• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe hou ik deze velgen netjes.

moto

Detailing chief
18 okt 2008
168
85
Westland
Ik heb sinds dit weekend een set andere wielen onder mijn auto.
Zijn ongelakte gepolijste aluminium velgen. Vorige eigenaar heeft deze zeer netjes onderhouden

Ben benieuwd hoe ik deze onderhoud. Iemand gaf als suggestie met Belgom Alu om de glans op te poetsen. Kent iemand dit product. Wat kan ik verder gebruiken om de boel enigszins te conserveren. Ben nieuwsgierig naar jullie advies.


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Powerball icm met Mother's Mag & Alu polish, waslaagje eroverheen en voor de rest voorzichtig wassen met shampoo en washmitt.
 
Mooie auto en erg bijpassende velgen (is vaak anders) :)^

Belgom Alu wordt in de motorwereld veel gebruikt om te poetsen van b.v. de motorblokken ( = ook aluminium)
Werkt erg goed, ik gebruik het ook voor aluminium en gepolijste RVS onderdelen.

Doe wel handschoenen aan, je handen zullen behoorlijk zwart worden.
Als je handen net zo makkelijk schoon te krijgen zijn als die van mij............................ :-"

P.s.: ik hoop dat je voor de winter een ander setje hebt i.v.m. invreten pekel :eyes:
 
Is het niet verstandiger om ze inderdaad netjes te polijsten met Belgom-Alu en dan erna alle velgen te voorzien van een laagje blanke lak? Als je dit niet doet, zal je je velgen altijd goed bij moeten houden, anders gaat het verweren. Met een laagje blanke lak behoudt het aluminium zijn glans.
 
Het onderhoud van gepolijste velgen is sterk afhankelijk van het type weer.

Als het zonnig en droog is en er wordt alleen maar mee gereden met droog weer (wat me sterk lijkt in dit land :no ) dan schat ik dat ze ongeveer een maand lang netjes blijven alsdat ze net waren gepolijst.

Maar als er regen e.d. bij komt gaat de staat al snel achteruit. Zelf heb ik ook met ongelakte gepolijste velgranden rondgereden en 1x per week stond ik te poetsen met belgom. (zonder enige andere bescherming als velgwax of iets dergelijks).
Wellicht dat ze langer netjes blijven met een goede wax.

Dus het is afwegen:

- Of je vindt het leuk om regelmatig de velgen bij te houden en de glans blijft hetzelfde. (wel het mooist)
- Of je brengt een blanke lak laag aan waardoor ze iets minder glanzen maar waardoor ze minder onderhoud nodig hebben.

Succes!

Vincent
 
Allen dank voor het advies.

Ze zijn nu inderdaad nog mooi. Probeer dat ook zo te houden. Woon echter hemelsbreed 300 meter van zee, dus goede conservering is belangrijk. Zal ze eens in de natty's zetten. Zit nu ook op de auto en ben ik tevreden over.

Zal ook mijn licht eens opsteken bij een via-via kennis met een spuiterij en zien wat mogelijk is qua blanke lak.

Voor Hans: Inderdaad een 4 Liter,m aar geen V8 maar een 6-lijnmotor. Maar klinkt geweldig.
 
Even off topic maar je hebt een hele gave jeep!
Ik heb een 2.5 gezien die ik beter wil gaan bekijken nog tips om op te letten?
 
roger zei:
Even off topic maar je hebt een hele gave jeep!
Ik heb een 2.5 gezien die ik beter wil gaan bekijken nog tips om op te letten?

Absoluut heb ik tips:

Luister vooral naar rare geluiden in de aandrijflijn.
Probeer ook eens een stukje off-road te rijden waarbij je de 4WD High en Low kan proberen en let op geluiden.
Kijk ook eens onder de auto en check vooral de versnellingsbak en tussenbak op olielekkages.
Overgang van de tussenbak (2wd 4wd schakeling) naar de achterste cardanas is een zwak punt.

Als er een onderhoudshistorie aanwezig is, is dat mooi.

Trek verder als ze er nog in liggen het tapijt eens omhoog en check de bodem. Er zijn weinig Jeeps die echt waterdicht zijn.
Vooral even checken van de bodem waar de rollbar bevestigd is, dus net achter de voorstoelen. Dat is ook een zwak punt.

Kruip ook eens onder de auto en je kan al snel zien hoeveel terrein ermee is gereden.
Als er deuken aan de onderzijde zijn en/of dingen krom, gewoon laten staan. Dan is er flink mee gerost.

Als het kan neem iemand mee die vertand heeft van dit soort auto's of rij met de auto naar een gespecialiseerd bedrijf om deze te laten bekijken.

Verder geef ik als boodschap mee dat bijna alles aan dit soort auto's makkelijk zelf te repareren is en als je de juiste adressen weet, de onderdelen niet veel hoeven te kosten. Kijk ook eens op www.jeepforum.nl voor tips, adviezen en heel veel onderwerpen.

Je wilt voor een 2,5 liter gaan. Ik geef je als tip mee dat qua verbruik een 4.0 niet veel uitmaakt en wel een stuk sterker en stiller is. Qua prijs zal het 2e-hands ook niet echt veel uitmaken.

Wens je veel succes.
 
moto zei:
Zal ook mijn licht eens opsteken bij een via-via kennis met een spuiterij en zien wat mogelijk is qua blanke lak.

Blanke lak wordt vaak afgeraden op een gepolijste ondergrond, omdat de lak moeilijk hecht op de gladde ondergrond. Zit er een foute of een 'lek' in het spuitwerk dan gaat de corrosie onder de blanke lak zitten en kun je de blanke lak eraf halen en vervolgens weer gaan polijsten.

Ik zou Dibbuz z'n advies opvolgen alleen het waslaagje vervangen door een goede wheelwax.
 
Roger ik denk dat je moto beter mee neemt als je naar 1tje gaat kijken :ja

@ moto met collinite 845 zit je een half jaar goed.
 
hendrik zei:
Blanke lak wordt vaak afgeraden op een gepolijste ondergrond, omdat de lak moeilijk hecht op de gladde ondergrond. Zit er een foute of een 'lek' in het spuitwerk dan gaat de corrosie onder de blanke lak zitten en kun je de blanke lak eraf halen en vervolgens weer gaan polijsten.

Dat is inderdaad zo, blanke lak is geen optie, omdat dit niet goed hecht !
 
je zou ze in kunnen smeren met zuurvrije vaseline, of in kunnen spuiten met blanke tectyl.
wordt in de transportwereld veel gebruikt bij alcoa velgen. is precies hetzelfde als wat onder de jeep ligt.