• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe en met wat krasjes wegwerken?

Lara.kp

Detailing rookie
24 feb 2019
6
15
Hallo forumleden!

Ik ben nog niet zo lang actief op dit forum.
Ik constateerde vandaag meerdere krassen op de buitenzijde re. wielkas en bumper. Ik wil deze krassen uiteraard weg hebben :).

Ik ben zelf niet bekend met middelen om dit te verhelpen. Hebben jullie advies voor mij, wat te gebruiken en in welke volgorde?

Ter info: Het betreft een Peugeot 206cc.

Alvast bedankt!
Lara
114976
 

Bijlagen

  • IMG_7207.JPG
    IMG_7207.JPG
    142,7 KB · Weergaven: 398
Eerst handig om te kijken óf je ze wel kan wegwerken! Twee manieren: 1) Maak de plek met krassen nat met water. Blijf je de kras zien, dan is ie te diep om eruit te polijsten. 2) Ga er voorzichtig met je vingernagel overheen. Blijft je nagel haken, dan is ie te diep om te polijsten.

Mocht het wel te polijsten zijn, kun je overwegen om een DAP setje aan te schaffen. Kijk in ieder geval ook eerst rustig rond op het forum. Veel leesplezier!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en D!m!tr!
Welkom op het forum! :D

De kras op het spatbord ziet er flink diep uit. Dit zal je waarschijnlijk niet weg kunnen polijsten.
De andere krassen zien er een stuk minder diep uit en dit zou je kunnen proberen te polijsten.

Het is uiteraard lastig te beoordelen vanaf een foto.


Polijsten van lichte krassen zou je handmatig kunnen proberen met een Handpad + polijstmiddel. Dit is zo ''simpel'' als een paar dotjes polijstmiddel op je pad spuiten en heen-en-weer bewegen, maar ik raad je aan om jezelf even te verdiepen in wat je nou eigenlijk aan doen bent wanneer je dit doet. ;)
 
Welkom en weet waar je aan begint (zie link naar stappenplan van Quantoxx in zijn ondertekenregel)
De velgen zullen ook enorm op kunnen knappen van de juiste aandacht
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@LAWRENCIO_XD
@Quantoxx


Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gelijk even gesprayed met water en gekeken of het diepe krassen betreffen.
Helaas bleef ik sommige krassen zien, maar er zijn er ook een aantal die 'verdwenen' door het water.

Welk polijstmiddel raden jullie aan?

Ik ben aan het kijken naar die starterskits van DAP. Wat is een beetje het verschil tussen de Scholl en de Monello Raffini? Wat raden jullie aan?

Ik ben zelf aan het sparen voor een DAP (weet alleen nog niet welke de juiste is??). Een paar weken geleden heb ik de auto met de hand gewassen, geprept, gekleid, glaze aangebracht, sealant en afgetopt met wax:D. Dat was een mooi resultaat, maar ben 4 u bezig geweest doordat ik alles met de hand moest doen.. Vandaar dat ik een DAP wil gaan aanschaffen.

Nog een hoop te leren en te lezen :D.
 
Als je handmatig wat wilt proberen, dan zou ik zelf een handpadje (Monello - handpad Wit) pakken met daarbij een fijn polijstmiddel. (Bijv. Monello - Finale) Uiteraard even de stappen doen die hier aan voorafgaan, zoals wassen/kleien.

Als je toch zit te te denken aan een DAP, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een DAP900 V3 - Powerpack met de Monello-producten. Ik gebruik zelf Scholl Concepts, maar Monello is ook prima. Waarom dan toch Monello? ... Omdat deze 3 gradaties + pad heeft en zo kun je in kleinere stapjes de juiste grofheid kiezen.

Alle stappen die je opnoemde, waar je 4 uur mee bezig bent geweest, doe ik vrijwel altijd met de hand. ;) En ben dan vaak al enkele uren bezig met alleen het wassen. Een DAP aanschaffen om dit sneller te doen (Glaze/Sealant/Wax aanbrengen) is een mogelijkheid, maar ik neem aan dat je ook wilt gaan polijsten?


Heb je al een goed was-arsenaal in huis? Dit is niet alleen om te kunnen wassen, maar juist om correct te kunnen wassen en zo je gedane werk zo lang mogelijk goed te houden. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Lara.kp
@Quantoxx

Dankje voor de uitleg! Dan heb ik iig een richting wat betreft de DAP en de powerpack.

Pfiew respect daarvoor. Spierballen kweken door dat poetsen..
Ja, klopt. Voorheen deed ik alleen wassen, drogen en in de wax, maar dat gaf geen mooi duurzaam resultaat. Toen ben ik me op een gegeven moment wat meer gaan verdiepen in de car-detailing, gewoon omdat ik het leuk en interessant vind. Ik kwam toen uit op Gyeon mohs, maar omdat ik zelf geen mogelijkheid heb om de auto binnen te zetten, en ik het niet durf omdat ik er geen ervaring mee heb, ben ik gaan kijken voor iets minder permanents..

Afgelopen keer was de eerste keer dat ik de extra stappen heb toegepast.
Gezien de krasjes op de auto wil ik ook gaan polijsten. Benieuwd wat voor resultaat dat geeft.

Was-arsenaal
Ik denk het wel. Ik gebruik de 2 emmer methode (met grit guard) en een tuinslang met spuitkop (lauw water). Verder:
-Gyeon bathe
-Chenille Wash Mitt (voor boven de stootstrips)
-andere washmitt (voor onder de stootstrips)
-evt. nog een 3e washmitt voor muggen
-velgenborstel

-Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm

Verder wil ik de Monello Non-Ferro nog gaan bestellen voor de velgen.
 
Welkom hier Lara. De producten die je kiest zijn voor een afhankelijk van persoonlijke voorkeur, dus de keuze van een ander hoeft niet jouw keuze te zijn. Ik heb bijvoorbeeld verschillende spuitkoppen voor de tuinslang geprobeerd, maar uiteindelijk terug gevallen op een instelbare nozzle zoals het plaatje hieronder:
1116687.jpg


Voordeel is dat je 'm traploos kan instellen van heel fijne nevel tot harde straal, afhankelijk waar je op dat moment behoefte aan hebt, bij sproeiers met een aantal standen kom ik vooral 'net-niet' mogelijkheden tegen.

Ook voor andere keuzes, bijvoorbeeld zo'n waffle weave vind ik heel fijn voor de ruiten, maar niet voor de lak, daar geef ik de voorkeur aan een 'gewone' microvezel droogdoek, omdat er door de 'losse' vezels meer droogoppervlak is.

Gezien je auto (Frans fabrikaat dus waarschijnlijk zachte lak) heb je waarschijnlijk genoeg aan een DAP500, aan de andere kant is een DAP900 niet zoveel duurder, en kun je daar bij een hardere lak wel eens heel blij mee zijn. Scholl polijstmiddelen zijn vooral een uitkomst op wat hardere lakken, voor de Peus kun je ook met Monello prima uit de voeten. (Ik gebruik zelf meestal Monello pads en polijstmiddelen op Skoda - van de VW-groep, dus wat hardere lak)

Wat je kunt doen zolang je geen DAP hebt:
  • de lak kleien, zodat je ook het vaste vuil van de lak haalt
  • als dat nodig is teer en/of hars met speciale middelen verwijderen
  • auto met paint cleaner (zoals Professional Polish) of fijn polijstmiddel (bijv. Monello Raffini Finale) met een polijst handpad te lijf gaan, hierbij wel vooraf de niet gelakte kunststof delen afplakken met geschikte tape (schilderstape werkt hier niet, hier zou ik de Colad tape aanraden).
  • de lak met geschikt middel ontvetten, zodat wax/sealant/glaze die je aanbrengt ook langer blijft zitten

Zo kun je al wat stappen zetten, voor je aan de DAP gaat.

Wat mogelijkheden voor je boodschappenlijstje:
  • kleiset, Monello is nu een mooie aanbieding compleet met Peluche verde doek
  • afplaktape 19 mm en 25 mm (werkt fijner om 2 breedtes te hebben, afhankelijk van de plek waar je het nodig hebt)
  • PB Sample kit 4-step light colors (genoeg om meerdere keren je auto te behandelen, maar bevalt een product niet, kun je ook snel overstappen op iets anders)
  • ontvetter (Prep in dit geval)
  • handpad voor paint cleaner en/of fijn polijstmiddel

Die Nonferro kan overigens al een flinke verbetering voor de velgen opleveren.
 
  • Leuk
Reactions: Emi
@Cordoba
Bedank voor je reactie.

Misschien dat ik idd nog een microvezel droogdoek aan ga schaffen.

DAPP
Het gaat de DAP900 worden. Eerst wel nog even sparen..
Ik heb namelijk ook nog een Seat Cordoba, dus dan kan ik hem op beide gebruiken als ik dat wil :).

Huidige boodschappenlijstje:
Boodschappenlijstje is weer aangevuld, (je kan nooit genoeg spul hebben merk ik al weer.. haha) Ik merk dat ik ook lichtje krasjes op mijn ruiten heb. Ik heb wat ingelezen op het forum en dan kom ik uit op Sonax glass polish en Gyeon View als coating.

  • Monello - non - ferro
  • Sonax glass polish
  • Flexipads - glass polishing disc
  • Dodo Juice - born slippy (ik heb nu van Mother's spray, maar die is snel op. Vanwege duurzaamheid de Dodo Juice alvast erbij)
  • Gyeon View
  • 19 en 25mm afplaktape
Wat betreft de polijstmiddelen, wil ik dit gaan aanschaffen in zo'n set met de DAPP900. Maar dat laat de portemonnee nog niet toe, dus even sparen.
Prep heb ik nog genoeg, ook heb ik de Pb's white diamond glaze en EX-p sealent al.

Bedankt voor de tips!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Deze winter ook geregeld de voorruit gesproeid met de sproeivloeistof en heeft de coating niet aangetast (standaard spul van bij de garage).
Mijn collega had toevallig ook in oktober zijn coating gezet (Gyeon view), maar heeft hier en daar plekken waar de coating verdwenen is.
Ik heb sinds oktober tot nu 18000km gereden, mijn collega nog geen 9000km.
We hebben dit ook helemaal niet gedaan als test, maar aan de hand van zijn ervaring gaat mijn voorkeur naar de Nanolex.
 
Op de voorruit is in mijn ervaring de standtijd ongeveer een jaar (15-45k km per jaar bij verschillende auto's). Op de zijruiten gaat het bij sommige auto's al ongeveer 4 jaar mee, al is het hele mooie er nu wel af.
 
Deze winter ook geregeld de voorruit gesproeid met de sproeivloeistof en heeft de coating niet aangetast (standaard spul van bij de garage).
Mijn collega had toevallig ook in oktober zijn coating gezet (Gyeon view), maar heeft hier en daar plekken waar de coating verdwenen is.
Ik heb sinds oktober tot nu 18000km gereden, mijn collega nog geen 9000km.
We hebben dit ook helemaal niet gedaan als test, maar aan de hand van zijn ervaring gaat mijn voorkeur naar de Nanolex.
ah vandaar!