• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe gebruiken jullie de Foamed Wool pad/ Paarse wolletje

sj0ertum

Detailing chief
15 mei 2011
535
75
Luitjes,

Ik loop tegen het volgende aan. Op mijn Rotary werk ik heerlijk met diverse schuimpads. Lekker op mijn gemakje zonder dat het een gevecht is.
Alleen met de paarse wollen pad loop ik er tegenaan dat maar een heel klein deel van de pad het oppervlak raakt, waardoor ik niet netjes een 'dambord' kan polijsten.
Als ik de steunplaat plat op de lak leg is de machine niet te houden, dus houd ik hem een beetje schuin, met als resultaat dat je raakoppervlak dus erg klein is.

Wat doe ik verkeerd?
 
Mogelijke oplossingen :

- de pad is te groot , bvb met een 5.5"pad is het makkelijker polijsten
- het polijstmiddel is te "droog" of niet vettig genoeg , voeg dus een extra drup of 2 "finale" toe (van Monello-Menzerna)
- te weinig polijstmiddel , eerst de pad "primen" en dan verder gaan door telkens enkele druppels (of streepje) bij te voegen
- indien je rechtshandig bent : breng een streepje polish aan op de lak en ga met je machine lichtjes schuin over dat streepje (al draaiend) en de polish zit daar op de pad waar ie moet zitten ( kan wel eens mislopen en dan heb je veel opkuiswerk) :lol
- andere.....:weetniet
 
In welk opzicht 'niet te houden'? Als in, vibraties? Of gaat hij er echt vandoor - 1 richting uit? Vibraties zou ik inderdaad denken aan te grote pad of niet gecentreerd op de machine. Als hij 1 richting uit wil inderdaad de pad primen met wat detailerspray, je polijstmiddel even verdelen over het oppervlak zodat je altijd 'nat' werkt en de pad niet op een droog gedeelte 'hapt' en dan weg springt.
 
- Je pad wel goed uitgelijnd ( met gele centreerpen ), indien niet dan maak je het jezelf wat moeilijker.
- Is de pad wel mooi vlak ( ff op glasplaatje gluren ), anders werk je met kromme pad en met de rotary kan je dan wellicht problemen ondervinden
- Denk dat het gaat over een 6.5" paarse wol .... zo ja, dan is ie zeker niet te groot
- Primen en dan 'bijhouden' moet idd goed gaan
- Waarom lees ik de laatste tijd continue dat men er elke keer druppels 'Finale' erbij moet doen om normaal te kunnen polijsten .... volgens mij gaat er dan iets niet helemaal juist in de methodiek

* Maak je pad op tijd tussentijds schoon: indien niet dan 'harde klonten polijstmiddel' in de pad en die werken dan averechts.
 
mk-us;324155 zei:
Waarom lees ik de laatste tijd continue dat men er elke keer druppels 'Finale' erbij moet doen om normaal te kunnen polijsten .... volgens mij gaat er dan iets niet helemaal juist in de methodiek.

Omdat je op een detailforum zit Marcus , en iedereen post zijn bevindingen .......

Ook ik heb dit hier gelezen én toegepast ...........met succes overigens. Het is nu niet dat door die paar drupjes finale er geen cutting meer overblijft hé . :weetniet

Als je op dat moment bvb enkel Monello/Menzerna ter beschikking hebt , moet je roeien met de riemen die je hebt en dan is dat druppeltje welkom.

Zolang je geen testspot doet met die extra druppels kan je natuurlijk niks zeggen over de mindere werking erdoor , maar dat het fijner werkt zo is reeds gebleken. ;)
 
Ik heb eens wat filmpjes gekeken en ik denk dat de machine te snel wil laten draaien. De wollen pad grijpt zicht zelf dan ineens zo vast dat hij je een slinger geeft. Door de machine iets schuin te houden krijgt hij hier de kans niet voor. Ik zet hem vaak al snel op standje 4-5, wellicht is standje 3 voldoende en kan ik hem nog wat harder zetten als ik hem onder controle heb.

Zoals ik al zeg, ik heb echt niet voor de eerste keer een Rotary vast en met schuimen pads gaat het al jaren perfect.

Dat drupje finale ga ik toch proberen. Wat maakt het uit. Op het forum zitten nog veel 'zoekende' mensen die met trial and error de veiligste en beste manieren aan het zoeken zijn. :-)^
 
@gsm: ik snap de achterliggende gedachte en reden waarom er een druppel finale bij wordt gedaan echt wel,
waar het mij om gaat is dat ik in korte tijd deze 'tip' lees en vraag me af of het nu wel juist is.
Krijg nl beetje het idee dat indien men ondervind dat de inizio stoft ( wat gewoon normaal is met deze compound ) of niet helemaal lekker over de lak heen gaat
( tov van bv de mezzo / finale of welk ander merk/type dan ook ),
er dan naar voren geschoven wordt om een middel met meer olie toe te voegen.
Als er gesteld wordt dat bv het polijstmiddel niet vettig genoeg is en daarom olie moet toevoegen, dan denk ik dat je spelletje nog niet helemaal snapt.

Zekerheidshalve: is niet bedoelt tegen grandscenicman an sich, maar denk wel dat men voorzichtig moet zijn met tips en adviezen.
Vanaf een scherm kan overkomen dat het straks de normale wijze van werken is dat je gaat combineren om zo op de meest vriendelijke wijze te kunnen werken

- stoffen is normaal bij compounds ( de inizio wellicht wat meer dan een ander )
- werkwijze wellicht nog niet volledig uitgekiend
 
Ik lees dat je met de rotary ook een dambord patroon doet, dat is met een rotary niet nodig.
Het hoppen/stuiteren van de machine kan meerdere oorzaken hebben, welke het precies is, is lastig te zeggen zonder je techniek e.d. gezien te hebben. Het kan door het volgende komen:

- Te weinig polijstmiddel
- Te lang doorwerken, dus pad te droog = teveel weerstand
- Pad is verzadigd met polijstmiddel, dit is een veel voorkomend probleem met een wollen pad, deze moet je vaak schoonmaken
 
Een flexibele backing plate kan veel van het stuiteren tegenhouden,dit omdat de plate en pad dan beter de lichte kromming van panelen kan volgen
 
MK-US schreef "- Je pad wel goed uitgelijnd ( met gele centreerpen ), indien niet dan maak je het jezelf wat moeilijker."

Gele centreerpen..??? Zit die bij een dap900 dan ??
Doe hem er altijd op het oog erop ....
Hoor graag over de gele centreerpen
 
Zat te snuffelen in de webshop maar zie het plaatje er niet bij ( raar maar waar ).
In elk geval gaat het om deze gele:

WoolPad-CentreerPen.webp
 
mk-us;324300 zei:
@gsm: ik snap de achterliggende gedachte en reden waarom er een druppel finale bij wordt gedaan echt wel,
waar het mij om gaat is dat ik in korte tijd deze 'tip' lees en vraag me af of het nu wel juist is.
Krijg nl beetje het idee dat indien men ondervind dat de inizio stoft ( wat gewoon normaal is met deze compound ) of niet helemaal lekker over de lak heen gaat
( tov van bv de mezzo / finale of welk ander merk/type dan ook ),
er dan naar voren geschoven wordt om een middel met meer olie toe te voegen.
Als er gesteld wordt dat bv het polijstmiddel niet vettig genoeg is en daarom olie moet toevoegen, dan denk ik dat je spelletje nog niet helemaal snapt.

Zekerheidshalve: is niet bedoelt tegen grandscenicman an sich, maar denk wel dat men voorzichtig moet zijn met tips en adviezen.
Vanaf een scherm kan overkomen dat het straks de normale wijze van werken is dat je gaat combineren om zo op de meest vriendelijke wijze te kunnen werken

- stoffen is normaal bij compounds ( de inizio wellicht wat meer dan een ander )
- werkwijze wellicht nog niet volledig uitgekiend

Ik was een van de mensen die dat heeft gezegd en zal ook even uitleg geven waarom.
Laat ik voorop stellen dat ik je punt geheel begrijp, en ook vind dat je het eerst zelf moet testen voordat je het maar lukraak uitprobeert (bij de vorige keer dat ik het schreef heb ik dit erniet bij gezegd, volgende keer zal ik dit uiteraard wel vermelden).
Persoonlijk gebruik ik enkel en alleen een drupje final als ik met de rotary en woolpad aan de gang ga. Ik heb ervaren dat dit het voor mij persoonlijk het polijsten dan makkelijker maakt. Uiteraard betreft dit gevoel: voor een ieder ander werkt dit misschien wel/niet. Het is voor mij persoonlijk dus ook niet zo dat ik het toevoeg om het makkelijker maakt om te polijsten: ik heb ervaren dat ik op deze manier een beter resultaat behaal. Ik voeg het drupje finale toe naar aanleiding van de tip van een 1 van de carclean heren.
Het is voor mij ook absoluut niet dat ik het doe omwille van het stoffen, ter vergelijking heb ik ook wel eens met een gele hexxpad en chemical guys V32 gepolijst met als resultaat dat na 1 dambord op een 900 watt excentrische machine ook al een hoop stof aanwezig was.

En voordat het verkeerd begrepen wordt: ik voel me absoluut niet aangevallen, ik wil enkel en alleen uitleg geven waarom ik een dergelijk advies geef. Wel ben ik het eens met Mk-us dat het een ieder zou sieren om ook tekst en uitleg te geven waarom men tot het oordeel is gekomen.
 
@yorick: Allereerst dank voor je aanvulling en het feit dat je 'de ballen' hebt om het naar jezelf te halen !
Ten tweede denk ik dat ( en al vaker gemeld ) dat men ( en men mag mij er ook best op wijzen indien ik het vergeet dan wel niet duidelijk over is gekomen ) voorzichtig moet zijn met het geven van tips:
op den duur kan het een eigen leven gaan leiden en wordt een tip bij een specifieke situatie omgezet naar een algemeen feit.
Wellicht zie ik beren op de weg, maar door schade en schande wijzer geworden, vandaar dat ik het soms zo expliciet ( en veelvuldiger ) wil vermelden.

Los van deze 'discussie': er is zeker niks mis met de tip, zelf ook moeten gebruiken ( of bv de Meg's M7 glaze ), maar dan wel indien de omstandigheden het er echt om vroegen ( en dus noodzaak was ipv gemakshalve )
 
Ik heb eenzelfde pad, een 5,5" die ik destijds bij de Dap heb gekocht, deze heeft geen centreergat, bij mijn weten heeft de 6,5" dit wel.

Doordat je geen centreergat hebt, krullen de (lange) vezels in het midden op door de rotatie van de pad, en word hij plaatselijk wat dikker, waardoor je wat sneller instabiliteit merkt.
Ik heb in het midden de vezels wat korter geknipt, en het werd daarna wel iets beter.

Toen ik net met de rotary begon had ik ook wel eens wat last van gehobbel, maar na verloop van tijd leer je er wel mee werken.
Wol icm compound heeft nou eensmaal veel frictie op de lak, kwestie van wennen, beetje gevoel er mee krijgen.
Als je het vaker doet gaat het steeds een beetje beter.