• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe een diepe glans krijgen?

Golfgtivandijk

Detailing trainee
18 apr 2017
17
25
25
Hoi hoi,

Ik heb mezelf laatst voorgesteld op dit forum.
Ik wil een mooie diepe glans in mijn auto lak (LC7V) uit een auto van 1999. Hoe kan ik dit het beste doen? Eerst polijsten natuurlijk maar welk polijst middel raden jullie aan? ( een betaalbare rond de €15-30). En welke wax laag moet ik er over doen? (€20-50) ik hoorde goede dingen over turtle wax. En is wax het beste in vaste of vloeibare vorm? Ook hoorde ik iets over dat beter werkt dan wax iets wat langer houd. Geen idee hoe dat heet.
 
Hey hallo! :)

Ik merk op dat je nog weinig weet over detailing. Da's niet erg, dan valt er veel te leren. ;)

Via de zoekfunctie en de subforums kan je stappenplannen en uitleg vinden over alle producten en materialen. Kijk hier even rond. Daar ben je wel even mee bezig, haha!

Jouw vraag is momenteel zó open, alsof je op een kookforum aangeeft dat je ooit wel eens gehoord hebt dat je een ei kan koken of bakken en dan vraagt hoe je een 5-sterren 8-gangen menu het beste kan bereiden. :)


Succes met verdiepen en als je daarna nog vragen hebt, stek ze gerust.



Greeetz
 
Kan het alleen maar beamen met de bovengenoemde reactie van @Quantoxx ,
Zoals altijd gezegd wordt glans zit niet in een potje wax het helpt wel een beetje maar 80 tot 90%
Bereik je een mooie glans met goed polijst werk;), en een goede voorbereiding.
Daar is genoeg over te lezen vezels suc6 met het doorspitten van alle detail stof en kon je er dan nog steeds niet uit zijn wij er natuurlijk om je daarin verder te helpen.
Grtzzzzz Rémon
 
@Golfgtivandijk Polijst je handmatig of machinaal? Je kunt bijvoorbeeld de Monello of Scholl lijn pakken. Zelf ben ik ook erg tevreden over Sonax Ex 04-06 en Cutmax.

Qua wax zijn er veel mogelijkheden, je kunt eens kijken naar bijvoorbeeld Collinite 845 of 476s. Een vaste wax is niet per se beter of slechter dan een vloeibare (als ik het fout heb, corrigeert iemand me maar ;) ). De manier van aanbrengen is wel anders, ik vind het vaste wax zelf makkelijker om te vewerken.

Iets dat langer houdt dan een wax, zou een sealant kunnen zijn of een coating van bijvoorbeeld Gyeon. Maar er zijn ook waxen met goede standtijden.

Maar zoals @Rémon ook al zegt vormt het polijsten de belangrijkste stap naar een mooie lak.

Grts. Dieter
 
@Dieter - Ik denk dat VanDijk eerst aan de bak moet om eens flink in de stof te verdiepen. :p Als ik nog weinig zou weten over detailing en ik zou jouw bericht lezen, dan snap ik echt geen kont van wat je zegt. :D

@Golfgtivandijk - Als je de onderstaande stappenplannen leest, dan weet je waarschijnlijk al 10x meer. Vervolgens snap je dan wat elke stap nou eigenlijk inhoud en wat het product zou moeten doen. Vervolgens kan je gaan verdiepen in het aanbod van producten voor de betreffende stap.

Volledig Exterieur-stappenplan * Handmatig *
...of...
Volledig Exterieur-stappenplan * Machinaal *



Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Stender en Dieter
Jeetje ik zie door de bomen het bos niet meer heb rondgekeken en zie dingen waar ik nog niet van gehoord heb hahaha. Werken jullie in de Bugatti fabriek?! Maar goed ook erg leerzaam. Wat producten nagetrokken en de meeste waren erg te duur voor mij. 200 voor zo'n machine soms iets van 80,- voor een wax. Ik wil me auto gewoon 2 a 3x per jaar goed laten glimmen. Ten 1e de machine zelf. Ik kan toch gewoon eentje van 30,- pakken?? En ik ben nog steeds niet uit welke wax en polijst middelen. Jullie hebben het allemaal over producten van gemiddeld 60-180 euro. Wil gewoon eentje die goed is en tussen de 20-30eu is. Is deze methode juist? (en ja het is minder precies als het eigenlijk zou moeten)

Stap1: Touchless was
Stap 2: Met de hand en de 2 emmer methode
*stap*: Moet ik de auto laten drogen voor kleien of niet?
Stap 3: Klei (met water zeep het oppervlak constant smooth houden)
*Stap*: Moet de auto droog zijn voor polijsten?
Stap 4: Polijsten met een machine van 30,-
Stap 5: Wegvegen
Stap 6: Waxen met machine van 30,-
Stap 7: Wegvegen klaar.
 
Ten eerste: Alles kan, niks moet. Dus als jij een polijstmachine van 30 euro wilt gebruiken (waar vindt je die überhaupt?), dan moet je dat gewoon doen.

Aan de andere kant moet je dan ook geen wonderen verwachten. Als je die 'diepe glans' wilt, dan heb je gewoon een degelijke machine en goede producten nodig en zal je de nodige uren erin moeten steken. Gaat het om een Golf? Dan zou ik zeker op 15-20 uur rekenen

Mocht je dat (nog) niet willen doen, dan zou ik het polijsten helemaal laten zitten en een product pakken dat alle krassen goed dichtsmeerd, zoals Autoglym Super Resin Polish.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hoi,
Stap 2: hoeft niet droog te zijn voor het kleien
Kleien zou ik met een lube doen of spray and wipe, niet met zeep?
Stap 4: ja de auto moet droog zijn. Een machientje van 30 euro zou ik niet gebruiken, dan beter helemaal niet of desnoods met de hand
Stap 6: idem. Na het aanbrengen van de wax wel even laten curen. Met de swipe test kan je bepalen of het tijd is de was af te nemen: met je vinger snel over de wax gaan. Zie je daarna een schoon oppervlak dan wordt het tijd om de wax af te nemen
Voor de wax zou je Collinite 845 kunnen gebruiken: niet al te duur en makkelijk aan te brengen/ uit te poetsen. Wel dun aanbrengen!
 
Wil gewoon eentje die goed is en tussen de 20-30eu is.

Ik zou ook graag een BMW 335i cabrio uit 2015 rijden met minder dan 20.000 km op de teller voor tussen de 5000 en 6000 euro.

Helaas gaat dat niet, zo ook met polijsten van je auto. Houdt het verkoop deel van het forum in de gaten en dan komen er zo nu en dan best voor 100-120 euro mooie tweedehands machines voorbij, vaak inclusief een setje pads en wat polijstmiddel. Dat is een mooie deal, maar als je echt met een polijstmachine van twee tientjes aan de gang wil dan ben ik bang dat je hier weinig steun en informatie gaat vinden.

Verder is het een beetje persoonlijke keuze of je de auto droogt voor het kleien of niet. Als het niet warm is zou ik zeggen, laat lekker nat, het kan geen kwaad. Maar zoals deze week met hoge temperaturen heb je weer kans op kalkvlekken van opgedroogd water. Dus vandaag heb ik bijvoorbeeld zelf wel gedroogd voor het kleien.

Dan voor het polijsten is het wel belangrijk dat de auto droog is, nattigheid verdunt je polijstmiddel wat het minder effectief maakt, maar ook zorgt voor een hoop gespetter. Beste even laten staan na het wassen en drogen of goed de kiertjes bij bumpers, grille en spiegels meenemen.

Dan zie ik dat je een polijstmachine van 20-30 euro wil kopen maar wel 20-50 euro aan Wax wilt uitgeven. Ik zal meteen deze maar even meegeven: glans zit niet in een potje. Wax voegt erg weinig toe aan het eindresultaat, het grootste deel krijg je door een schone lak (wassen en kleien) maar vooral door een krasvrije lak (polijsten).

Dan door naar aangeraden producten. Heel normaal dat je door de bomen het bos niet meer ziet, er is echt enorm veel beschikbaar.

Afhankelijk van hoeveel werk je wil verzetten zou ik zeggen ga voor de middelen die bij de DAP power pakketten zitten. Dus scholl of monello. Deze werken goed en hier is veel informatie over te vinden hoe ze te gebruiken en met welke pads.

Dan als laatste de wax, ik begrijp dat je die machinaal aan wil brengen, dan ga je al snel naar een vloeibare wax en de meest gebruikte door beginners is de collinite 845. Makkelijk op te brengen, zelfs als het per ongeluk te dik erop zit nog steeds makkelijk uit te wrijven en redelijk goede standtijd en mooie beading (druppels op je lak).

Als laatste wil ik je meegeven dat het inderdaad veel geld lijkt als je alles in één keer moet aanschaffen. Je hoeft echt niet alles in één keer te hebben, maar kan het langzaam uitbreiden wat de kosten spreidt. Realiseer je ook dat als je drie keer per jaar je eigen auto doet met de flesjes van monello en de collinite 845 je makkelijk een jaar of twee à drie vooruit kan met de hoeveelheden die je dan hebt.

In plaats van direct naar een polijstmachine springen kan je natuurlijk ook beginnen met wassen, kleien, een glaze (verhult de krassen voor korte tijd, bijvoorbeeld poorboys White Diamond of poorboys Black Hole of dodojuice lime prime) en dan waxen. Als je het dan leuk blijft vinden met je auto bezig te zijn kan je ondertussen mooi doorsparen en je beginnend arsenaal stap voor stap uitbreiden.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
een snelle blik op praxis en borent vertelt mij dat zij dit soort machines niet verhuren, tenzij ik TE snel heb gekeken...
En idd wat 350z zegt, je hoeft niet alles in 1x aan te schaffen. Zo heb ik laatst hier op het forum een Dap kunnen kopen voor 70,00 euro. Daarnaast bestel ik beetje bij beetje alles wat ik wil hebben.
 
Ik ga hier wel mee in het advies van @Jansen . Als je er geen geld in wil steken, dan moet je de krasjes gewoon 2-3 per jaar dichtsmeren met producten zoals Poorboys Black hole en de AutoGlym die Jansen al aanraadde. Want volgens mij is dat wat je wilt. En dat is prima, maar verwacht niet dat die het hele jaar dan staat te shinen, maar zal dan naderhand zeker glans opleveren.
 
Laatst bewerkt:
En zoals vele malen gezegd wordt,
Glans komt niet uit een potje daar gaat eerst een goede degelijke voorbereiding aan vooraf.
70 tot 80% voorbereiding en de laatste % is dan de wax;)
 
Wat producten nagetrokken en de meeste waren erg te duur voor mij. (200 voor zo'n machine soms iets van 80,- voor een wax) - (Ten 1e de machine zelf. Ik kan toch gewoon eentje van 30,- pakken??) - (Jullie hebben het allemaal over producten van gemiddeld 60-180 euro)

In de link onderaan mijn berichten staat een Beginners-pakket waar ik ook gelet heb op kosten. Met de producten in die lijst kan je uitstekend werken en als je duurdere producten/materialen pakt betaal je figuurlijk gezien het dubbele, maar de kwaliteit (eigenlijk persoonlijke voorkeur) gaat maar een beetje omhoog.

* De stappen die genoemd worden vormen gezamenlijk voor het eindresultaat en zijn simpelweg nodig. Wil je machinaal polijsten? Dan heb je inderdaad een machine nodig van bijna €200, maar je kan ook met minder kwaliteit genoegen nemen en een paar dagen spierballen trainen. :p (Dag diepe glans waar je om verlegen zit)

* Een wax van €80,-? Nee hoor, je hebt als een goede wax voor 2 tientjes en daar kan je VAAK je auto mee waxen. (Collinite 845 / 476s)

* Excentrische polijstmachine van €30,-? Je verward een polijstmachine met een poetsmachine van de knakenwinkel...?

121810_0.jpg


Ik wil me auto gewoon 2 a 3x per jaar goed laten glimmen.
Goed polijstwerk en dus een strakke auto, die blijft jaren meer glimmen als de gemiddelde auto. :p Goed beschermen met dat ''goedkope'' waxje die ik hierboven noemde en je bent verzekerd van een glimmende auto door de jaren heen. :D


Is deze methode juist? (en ja het is minder precies als het eigenlijk zou moeten)

Stap1: Touchless was
Stap 2: Met de hand en de 2 emmer methode
*stap*: Moet ik de auto laten drogen voor kleien of niet?
Stap 3: Klei (met water zeep het oppervlak constant smooth houden)
*Stap*: Moet de auto droog zijn voor polijsten?
Stap 4: Polijsten met een machine van 30,-
Stap 5: Wegvegen
Stap 6: Waxen met machine van 30,-
Stap 7: Wegvegen klaar.

... Uuuumm... NEE! :p Gewoon NEE, haha! :D

''Touchless wassen'' is hetzelfde als droog douchen. XD Je bedoeld waarschijnlijk een prewash of foambeurt, maar ook dit is ter voorbereiding op de handwas en draagt bij aan je uiteindelijke resultaat.
''Droog of nat kleien'' is beide mogelijk, maar na de handwas kan je de auto nat laten en met een geschikt glijmiddel gaan kleien. (Dus geen zeep, dit bevat niet de juiste glijmiddelen/smering en waarschijnlijk word de klei aangetast en brokkelt hij uiteen. Soort van anale seks met garagezeep :D
''Moet de auto droog zijn voor polijsten'' is wel aangeraden, inderdaad. Vergelijk dit met je blokhut schilderen terwijl het hout zeiknat is. :D
''Polijsten met een machine van 30,-'' is een optie, maar je zal er weinig mee opschieten. Vergelijk dit met het 5-sterren restaurant op de hoek die zijn diepvries-schnitzels in oud frituurvet bakt en serveert op een servetje; Je verwacht veel, maar krijgt vrijwel niets. ;)
''Waxen met machine van 30,-'' is op zich wel een optie. Je zou ook een benzinemotor op je elektrische tandenborstel kunnen zetten; Grote stappen, snel thuis, hele bakkus onder het tandpasta. :p


Zoals andere collega's van ons forum al aangaven, is het idee dat je veel kwaliteit wilt, maar er weinig aan kwijt wilt zijn en er niet al teveel voor wilt doen. En tja, lijkt mij ook een logische gedachte. :D Helaas werkt het niet zo, maar er is zeker wel wat op te bedenken. Hier volgt dan ook mijn ''Voor niet teveel knaken, wat moois van mijn bolide proberen te maken'' - stappenplan;

Wassen

* Emmer - Warm Water - Mothers Wax - California Gold Car Wash 1872ml. (Voor €14,- kan je minimaal 25x wassen en dus een jaar lang om de week sop-plezier)
* Washandschoen - Monello - Thick Mitt (Voor €14,- heb je een prima washandschoen voor die sop-pleziertjes)
Kleien
* Klei - Monello - Dolce Verde. (Meeste klei voor je geld. €18,-)
* Glijmiddel - Dodojuice - Born Slippy Concentrate 1:10 (Voor €9,- maak je meer als 2,5L glijmiddel. (Durex is duurder) Kan je vaak de hele auto mee kleien)
Glaze met Cleaner
* Glaze met Cleaner - Poorboys World - Black Hole 473ml (€18,- Met een glaze kan je glans creëren en krasjes verdoezelen. Cleaner reinigt je lak)
Waxen
* Wax - Collinite 845 . (€25,- Prima wax, prima prijs. Hufterproof en dus gebruiksvriendelijk. Vloeibaar)
...of...
* Wax - Collinite 476s (€22,-. Prima wax, prima prijs. Iets minder hufterproof. Vaste wax. Populaire winter-wax)
Doeken & Pads
* Doeken - Action Microvezel Hoerendoek - (Extra grote, dubbele MF-doek voor €2,-. Ik zou er een stuk of 6 nemen of 2x een Trio - Peluche Verde's)
* Pads - Diso Rosso Foam Applicator (€3,80 - 2 stuks nodig, goede applicators voor je glaze en wax)
* Droogdoek - Monello - Senza Aqua 70x80cm. (Prima droogdoek voor €16,50)


Al met al ben je met dit stappenplan ook zo'n €130,- kwijt. Je zal flink aan de bak moeten om alle stappen handmatig te doorlopen.




Greeeeeetz


 

Bijlagen

  • 4552b_3.png
    4552b_3.png
    90,4 KB · Weergaven: 383
  • 4552b_3.png
    4552b_3.png
    90,4 KB · Weergaven: 347
Laatst bewerkt:
In de link onderaan mijn berichten staat een Beginners-pakket waar ik ook gelet heb op kosten. Met de producten in die lijst kan je uitstekend werken en als je duurdere producten/materialen pakt betaal je figuurlijk gezien het dubbele, maar de kwaliteit (eigenlijk persoonlijke voorkeur) gaat maar een beetje omhoog.

* De stappen die genoemd worden vormen gezamenlijk voor het eindresultaat en zijn simpelweg nodig. Wil je machinaal polijsten? Dan heb je inderdaad een machine nodig van bijna €200, maar je kan ook met minder kwaliteit genoegen nemen en een paar dagen spierballen trainen. :p (Dag diepe glans waar je om verlegen zit)

* Een wax van €80,-? Nee hoor, je hebt als een goede wax voor 2 tientjes en daar kan je VAAK je auto mee waxen. (Collinite 845 / 476s)

* Excentrische polijstmachine van €30,-? Je verward een polijstmachine met een poetsmachine van de knakenwinkel...?

121810_0-jpg.96150.jpg



Ik wil me auto gewoon 2 a 3x per jaar goed laten glimmen.
Goed polijstwerk en dus een strakke auto, die blijft jaren meer glimmen als de gemiddelde auto. :p Goed beschermen met dat ''goedkope'' waxje die ik hierboven noemde en je bent verzekerd van een glimmende auto door de jaren heen. :D



Is deze methode juist? (en ja het is minder precies als het eigenlijk zou moeten)

Stap1: Touchless was
Stap 2: Met de hand en de 2 emmer methode
*stap*: Moet ik de auto laten drogen voor kleien of niet?
Stap 3: Klei (met water zeep het oppervlak constant smooth houden)
*Stap*: Moet de auto droog zijn voor polijsten?
Stap 4: Polijsten met een machine van 30,-
Stap 5: Wegvegen
Stap 6: Waxen met machine van 30,-
Stap 7: Wegvegen klaar.

Klik om te vergroten...
... Uuuumm... NEE! :p Gewoon NEE, haha! :D

''Touchless wassen'' is hetzelfde als droog douchen. XD Je bedoeld waarschijnlijk een prewash of foambeurt, maar ook dit is ter voorbereiding op de handwas en draagt bij aan je uiteindelijke resultaat.
''Droog of nat kleien'' is beide mogelijk, maar na de handwas kan je de auto nat laten en met een geschikt glijmiddel gaan kleien. (Dus geen zeep, dit bevat niet de juiste glijmiddelen/smering en waarschijnlijk word de klei aangetast en brokkelt hij uiteen. Soort van anale seks met garagezeep :D
''Moet de auto droog zijn voor polijsten'' is wel aangeraden, inderdaad. Vergelijk dit met je blokhut schilderen terwijl het hout zeiknat is. :D
''Polijsten met een machine van 30,-'' is een optie, maar je zal er weinig mee opschieten. Vergelijk dit met het 5-sterren restaurant op de hoek die zijn diepvries-schnitzels in oud frituurvet bakt en serveert op een servetje; Je verwacht veel, maar krijgt vrijwel niets. ;)
''Waxen met machine van 30,-'' is op zich wel een optie. Je zou ook een benzinemotor op je elektrische tandenborstel kunnen zetten; Grote stappen, snel thuis, hele bakkus onder het tandpasta. :p


Zoals andere collega's van ons forum al aangaven, is het idee dat je veel kwaliteit wilt, maar er weinig aan kwijt wilt zijn en er niet al teveel voor wilt doen. En tja, lijkt mij ook een logische gedachte. :D Helaas werkt het niet zo, maar er is zeker wel wat op te bedenken. Hier volgt dan ook mijn ''Voor niet teveel knaken, wat moois van mijn bolide proberen te maken'' - stappenplan;

Wassen

* Emmer - Warm Water - Mothers Wax - California Gold Car Wash 1872ml. (Voor €14,- kan je minimaal 25x wassen en dus een jaar lang om de week sop-plezier)
* Washandschoen - Monello - Thick Mitt (Voor €14,- heb je een prima washandschoen voor die sop-pleziertjes)
Kleien
* Klei - Monello - Dolce Verde. (Meeste klei voor je geld. €18,-)
* Glijmiddel - Dodojuice - Born Slippy Concentrate 1:10 (Voor €9,- maak je meer als 2,5L glijmiddel. (Durex is duurder) Kan je vaak de hele auto mee kleien)
Glaze met Cleaner
* Glaze met Cleaner - Poorboys World - Black Hole 473ml (€18,- Met een glaze kan je glans creëren en krasjes verdoezelen. Cleaner reinigt je lak)
Waxen
* Wax - Collinite 845 . (€25,- Prima wax, prima prijs. Hufterproof en dus gebruiksvriendelijk. Vloeibaar)
...of...
* Wax - Collinite 476s (€22,-. Prima wax, prima prijs. Iets minder hufterproof. Vaste wax. Populaire winter-wax)
Doeken & Pads
* Doeken - Action Microvezel Hoerendoek - (Extra grote, dubbele MF-doek voor €2,-. Ik zou er een stuk of 6 nemen of 2x een Trio - Peluche Verde's)
* Pads - Diso Rosso Foam Applicator (€3,80 - 2 stuks nodig, goede applicators voor je glaze en wax)
* Droogdoek - Monello - Senza Aqua 70x80cm. (Prima droogdoek voor €16,50)


Al met al ben je met dit stappenplan ook zo'n €130,- kwijt. Je zal flink aan de bak moeten om alle stappen handmatig te doorlopen.


In de link onderaan mijn berichten staat een Beginners-pakket waar ik ook gelet heb op kosten. Met de producten in die lijst kan je uitstekend werken en als je duurdere producten/materialen pakt betaal je figuurlijk gezien het dubbele, maar de kwaliteit (eigenlijk persoonlijke voorkeur) gaat maar een beetje omhoog.

* De stappen die genoemd worden vormen gezamenlijk voor het eindresultaat en zijn simpelweg nodig. Wil je machinaal polijsten? Dan heb je inderdaad een machine nodig van bijna €200, maar je kan ook met minder kwaliteit genoegen nemen en een paar dagen spierballen trainen. :p (Dag diepe glans waar je om verlegen zit)

* Een wax van €80,-? Nee hoor, je hebt als een goede wax voor 2 tientjes en daar kan je VAAK je auto mee waxen. (Collinite 845 / 476s)

* Excentrische polijstmachine van €30,-? Je verward een polijstmachine met een poetsmachine van de knakenwinkel...?

Bekijk bijlage 96150


Goed polijstwerk en dus een strakke auto, die blijft jaren meer glimmen als de gemiddelde auto. :p Goed beschermen met dat ''goedkope'' waxje die ik hierboven noemde en je bent verzekerd van een glimmende auto door de jaren heen. :D




... Uuuumm... NEE! :p Gewoon NEE, haha! :D

''Touchless wassen'' is hetzelfde als droog douchen. XD Je bedoeld waarschijnlijk een prewash of foambeurt, maar ook dit is ter voorbereiding op de handwas en draagt bij aan je uiteindelijke resultaat.
''Droog of nat kleien'' is beide mogelijk, maar na de handwas kan je de auto nat laten en met een geschikt glijmiddel gaan kleien. (Dus geen zeep, dit bevat niet de juiste glijmiddelen/smering en waarschijnlijk word de klei aangetast en brokkelt hij uiteen. Soort van anale seks met garagezeep :D
''Moet de auto droog zijn voor polijsten'' is wel aangeraden, inderdaad. Vergelijk dit met je blokhut schilderen terwijl het hout zeiknat is. :D
''Polijsten met een machine van 30,-'' is een optie, maar je zal er weinig mee opschieten. Vergelijk dit met het 5-sterren restaurant op de hoek die zijn diepvries-schnitzels in oud frituurvet bakt en serveert op een servetje; Je verwacht veel, maar krijgt vrijwel niets. ;)
''Waxen met machine van 30,-'' is op zich wel een optie. Je zou ook een benzinemotor op je elektrische tandenborstel kunnen zetten; Grote stappen, snel thuis, hele bakkus onder het tandpasta. :p


Zoals andere collega's van ons forum al aangaven, is het idee dat je veel kwaliteit wilt, maar er weinig aan kwijt wilt zijn en er niet al teveel voor wilt doen. En tja, lijkt mij ook een logische gedachte. :D Helaas werkt het niet zo, maar er is zeker wel wat op te bedenken. Hier volgt dan ook mijn ''Voor niet teveel knaken, wat moois van mijn bolide proberen te maken'' - stappenplan;

Wassen

* Emmer - Warm Water - Mothers Wax - California Gold Car Wash 1872ml. (Voor €14,- kan je minimaal 25x wassen en dus een jaar lang om de week sop-plezier)
* Washandschoen - Monello - Thick Mitt (Voor €14,- heb je een prima washandschoen voor die sop-pleziertjes)
Kleien
* Klei - Monello - Dolce Verde. (Meeste klei voor je geld. €18,-)
* Glijmiddel - Dodojuice - Born Slippy Concentrate 1:10 (Voor €9,- maak je meer als 2,5L glijmiddel. (Durex is duurder) Kan je vaak de hele auto mee kleien)
Glaze met Cleaner
* Glaze met Cleaner - Poorboys World - Black Hole 473ml (€18,- Met een glaze kan je glans creëren en krasjes verdoezelen. Cleaner reinigt je lak)
Waxen
* Wax - Collinite 845 . (€25,- Prima wax, prima prijs. Hufterproof en dus gebruiksvriendelijk. Vloeibaar)
...of...
* Wax - Collinite 476s (€22,-. Prima wax, prima prijs. Iets minder hufterproof. Vaste wax. Populaire winter-wax)
Doeken & Pads
* Doeken - Action Microvezel Hoerendoek - (Extra grote, dubbele MF-doek voor €2,-. Ik zou er een stuk of 6 nemen of 2x een Trio - Peluche Verde's)
* Pads - Diso Rosso Foam Applicator (€3,80 - 2 stuks nodig, goede applicators voor je glaze en wax)
* Droogdoek - Monello - Senza Aqua 70x80cm. (Prima droogdoek voor €16,50)


Al met al ben je met dit stappenplan ook zo'n €130,- kwijt. Je zal flink aan de bak moeten om alle stappen handmatig te doorlopen.




Greeeeeetz


In de link onderaan mijn berichten staat een Beginners-pakket waar ik ook gelet heb op kosten. Met de producten in die lijst kan je uitstekend werken en als je duurdere producten/materialen pakt betaal je figuurlijk gezien het dubbele, maar de kwaliteit (eigenlijk persoonlijke voorkeur) gaat maar een beetje omhoog.

* De stappen die genoemd worden vormen gezamenlijk voor het eindresultaat en zijn simpelweg nodig. Wil je machinaal polijsten? Dan heb je inderdaad een machine nodig van bijna €200, maar je kan ook met minder kwaliteit genoegen nemen en een paar dagen spierballen trainen. :p (Dag diepe glans waar je om verlegen zit)

* Een wax van €80,-? Nee hoor, je hebt als een goede wax voor 2 tientjes en daar kan je VAAK je auto mee waxen. (Collinite 845 / 476s)

* Excentrische polijstmachine van €30,-? Je verward een polijstmachine met een poetsmachine van de knakenwinkel...?

Bekijk bijlage 96150


Goed polijstwerk en dus een strakke auto, die blijft jaren meer glimmen als de gemiddelde auto. :p Goed beschermen met dat ''goedkope'' waxje die ik hierboven noemde en je bent verzekerd van een glimmende auto door de jaren heen. :D




... Uuuumm... NEE! :p Gewoon NEE, haha! :D

''Touchless wassen'' is hetzelfde als droog douchen. XD Je bedoeld waarschijnlijk een prewash of foambeurt, maar ook dit is ter voorbereiding op de handwas en draagt bij aan je uiteindelijke resultaat.
''Droog of nat kleien'' is beide mogelijk, maar na de handwas kan je de auto nat laten en met een geschikt glijmiddel gaan kleien. (Dus geen zeep, dit bevat niet de juiste glijmiddelen/smering en waarschijnlijk word de klei aangetast en brokkelt hij uiteen. Soort van anale seks met garagezeep :D
''Moet de auto droog zijn voor polijsten'' is wel aangeraden, inderdaad. Vergelijk dit met je blokhut schilderen terwijl het hout zeiknat is. :D
''Polijsten met een machine van 30,-'' is een optie, maar je zal er weinig mee opschieten. Vergelijk dit met het 5-sterren restaurant op de hoek die zijn diepvries-schnitzels in oud frituurvet bakt en serveert op een servetje; Je verwacht veel, maar krijgt vrijwel niets. ;)
''Waxen met machine van 30,-'' is op zich wel een optie. Je zou ook een benzinemotor op je elektrische tandenborstel kunnen zetten; Grote stappen, snel thuis, hele bakkus onder het tandpasta. :p


Zoals andere collega's van ons forum al aangaven, is het idee dat je veel kwaliteit wilt, maar er weinig aan kwijt wilt zijn en er niet al teveel voor wilt doen. En tja, lijkt mij ook een logische gedachte. :D Helaas werkt het niet zo, maar er is zeker wel wat op te bedenken. Hier volgt dan ook mijn ''Voor niet teveel knaken, wat moois van mijn bolide proberen te maken'' - stappenplan;

Wassen

* Emmer - Warm Water - Mothers Wax - California Gold Car Wash 1872ml. (Voor €14,- kan je minimaal 25x wassen en dus een jaar lang om de week sop-plezier)
* Washandschoen - Monello - Thick Mitt (Voor €14,- heb je een prima washandschoen voor die sop-pleziertjes)
Kleien
* Klei - Monello - Dolce Verde. (Meeste klei voor je geld. €18,-)
* Glijmiddel - Dodojuice - Born Slippy Concentrate 1:10 (Voor €9,- maak je meer als 2,5L glijmiddel. (Durex is duurder) Kan je vaak de hele auto mee kleien)
Glaze met Cleaner
* Glaze met Cleaner - Poorboys World - Black Hole 473ml (€18,- Met een glaze kan je glans creëren en krasjes verdoezelen. Cleaner reinigt je lak)
Waxen
* Wax - Collinite 845 . (€25,- Prima wax, prima prijs. Hufterproof en dus gebruiksvriendelijk. Vloeibaar)
...of...
* Wax - Collinite 476s (€22,-. Prima wax, prima prijs. Iets minder hufterproof. Vaste wax. Populaire winter-wax)
Doeken & Pads
* Doeken - Action Microvezel Hoerendoek - (Extra grote, dubbele MF-doek voor €2,-. Ik zou er een stuk of 6 nemen of 2x een Trio - Peluche Verde's)
* Pads - Diso Rosso Foam Applicator (€3,80 - 2 stuks nodig, goede applicators voor je glaze en wax)
* Droogdoek - Monello - Senza Aqua 70x80cm. (Prima droogdoek voor €16,50)


Al met al ben je met dit stappenplan ook zo'n €130,- kwijt. Je zal flink aan de bak moeten om alle stappen handmatig te doorlopen.




Greeeeeetz


Allereerst bedankt voor je uitgebreide en positieve reactie. Hier kan ik nou wat mee!

*Welke van de 2 Collinite zou je dan toch aanraden als je een moest kiezen?

* ik denk inderdaad dat ik het verkeerd begrepen heb en een poets machine bedoelde

* met touch less was bedoelde ik gewoon inderdaad met zo een foam ding. Eerst dus zonder het met de hand aan te raken.

* Hoe krijg ik de auto zo snel mogelijk droog? Want moet in de schaduw hem laten drogen anders krijg je van die lelijke vlekken. Kan ik de volgende dag gewoon veder gaan en de auto dag niet gebruiken? Vind drogen met een doek etc niet fijn ben bang dat je dan toch krassen kan krijgen.

*ik ben bereid me handen uit de mouwen te steken daar niet van. Iedereen doet net of ik een lui donder ben die verwacht dat het vanzelf gebeurt. Waar het mij omgaat is gewoon een schappelijke prijs. Ben 18, betaal alles van de auto zelf, zit nog op school, steek al zoveel geld in de auto als hobby en wil ook nog leuke dingen doen. Wil dus hiervoor niet de hoofdprijs betalen met een machine van 200 etc. Ben gewoon opzoek naar een leuke manier

*Stappenplan ziet er trouwens leuk uit! Ga dat maar denk eens doen! Wat is de glaze precies?
 
*Welke van de 2 Collinite zou je dan toch aanraden als je een moest kiezen?
Beide zijn prima waxen. :) De 845 is vloeibaar en is makkelijker uit te wrijven als je hem per ongeluk toch te dik smeert. (Voor wax geldt dat deze altijd zo dun mogelijk moet aanbrengen. Te dik betekent dat uitwrijven een drama kan worden en is ook zonde omdat er maar een minuscuul laagje daadwerkelijk aan je lak hecht en de rest wrijf je toch weer weg.) De 476s is een harde wax en heeft een wat langere standtijd. Meestal kies je de 845 als je hem met de machine wilt aanbrengen en/of nog nieuw bent met waxen.
Aangezien de 845 niet op voorraad is, kan je gewoon de 476s nemen.

Hoe krijg ik de auto zo snel mogelijk droog? Want moet in de schaduw hem laten drogen anders krijg je van die lelijke vlekken. Kan ik de volgende dag gewoon veder gaan en de auto dag niet gebruiken? Vind drogen met een doek etc niet fijn ben bang dat je dan toch krassen kan krijgen.
Ik snap enigszins je punt over krassen, maar je hebt zojuist een goede wasbeurt + kleibeurt gedaan. Er is geen vervuiling meer op de lak wat in je doek kan komen en kan gaan krassen. :)
Snel drogen doe je dus met een droogdoek en dan krijg je ook geen vlekken door opgedroogd water. (kalk in kraanwater) Je zal ná deze eerste flinke opknapbeurt je auto regelmatig wassen en moeten drogen.

De auto wassen + kleien, wachten tot volgende dag en gaan glazen, dat is een optie. Denk er dan wel aan dat de auto redelijk schoon blijft en anders de volgende dag even afspoelen en opnieuw drogen. ;)

Iedereen doet net of ik een lui donder ben die verwacht dat het vanzelf gebeurt. Waar het mij omgaat is gewoon een schappelijke prijs.
Het kan voor een schappelijke prijs, maar dan zal je het moeten doen met minder kwaliteit. Zo simpel is dat, zoals veel dingen in het leven. ;) Ik zou ook graag de ervaring willen hebben van het rijden in een dikke BMW, maar moet het doen met een oude 318i uit 1823. :)

Wil dus hiervoor niet de hoofdprijs betalen met een machine van 200 etc. Ben gewoon opzoek naar een leuke manier
Het stappenplan is dus iets wat je zou kunnen proberen. Met de genoemde producten kan je dus de auto wassen en kleien en dat zal al verschil maken. Vervolgens breng je de glaze aan; De glaze die ik je aanraadde is een glaze met daarin ook een beetje Paint Cleaner. Dit is een vloeibaar spul die je bomvol oliën (glaze) zit en als bonus je lak ook chemisch reinigt. (Paint Cleaner)
Zie je blanke lak als een stuk glas. Dit stuk glas leg je op je gevefde auto. (Volgens mij was jouw kleur een soort grijs, Golf 4?) Momenteel zal jou stuk glas vol vervuiling, krassen en andere bende zitten die er voor zorgen dat je door het doffe glas niet goed de kleurverf kan zien. Middels alle voorgaande stapen is het glas al een stuk schoner en gladder, maar het kan nog beter. De oliën van de glaze trekken in de porïen van het glas en hierdoor worden de krassen/putjes/etc. opgevuld en lijken ze minder aanwezig te zijn. Je kan hierdoor dus door een mooier stuk glas naar je kleurverf kijken. Het stuk glas zal ook mooier licht reflecteren/terugkaatsen wat bijdraagt aan de gewilde glans. Echter is dit dus een vorm van tijdelijk verdoezelen/verbergen. :)

Dit mooiere stuk glas wil je wel even een tijdje zo mooi houden, dus bescherm je hem met een wax. Schoonmaken word makkelijker en ook deze wax kan nog heeeeeel iets meer glans geven.
Sterker nog, zou je geen wax over de glaze smeren, dan is de glaze weg na een flinke regenbui of wasbeurt. ;)


Wanneer je een stapje hoger gaat en polijst, dan verwijder je daadwerkelijk de krassen en doffe wat IN de blanke lak zit. Je slijpt een minuscuul laagje blanke lak weg en dan blijft er een mooie, transparante laag over en niet een geveinsde laag door middel van producten zoals glaze of vergelijkbare spulletjes.