• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hemel reinigen

GielS

Detailing rookie
12 feb 2020
7
15
Hoi!

Sinds een paar weken mijn nieuwe tweedehands xc60 in bezit!
Super fijne auto en met de juiste aandacht en geduld ondertussen ook als nieuw weten te krijgen. Hij is op zicht brandschoon maar een luchtje blijft.
Ramen, leer en kunststof is grondig gebeurd. Tapijt en bekleding heb ik gereinigd met een apc.
Die stap wil ik herhalen icm een extractor en dan ook de hemel meenemen. Maar voor dat laatste ben ik ook een beetje huiverig....hoe reinig ik dit het best?

Hij is niet super smerig, maar een opfrisbeurt lijkt me geen overbodige luxe. Als laatst wil ik bij droger weer in het voorjaar een ozonbehanding doen. Om zo ook de kanalen goed schoon te krijgen .
Ik heb de auto overgenomen van een veehouder....en dat ruim je toch een beetje.

Tips zijn welkom
Grtz
 
Hey Giels :D

Als alle materialen grondig zijn gereinigd, behalve de hemelbekleding, dan zou je inderdaad denken dat hier nog een geur van af komt. Heb je al eens simpelweg aan alles geroken na het reinigen?

De hemel is inderdaad wat gevoeliger, maar zo kan je het dan ook behandelen. Ikzelf pas nooit veel water/product toe om de boel niet té nat te maken. (Lijm die aangetast kan worden) Maar lichtelijk benevelen met bijv. APC en zachtjes borstelen met een zachte doek of borstel moet kunnen. (Of natuurlijk de doek benevelen)
 
  • Leuk
Reactions: GielS
Hey Quantoxx,

Stom dat ik er zelf nog niet aan gedacht heb om aan onderdelen te ruiken, logisch! Goeie tip!
De hemel ga ik eerst n’s voorzichtig proberen met een apc.
 
Naja, zo stom is dat niet. :p

Toevallig vorige week werd ik gevraagd door ''buren'' verderop uit mijn lange straat om eens naar hun auto te kijken. Zij hadden bij de, ik dacht Karwei o.i.d, een tapijtreiniger gehuurd en de boel gereinigd. Ook de leren stoelen gereinigd met Gliptone-producten, kunststof en rubbers gereinigd, etc etc.

Er zou nog steeds een muffe/rookgeur o.i.d hangen.

Ik dacht in eerste instantie dat het waarschijnlijk uit de ventilatie kwam, maar toen ik deze aanzette, rook ik juist een frisse geur. Er was blijkbaar ook daar goed gereinigd en een nieuwe filter geplaatst.

Omdat de geur van het reinigen en de Gliptone nog redelijk ''vers'' waren, ben ik maar gewoon overal aan gaan ruiken. :D Uiteindelijk had ik de stoelen naar voor-en-achter geschoven en de matten eruit gehaald. Rook aan de onderzijde van de mat en vervolgens op de vloerbekleding. Bingo!

... Die hadden ze niet gereinigd.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en GielS
Ik denk dat het de onderbekleding wel n’s kan zijn gezien de modder op het terrein daar en alle laarzen bij de achterdeur. Gaat goedkomen
 
Ik zou ook dat hemeltje met een doek met verdunde APC voorzichtig proberen af te nemen. Vooral niet te vochtig, want zoals Quantoxx al schreef moet je oppassen voor de lijm.
Ik zou beginnen boven de bestuurdersplaats en alleen daar een cirkel reinigen/afnemen. Daarna diezelfde plek drogen. Daarna vanaf de achterbank of een willekeurige andere plek bekijken of je verschil ziet ten opzichte van de rest van het hemeltje. Dan weet je tenminste of je iets doet.
Stof en andere zooi gaat natuurlijk overal in een auto zitten, dus moet je inderdaad overal reinigen.

Je schrijft dat de auto voorheen van een veehouder was. Let vooral op voor stikstof en fosfaten:innocent::mask:
 
Is de hemelstof stevig en structuur of is het een fluweel zacht stof. Bij het laatste wil je niet wrijven met een doek, dan krijg je pluizen in het stof of deukjes in de schuimlaag.
 
In de hemelbekleding van mijn V70 zaten in beide hoeken aan de achterkant flinke watervlekken t.g.v. lekkage via de scharnieren (bekend probleem bij de V70 p3 modellen). Ook in de hoeken aan de voorkant trouwens, als gevolg van lekkage van een loszittende voorruit (ook al een bekend probleem), maar die waren een stuk minder erg.

078.jpg


079.jpg


Die vlekken heb ik er helemaal uit kunnen krijgen met 10% verdunde oplossing van PB APC&D. Eerst de bekleding vochtig gemaakt d.m.v. vernevelen van gewoon water, daarna die oplossing van APC erop verneveld. Vervolgens met witte MF doeken gewreven, en nogmaals herhaald. Als laatste met droge witten MF-doeken zo goed mogelijk droog gewreven. Na geheel opdrogen waren de vlekken gelukkig geheel verdwenen.

080.jpg


081.jpg
 
Hoi!

Sinds een paar weken mijn nieuwe tweedehands xc60 in bezit!
Super fijne auto en met de juiste aandacht en geduld ondertussen ook als nieuw weten te krijgen. Hij is op zicht brandschoon maar een luchtje blijft.
Ramen, leer en kunststof is grondig gebeurd. Tapijt en bekleding heb ik gereinigd met een apc.
Die stap wil ik herhalen icm een extractor en dan ook de hemel meenemen. Maar voor dat laatste ben ik ook een beetje huiverig....hoe reinig ik dit het best?

Hij is niet super smerig, maar een opfrisbeurt lijkt me geen overbodige luxe. Als laatst wil ik bij droger weer in het voorjaar een ozonbehanding doen. Om zo ook de kanalen goed schoon te krijgen .
Ik heb de auto overgenomen van een veehouder....en dat ruim je toch een beetje.

Tips zijn welkom
Grtz
Is je interieurfilter al eens vervangen dat kan ook nare luchtjes schelen
 
Dank voor de tips!
Ja, filters zijn vervangen, airco heeft een servicebeurt gehad en ondertussen ook alle bekleding met een extractor gehad. De hemel voorzichtig met een doek gehad en dat lijkt ook te schelen. Meer durf ik niet te doen.
Al met al stuk schoner en frisser. We zijn er bijna!