• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe moet je de mengverhoudingen van een product uitrekenen/verwarring ?

Lode

Detailing addict
Tester of Bling
21 jan 2011
237
62
Hallo Iedereen,


Ik had een vraag/bemerking in verband met de "mengverhoudingen" of liever de uitdrukking hiervan...

:! persoonlijk vind ik dat dit in aparte rubriek terecht mag komen zijnde het muggenziften, maar ik wil het hier toch aankaarten.:!

Als je bijvoorbeeld een All Purpose Cleaner wil verdunnen zijn er de welgekende verhoudingen van 1:4 , 1:7
enz...

Nu lijkt het me wiskundig gezien dat 1:4 in verhouding 25% is. Maar niets is minder waar. Doordat je
zoals verrekend 1 SAMEN met 4 eenheden mengt, de concentratie APC nog maar 20 % is.

Mijn bemerking, zijn er nog mensen die het hier wel eens moeilijk mee hebben en wat is de gedachtegang
achter dit gebruik? (en niet in % te werken (of ipv 1:4, 1/5 te vermelden) Het kan soms gekke situaties met
zich meebrengen met verhoudingen tot op de ml....




Nogmaals, het niveau van deze topic vind ik ook laag en heeft weinig meerwaarde, maar wou toch even polsen....:D
 
Mocht je problemen met 1:x verhoudingen hebben, denk dan altijd voor het gemak hoeveel van twee producten je bij een 1:1 verhouding zou gebruiken. ;)
 
Ik snep het probleem niet, en het is ook geen probleem, het is gewoon heel simpel: 1:4 is 1 deel product op 4 delen water....

Of je nu 1 liter product en 4 liter water bij elkaar doet of 1 ml product en 4 ml water. De verhouding blijft helemaal hetzelfde :ja

Het is dus 1 op 4 en niet 1 gedeeld door 4 of andere wiskundige berekening. :no

Als je op de verpakkingen kijkt staat daar zelf 4:1 bijvoorbeeld, maar dat is typisch amerikaans, lekker alles omdraaien ;)
 
wiskundig gezien kom ik er altijd wel uit, maar praktisch vind ik het minder evident ;

een voorbeeldje, voor 1 liter (totaal) met verhouding 1:4
Gebruik 167 ml van het product en vul dit aan met 833 ml water.

lekker omslachtig met de millimeter maatbeker !
 
Het is echt geen "rocket science" en het komt echt niet aan op exacte ml's.
Denk je nu echt dat we met een exacte maatbeker of iets dergelijks onze flessen aan het vullen zijn? Niet echt, ik in ieder geval niet. Ik gebruik de verhouding op de Megiuars spraybottles, die zijn ook niet exact, maar bij benadering. We werken niet in een laboratorium ;)

Zie nog steeds het probleem niet :weetniet Hoe je het praktisch invult is geheel aan jou.
 
het komt er op neer dat 1:4 ruim genomen is. en dat je het lekker makkelijk mag afronden.

zoals stimpy al zij, het goedje zal niet ontploffen bij 1 of 2 ml meer of minder.

om alleen daarvoor de schrijfwijze op het forum voor verhoudingen aan te passen is een beetje vergezocht misschien.


maar je gedachte gang is prima! een echte detailer die let op de details! :D
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
Ik vind dat zo moeilijk ook niet, gewoon rekenmachine er even bij nemen voor de eerste keer en dan ben je vertrokken. Of je maakt het even snel in excel.
APC 1:5 voor halve liter geeft +/-90ml => 3 maal pompen met gallon pomp, zelfde voor 1:10 een liter. Heb ook een spuit liggen maar dat vind ik maar een gedoe. En met een klein maatbekertje is een ondoenbaar als je grote verpakkingen hebt.

Conclusie voor grote verpakkingen verhoudingen nemen waarbij je veelvoud van 30ml nodig hebt.
 
stimpy68 zei:
Ik snep het probleem niet, en het is ook geen probleem, het is gewoon heel simpel: 1:4 is 1 deel product op 4 delen water....

Of je nu 1 liter product en 4 liter water bij elkaar doet of 1 ml product en 4 ml water. De verhouding blijft helemaal hetzelfde :ja

Het is dus 1 op 4 en niet 1 gedeeld door 4 of andere wiskundige berekening. :no

Als je op de verpakkingen kijkt staat daar zelf 4:1 bijvoorbeeld, maar dat is typisch amerikaans, lekker alles omdraaien ;)


Volledig gelijk, het is maar een kanttekening/muggenzifterij, ik wil hier niet moeilijk doen, of iemand tegen zijn
kar rijden.

stimpy68 zei:
Het is dus 1 op 4
eigenlijk is het 1 op 5 ;)
beter omschrijving 1 samen met 4?
 
Bartezzz zei:
om alleen daarvoor de schrijfwijze op het forum voor verhoudingen aan te passen is een beetje vergezocht misschien.

Daarvoor is deze topic niet geschikt.:D
 
LEZEN!!!!!!

Het is niet 1 op 5, het is 1 deel APC met 4 delen water. Dat dat in totaal 5 delen zijn is heel wat anders.
 
Zoals ik al eerder zei:

x deel product op x delen water

1 op 4 is 1 op 4 en niet 1 op 5

Maar nu je je stempel gedrukt hebt op dit forum is het misschien wel leuk dat je je even voorstelt in het daarvoor bestemde gedeelte en wat voor ride je hebt. Of wilde je alleen even wat weten over mengverhoudingen? :D
 
Ja, stel jezelf even voor. Je bent van dezelfde provincie als mij en je zit misschien op minder dan 30 minuten van mij vandaan dus ik ben wel benieuwd.
 
Uiteraard ga ik mezelf even voorstellen...

Ik wil het forum-etiquette niet aan mijn laars lappen !
Hopelijk ben ik al niet onmiddellijk de zwarte piet op het forum !

Lode
 
stimpy68 zei:
Het is echt geen "rocket science" en het komt echt niet aan op exacte ml's.
Denk je nu echt dat we met een exacte maatbeker of iets dergelijks onze flessen aan het vullen zijn? Niet echt, ik in ieder geval niet. Ik gebruik de verhouding op de Megiuars spraybottles, die zijn ook niet exact, maar bij benadering. We werken niet in een laboratorium ;)

Ikke wel :-b , maar bij het maken van bv de APC verdunningen, lap ik alles aan mijn laars. Een 1:4 of 1:5 verdunning van APC voor mijn banden maakt niet zo veel uit. En vaak krijg ik het laatste restje niet uit de spuitfles, dus dat vul ik gewoon weer aan met een verdunning.
Om nog even te teasen. Iets 3 keer verdunnen is 1 deel x en 2 delen y, wil je uiteindelijk een 12x verdunning hebben, dan neem je 1 deel van dat wat 3 x verdund is en 3 delen y. Kraken de hersens al?:p
 
Concentraties en oplossingen berekenen was voorheen bijna dagelijkse kost, met de komst van mengprogramma's werd dit alleen maar eenvoudiger :)
 
Oh dus het komt niet zo nauw..... Sjonge jonge en ik precies 27ml btbm afmeten en met een spuitje van 5ml maar exact tot 14 liter aanvullen.........;)
 
Een leuk onderdeel van detailing vind ik om zoveel mogelijk in detail te doen, dus ja ik meet redelijk tot op de ml m'n vloeistoffen af.........zal wel iets met m'n instelling van doen hebben denk.......:weetniet