• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help..Fusso99 Dark Coat laat olieachtige strepen achter op zwarte lak

Sadlyborn

Detailing rookie
23 apr 2018
3
2
41
Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum. Afgelopen weekend heb ik mijn Seat Ibiza ST van 2013 kleur zwart, voor het eerst in de wax gezet met fusso dark coat. na de auto eerst te hebben gewassen (Meguiars NXT shampoo) en gekleid met DDJ clay bar waarbij als lube Optimum No Rinse heb verdund met demiwater.

Tot mijn grote teleurstelling blijkt dat er op de motorkamp enkele olie achtige strepen zichtbaar zijn. Deze krijg ik met uitpoetsten en gebruik van quickdetailer niet weg. Hierop heb ik de motorkap opnieuw in de wax gezet echter helaas blijven de strepen zichtbaar.

Ik vermoed dat de oorzaak wellicht te maken heeft met een te lange curetijd of zon die op de motorkap scheen. In het verleden gebruikte ik NXT Tech Wax 2.0 (vloeibaar) waarbij ik nooit problemen heb ondervonden.

Mijn vraag is ten eerste hoe kan ik deze strepen weg krijgen? En daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie input.
 
Welkom.

Uit ervaring kan ik je melden dat je dan of teveel product hebt aangebracht, danwel je bent met te weinig doeken in de weer geweest om af te nemen. Je “smeert” dan residu over de wax en er wordt niets meer opgenomen, je verdeelt alleen nog maar. *edit*: in dit topic meer info, met in post #7 een gebruiksaanwijzing.

Omdat het een b!tch is om daarna te herstellen (vaak wordt het alleen maar erger), adviseer ik je om een rondje met paintcleaner te doen (bijv. PB Prof Polish) en dan opnieuw aan te brengen.

Ps. Is wel leuk als je ook nog even voorstelt in het daarvoor bedoelde subforum.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Gefeliciteerd. Je auto heeft de #vlekkentyfus opgelopen....

Op de Facebook pagina van Carcean komt dit fenomeen regelmatig voor.

https://m.facebook.com/groups/705530632843155?view=permalink&id=1586088484787361

https://m.facebook.com/groups/705530632843155?view=permalink&id=1545729278823282

https://m.facebook.com/groups/705530632843155?view=permalink&id=1566974336698776

Een detailerspray en/of een ontvetter helpt vaak niet omdat de wax hier goed bestand tegen is.
Enige remedie is om de lak lichtjes te polijsten en desgewenst een nieuwe laag aanbrengen en nauwkeurig de gebruiksaanwijzing volgen, mits je de Japanse taal machtig bent o_O

En anders rigoureus afscheid nemen van de wax...

FB_IMG_1524502490888.jpg


Of als hoedje gebruiken

FB_IMG_1524502632699.jpg


Doe me anders even een pm ;)
 
Die strepen zou ik niet als “vlekkentyfus” willen bestempelen hoor @nicknameless

Vlekkentyfus, zijn voor mij meer de vlekken die je krijgt bij verkeerde verwerking. Vlakken met vlekken, geen olieachtige strepen.
Volgens mij bedoelt @Sadlyborn juist dat ie strepen heeft. Dat lukt sommigen ook wel met willekeurig welke wax.:p Nog eens goed uitbuffen wil dan wel eens helpen, maar bij Fusso... forget it.:weary_face:

Die foto:joy::joy::joy:
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt voor de snelle reacties. Bij de eerste facebook link waarna Nicknameless verwijst is gelijk een foto te zien van een auto waarbij op de gehele motorkap een olieactige laag zichtbaar is. Qua kleur en soort vlek lijkt dat wel heel erg op mijn situatie. Echter heb ik het lang niet zo erg en beperkt het bij mij tot enkele strepen aan de bovenkant van de motorkap in de richting dat ik de wax heb aangebracht.

Ik moet wel zeggen dat ik erg schrik van de facebook berichten. Ik ben juist overgestapt naar deze wax door de positieve reviews, langere standtijd en waterafstotende eigenschappen. Is het verstandig om zomaar afscheid te nemen van deze wax?

Ik hoopte eigenlijk zonder de lak te polijsten deze vlekken te kunnen verwijderen. Zou in dat geval een paintcleaner deze olieachtige vlekken kunnen verwijderen waarna ik de wax opnieuw kan aanbrengen?
 
Ik ben juist overgestapt naar deze wax door de positieve reviews, langere standtijd en waterafstotende eigenschappen.

Dat klopt ook allemaal en zeler in combinatie met de prijs. Dan is het een prima wax.

Alleen vergeten de meeste vaak de gebruiksaanwijzing te raadplegen (al dan niet via Google) en verwerken deze wax als elke andere wax en dan ben je de spreekwoordelijke pisang...

Screenshot_20180423-195126.png


Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de lak te polijsten.
 
Fijn om in je collectie te hebben: Professional Polish van Poorboys.

Afscheid nemen van je wax, dat zul je toch echt zelf moeten beoordelen. Maar bij mij geldt bijv. wel dat het allemaal wel leuk moet blijven. Dus als ik drie keer gedoe heb met een wax, verdwijnt ie hier vlug.
Zet je bijv. bij een tegenslag door en zal het je uiteindelijk lukken of gooi je de handdoek in de ring?
Of stop je de euro’s die je krijgt als je de wax doorverkoopt in bijv Surf City Garage Barrier Reef Paste Wax(Ook wel SCGBRPW)? Leg je paar euro bij en ben je van al het gez**k af.

Vergeet niet dat een negatieve reactie eerder gegeven wordt dan een positieve.
Ik heb er bijv. geen problemen mee. @RoyR is meen ik ook enthousiast, maar inderdaad, soms is het bij gebruikers een grote bende. @Quantoxx vond het eerst fijn en is nu meen ik ook de andere kant opgedraaid. Dus tja, deze is geen allemansvriend (in tegenstelling tot de SCGBRPW)
 
@Quantoxx vond het eerst fijn en is nu meen ik ook de andere kant opgedraaid.
Jup, ik vond het spul geweldig. :D Ik heb hem bijv. ook vergelijken met een coating qua beading en sheeting. Een coating waarbij deze eigenschappen bizar mooi vind is de Sonax - CC36 en in een side-to-side vergelijking leek er geen verschil in te zitten.

Ook de reviews waarbij de standtijd zeker bovengemiddeld was, die gaven mij een goed gevoel.

Echter deed ik 12 auto's zonder problemen, en zag ondetussen vele berichten over vlekken en dergelijke voorbij komen, maar de 13de en 14de was ik ook de klos. Opnieuw polijsten was de enige snelle oplossing en die extra tijd deed pijn in de portemonnee. :p

Binnenkort ga ik de Fusso opnieuw een kans geven en waarschijnlijk de CC36 opnieuw op mijn eigen auto. We zullen wel weer gaan zien. :p