• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe Alcantara en suède nieuw leven inblazen?

spoonbe

Detailing chief
1 mei 2016
233
100
Ik zou graag mijn Alcantara van mijn recent aangekochte auto terug nieuw leven inblazen. Blauw terug mooi blauw maken en de vlekken er uithalen.

Heb al gelezen dat je best geen extractor gebruikt vanwege de delicate stof.
Ik lees en zie veel van gewoon lauw water met een doekje en voorzichtig deppen.
Of een heel lichte Apc met een borstel inwerken?

Maar wat zou nu het beste zijn om die blauwe kleur terug mooi blauw te krijgen.

9378e2861b7eedef3ebbd33cfa9868b7.jpg
85bdd617e8720ea7fa9f6c1d6e1182a7.jpg
 
Aangezien het geen commerciële link is, kijk eens op: http://www.perida.nl/InfoAlcantara.pdf
Daar staat voor elke vlek de theoretische oplossing.
De kleur volledig terugkrijgen gaat niet meer lukken, maar je kunt het wel een stuk verbeteren. Ik heb eetkamerstoelen van dat spul gehad en ik weet nog dat we ze regelmatig wisselden om verkleuring tgv UV-licht te voorkomen.
 
Als ik Larry soms bezig zie... Larry vindt ook suede hetzelfde als alcantara...

Van naad tot naad APC met warm water inspuiten 1:10 of 1:20 zelfs zou als start meer dan zat moeten zijn. Laat dat 5 a 10 minuten staan.

Weer erg voorzichtig met borstelen, je kunt er draden mee trekken en het alcantara permanent mee beschadigen.

Je kunt een microvezeldoek proberen met gesloten lus om het vuil af te nemen, bijvoorbeeld de Monello Senza Bordi.

Beweeg dan altijd in 1 richting en dus niet heen en weer. Beweeg langzaam en houd de structuur van je vezel in de gaten. Gebruik maar lichte druk.

Je kunt ook beginnen met het opdeppen van je APC mengels en zit zonnodig een paar keer herhalen.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: morphf
Ok, ik heb mij dus vergist ik dacht dat het hard geworden Alcantara was. Maar volgens Mazda zou het suède moeten zijn. Zou het mogelijk zijn om die plekken nog uit suède te krijgen?

Ik heb met een Apc 1/10 ingespoten en met een lang harige microvezel in gewreven. De stoel is best Wel een beetje properder geworden. Maar denk niet dat die vlekken er ooit nog uitgaan.

Links na/ recht ervoor.
9a12a91a8a8762c390ae27ce65520e22.jpg
 
Colourlock heeft een cleaner voor suéde in het assortiment. Wel eens gebruikt op schoenen waar pekel opzat. Werden als nieuw. Op de site staat ook een instructie filmpje.
 
  • Leuk
Reactions: spoonbe
Heb het filmpje eens bekeken. Dit ziet er naar uit dat het mijn stoelen zou kunnen redden zonder dat ik ze meteen hoef te laten herbeklede
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Alcantara is geen suède of nubuck, maar het is een microvezel die je zeker naar de knoppen kunt helpen, zeker met padjes voor suede of nubuck.
De producent van Alcantara heeft op de website oplossingen staan voor alle soorten vlekken, er staan ook links naar producten die zij adviseren om hardnekkige vlekken te verwijderen..