• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang voordat pekel lak aantast?

gsxrjozzz

Detailing rookie
17 jan 2013
3
0
Beste medecarcleaners,

Afgelopen oktober heb ik een nieuwe witte Kia Rio gekocht. Deze is voorzien van een Waxoyl (ja ook ik ben er toendertijd ingetrapt) behandeling en ik was hem wekelijks met de meegeleverde Waxoyl shampoo.

Nu heb ik hem afgelopen weekend wegens drukte niet kunnen wassen en aangezien het vanaf maandag hier flink gesneeuwd heeft en ik ook nog eens een laag strooizout, ijs en pekel over mijn auto heenkreeg van een strooiwagen zit hij onder de bruine smurrie. Nu is het niet mogelijk om met deze temperaturen 's avonds de auto thuis te wassen dus leek het me een goed idee om langs een handwasbox bij BP of shell te rijden met een emmertje sop en dan alleen de auto voor en na af te spuiten. Helaas zijn alleen wegens de vorst alle wasboxen gesloten en kan ik dus mijn auto niet schoonmaken... :(

Aangezien de vorst nog een poos aan gaat houden vraag ik me toch af hoe lang het duurt voordat de pekel mijn lak aan gaat tasten. Of maak ik me te druk en kunnen een paar weekjes zo rondrijden geen kwaad?

Alvast bedankt voor het meedenken en evt. oplossigen.

Gr. gsxrjozzz

waxoyl en pekel is geen goede combi, vreet zo je lak op ! :lol

Nee geintje, gewoon even wachten... je kunt weinig doen nu

Pekel zal je LAK sowieso niet aantasten, je plaatwerk wel,maar bij een nieuwe wagen hoef je je daar voorlopig echt geen zorgen over te maken.
Niet te panisch, hoeveel mensen zijn er niet die hun wagen 2x per jaar door de krasstraat trekken (of nog minder....) Die wagens rijden ook langer dan 10jr rond....

Bedankt voor de snelle antwoorden. Zo te lezen valt het allemaal dus wel mee met die pekel. Zodra de wasboxen open zijn ga ik em goed afspoelen en wassen!

Nog even een aanvulling:

Plaatwerk wordt 'opgevreten' waar de beschermlaag (lak) is beschadigd, maar dat gaat ook weer niet zo hard. Overigens gaat dat proces voorlopig even extra langzaam: door de lage temperaturen verloopt de snelheid van het oxidatieproces gewoon veel langzamer, en bovendien is het (pekel) water het grootste deel van de tijd bevroren en kan dus even nauwelijks reageren. Pas als de boel warm wordt door een ritje en ontdooit, krijg je wat hogere temperaturen waarbij steenslagplekjes kunnen gaan reageren.

om hier even op in te haken;

op mijn motorkap zitten een aantal steenslag puntjes, is het raadzaam om deze dan weg te werken ?
natuurlijk staat de auto nu in de was dus ik maak me er nu nog niet zo erg zorgen over maar kan het kwaad om deze puntjes niet te behandelen ?

ik ben er namelijk een beetje huiverig voor om de steenslag zelf aan te pakken dmv een lakstift en wetsanden etc.

Ik heb wat puntjes die zijn gaan roesten en die roest breidt zich ietwat uit, kan het echt kwaad (op korte termijn)? Nee. Maar op langere termijn en 'het oog wil ook wat', kun je het beter wel aanpakken.

Ligt eraan hoe diep de steenslag is: als ie door alle laklagen inclusief grondlak en verzinking heen is, moet je er wel iets aan doen, maar ik zou wachten tot je óf de beschikking hebt over verwarmde ruimte, óf de temperaturen wat hoger zijn (15 graden ofzo), en de steenslag dan liefst grondig aanpakken (om te voorkomen dat het onder de lak verder gaat, maar je er lang niets van ziet). Tot die tijd het beste zo goed mogelijk beschermen met wax ofzo.

Overigens gaat de snelheid van chemische reacties wel heel hard naar beneden met de temperatuur: grofweg kun je stellen dat bij iedere 3 graden temperatuursdaling de reactie snelheid halveert. Dus een temperatuursdaling van 9 graden levert een daling van de roestreactie op met: 2 x 2 x2 = 8, ofwel maar 12,5% van de snelheid bij 9 graden hogere temperatuur.

oke dan laat ik het voor nu even zo zitten, en dan ga ik er in de zomer eens naar kijken.
het lijkt me wel spannend om te doen dat wetsanden, maar we zullen zien.

Weer een KIA met waxoyl... Je bent niet de enige hoor die er in getrapt is hoor. Kennissen van mij ook, KIA Rio gekocht en daar moest een Waxoyl laag op vanwege de 7 jaar garantieregeling die ze geven op de lak, zonder de laag geen garantie werd er verteld. Na 2 maanden was deze laag al weer met de noorderzon vertrokken. Het is en blijft totale onzin en geldklopperij die waxoyl laag. Beetje de klant bang maken en min of meer verplicht stellen. :-p

Waar je vooral op moet letten met wassen na de pekel is dat je de onderkant van de auto ook even schoon moet sproeien met de HD (of desnoods een keer in de krasstraat, als je een polijstbeurt in het vooruitzicht hebt staan). Als je bv. al last hebt van een rottende dorpel of bodemplaat dan zijn zout en vocht een paar winters achter elkaar een garantie voor laswerk bij de volgende apk.