepakt en polijsten maar. Het resultaat is tien keer beter. Zeker niet perfect, maar wel een wereld van verschil. Ik ga vd week weer even verder met andere plekjes en zal wat foto’s maken.

Groet!
 
Ik ben benieuwd naar het resultaat, heb op mijn witte kia ook wat steenslag wat al is gaan roesten, zat ook naar chipex te kijken, heb gewoon unilak wit
 
Ik heb het recent ook geprobeerd met een setje van Chipex, maar de filmpjes zijn leuker dan de realiteit..........:confused:
Netjes de instructie gevolgd, maar het is zeer lastig om de 'overtollige' verf rondom te verwijderen.
De reacties van gebruikers zijn dan ook zeer wisselend. Maar als je het niet probeert, dan weet je het ook niet.;)
 
Ik ben ook niet zozeer opzoek naar de perfecte oplossing want de auto is al wat ouder maar minder zichtbaar zou al een hele stap zijn
 
Die Chipex werd een tijd terug al de hemel ingeprezen als wondermiddel, maar had zelf het idee dat het té mooi was om waar te zijn. :)

(Als het zo goed, snel en simpel is, waarom gebruikt niet iedereen dit dan?)
 
Die Chipex werd een tijd terug al de hemel ingeprezen als wondermiddel, maar had zelf het idee dat het té mooi was om waar te zijn. :)

(Als het zo goed, snel en simpel is, waarom gebruikt niet iedereen dit dan?)
omdat Chipex €€€€ is, net als Dr. Collorchip, en het stikje van 3M of de lokale dealer = €!

Zelf heb ik een setje van Chipex besteld voor een uni zwarte lak, dit zal wel anders zijn dan Metallic maar ik zal als het zover is m'n bevindingen hier posten.
 
  • Leuk
Reactions: Xsara Coupe
@MBPlayer misschien handig om daarna gelijk de auto te polijsten zodat het '' minder'' zichtbaar wordt? (noem maar wat..)
en net zoals wat @Expje87 zegt, het hoeft niet 100% maar de motorkap helemaal laten spuiten etc bij een auto van 10 jaar oud met aardig wat km erop vind ik ook een beetje overbodig.