• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Highspots oplossingen gezocht

bmw03z4

Detailing rookie
16 mrt 2026
4
15
Goedendag iedereen,

Op voorbaat mijn excuses voor mijn slechte kennis van mooi schrijven in het algemeen. Maar ga mijn best doen.

Heb een project/fun-weekend auto namelijk een Sterling grey metallic bmw z4 uit 2003.
Wou hem is terug helemaal opfrissen na 13 jaar bezit.

Grondig gecleaned(interieur en exterieur),
steenslag bijgewerkt,
gepolished,
(kap)geverfd en behandeld
trim behandeld en gecoat met gyeon evo one.

Zonder noemenswaardige ervaring, buiten een golf mk3, 20 jaar terug n.b.. (en de wekelijkse handwash-/box)

Met heel veel hulp van carclean video's.
Incl. ondersteuning van dit ruim gevulde en informatieve forum voor experts en diy'ers. (Veel lees plezier).

Ze is gezien de leeftijd en km-stand aanzienlijk verbeterd.

Nu komt het..
Toch in mijn ogen voor 85% waar 90% mogelijk was/is
Heb het in een medium goed verlichte garage gedaan met (dacht ik, goede) led zaklampen met veel licht opbrengst en met smalle en brede lichtbundel..

Heb nu na 3 weken, ze uit de stalling gehaald en opgemerkt dat ik, veronderstelling, een highspot of iets gelijkaardigs op mijn motorkap (rondom mijn ruitensproeier) heb.

Zit nu met mij handen in de haren..
Moet ik nu heel mijn motorkap volledig terug polijsten en coaten of kan ik ruim rondom afplakken, met de hand polijsten en terug coaten? En hopen/bidden?

Mvg,

Bmw03z4

Ps. Heb de monello dap* evo set

Bijlagen

• IMG_20260316_140422495_AE.webp
    IMG_20260316_140422495_AE.webp
    37,4 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Je kan proberen om er op die plaats een laagje verse coating op te zetten en vervolgens levelen.
De nieuwe coating zal de highspot terug week maken en zo kan je die alsnog wegpoetsen met je microfiber doek.
Anders wordt het terug polijsten.

• Leuk
Reacties: RoCo
Dat is inderdaad een typische (plek voor een) highspot. Na 3 weken is de enige manier om het op te lossen opnieuw polijsten en coaten van het hele paneel. Tip voor de volgende keer: voor polijsten heb je hard licht nodig, voor coaten juist diffuus licht. Ik gebruik een Viltrox led paneeltje, heeft me al menig maal gered. Alternatief is de auto even in het daglicht te zetten zodra je klaar bent. Dan kan zoals Matsu aangeeft een high spot nog opgelost worden door er op die plaats een nieuw laagje op te zetten, maar nu is het daar te laat voor.

Bedankt voor jullie reacties,
weet wat me nu te doen staat...

Zijn er nog tips voor een verse coating te polijsten?
Of is het gewoon een zachtere blanke "lak"

Mvg

*Viltrox led paneeltje eentje van ongeveer 50€ voldoende, of duurder model?

Laatst bewerkt:
Inderdaad vergelijkbaar met zachtere blanke lak dus. Ik heb de L116T, op Ali nog wat goedkoper. Moet nog wel een losse accu bij

Recent heb ik zoiets bij een kennis weggehaald door een beetje Poorboys Prof Polish op een doekje te doen en het plekje met de vinger te polijsten.

Dit was Gyeon Mohs EVO van 2 weken oud, daarna geen high spot meer te zien.
Bij de volgende wasbeurten was er nauwelijks verschil te zien qua beading/sheeting.

Nogmaals dank voor de reacties

Heb me nu een ledpaneeltje, monello lace en nieuwe applicator besteld.
Had ik GeBas zijn reactie eerder gelezen ook zijn voorgestelde producten.
(staan nu als favoriet op CCshop)

Ga nu auto wassen/spoelen met bilt hamber touchless en afdrogen/blazen.
En eerst kijken wat ik kan behalen met zo weinig mogelijk.
Dagje laten curen en dan beslissen of het goed is of toch maar best paneel opnieuw doe.

Is mijn eerste coating, maar "zeker" niet mijn laatste.

• Leuk
Reacties: Brad