• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang na het opbrengen van pb exp kan/mag je aftoppen met wax

martelsmits

Detailing addict
7 apr 2011
63
55
Beste Detail vrienden

Ik post heel weinig :-" maar lees wel veel op het forum :-)^

Ik heb een vraag welke vast al weer honderd keer is gesteld maar kan helaas (ben een beetje digibeet) het antwoordt niet zo snel vinden.

Mijn vraag is : Hoe lang na het aanbrengen en uitpoetsen van een sealant (pb exp) kan je beginnen met aftoppen met bv pb natty's blue en hoeveel laagjes toppen doen jullie voor een mooi resultaat?? en wat voor cure tijd tussen de laagjes wax??

Nu ik toch bezig ben op het forum hier mijn detail volgorde voor het weekend, alles met het handje volgens dibbuz zijn stappen plan(is mijn poets bijbel :lol ) Moet dit jaar maar eens een clinic volgen wil wel graag een dap want als ik naar de auto's om mij heen kijk (lees van mijn familie en vrienden) beginnen mijn handen te jeuken.

Misschien iemand in de buurt van Gorinchem die het een keer kan laten zien how too :-"

Wassen/ btm
kleien/mothers
pb polisch
pb black hole (15-30min curen???)
pb exp sealant (30min Curen???)
pb naty's blue

(heb ook een panel potje dodo purple haze of is de Pb goed genoeg?? en de PH lekker bewaren voor de zomer :jippie :jippie

Alvast bedankt en veel detail plezier in 2012

Martel

martelsmits zei:
Mijn vraag is : Hoe lang na het aanbrengen en uitpoetsen van een sealant (pb exp) kan je beginnen met aftoppen met bv pb natty's blue en hoeveel laagjes toppen doen jullie voor een mooi resultaat?? en wat voor cure tijd tussen de laagjes wax??
Wanneer je een sealant of wax kan afnemen is niet direct te vertellen, hoe lang is afhankelijk van o.a. het weer en de temperatuur. Met warmer weer kun je een wax of sealant sneller afnemen. Gebruik dus de swipe test (google maar).

Na het aanbrengen en afnemen van de sealant moet je 12-24 uur wachten, voordat je er iets bovenop zet. De sealant moet in die tijd geheel curen (de polymeren moeten goed met elkaar hechten). Met dit weer zou ik 24 uur aanhouden.

Hierna kun je 2 laagjes natty's doen. Niet zozeer voor de glans, maar meer om er zeker van te zijn dat je geen plekje hebt overgeslagen.

Okee dan gaat het project weer wat langer duren lees meer plezier voor mij !!

Ik zal de producten de tijd geven om te curen (24uur)

maar was je de auto de volgende dag weer voordat je de wax opbrengt of ff snel een QD spray erover en afnemen

Thanx

Als je tijdens die 24 u niet meer met de auto rijdt zou ik snel even met een qd langslopen voor de zekerheid. (ik ga er van uit dat deze dan in een gesloten garage staat en niet buiten op de stoep)
Rij je met de auto zou ik hem toch even snel wassen. Zeker met dit weer en natte wegen.

Zo de auto gewoon even wassen, drogen en dan de wax aan brengen. uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat het niet laten curen de duurzaamheid niet ten goeden komt.;)

De exp laat ik gemiddeld 45 minuten tot een uur curen, je kan altijd ff checken doormiddel van een swipe test:rules

Kleine noot mbt de exp: bij een wax is dit idd zéér goed te doen; echter bij een sealant lijkt het zo dat ie 'al klaar' is maar moet eigenlijk nog wat langer staan.
Bij een sealant word je dus een beetje gefopt m.b.t. de curetijd; gek gezegt zal ie aangeven dat ie na 5 al klaar is om af te nemen terwijl dit nog niet voor de volle 100% is.
( tenminste dit is hetgeen ik destijds geleerd/gelezen heb en houd mij hieraan ( en gaat tot op heden nog steeds goed ))
Nu kan je bij een wax 'm ook wat langer laten staan, houd wel altijd goed de temperatuur en het type in de gaten .... voor je het weet ben je voorzien van een gratis blok beton ;)

Een sealent zoals de EX-P moet tussen de 30 en 60 minuten curen. Staat op het flesje.

Let EX-P dry to a light haze, or 30 to 60 minutes fo a deeper shine, and then wipe off with a smooth microfiber cloth or cotton towel.
If you are using EX-P in the hot summer sun, do one section at a time and then remove immediately.

Thanx voor alle info :-)^

Dit is wat ik ga doen:

Auto lekker wassen, kleien, lak reinigen met pb polisch daarna gaatjes vullen met black hole van pb en aftoppen met mooi laagje exp van pb erop laten CUREN voor 30-45min daarna afnemen.

Volgende dag weer ff snel wassen auto staat buiten :(

Daarna 2 laagjes pb natty blue!!

Vervolgens maanden genieten van een mooie look :party

Hopelijk zijn jullie het hiermee eens !!

Laters :)_[]

Zie net dat ik het fout heb neer gezet / geantwoord. :schaam

er zit natuurlijk wel een verschil in curen en het aan brengen van een ander product over de aangebrachte sealant.
PB heeft op eigen forum eens gereageerd dat aanbrengen van wax op exp 12-24 uur mee moet wachten.
PB forum

dat klopt, maar mag toch wel aangeven dat ik het deels fout adviseerde? en dat er vaak geen onderscheid wordt gemaakt in curen en wanneer product B aanbrengen. Ik heb het zelf ook een tijd fout gedaan:lol
op 1 dag blackhole, exp en natty bleu aan brengen.:-"