• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe deze vlek (smeer/olie/beits?)weg te krijgen?

ocdwil

Detailing rookie
28 jul 2018
5
15
Beste allemaal, mijn eerste post. Ik lees t forum al veel langer en heb hier veel wijsheid gehaald om onze vorige auto heel netjes te krijgen maar met dit probleem weet ik t echt niet. We hebben een pruis 2 gekocht met alle toeters en bellen, leren bekleding etc. Ik wil 'm er weer in hele nette staat krijgen want de vorige eigenaar is er niet echt heel voorzichtig geweest. Ik heb niks geprobeerd met de vlekken op de foto omdat ik de dingen niet erger wil maken.Ik weet dus niet of het iets van een vet of olie is of een beits (er zitten ook wat krassen op het plastic van dashboard dus vandaar dat ik denk aan beits....door vervoer lange stukken hout bijvoorbeeld).
Maar omdat het ook op het kunstof van de gordel zit en dan uitgesmeerd verwacht ik dat het toch iets van een smeervet/olie is.

Hoe pak ik dit aan?

20180728_172051.jpg
20180728_172055.jpg
 
Zulke vlekken heb ik zelf nog nooit uit bekleding gehaald maar ze zien er idd vettig uit. Ik zou starten om dat harde plastic gordelding schoon te maken want die is het minst kwetsbaar. Op dat plastic kun je uitvinden of bv Nanolex interieur cleaner of verdunde APC werkt.
Wat heb je in huis aan reinigende middelen?
 
beste ! ik zou deze vlekken namelijk met remreiniger kuisen...neem namelijk een kwastje en spray de remreiniger in de haren van het kwastje en begin rustig aan met schrobben en eventueel wat harder te wrijven that will do it ! ;)
 
Ik zou niet meteen remmenreiniger gebruiken. Kunststof slaat er soms wit van uit. Op textiel weet ik het niet, maar ik weet ook niet of de lijmlaag eronder er tegen kan.
 
Kijk even of je een zelfde stukje / soort kunststof kunt vinden, ergens uit het zicht
Probeer daar iets op tegen teer zodat je weet of het kunststof er tegen kan
En ga dan pas de echte plek behandelen

Voor de textiel, vochtig maken met product op een wattenstokje
En behoorlijk wat keukenpapier bij de hand om af te nemen
 
Vet of olie of beits .... Probeer eens een beetje wd 40 op een doek op het harde plastic als het 1 van deze producten was moet het hiermee een beetje oplossen.
 
Zulke vlekken heb ik zelf nog nooit uit bekleding gehaald maar ze zien er idd vettig uit. Ik zou starten om dat harde plastic gordelding schoon te maken want die is het minst kwetsbaar. Op dat plastic kun je uitvinden of bv Nanolex interieur cleaner of verdunde APC werkt.
Wat heb je in huis aan reinigende middelen?

Allen dank voor de tips.

Ik heb hier autoglym interior shampoo, een sponsje van t zelfde merk en nog wat spul van HG. Laatste heb ik nooit gebruikt. Ergens bij m'n vader zou nog een fles apc moeten zwerven maar die kon ik niet vinden.

Het plastic heb ik met wd40 geprobeerd en daar ging inderdaad wat van af zoals megaman aangaf.
Omdat ik me niet voor kan stellen dat beits zo'n patroon kan geven en zelfs in de gordel trekken heb ik het er op gehouden dat het toch een smeer of olieachtig iets is.
Daarom wasbenzine, wattestaafjes en keukenrol. Wattenstaaf in wasbeznine, plekken aantippen, keukenrol er recht op deppen en niet wrijven om droog te maken.
En herhaal 1000x.

Meer kan ik met wasbezine denk ik niet bereiken. Wat denken jullie...schoon genoeg om met een cleaner aan de gang te gaan?
20180729_172322.jpg


20180729_172349.jpg
 
Volgems mij moet je wel uitkijken dat die delen bekleding niet te lang “nat” blijven. Heb jij een extractor?
Mocht dat zo zijn zou ik het hele deel aanpakken ipv locaal de vlek.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zie dat je nu met wasbenzine bent begonnen, ik zou eerst met alcohol of terpentine beginnen, maar de eerste stap is in elk geval gezet. Als je de bekleding/gordel nog niet met wasbenzine hebt geprobeerd, zou ik dat eerst met alcohol proberen: je hebt kans dat bijvoorbeeld de bekleding deels is verlijmd, en dat je met wasbenzine de lijm oplost, met alcohol is die kans kleiner.
 
Mmmm...ik heb terpentine in de handen gehad maar dacht vanwege het vettige dat wasbenzine beter zou zijn, fout dus.
Gelukkig wel heel voorzichtig en zuinig met wasbenzine geweest. Alleen met wattestaaf op de vlek en gelijk met keukenrol heel droogdeppen...stukje keukenrol er op drukken en dan met de vinger hard over het stukje keukenrol wrijven....waarbij de keukenrol op zn plek blijft dus niet uitsmeert maar je wel genoeg druk hebt om alle wasbenzine weer op te nemen.
Dag later en alles lijkt nog goed vast te zitten. Het is een heel stuk beter zoals de foto's laten zien maar gezien jullie opmerkingen over nat maken en loslaten bekleding durf ik niet verder tot ik zeker weet dat wat ik doe ook correct is.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
toch zou ik eens met remreiniger proberen. heb dit laatst in mijn mercedes sprinter gebruikt (teer,olie,asfalt) en alles was weg. alsook op de gordels gebruikt ;) wel niet direct op de gordels spuiten maar zoals ik al aangaf met kwastje of idd een wattenstaafje ;) remreiniger vervliegt dus dat geeft geen problemen. juist effen de auto laten openstaan ivm de dampen. heb Kent brake parts cleaner 2 gebruikt
 
@Milan pintelon Heb je ook enig idee of remmenreiniger niet de vezels van de gordel aantast (zodat als je de gordels een keer nodig hebt, niet de gordelspanners de gordels aan stukken trekken)? Ik weet het in elk geval niet, en durf het daarom ook niet te adviseren.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
daar heb ik geen gedacht van :p bij mij was het in ieder geval weg in kent brake parts cleaner 2 zit geen tetrachloorstoffen . met andere worden bevat geen chloor ;)
mag ik de site van Kent citeren ?
 
Denk het wel het is informatief over bestandsdelen van een product.
Heb de data sheet ff bekeken van kent
Kent brake parts cleaner bevat dus Xyleen.
Even opgezocht wat dat was Xyleen.
quote "Xyleen wordt voornamelijk toegepast als oplosmiddel van organische stoffen (harsen en vetten)"
Dit klinkt super zou je denken tot je ff verder leest.
Quote "xyleen word ook gebruikt als een oplosmiddel voor stoffen als lak en rubber "
Mmmmm dat is ook niet best.

Ik heb er geen ervaring mee maar "Mijn" mening rem reiniger lekker voor de remmen houden.
 
Ik heb het ook even nagezocht: Xyleen staat ook bekend als Di-methylbenzeen. Nu is het bij mijn weten ook zo dat ongeveer iedere koolwaterstof met benzeen-ringen ook kankerverwekkend is, hoewel ik dat niet direct terug zie in de gegevens, maar genoeg andere zaken om zeer voorzichtig om te gaan met dergelijke middelen.
 
Remmenreiniger begin ik niet aan in het interieur. De riem is met wasbenzine schoon genoeg geworden, die durf ik uit veiligheidsoverweging niet te lijf te gaan met een ander goedje als remmenreiniger. Daarnaast is remmmenreiniger zoals anderen als schreven heul heul onaangenaam spul voor de gezondheid en gaat het ook bij mij alleen op de remmen..
Dus de restantvlekken zitter er nog...