• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heuj!

17thEngineer

Detailing addict
26 apr 2010
171
62
Aangezien ik al een paar keer heb gereageerd en dit waarschijnlijk nog wel vaker ga doen, leek het me netjes om me even voor te stellen!

Mijn vorige (en eerste) autootje was een Corsa C die wekelijks 600km woonwerk voor z'n kiezen kreeg, met minimaal nog 200km extra in het weekend. Mijn idee van de auto netjes houden bestond toen nog uit de auto zo nu en dan door de wasstraat gooien. Toen ik dichter bij huis ging werken, kwam tegelijkertijd ook het einde van de levensduur van de Corsa in zicht. Daarop heb ik besloten dat het tijd was om wat leuks te gaan rijden, dus ben ik sinds februari de trotse eigenaar van een Pearl Black 1.2 TSI Volkswagen Polo Highline!

GlimPoloB.webp


Uiteraard was een wasstraat ineens geen optie meer, dus begon het heel onschuldig met een setje wasspullen en wat Quick Detailer... Toen de klei, polish, glaze en wax erbij... En nu is ook de DAP al in bestelling! :schaam Ik was altijd al een neat-freak, dus ergens was ik er al bang voor dat dit verslavend zou werken. Naast het netjes houden van m'n eigen wagen, heb ik er namelijk ook al een hobby projectje bij.

Verders ben ik laborant op het research lab van het bedrijf wat de grondstoffen produceert voor o.a. de lak van BMW, Mercedes en een groot deel van de Volkswagen AG. Ik vrees dus dat ik mede-verantwoordelijk ben voor die knetterharde Duitse lakken, sorry! :lol

Anyway, ik hoop nog veel van jullie te kunnen leren en hopelijk tzt zelf ook een bijdrage te kunnen leveren!
 
Welkom. Netjes dat je je alsnog even voorstelt.

Wellicht kunnen we jou eens wat vragen over wat nou die Duitse lakken zo hard maakt...
Of zit je daar te ver van het uiteindelijke product af (de lak dus)?
 
indd welkom nog!

knetterharde lak.. tsjah, is niet altijd een pretje, maar zitten ook voordelen aan.

welkom nog iig
 
Je hebt de juiste kleur gekozen om te detailen maar deze is niet aan mij besteed.
Mooi zwart vraagt gewoon te veel werk.
En daar ik te kieskeurig ben op mijn werk is zwart voor mij een never ending story:no
Mooi op een ander:ja
 
Soepergrover zei:
Wellicht kunnen we jou eens wat vragen over wat nou die Duitse lakken zo hard maakt...
Of zit je daar te ver van het uiteindelijke product af (de lak dus)?

Wat er precies bij de productie van de lak gebeurd weet ik helaas niet, maar het is wel zo dat onze grondstoffen de kans op een hardere lak vergroten. Even heel kort door de bocht:

Alle materie bestaat uit moleculen. De interactie tussen deze moleculen en de onderlinge afstand is bepalend voor de fase waarin de stof zich bevind (gas, liquid, solid). Als er heel weinig interactie is, hebben de moleculen veel ruimte om te bewegen en krijg je een gas. Als daarentegen alles dicht op elkaar zit krijg je juist een vaste stof. Wil je dus een knetterharde VAG lak maken dan is het dus de bedoeling om de moleculen zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen en ze zo min mogelijk bewegingsruimte te geven.

Om dat te bereiken zijn onze grondstoffen zo ontwikkeld dat alle moleculen als puzzelstukjes op hun plaats vallen om zo min mogelijk "loze ruimte" te krijgen. Om vervolgens te voorkomen dat de moleculen alsnog gaan verschuiven maken we gebruik van "sterische hindering", het ene molecuul zet het andere als het ware op slot. Door dit te combineren met een hele hoge zuiverheid voorkomen we dat slecht passende moleculen zwakke plekken kunnen veroorzaken.

Natuurlijk volgen onze concurrenten dezelfde basisprincipes, maar door onze productieprocessen en moleculen juridisch vast te laten leggen zijn wij ze kwalitatief een stap voor.

De eigenschappen van het eindproduct worden uiteraard nog altijd bepaald door de lakproducent, maar onze grondstoffen maken in ieder geval een hoop mogelijk! 8d

Focusio zei:
Mooi zwart vraagt gewoon te veel werk.

Dat dan weer wel. :-/ Misschien maar eens wat SSF in het ruitensproeier reservoir doen, foaming on the go! Komen die koplampsproeiers ook mooi van pas!
 
17thEngineer zei:
Wat er precies bij de productie van de lak gebeurd weet ik helaas niet, maar het is wel zo dat onze grondstoffen de kans op een hardere lak vergroten. Even heel kort door de bocht:

Alle materie bestaat uit moleculen. De interactie tussen deze moleculen en de onderlinge afstand is bepalend voor de fase waarin de stof zich bevind (gas, liquid, solid). Als er heel weinig interactie is, hebben de moleculen veel ruimte om te bewegen en krijg je een gas. Als daarentegen alles dicht op elkaar zit krijg je juist een vaste stof. Wil je dus een knetterharde VAG lak maken dan is het dus de bedoeling om de moleculen zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen en ze zo min mogelijk bewegingsruimte te geven.

Om dat te bereiken zijn onze grondstoffen zo ontwikkeld dat alle moleculen als puzzelstukjes op hun plaats vallen om zo min mogelijk "loze ruimte" te krijgen. Om vervolgens te voorkomen dat de moleculen alsnog gaan verschuiven maken we gebruik van "sterische hindering", het ene molecuul zet het andere als het ware op slot. Door dit te combineren met een hele hoge zuiverheid voorkomen we dat slecht passende moleculen zwakke plekken kunnen veroorzaken.

Natuurlijk volgen onze concurrenten dezelfde basisprincipes, maar door onze productieprocessen en moleculen juridisch vast te laten leggen zijn wij ze kwalitatief een stap voor.

De eigenschappen van het eindproduct worden uiteraard nog altijd bepaald door de lakproducent, maar onze grondstoffen maken in ieder geval een hoop mogelijk! 8d



Dat dan weer wel. :-/ Misschien maar eens wat SSF in het ruitensproeier reservoir doen, foaming on the go! Komen die koplampsproeiers ook mooi van pas!


Weet jij hoe het komt dat je in de "keiharde lakken" dikwijls gemakkelijker een kras kan maken? Ik zou juist het tegendeel verwacht hebben?
 
Welkom .... ? ( ik stak m'n hand al uit en roep volmondig: "hoi welkom, ik ben Marcus ) :-"

Denk zo maar dat er wel wat meer lakvragen die kant op zullen gaan komen:lol
 
Welkom!! Ik heb zelf een zwarte polo bluemotion in bestelling staan. Bij de bestelling getwijfeld tussen wit en zwart. Na het zien van de foto van jouw auto helemaal overtuigd dat zwart de goede keuze is geweest!

Ben benieuwd naar je poetservaringen :-)^