• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Herstellen van achterlicht

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.825
158
Peer
Op het werk een Opel movano gehad met een kras op het achterlicht.

Ik dacht, laat mij dit even delen met het forum. Hopelijk komt het nog van pas bij anderen.

Hieronder de stappen die ik heb genomen:

1. Achterlicht demonteren (niet perse een noodzaak maar het werkt wel makkelijker, voorzichtig dat je niet nog schade erbij maakt!)
2. Achterlicht grondig reinigen, schade inspecteren, hoe diep is de kras? Uitsluiten dat het niet OP het achterlicht zit, je kan dit proberen door bv. Voorzichtig met een doekje met thinner erover te gaan mocht je twijfelen.
3. Ik ben gestart met P1500 (droog), ik zelf heb dit machinaal gedaan, dit heeft zowel voor als nadelen.
Voordelen zijn dat het sneller gaat en je schuurkrassen egaler/gelijker zijn, nadeel is dat je teveel warmte genereert en het plastic doet vervormen. (handmatig zou ik overigens net dezelfde stappen ondernemen)
4. Schuurvlak controleren, is de kras helemaal weg of dien ik een stapje grover te gaan? In mijn geval was dit ruw genoeg om de kras te verwijderen.
5. Vervolgens met P2000 erover gegaan, opnieuw bovenstaande stappen, controleren als voorgaande krassen verwijderd zijn,...
6. P3000 en opnieuw voorgaande stappen herhalen.
7. Polijsten met compound en compound pad, in mijn geval heb ik gekozen voor Rupes blauw met de blauwe bijhorende pad, op een Rotary.
8. Residu afnemen en controleren, zijn de schuurkrasjes eruit of niet?
9. Gele polish samen met gele pad en opnieuw voorgaande controle.

Ik hoop dat dit anderen kan helpen mochten zij met een beschadigd achterlicht zitten.
Houdt er rekening mee dat dit niet in iedere situatie zal lukken, dit hangt af van meerdere variabelen uiteraard.
 

Bijlagen

  • IMG_20210406_092849.jpg
    IMG_20210406_092849.jpg
    195 KB · Weergaven: 283
  • IMG_20210406_092853.jpg
    IMG_20210406_092853.jpg
    165,9 KB · Weergaven: 226
  • IMG_20210406_093052.jpg
    IMG_20210406_093052.jpg
    197,1 KB · Weergaven: 244
  • IMG_20210406_093253.jpg
    IMG_20210406_093253.jpg
    374,9 KB · Weergaven: 224
  • IMG_20210406_093402.jpg
    IMG_20210406_093402.jpg
    252,1 KB · Weergaven: 216
  • IMG_20210406_093439.jpg
    IMG_20210406_093439.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 228
  • IMG_20210406_093528.jpg
    IMG_20210406_093528.jpg
    194,1 KB · Weergaven: 229
  • IMG_20210406_100331.jpg
    IMG_20210406_100331.jpg
    195,7 KB · Weergaven: 211
  • IMG_20210406_100540.jpg
    IMG_20210406_100540.jpg
    146 KB · Weergaven: 244
  • IMG_20210406_100537.jpg
    IMG_20210406_100537.jpg
    160,2 KB · Weergaven: 240
Laatst bewerkt:
Dat controleren met thinner; hoe moet ik mij dat voorstellen?

Ziet er keurig uit en goed dat er wat ruimte is gekomen voor meer producten. Nu nog een excentrische machine voor echt fijn afwerken; toch?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@RoCo , een doekje lichtjes dopen in de thinner, niet dat deze helemaal doorweekt is, best met een 2de doekje erbij om de thinner residu snel af te nemen.
 
Wat betreft een DA, die ligt hier ook, maar is een ouder type van Krauss met bediening aan de onderzijde, vind ik persoonlijk niet leuk werken. Ik probeer echt met een Rotary een zo goed mogelijk werkstuk achter te laten, vind dat het prettigste werken eerlijk gezegd.
 
@Quantoxx dat kan uiteraard ook, geldt ook voor koplampen, maar dan ben je al iets meer gevorderd bezig, denk dat 90% op het forum daar (nog) geen ervaring mee heeft.
 
@RoCo , inderdaad, als het materiaal bovenop het licht ligt, dan is de kans groot dat je dit met thinner verwijderd krijgt maar je moet voorzichtig zijn met thinner, als het er te bruut of te lang op ligt dan begint de thinner te vreten aan het plastic.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dat heb je heel goed beschreven en met mooie foto's erbij, een zeer duidelijk een erg handige handleiding TOP.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Er is een behoorlijk verschil tussen de ene en de andere kunststof en de toepassing
Met schuren haal je de buitenste laag weg, daarmee de bescherming en ook de dichtste laag
De kans is groot dat de laag eronder open poriën heeft of zelf poreus is
Dan heb je voor lang behoud van het resultaat toch echt bescherming nodig
Zeker als je er met Thinner aan gaat poetsen. Het zichtbaar effect van zo'n middel kan lang op zich laten wachten.

Als er iets op ligt, begin met klei, eventueel een vlakgom
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Heel interessant!
Ga dit zeker volgen.
De rede is: heb zelf ook een kras in mijn achterlicht. (Ook op het koetswerk)
Zou dit met de toekomst ook weleens willen proberen te doen.
Wie weet komen er meer reacties op dit draadje.
p.s. @AndyVR bedankt voor uw uitleg,ziet er perfect uit.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Quantoxx een koplamp verschilt net een beetje, een achterlicht heeft niet zo'n uv werende film zoals een koplamp heeft, vaak zijn koplampen ook van iets anders materiaal als een achterlicht, koplamp zal bv. Niet snel vervormen door warmte.