• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help ! Doffe plekken in de lak

jelle

Detailing chief
30 apr 2016
306
88
38
Ik ben vandaag begonnen met het wegpolijsten van de krassen die ik gereden heb op mijn auto.

Heb de auto gewassen.
De panelen per paneer gekleid.
Ik had zondag al een testpodje gemaakt.
Orange en scholls3.

Nu valt mij 1 ding op.
Op sommige plekken is het best wel dof en de metalic deeltjes zie je ook niet duidelijk als ik met mijn telefoon zijn lamp erop schijn.
Op andere delen springen de metalic delen er uit als ik met mijn telefoon erop schijn.

Ik moet wel zeggen als ik een stap achter uit doe glimt het wel goed.
Wat kan dat zijn ?
Het is wel moeilijk op de foto te zien.
 

Bijlagen

  • IMG_20170331_203601.jpg
    IMG_20170331_203601.jpg
    160,8 KB · Weergaven: 395
Hmmm... Mijn idee is dat je de S3 niet voldoende hebt doorgewerkt. Het mooie van dit middel is dat je goed kan corrigeren en als je hem doorwerkt een mooie finish kan achterlaten. Echter, de S3 is wel een compound en dus aardig grof. Bij elk grof polijstmiddel kan je defecten wegslijpen, maar maak je eigenlijk ook ''schade''. Deze schade kan je weer wegwerken door af te schalen naar een fijner polijstmiddel.

Vaak zie je dat de lak, ná corrigeren, enorm glanst, maar wanneer je hier een goed lampje op zet, ligt er toch nog een waas over de lak. Dit is de ''schade'' die toch nog de hoogglans in de weg ligt.

Dus, nogmaals, mijn idee is dat je niet voldoende hebt afgeschaald en/of bij een polijstmiddel met afbrekende korrel niet het middel hebt doorgewerkt zodat de korrel voldoende kon afbreken om al aan je finish te werken.


Zo... hele mond vol... :p
 
@jelle , kijk alleen een testspot kan uitwijzen welke combo werkt op jouw lak.
Orange Monello=medium pad en daarmee in mijn ogen een te lichte pad voor S3
Oranje Scholl is een finishing pad dus dat zou al helemaal een te lichte combo zijn.

Ik polijst exact zo'n model auto 2x per jaar en met een medium polish (Mezzo/S20) krijg ik em strak.
Ook andere Ford modellen hebben vrij zachte goed te corrigeren lak dus S3 is waarschijnlijk wat overkill.
Pak een medium pad icm een medium polish en geef em daarna een finish.
 
Dat is een aardige mond vol.
Ik zal zo goed mogelijk omschrijven wat en hoe ik het gedaan heb.

Paneel gekleid.
Afgenomen met mf doek.
Orange pad op de dapv3 gezet.
4 dotjes van ongoveer zo groot als 2 doperten op de pad gedaan.
Polijstmiddel op stand 1 uitgesmeerd in dambord patroon ter grootte van ongoveer 40 bij 40.
Ben toen gaan polijsten op stand 6
Ik heb ongoveer 4x x a 5x een dambord gedaan.
 
Ric
Wat moet ik dan volgens jou doen ?
Ik heb monello pads, geel, orange, wit, zwart, rood.
Polijstmidelen, scholl s3, scholl s30,
WOLF'S CHEMICALS - FINISHING POLISH - JEWEL IT
 
Ik heb het ook al geprobeerd om de waas met de s30 en witte pad weg te krijgen.

Verdeeld op stand 1
Gepolijsd op stand 4
 
+1 voor Ric!

Je wilt de S3 wel met een stevige pad (Bijv. Monello - Geel) inwerken. De korrel wilt wel wat druk hebben om te werken.
Maar, zoals Ric aangeeft, lijkt de S3-combi een beetje overkill, dus dan kan je beter beginnen met een medium-combi.

Monello - Oranje + Monello - Mezzo, bijvoorbeeld.

Maar, je hebt alleen S3 en S30. Als dit mijn enige keuzes waren, dan zou IK alsnog Monello - Geel + S3 gepakt hebben. Iets minder polijstmiddel en doorwerken tot de S3 al een stuk transparanter word. Als je dit opmerkt, dan de machine op stand 4 zetten en doorwerken tot hij bijna weg lijkt te zijn.

(Met 4 druppels 4-5 keer een dambord doen, dat red ik zeker niet. Mijn manier van polijsten is langzaam bewegen om de korrel onder de pad te laten werken. Na 1 dambord is de boel al meer als de helft zo transparant)

Jij hebt de grove correctie al gedaan, maar blijft met een waas over. Deze zou ik aanpakken met Monello - Wit + S30 en ook deze goed doorwerken. Geef de korrel ook de tijd om te kunnen werken. (@Istnogferarie weet hoe langzaam ik mijn runs doen, haha! )

Als dit niet de juiste hoogglans geeft, kan je ook proberen om de S30 op Monello - Oranje te doen. Maar, doorwerken is simpelweg een goede tip.



Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ric
Wat moet ik dan volgens jou doen ?
Ik heb monello pads, geel, orange, wit, zwart, rood.
Polijstmidelen, scholl s3, scholl s30,
WOLF'S CHEMICALS - FINISHING POLISH - JEWEL IT
Wat ik zou doen is S20 aanschaffen en dat op je oranje Monello pad gebruiken.
Finishen met wit icm met je Wolfs finishing polish of S30
Hou je toch hard hardnekkige krassen over dan locaal S3 op geel en wederom finishen.
 
Scholl s20 aanschaffen.
Doe ik er ook meteen een 4inch gele pad bij.
Heb al wit en orange in 4 inch.

Als ik het goed lees quantoxx werk ik nog niet lang genoeg door.
Bij mij blijfd er nog een waas over na het polijsten van het polijstmiddel.

Op welke standen zet ik de dap voor de s20 en de s30 ?
 
Ook nog in snelheid afbouwen zoals quantoxx het uitlegde ric ?

Zou die s20 ook wat zijn voor een verwaarloosde nissan micra van voor bwj 2000 ?
Anders bestel ik de 500 ml.
 
Ook nog in snelheid afbouwen zoals quantoxx het uitlegde ric ?

De S20, een medium polish, zou ik op stand 4-5 inwerken en deze opvolgen met een finishing polish op stand 3-4. Hoe fijner de polish, hoe lager de machine stand, zeg maar. Bij de S20, die word aangeprijst als ''One Step'' polish, ga ik er van uit dat deze ook een afbrekende korrel heeft. Dus, ook bij dit middel is doorwerken belangrijk omdat de korrel dus steeds fijner word en je hier gebruik van wilt maken. Vervolgens kan je dan nog een finishing polish doen als kers op de taart.

Of de S20 geschikt is voor een Nissan Micra, dat zal opnieuw door een Testspot moeten uitwijzen. Ik heb, nu ik erover nadenk, volgens mij nog nooit een Nissan gepolijst, maar ik vermoed dat deze een medium-zachte lak heeft. Zo vermoed ik ook dat je met de eerder geadviseerde combo ook die auto kan doen. Maja, dat moet je een uitzoeken. :p
 
Ik ga het eerst proberen met de s30 of wolfs.
En fan heel rustig het dambord patroon maken tot het polijstmiddel bijna weg is
 
Ook nog in snelheid afbouwen zoals quantoxx het uitlegde ric ?
Zou die s20 ook wat zijn voor een verwaarloosde nissan micra van voor bwj 2000 ?
Anders bestel ik de 500 ml.
Ik zou denken dat die Micra een prima kandidaat is om met S20 aan te pakken.
Finish met Wolfs of S30
 
Ik weet niet hoe die Micra er nu uitziet, maar een keer zo'n oude Micra(ik geloof bouwjaar '96 ofzo) onder handen gehad, en die lak was boterzacht, een Nissan X-trail met krassen ook boterzacht, met Mezzo op witte (Monello) pad, en ik geloof standje 4 op de DAP verdwenen de krassen als sneeuw voor de zon. Ik heb geen ervaring met de Scholl polijstmiddelen, maar het zou me niet verbazen als de S30 al voldoende correctie oplevert (ook afhankelijk van de uitgangstoestand van de lak).
 
Kwa lak ziet de micra er niet mooi uit.
Veel lichte krassen, ook wat diepere, lak is dof.
Zal kijken of ik wat foto,s kan maken morgen.
 
@Quantoxx ik dee er nu 2x een dambord over tot de wolfs Finishing bijna verdwenen was.
Is dat beter ?
Zie foto.

De waas is trouwens weg :)

Op wat lichte krasjes na die de wolfs Finishing niet weg kreeg, ga ik tog de s20 proberen.
 

Bijlagen

  • IMG_20170401_204556.jpg
    IMG_20170401_204556.jpg
    163,8 KB · Weergaven: 296
  • IMG_20170401_204552.jpg
    IMG_20170401_204552.jpg
    190 KB · Weergaven: 421
  • IMG_20170401_200104.jpg
    IMG_20170401_200104.jpg
    178,8 KB · Weergaven: 313
Huh?! What the Fack zie je allemaal op die 3de foto?! :p

De eerste 2 foto's zien er aardig gelikt uit, man! :D Ik neem aan dat je hier een lamp op gezet hebt en dat je toen in de lak geen waas om je lampje zag?



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Celis
Ik hoop dat je op foto 3 een restant van Wolfs Finishing ziet: het lijkt op wat ik zie tijdens het polijsten, ringen van polijstmiddel.