• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hobbyauto bijhouden

kelvin1990

Detailing chief
6 jun 2011
275
85
Fanatiekelingen,

Ik heb een auto waar ik maximaal 6k per jaar mee rijd. De vorige eigenaar heeft hem qua lak en onderhoud maniacaal onderhouden.

Ik was hem standaard met prewash/foam, 2 emmers+ gridguards en 2 washmitten.

Echter houd je kleine swirls toch niet tegen, nu heb ik monello finale nog staan, zou dat voldoen voor de kleine swirls of kan ik beter AF all in one pakken? Even een rondje op de dap, een glazen en wax met de hand verwerken en klaar?

De auto staat binnen dus het vuil is vooral stof en opgewaaid zand etc..

Thanks!
 
Ik neem aan dat je al wel een polijstmachine hebt?? Of ga je dit met de hand doen?? Je kan het in ieder geval proberen met de finale. Het is geen grove compound dus dat kan veilig. Glaze heb je imo niet nodig als je goed gepolijst hebt, maar dat is een persoonlijke voorkeur :)
 
Ja ik heb een dap900 en ook al wat auto's gedaan. Het is een 'Ferrarirode' kleur dus misschien zet een glaze net een beetje die diepe glans onder de wax

De wax wil ik sowieso met de hand opbrengen maar de swirls zullen de komende maanden minimaal zijn dat ik zelfs een handapplicator overweeg voor het polijsten..
 
Oh de auto heeft al weinig swirls...tja dan moet je doen wat je zelf het fijnste vindt, al zou ik wel net finale polijsten ivm mogelijke fillers in de one step polish. Kwa wax kun je kijken naar de Dodo Juice Orange Crush, al verschillende keren gelezen hier op het forum dat deze het erg goed doet op rode/oranje lakken. Is een panel pot van welke genoeg is voor zeker 1 auto. Wat voor een auto hebben we het over??
 
Ik heb nog een purple haze van dodo Juice en een collinite 845 staan, dus dat komt zeker goed;) het gaat om een 2006 ford focus st met 65 nap op de teller, volledig aangepast. Het is vooral bijhouden en iets verbeteren qua lak, amper corrigeren;)
 
Wik je maskeren, dan gebruik je de All-in-One. :) Wil je de lak in topstaat brengen zónder verhullen/vullende producten, wat dus permanent meer resultaat oplevert, dan moet je polijsten. ;)

Of een finishing-combi zoals Finale - Monello Witte Pad genoeg is, dat ligt aan de hardheid van je lak.

Na goed polijsten zal een glaze, in mijn ervaring, weinig voor je doen. Als het wat doet, is je polijstwerk niet optimaal en/of je lak wordt alleen lekker glad. :p De oliën is een wax, zoals de genoemde Orange Crush of andere olierijke waxen, zullen bij goed polijstwerk de kers op de taart zijn. Dit zal echter niet een wereld van verschil zijn. ;) Vóór de wax de lak vokschijten met glaze-oliën zal in mijn opinie dan de wax-oliën teniet doen.


In het kort; De boel snel en makkelijk opfrissen met een All-in-One/Glaze en aftoppen met een wax. Of netjes polijsten tot hoogglans en aftoppen met een geinige wax. :p
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Het zal vooral van de tijd afhangen die ik heb.. als ik er echt 1,5 dag vooruit kan trekken kan ik zeggen ik polijst hem netjes en zet daarna een 845 erop. Denk dat ik tzt toch maar voor en rondje finale ga.. en dan aftappen met de purple haze oid..
 
Het hoeft niet allemaal in een keer.
Ik doe hier tussendoor ook geregeld een paneeltje polijsten. In een paar maanden tijd heb ik dan de auto weer netjes.
De zome- e/o winterprep trek ik een lange dag of anderhalve dag voor uit.
 
Als je een dap hebt, wat is dan het nut om met een hand aplicator te willen polijsten?

Als het je om "zo min mogelijk lak wegslijpen" te doen is zal dat met je finale op de de dap alles meevallen.

Als je de keuze hebt tussen hand en machine is machine de enige goede keus in dit geval.
Effectiever, minder arbeidsintensief, betere finish?
 
Heb je een punt dimitri, alleen de vleugel en andere lastige hoek van bijvoorbeeld de luchthappers kom je niet bij met de dap..
 
Absoluut, waar je met kleinere backing plaat plus pad niet bij komt wel handmatig pakken

Mijn eigen ervaring met al eerder gepolijste lak wat vervolgens met de 2 emmer methode is gewassen ;

Zeer eenvoudig te herstellen (over het algemeen), swirls verdwijnen vaak zeer gauw.

Succes.