• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe krijg je 10 mensen zo gek om een nieuwe klei te testen voor Carclean?

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.133
223
Omgeving Breda
Gewoon gratis een stukje opsturen naar degenen die overdag tijd genoeg hebben om op het forum te hangen in plaats van te werken.
Een beetje moeite doen als je wat gratis kunt krijgen? Tuurlijk, we zijn per slot van rekening Nederlanders.
De toevallige Belg die dan een stukje toegestuurd heeft gekregen, zal vast ook wel op een steenworp van de grens met Nederland wonen. ;)

Affijn, deze week vond ondergetekende het volgende in de bus.
Personal touch. Nice. :cool:
p4160329.jpg


Tja, in de aanloop naar de Budelmeeting is mijn Focus al uitgebreid gekleid, gepolijst en weet ik wat nog meer.
Daar gaat de klei niet op getest worden. Maar waarop dan? Heb ik nog een auto voorhanden waar ik de testklei
lekker los op kan laten?

:idee

Tuurlijk. De Peeuzjoo 307 van mijn zus. Een zilvergrijze 307 break uit 2003 met genoeg krassen, putjes en swirls om aannemelijk te
maken dat het beessie nog nooit het voorrecht gehad heeft om een fatsoenlijke detailbeurt te mogen ontvangen.
Ideaal slachtoffer testobject dus. Voor het gemak maar de alombekende motorkap gepakt als testpaneel.
Ziehier het testpaneel:
p4170331.jpg


Geen onderdeel van de test, maar wel representatief voor de rest van de lak.
p4170332.jpg


Nog meer meuk
p4170333.jpg


Tijd voor een verslag. Ik kreeg al een subtiele hint via PM om eens wat van me te laten horen (you know who you are }:)w )

Goed. Doel van vandaag is dus om de klei te testen en te vergelijken met materiaal dat ik al weleens gebruikt heb:
de grijze, milde Poorboy's klei en Dodo Juice Supernatural klei. Soepergrover heeft eigenlijk alleen nog milde claybars
in huis. Een wat zwaardere klei komt pas in huis als ik deze echt nodig meen te gaan hebben.
Maar goed, geen uitgebreid plak- en polijstwerk. Eerst grote zus maar eens zien te overtuigen van het nut van de hobby
van broerlief.

Zoiets moet natuurlijk voorzichtig aangepakt worden. Niet gelijk de zware kanonnen van stal gehaald, maar eigenlijk
de middeltjes die ik toch heb en die eens een keer op moeten. Mocht het resultaat van vandaag goed bevallen, dan kan
een volgende behandeling met 'beter' spul alleen maar zorgen voor nog meer enthousiasme.
Affijn, maar begonnen met de wagen afspoelen. De stukken mos vlogen letterlijk over het dak van de Peu. Zat lekker verborgen
onder de dakdragers, op een plekkie waar de wasstraatborstels er niet bij kunnen.
OK dus. Eerst maar eens wat aan de slag met wat APC en een kwassie. Echt in alle kieren en naden zat de groene beplanting.
Dat voorspelde niet veel goeds voor de staat van de lak.
Dus maar een rondje gemaakt met APC, met mijn zwager op korte afstand volgend met de tuinslang om de prut af te spoelen.

Vervolgens maar een sopje gemaakt met Meg's NXT. Mijn allereerste 'goeie' shampoo, dus heeft bij mij nog steeds een speciale plek.
Begonnen op het dak. De lak begon gelijk te protesteren door mijn mitt 'tegen te houden'. Ik voelde de vuiligheid door mijn mitt heen.
Nog niet eerder meegemaakt. Bizar. Gelijk maar een dopje NXT extra in de wasemmer gemikt.
Zwager maar weer eens aan het werk gezet met wassen, zodat ik de boel kon 'coordineren'. Ik heb zelf het rondje afgemaakt en de
echt vieze plekken + wieldoppen ook maar meegenomen (kan het toch niet laten he).

Tijd voor het kleien. De motorkap in gedachte in drie stukken ingedeeld, met de ruitenwissersproeiers als referentiepunt(en).
Als eerste de Poorboy's klei. Vind ik fijne klei en met dit warme weer kneedt deze ook prima. In kouder weer kost het wat meer moeite.
Als vloeistof gebruik ik Spray&Wipe 1:1.
Volgens de laatste trends is het 'hip' om te luisteren naar de conversatie tussen lak en klei. In dit geval was er geen sprake van
fluisterwerk, maar kon ik een gesprek gewaarworden dat duidelijk te volgen was. Kortom; genoeg vuiligheid op de lak.
Stukje gedaan en toen uit nieuwsgierigheid eens naar de klei gekeken.
Huh? Watte? Een zo goed als schone klei. Hoekanda?:weetniet
Verder nog de rest van het gemarkeerde stuk gekleid, voor de zekerheid nog maar eens over de lak gegaan, wat gefriemel
met een boterhamzakje om te testen of de lak glad genoeg was. Ik voelde nog wel af en toe wat vuiligheid, maar had geen zin om bezig te blijven.
Nog een foto van de klei. Kan er niks aan doen, maar hij leek nagenoeg schoon. Ik snap er niks van.
p4170335.jpg


Tweede klei: Dodo Supernatural. Heeft z'n naam mee, is zachter dan de Poorboy's klei en kneedt dus wat makkelijker.
Blijft net als de PB klei goed aan je vingers 'hangen' bij het kleien. Vind ik persoonlijk wel een prettig iets, omdat ik anders
heel wat stukken klei uit mijn vingertjes zie verdwijnen richting moedertje Aarde. De SN vind ik af en toe echter iets teveel
plakken aan je handen, wat dan weer wat minder is.
Het kleien ging een beetje hetzelfde als de PB klei: je merkte dat er vuil zat, dat het loskwam, maar ook dat er wel wat bleef hangen.
Hier ook een paar keer over hetzelfde stukje gegaan. Daarna de klei bekeken en verhip: ook hier weinig te zien op de klei.
Jullie zien d'r ook niets van, want de foto is allesbehalve scherp :roll
p4170337.jpg


Dan de geheimzinnige nieuwkomer: klei 'X'.
Al voordat ik de verpakking geopend had, kon ik al wel merken dat dit een zeer zachte klei is. Zoals al door anderen opgemerkt,
is deze erg elastisch. Als je een stukje insnijdt met een mes, wat heen en weer beweegt en de rest probeert los te trekken, lijkt het wel kauwgom.
Je krijgt van die lange draden. Alsof je een pizza met jonge kaas erop probeert in stukken te snijden.
Even een knikkertje ervan gekneed. Omdat de klei zo zacht is, gaat dit erg gemakkelijk. Makkelijker dan de Dodo SN, alleen blijft klei 'X'
niet zo vervelend aan je vingers plakken. Pluspuntje.

Zoals gezegd, vind ik de klei niet echt stinken. Lekker ruiken doet 'ie ook niet en de geur heeft wel iets weg van citrus,
zij het dan van een citroen van drie jaar oud.
Omdat vrouwen over het algemeen wat beter zijn in het omschrijven van geuren, maar snel even de klei letterlijk onder
de neus geduwd van een van de dames uit het publiek. Op de vraag waar ze de klei naar vond ruiken, kreeg ik een vrij
nuchter antwoord in het Brabants: "Hai roikt volleges main gewoon naor klaai". Affijn, geen discussie meer mogelijk.
Wie gaat er overigens in hemelsnaam aan een stukkie klei staan ruiken? :schaam

Nogmaals de rest van het stuk plaatwerk onder handen genomen. Ik val denk ik in herhaling, want ook hier was verrekte weinig op de klei te zien.
p4170338.jpg


Ik kreeg wel het idee dat er genoeg vuil van de lak werd genomen, maar nog steeds niet alles. Ik kreeg zelfs het idee dat er
minder vuil werd opgenomen door de klei dan de eerder gebruikte kleisoorten. Maar weer het boterhamzakje van stal gehaald,
wat uiteraard zorgde voor verbaasde/bezorgde blikken van zuslief en ander publiek. Voor de zoveelste keer geprobeerd
uit te leggen wat ik nou aan het doen was cq. mezelf te verantwoorden in een poging een telefoontje naar een psychiatrische
instelling te voorkomen. Hopelijk is het laatste gelukt. Het begint me echter wel te dagen waarom ik altijd zo lang doe
over een detailbeurt. Ik wil een garage. Eentje zonder ramen!

Ik zal bovenstaande lap tekst maar afsluiten met mijn persoonlijke mening over de testklei. Ik heb ondertussen ook al wat
andere bevindingen gelezen en die lijken verdacht veel op die van mij (of andersom).
Ik vind het eigenlijk best een prettige klei om mee te werken (makkelijk te kneden, plakt niet vervelend), maar zoals gezegd
-door mij en anderen- lijkt deze klei qua 'kleikracht' wat minder dan de andere gebruikte claybars.
Geur vind ik (zeker sinds vanmiddag :grinning: ) een non-issue voor een klei. Alsof je daar iets van gaat merken met Spray&Wipe of Last Touch.
Voor een 'onderhoudsklei' lijkt me deze klei prima geschikt: een klei voor gebruik op een al eerder behandelde auto of op auto's
die al gewoon goed worden bijgehouden. Qua marring heb ik eigenlijk niet gemerkt dat deze klei dat doet. In elk geval niet op
de lak van het testobject. Ik heb ook eens overwogen om een stukje Sonus green te bestellen, omdat deze ook erg zacht/mild zou zijn,
maar ik denk dat dat eigenlijk voorlopig niet meer hoeft nu ik dit stukje klei in bezit heb.

Wat mij nog interesseert, is de prijs die deze klei in de winkel zou gaan doen, mocht deze in het assortiment worden opgenomen.
En de hoeveelheid klei per verpakking. Ik heb nu ca. 100g ontvangen en denk daar best wel even mee te kunnen doen.
 
TOP review !

Goede, duidelijke, heldere tekst.
Fotomateriaal wat het verhaal nog eens goed onderbouwd.
Persoonlijke noot ( vind ik zelf altijd erg prettig om in een verhaal terug te zien )

Resume: CC mag Mr Soepergrover vaker als tester gebruiken !
 
Mooie review, heb de klei zelf ook al geprobeerd, is lekker zacht, kneed gemakkelijk maar liet op een zachte lak marring na.
 
Mooie review, ik had gelukkig de boterhammen net gesmeerd. ;)
Goed verhaal duidelijke beelden. Ik heb nog voorraad (Mothers) dus voor de Monello Dolce Giallo wacht ik de andere ervaringen af.

Hans
 
Ik voel me niet aangesproken hoor:grinning:

Mooie review:)^
Breng je volgende week de 307 en die klei mee?