• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe kan het beste de hemel reinigen van een rokersauto?

jae

Detailing rookie
14 aug 2011
1
0
Dag,

Mijn onlangs aangeschafte peugeot 206 xs was een "rokers" auto.
Hoe kan ik mijn hemel reinigen, die er echt vies uitziet.
De rest van het interieur is gereinigd en ziet er netjes uit.
gtjs

Jae
 
Met een extractor, als je er zelf geen hebt zou je even moeten rondvragen of er iemand bij je in de buurt woont met 1 die je wil helpen.
 
Nope, heb 3 uur geleden nog het hemeltje van m'n oom en tante gedaan met de extractor. Was een fles drinken in de auto ontploft dus heel de hemel zat onder de vlekken, is 4 maand geleden al gebeurd dus heb niet alles 100% weg gekregen maar toch wel voor 80%.
 
Nu weet ik niet of het met een extractor ook kan gebeuren, maar een tijd geleden had ik bij een oudere Golf de dakhemel met APC en een microvezel gereinigd. En op enkele plekken is die lichtjes gaan 'doorhangen' . Maarja, misschien heb je dat probleem niet met een extractor? :weetniet
 
dus wel...
Hemeltjes doe ik persoonlijk eigenlijk nooit wat aan... Juist om doorhangen en loslaten te voorkomen.
 
En hoelang was dat na je hem met de extractor gedaan had? Kan ik me oom even vragen hoe de hemel erbij hangt na die tijd
 
Behandelen jullie de hemel dan het zelfde als de stoelbekleding, dat het gaat hangen?

Ik heb er zelf gelukkig geen last van gehad tot nu toe.
 
Ik gebruik gewoon Meguiars Carpet and Interior Cleaner.
Werkt erg goed en is niet al te duur. + dat de wagen daarna heerlijk ruikt van binnen:heart_eyes:

Foto van mijn 307 hemel:
Is trouwens geen rokers wagen, maar wel met allemaal zwarte vlekjes. Schijnen allen 307 en 407's last van te hebben die airco hebben

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Ik heb vorige week mijn gehele interieur gereinigd met een extractor van Karcher (gehuurd bij Boels) Werkte fijn en dakhemel zit nog prima en strak van mijn VW Passat. Wellicht verschilt het per type/merk auto en komt het simpelweg neer op bouwkwaliteit.

Zou overigens niet al teveel vocht gebruiken. Apart insprayen met APC en plantenspuit en dan droog zuigen.

Succes!
 
Kermit zei:
Zou overigens niet al teveel vocht gebruiken. Apart insprayen met APC en plantenspuit en dan droog zuigen.
dit is "DE GOUDEN TIP" de exacte hoeveelheid vocht gebruiken, zodat je enkel de aller bovenste laag bewerkt, en je de lijm niet aantast met je vocht/apc.
ook leeftijd van de wagen is van veel belang, aangezien de lijm die gebruikt word ook vergaat na een tijdje, en spray je hier dan op dan gaat deze helemaal oplossen en gaat je dakbekleding hangen
 
Ik zie 2 soorten hemeltjes:
1 - diegene die plat tegen het dak aan zit
2 - diegene die tussenruimte hebben ( veelal het type waar je bv ook achterin nog lampje boven de achterbank hebt ( tussen dak en hemel loopt de bedrading ( om makkelijk voorbeeld te geven ))

de eerste gaat gewoon goed
de tweede wil soms voor problemen zorgen en dan idd gaan doorhangen

Idd niet door blijven spuiten en zeikesnat maken ( maar geld ook voor de bekleding an sich ) en anders idd met het handje
 
Kermit zei:
Zou overigens niet al teveel vocht gebruiken. Apart insprayen met APC en plantenspuit en dan droog zuigen.
Succes!
Maar dan heb je ook niet per sé een extractor nodig; in dit geval volstaat ook een "gewone" waterzuiger.

Overigens goed om te lezen dat je Passat er goed vanaf is gekomen, nu wordt het voor mij wat makkelijker om er ook eens aan te beginnen.
 
mk-us zei:
Ik zie 2 soorten hemeltjes:
1 - diegene die plat tegen het dak aan zit
2 - diegene die tussenruimte hebben ( veelal het type waar je bv ook achterin nog lampje boven de achterbank hebt ( tussen dak en hemel loopt de bedrading ( om makkelijk voorbeeld te geven ))

de eerste gaat gewoon goed
de tweede wil soms voor problemen zorgen en dan idd gaan doorhangen

Idd niet door blijven spuiten en zeikesnat maken ( maar geld ook voor de bekleding an sich ) en anders idd met het handje
Het zijn allemaal losse hemels, want je kan ze er allemaal zo uithalen, dus je twee soorten :no
De hemels zijn opgebouwd uit stevig karton met daartegen een stof/leder geplakt, ooit met een foam als tussenlaag.
Gebruik je op een hemel teveel water dan kan het de lijm doen loskomen en daardoor komt het los, hierdoor kan het gaan hangen.
Gebruik je zoveel water dat zelfs je karton doorweekt is dan plooit dit gewoon door en is het helemaal om zeep.

Wil je je hemel reinigen, doe het gewoon met de hand/doek/apc, en niet te hard wrijven met je doeken want veel kans dat je de vezels zo los wrijft, die dingen zijn er echt niet op berekend om proper gemaakt te worden.
 
Theoretisch heb je wellicht gelijk maar als je goed gaat kijken dan zie je wel degelijk de onderlinge verschillen tussen de 2 types waar ik op doel.
Bij versie 2 zit er veel meer ruimte tussen het metalen dak en de hemel t.o.v. de eerste.
Bij de 2e versie lees je ook veelvuldiger dat men last gaat krijgen van het zogenaamde doorhangen.
 
Dakhemel heb ik eens aangepakt met (weinig) APC en met een Miracle Sponsje. Daarna goed droog wrijven met een MF. Ik heb dit echter niet over de hele oppervlakte gedaan, alleen de plekken die er in zaten (cola ofzo). Prima weg gekregen.
 
even op inhaken, krijg je geen rare vlekken van in je dakhemel?

Ik had namelijk een vlek(je) in de hemel, heb deze toen proberen te verwijderen met een foam (action, kende carclean toen nog niet :() maar er zit nu rare gele vlek in, net een vochtvlek die je wel eens in huis ziet..