• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

HELP! Koplampen gepolijst, maar toch weer dof!

Justin van den Berg

Detailing addict
21 mrt 2013
104
50
34
Goedemiddag allemaal!

Afgelopen week heb ik een set koplampen van een Passat gepolijst.

Aanvankelijk leek het resultaat super echter tot mijn grote schrik zijn ze nu weer een stuk doffer geworden. Uiteraard niet zo erg als vooraf, maar toch niet zoals ik het bedoeld had.

Ik ben handmatig begonnen met schuren met korrel 1000. Vervolgens machinaal 1500, 2000 en 3000 gebruikt. Vervolgens met de gele pad i.c.m. Veloce op m'n DAP900 V3 de boel gepolijst.

Bescherming is de UV protectie uit het koplamp-pakket van Megs.

Bij nadere inspectie zie ik nog een heel aantal schuurlijnen in het kunststof.

Heeft dit te maken met te weinig schuren of is het polijstwerk niet afdoende geweest?

Ik heb helaas geen foto's.

Wellicht is er iemand die een goede tip heeft of misschien bepaalde materialen kan adviseren.

gr. Justin
 
Zonder foto is het lastig beoordelen
Maar als je lijnen ziet is dat van zwaarder schuren dan de 3000
En passen de lijnen bij een patroon van de machine ??
Ik denk dat er ergens halverwege iets niet goed is gegaan

Schuur elke stap altijd haaks op de vorige
Dan kan je veel beter beoordelen of die laatste stap klaar is
En ontvet na gebruik van een polijstmiddel

Zelf zweer ik bij Mothers PowerPlastic
Het eindeffect daarvan is een heel gladde finish
Wel goed schoonmaken voordat je de bescherming aanbrengt
 
+1 voor Redcat.

Elke volgende stap haaks schuren zodat je duidelijk kunt zien of alle schuurkrassen van de vorige stap weg zijn.
Polijsten ook niet te kort. Misschien een domme opmerking, maar je hebt wel nat geschuurd toch?!?
 
Maaar... Blijkbaar is er wel fijn genoeg geschuurd en gepolijst met een SMAT. Het resultaat zal hoe dan ook verre weg van slecht zijn geweest. Hoe kan de boel dan u alweer dof zin geworden? Mijn eerste gedachte zou zijn; Geen UV-bescherming nadien. Maar dit is wél gedaan.

Zou er misschien een slechte hechting zijn geweest van de LSP en dat deze dof uitslaat?



Greeetz
 
Wat kan zijn is dat de koplamp lek is. Het vocht aan de binnenkant brand dan als het ware in door de lamp. Dan kan je polijsten wat je wilt, maar helder zal die niet worden
 
Het eerste wat in me op komt: wat voor schuurpapier heb je gebruikt? Niet elk waterproof schuurpapier is geschikt voor wetsanden.

En het tweede "probleem" is het handmatig schuren. Met deze methode heb je relatief veel drukpunten waardoor je een niet gelijkmatig schuurpatroon krijgt, en zeker in combinatie met normaal waterproof schuurpapier omdat de korrels niet allemaal even groot zijn.

Onderstaand plaatje dekt de lading wel.

sandpaperdiagram.jpg
 
Wat kan zijn is dat de koplamp lek is. Het vocht aan de binnenkant brand dan als het ware in door de lamp. Dan kan je polijsten wat je wilt, maar helder zal die niet worden
emoji12.png

Ben ik het zeker NIET met jou eens!

Als je nou gewoon effe een paar dagen door blijft polijsten, ga je vanzelf door het kunststof heen en s het vocht zeker wel weg. Probeer maar eens!
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Koplampen opknappen heb ik de laatste keer gedaan met de kleine Rupes schuurschijfjes 1500/2500/3000 op de Mini en het resultaat viel mij toen niet tegen. Ik heb toen ook nog nabewerkt met Monello Polijsmiddelen op reguliere kleine pads. Vervolgens ontvet en een Sealent erop gezet.
 
Wat me vooral verbaasd is dat je als laatste stap Veloce op geel gebruikt, en mijns inziens kan dat ook nog wel eens de oorzaak zijn: veloce is grof polijstmiddel, en het kunststofmateriaal van een koplamp is relatief zacht, waardoor de polijstkorrel waarschijnlijk slecht afbreekt. Gevolg is dat je dan een vrij ruw oppervlak overhoudt, als je dan een UV-protector aanbrengt, alsof het oppervlak perfect strak is. Een ruw oppervlak betekent ook, dat je veel meer protector nodig hebt (je hebt als het ware meer oppervlak door de ruwheid), dus mogelijk ook te weinig protector gebruikt voor de beschermende coating.

Als ik een koplamp aanpak gebruik ik nooit grover polijstmiddel dan mezzo, en dan ook geen hardere pad dan maximaal oranje, en ik eindig óf met PB-prof.polish óf met Finale op wit.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Kwa schuren en polijsten is alles al gezegd dus daar ga ik niks meer aan toe voegen.
Ik heb mijn eigen koplampen ook gedaan, alleen op andere manier beschermt.
Er is speciale folie te koop voor verlichting. In allerlei kleuren maar ook gewoon transparant.Je dient dit wel aan te brengen met een föhn,zoals een wrap folie.Zit er bij mij al 2 jaar op en heb geen negatieve effecten ervan onder vonden.